Egymillió gyorshajtó: Hollandia hadat üzen a villanybicikliseknek
A hollandiai kerékpárutak az utóbbi időben veszélyessé váltak, mert megjelentek rajtuk a hagyományos biciklikhez képest száguldó villanykerékpárok.
Debby Nieberg holland háziasszony 2022 októberében békésen biciklizett hazafelé fogorvosától, amikor hátulról belerohant egy elektromos kerékpáron száguldó ifjú – írta a Guardian. A hölgy elesett, és eltörte a vállát. A rendőrségi jelentésből kiderült, hogy Nieberget a keskeny amszterdami bicikliúton meg akarta előzni a hátulról érkező biciklista, aki ezt követően segítségnyújtás nélkül továbbtekert. Sajnos az utóbbi időben egyre többször érzem veszélyben magam azok miatt, akik a sebesség megszállottjai – mondta az 56 éves szabadúszó fordító a baleset után.
Hollandia, a kerékpározás egyik hazája, váratlan kihívással kerülte szembe. A békés bringázókat komolyan veszélyeztetik azok a társaik, leginkább fiatal férfiak, akik tuningolt elektromos kerékpárjaikkal sík terepen is több mint 40 kilométer/órás sebességgel képesek haladni. Nieberg balesete csak egy példa az egyre szaporodó hasonló esetek közül. Nem véletlen, hogy a probléma elérte az önkormányzatok, a rendőrség, a politikusok és a kerékpárszövetségek ingerküszöbét is.
A Fietsersbond kerékpáros-szervezet kampányt indított a túl gyors elektromos biciklik, köztük a feltuningolt fat bike-ok, azaz tíz centiméter széles gumikon futó bringák használatának korlátozása érdekében. (A széles gumikkal felszerelt bicikliket eredetileg arra tervezték, hogy havon és homokos talajon használják őket.) A civil szervezet azt akarja elérni, hogy a kerékpárok sebességét 25 kilométer/órában maximálják.
Több mint egymillió „gyorshajtó”
A holland parlament 2022 júniusában megszavazott egy jogszabályt, amely megtiltja az elektromos kerékpárok tuningolását. Szakértők szerint Nyugat-Európában, ahol gyorsan terjed az elektromos biciklik használata, hamarosan több országban is hasonló korlátozásokat fognak bevezetni.
A holland kormány adatai szerint az elektromos kerékpárok túlnyomó része maximum 24 km/h-s sebességgel halad, ami nagyjából annyi, amennyit egy jó erőben lévő átlagos biciklista hagyományos bringáján erőteljesen hajtva el tud érni. A villanybicajosok negyede azonban ennél gyorsabb. Becslések szerint a közel 18 millió lakosú Hollandiában ötmillióan használnak elektromos kerékpárt.
Amszterdam városa azt tervezi, hogy 2023 őszén 500 közúton 50 km/h-ról 30 km/h-ra mérsékli a sebességhatárt. A város vezetése ezzel reagál arra, hogy egy felmérés szerint az amszterdamiak kétharmada nem érzi magát biztonságban a város útjain. A változtatás nyomán a város utcáinak 80 százalékán harmincas sebességhatár lesz érvényben.
Az önkormányzat keresi a lehetőséget az úgynevezett intelligens sebességtartó rendszerek bevezetésére is. Ezek figyelmeztetnék a kerékpárosokat, amikor átlépik a megengedett sebességhatárt, vagy esetleg le is lassítanák járművüket. Növelné a bringások passzív biztonságát, ha sisakot hordanának, amit a holland biciklisták notóriusan mellőznek. Világszinten gyűjtött adatok szerint a fejsérülések majdnem felét el lehetne kerülni a sisak használatával.