Kereskedőtől nem veszünk autót! - hangoztatják néhányan szent megrögződéssel, miközben a magánszemélytől vásárlást istenítik megszállottan. De ne higgye senki, hogy a privát háznál kolbászból van a kerítés sőt, néha nagyobb eséllyel érhet minket csalódás, mint egy használtautó-kereskedőnél.
Kapcsolatfelvétel sem mindig egyszerű
Sokszor már a kezdet is nehéz. Igencsak jellemző, hogy annak ellenére sem kapok visszahívást, hogy három óra alatt kétszer is hívtam az eladót. Még másnap sem. Újra hívom - nem veszi fel, vagy kinyom, vagy foglalt, vagy már csak kikapcsoltat jelez. Ezt nem tudom hova tenni, számomra teljességgel érthetetlen. Hirdetsz egy autót, szeretnéd eladni, pénz van nálam, amit neked akarok adni, ha jó a verda. Ehhez bizony fel kell venni a telefont, vagy legalább visszahívni azt, aki keresett.
Időpont-egyeztetés = halál
Tegyük fel, hogy sikerül a telefonos kapcsolatfelvételt megugrani és időpontot egyeztetnék az átvizsgáláshoz: a magánszemély dolgozik, délután hatra ér haza. Persze tél van, korán sötétedik, az eső is csepereg, próbálom elmagyarázni, hogy épp megvennék az autóját, de nem segít. Máskor sem ér rá. Hétvégén sem. Esetleg vasárnap kettő és negyed három között, de ez még nem biztos. Nem tudok mit tenni, így inkább elengedtem.
Ahogy ezeket a sorokat írom, eszembe jut a legutóbbi, hasonló eset: Széll Kálmán tér környéke a cím. Nagy nehezen sikerült időpontot egyeztetni, alig három-négy telefonba került. Végül csak-csak összerakom a napot, a harmadik kerületből megyek majd a Moszkvára, utána irány Zugló. Mindent leszervezek, de előtte való nap este csöng a telefonom. Az eladó hív, hogy legyen inkább Törökbálint. Jelzem neki, hogy az nem annyira jó, mert erős a forgalom, akár egy órát is bukok rajta, borul az egész napom. Kelletlenül beleegyezik, hogy akkor marad az eredeti. Véletlenül odaérek húsz perccel előbb, de már jön is egy sms, hogy fél órát késik. Higgadt maradok - szúszá - eskü nem csúszik ki.

Az időjárás sem segít, van vagy 3 fok, az eső csendesen szitál. Találok egy helyet a közeli aprócska sikátorban. Fél órával később hív a magánszemély eladó, hogy megérkezett. És merre? - kérdem tőle -, mert én itt állok a megadott címen. Ő sarkon állt meg, tőlem kétszáz méterre, a kocsit pedig mindjárt hozzák- közli. Nagyot nyelek ismét, de isteni ajándékként őrzöm a nyugalmam. Odasétálok a sarokra és megjön az autó. Ránézésre egyből látszik a középszar állapota, de az igazi meglepetés csak az ajtó kinyitásakor ér. Akkora rendetlenség és kosz fogad az utastérben, hogy első reflexből inkább be is csukom, mielőtt beköltözik a kóbor malac. Végül átnéztem, elköszöntünk, a jegyzőkönyvet pedig elküldtem a megrendelőnek. Szerintem végül nem ő vette meg.
Külvárosi anyataxi / mordor-luxus
Kertvárosi anyuka, korosodó prémium autó. Kívülről már látszik, hogy túl van már a csúcson. Természetesen SUV, mert kellett a biztonságos két tonna a gyerekeket iskolába vinni, de már kirepültek. Drága hölgyem, a repedezett tíz éves kínai gumikat mi a jó istenért nem cseréli le? kérdem magamban, és nem is várok választ. A beltér is hasonlóan elhanyagolt, akárcsak a műszaki állapot. Tisztán látszik, hogy nem ért az autókhoz, de nem is érdekli különösen. A vásárlásakor inkább a villantás volt a cél, fenntartani már nem igazán sikerült.
A szerelőjében viszont hisz. Múlt héten volt olajcserén az autó, a szerelő régi barát és átnézte a verdát. Arról viszont nem szólt a haver, hogy a klímakompresszor úszik az olajban, ami a hosszbordás szíjnak sem tesz jót. A motorból orrán-száján dől az olaj, és a négyes hengerben égéskimaradás van. Frissen szervizelve, frissen szervizelve! - hajtogatja a hölgy szüntelen és nem felejti el hozzátenni, hogy Friss a műszaki is!
Az ilyen és hasonló sztorikkal hetente találkozom. Hogy a szerelő a balfék, vagy a tulaj fukar? A választ sosem tudjuk meg, de az autó állapotát ez nem is befolyásolja.
A család barátja, aki átbasz
Ismét egy jóbarát, aki külföldről hozott be egy sérülésmentes, megkímélt családi egyterűt. Eladta a jelenlegi tulajnak, aki most szintén tovább adna rajta. Megmérem a festéket és kiderül, hogy minden elem fújva, a B oszlop foghatta meg a másik autót. Ennek megfelelően szorgos kezek végig gittelték, nagyjából egy-két milliméter vastagságban. A futómű is kaphatott, mert a gumik erősen félrekoptak. Egy hatéves autón nem jó ilyesmivel szembesülni.

Kerekedett is jó nagy vita, mert az eladó szerint sérülésmentes az autó, mit méregetek én a szarommal. Mutatom, hogy ez bizony törött volt, hiába verte át anno a haverja. Már perrel fenyegetett, amikor megkértem, hogy ugyan guruljon már be a közeli eredetvizsgálóhoz, és kérje meg szépen, hogy mérjen rá az autóra. Aztán perelhet, akit akar. Otthagytam egy névjegyet, azóta nem beszéltünk.
Minek ellenség, ha az embernek ilyen barátai vannak?!
A legnehezebb feladat ezekben az esetekben, hogy megértessük az eladóval - de gyakran sejtik is - hogy átverték az autóval, esetleg nem olyan műszaki állapotban van, mint gondolja. Nekem mindegy lenne, de ha komoly a baj, akkor azért próbálom jelezni. Viszont elszomorító, hogy sokszor teljes a közöny, sőt van, hogy hőbörgés a válasz a jóindulatúnak szánt figyelmeztetésre.
Idő közben:
Ismét bebizonyosodott, hogy az élet a legnagyobb rendező. Már kész volt ez az anyag, amikor kaptam egy emailt az egyik ügyfelemtől. Neki néhány napja vizsgáltam át egy autót, ami egész jól szerepelt. Bemásolok belőle egy részletet:

„Sajnos a csütörtökön megnézett (átvizsgált) Rav4-est nem tudtam megvenni, mert a feleség eldugta a második kulcsot, hogy a férj ne tudja eladni az autót. Majd visszalépett az eladástól.”
:)))

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal
Amerikában nagy adag szolgáltatás is jár az extrák mellé.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
