Így vizsgáltam át Snoop Dogg autóját
Nem szeretem az idei januárt. Szürke, felettébb csapadékos hónap, és még hideg is van. Az átvizsgáláshoz jól jön a száraz idő, bár a mínuszok ellen lehet védekezni. Na de az eső... beesik mindenhová, eláztat mindent, és jótékonyan eltakarhat néhány fényezési hibát. Utálom az esőt.
Épp egy A6-os Audi átvizsgálásáról jöttem egy dunakeszi szervizből – fedett műhely, csápos emelő -, igazán elkényeztettek. És még az autó is jó volt, valós kilométerfutás, leigazolható előélet, pár fújt elem - de semmi komoly baleset. Az ügyfél is kimondottan jó fej volt, kaptam ajándékba az átvizsgálás végén egy üveg igencsak jóféle házi pálinkát. Arra bíztatok mindenkit, hogy ha ilyesféle tettet forgat a fejében, ne fogja vissza magát! De, mint tudjuk, magasról lehet nagyot esni.
Apropó esés. Az eső szakadt és a következő munkám bizony egy murvás kereskedés nyitott placcára vezetett. Egy tizenéves, százötvenezer körüli futásteljesítményű i30 volt az átvizsgálás alanya. Nos, tisztában vagyok azzal, hogy kétmillió környékén nem lehet csodát várni. De azért arra, ami várt rám, még én sem számítottam.
Motortér
A nívópálcára ráégve az olaj. Az olajbetöltő sapkát letekerve vastag olajsár. Indításnál enyhe csörgés, de ez legalább elnyomta egy darabig a motor kelepelését. A diagnosztika szerint a klíma nem működik, a nem túl hosszú extralista egy elemmel szegényebb lett.
Csomagtér
A pótkeréküregbe belefolyt valami fehér trutyi, viszont nem penészedett, mint a másik hasonló állagú, szürkés színben pompázó társa. Volt némi ázott kutyaszaga az egész csomagtérnek. Akkor még nem sejtettem, hogy ezt vissza fogom sírni.
Külső
Majd' minden elem fújva volt, de komoly baleset nélkül abszolválta eddigi életét az autó. A fényezett karosszéria nem katasztrófa, ettől még persze vehető lenne. Az alján jelenlévő felületi rozsdára fújtak valami fekete szart, természetesen csíkokban mállik. Az ügyfélnek lehúztam egy amúgy is lógó darabot, csodálkozását egy ismert magyar kötőszóval fejezte ki. Amúgy nincs szétrohadva az autó, éppen ezért érthetetlen ez a művelet. Vajon aki ezt csinálta elgondolkodott azon, hogy legalább annyira felesleges a munkája, mint Teslába a részecskeszűrő?
Beltér
Kinyitottam az ajtót és keményen orrba vágtak. Szerintem meg is tántorodtam, mint egy bokszoló, aki nagyot kapott. A cigaretta szaga volt az, ami arcul csapott. Az ügyféllel reflexből rendeltünk is mindjárt egy felest mellé. Beszálltam az autóba, és ekkor döbbentem rá, hogy nem kérek el én ezért elég pénzt... Olyan penetráns bűz volt odabent, hogy ha lelehetne a szagokat fotózni, akkor ez egy panorámaképre férne csak rá. Felhajtottam a napellenzőt, csak alatta volt fehéres-szürke a kárpit, mindenhol máshol sárga. Sajnos a mellékelt képek nem igazán adják vissza, de olyan húsz évvel ezelőtti londoni pub hangulata volt az egésznek. Szagban legalábbis.
A nem működő belső világítás lámpájában, szintén valami sárga takony lötyögött. Ekkor látomásom támadt. Snoop Dogg ült az autóban három rasztával, és vígan pöfékeltek felhúzott ablakok mellett. Mindezt 14 évig, napi tizenkét órában. Más magyarázat nincs erre a beltérre. Sajnos az ülés alá helyezett WC illatosító(!) semmit nem javított a helyzeten. Sőt. Szerintem a kereskedő is érezte, hogy ilyen bukéval maximum csak Voldemort venné meg az autót.
A megkíméltnek és szép állapotúnak hirdetett autó futott kilométerét én valahova 300 köré saccolnám. És hogy mennyit érhet egy ilyen csotrogány? Nem tudom, szerintem a nepper is ajándékba kapta, mert vett két kebabot a sarki töröknél. Tényleg csak mellékesen jegyzem meg, hogy a diagnosztika szerint a klíma sem működött, bár ez a végeredményre már semmilyen befolyással nem volt.
Recept kezdő neppereknek Hyundai i30 (vagy ehhez hasonló autó) beszerzéséhez: vedd meg a lehető legolcsóbb, legótvarabb szart, amit csak kiköp a mobilepontde, 2-3 ezer euró között lesz pár darab kétszázezer feletti futásteljesítménnyel. Feketeövesek lemehetnek 200 alá, ott már lesz kihívás bőven. Mert ami kevesebbet ment az vagy törött, vagy szét van rohadva - ez is eladható, de több vele a meló. Ha kapsz egy vállalható (értsd: nem rögtön széthulló) példányt, hozd haza. A felületi rozsdára jó lesz a fekete festék (nem barna!). Amíg eladod addig rajta marad. A kilométerórát pörgesd vissza kétszáz alá, előbb utóbb megjön rá a madár, hisz népszerű a típus.
Kövesd az AutoRevizort a Facebookon is!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.