Évtizedek óta problémát jelentenek a dugók. A navigációs rendszerek fejlesztésével foglalkozó Tom Tom a világ több mint 400 városában figyeli a torlódások alakulását, és rendszeresen közzéteszi az eredményeiket, ez az ún. TomTom Traffc Index. Budapest a 30 százalékos torlódási szintjével 83. volt ezen a listán, ez annyit jelent, hogy egy-egy utazás a dugók miatt 30 százalékkal hosszabb, mintha nem lenne torlódás. A 2021-es rangsort Isztambul vezette 62 százalékos mutatóval, utána Moszkva és Kijev következett 61 és 56 százalékos eredménnyel (Oroszország 2022 február végén Ukrajna ellen indított támadása és az azóta tartó háború várhatóan módosítja majd ezeket az adatokat).

A 2021-es listán a top 10-ben volt még Kolumbia fővárosa, Bogota (4. hely); az indiai nagyváros, Mumbai (5. hely), valamint Bukarest, ami 50 százalékkal szerezte meg a 8. helyet. Párizs a 37. lett 36 százalékos szinttel, London az 55. helyen volt akkor 33 százalékkal. Az amerikai nagyvárosok közül New York 35 százalékos eredményével a 43., Los Angeles az 59. ugyancsak 33 százalékkal.
A dugók kialakulásának okozói persze az autósok, akik viselkedését pillanatnyi hangulatuk is befolyásolhatja; a lassú reakció, az elmélázás, a figyelmetlenség hozzájárul a közlekedési dugók kialakulásához. Egy késlekedő fékezés vagy a kocsisor mozgásának lomha követése végighullámzik a feltorlódott járművek mozgásán, ami dugóvá ronthat egy amúgy sem rózsás közlekedési helyzetet.
Ezt a jelenséget vizsgálta egy nemzetközi tudóscsoport az egyesült államokbeli Nashville városában. Egy, az amerikai piacon forgalmazott Nissan Rogue, egy Toyota RAV4 és egy Cadillac XT5 típusú autókból összeszedett, 100 járműből álló autóflottát láttak el „dugóelhárító” elektronikával. A több napon át tartó tesztsorozatot a számos egyetem – köztük a legjobbak közé sorolt amerikai Berkeley - részvételével létrehozott Circles konzorcium végezte.
Az autóflotta a város reggeli csúcsforgalmába kapcsolódott be mesterséges intelligenciával (MI-vel) felturbózott sebességszabályzó rendszerével. Azt a feladatot kapta az MI, hogy automatikusan igazodjon az előtte haladó autók sebességváltozásaihoz: a kutatók így minden egyes autóból a közlekedést szabályozó robotot csináltak – számolt be a nagyszabású kísérletről a Berkeley.
Kiiktatták az emberi reakciót
Valójában az autóvezetők intuitív módon reagálnak arra, ha egy autóoszlopban az előttük haladó jármű gyorsít vagy lassít: a sebességváltozás végighullámzik az egész kocsisoron. Ezt az intuitív választ próbálták a kutatók kiiktatni azzal, hogy a mesterséges intelligenciára bízták a tesztautók sebességének szabályozását.
Az elektronika abban is felülmúlta az átlagos autósokat, hogy összeköttetésben állt a városi közlekedésfelügyeleti rendszerrel, így háttérinformációt kapott a reggeli dugó alakulásának részleteiről. Ennek segítségével gyakorlatilag előre tudhatta, hogy például az előtte lévő közlekedési lámpánál hány autó tud éppen áthaladni. Így ezt is figyelembe vehette az autó gyorsításakor a következő előrearaszolás idején. Az előzetes kutatási eredmények azt mutatják, hogy ha csak néhány olyan autó halad a csúcsforgalomban, amely nem a sofőr szubjektív döntései alapján, hanem hideg számítások szerint közlekedik, az máris gyorsíthatja az egész járműoszlop mozgását. Így az időmegtakarítás mellett üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez is hozzájárulhatnak.
Lesz-e ember és MI két jó barát?
A Circles kísérletének volt két hasznos mellékterméke is. Egyrészt azt is bizonyította, hogy ugyanaz a vezetéstámogató elektronika különböző gyártók – Toyota, Nissan, General Motors – autóin ugyanolyan jól működhet.
Másrészt tapasztalatokat szereztek azzal kapcsolatban, hogyan tolerálják az emberek a mesterséges intelligencia viselkedését. Például, ha úgy dönt, hogy gyorsítások és lassítások helyett lassan, folyamatosan halad az autó a kocsioszlopban, az nagyobb követési távolsággal jár. Egyesek ezt arra használhatják ki, hogy sávot váltva behajtsanak ebbe a résbe. Ezzel nem sokat nyernek, de az AI vezetése alatt lévő autó vezetője felbosszanthatja magát a „betolakodó” viselkedésén. Kérdés, hogy átveszik-e emiatt az irányítást a mesterséges intelligenciától vagy továbbra is bíznak-e abban, hogy jól vezeti az autóját.
(A dugók okozta károkról, számszerűsíthető veszteségekről egy későbbi cikkünkben foglalkozunk.)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
