3 ok, amiért koccanni fogsz
A munkaidő leteltével szinte minden nap tanúja vagyok egy jelenetnek. A szereplők változnak, a jelenség állandó. Óbudáról, a Szépvölgyi út felől csorogva egy sávon lehet kisorolni az Árpád fejedelem útjáról a budai rakpartra a Margit híd alatt. Ez a sáv minden egyes hétköznap délután megtelik. Sorban araszolnak az autók egymás után, miközben a tovább vezető úton folyamatosan lehet haladni. Na, mit gondolsz, mi szokott történni?
Ha az első tipped az, hogy minden egyes nap látok valakit, aki az Árpád fejedelem útjáról az utolsó pillanatban akar kimenekülni a rakpart felé, így megspórolva a sorban állást, nyertél. De nem ő a mostani története főszereplője, hanem a mögötte érkező két sofőr, akik előbb vagy utóbb csattanni fognak, és ezt inkább nem is óvatoskodóan feltételes módban írom.

A jelenség a következő. Az elől haladó meglátja, hogy hamarosan muszáj lesz besorolni, ezért kiteszi az indexet balra, majd kutatja, hogy ki lesz az, aki beengedi. Meg is találja, fékez egyet, beteszi az autó orrát, majd szépen beszivárog, eljátszva a “bocsika, benéztem” színjátékot. Jön a következő sofőr, aki az utolsó pillanatig kivár a fékezéssel, majd az utána érkező, aki nem érzékeli az előtte történteket, és kész is a kocc.

Ma mindenki későn ér haza, leszámítva az elől haladót, aki bepofátlankodik a sorba és kámforrá válik, mert ahogy a sávot “benézte”, úgy a mögötte történteket “nem látta” – az élet igazságtalan.
Ki hibázott? Mindenki. Tervezés, kivitelezés, reakció.
Tervezés
Legyen az, hogy egyeske tényleg elkavarodott (a héten másodszor), és nézzük el neki, hogy a záróvonalon furakodik keresztül - nem szép, nem is követendő, de láttunk már nagyobb böszmeséget. Sőt, megkockáztatom, ha én araszolok a sorban, még be is engedem, mert attól, hogy szívatom, ő még rossz helyen van. De a fékezés, a megállás nem a fékpedál lenyomásával kezdődik, hanem tervezéssel és helyzetfelismeréssel.
A tervezés nem azt jelenti, hogy indulás előtt lecsekkolom Google Mapsen az útvonalat, hogy melyik sávba kell majd sorolnom - ami egyébként nem ördögtől való technika, amikor friss jogosítvánnyal kerültem fel Budapestre, sokszor csináltam. Inkább arra gondolok, hogy nem csak nézem, hanem tudatosan látom és értelmezem is azt, ami előttem történik. Ha tudom, hogy ki kell sorolnom, észreveszem azokat a feneette táblákat, mert mire a délutáni csúcsban szól a Waze, hogy itt balra, már régen a kígyózó sor mellett megyek. Ha egyeske odafigyel arra, hogy kiszámíthatóan közlekedjen, akkor eleve nem kényszeríti bele a többieket váratlan helyzetbe. Ha egyeske nincs ott, kocc sincsen. A tervezés tehát azt jelenti, hogy 5-10 másodperccel előre tudom, hogy mit fogok csinálni.
Kivitelezés
A történet második szereplőjével kezdődik meg az, amit igazán fékezésnek hívunk, de hagyományosan külön szoktuk választani az intenzív lassítást és a vészfékezést. Ketteskének csak az előbbi feladatot kell megoldania, de egy pillanatnyi rossz döntéssel vészfékezésre kényszeríti a mögötte érkezőt.
Hogy ne csak a billentyűzet mögül okoskodjak, megkerestem Csörgő Lászlót, a Drivingcamp vezető (vezetéstechnikai) instruktorát, hogy ő mit lát, jellemzően hogyan rontjuk el a fékezést. Ő is megerősítette azt a gondolatot, hogy az előrelátás hiányzik. A leggyakoribb hibáknak azt látja, hogy nem használjuk elég bátran a motorféket, vagy későn lépünk rá a kuplungra, amitől aztán jön a dadogva rángatózás.
Ketteske egészen másféle hibát vét. Fokozatos lassítás helyett az utolsó pillanatban lép a fékre, pedig ha legalább annyit megtesz, hogy hamarabb leveszi a lábát a gázról, azzal már önmagában jelezi a mögötte érkezőnek, hogy valami történik, mert azt a féklámpa felvillanása nélkül is érzékeli az agy, hogy az elöl haladó autó mérete megváltozik, azaz a távolság csökken, ami ösztönös reakciót vált ki. Persze akkor, ha a hátsó sofőr figyel, és nem egy videót néz a telefonján.
Reakció
Ezzel meg is érkeztünk hármaskához, aki tervezéssel és előrelátással javíthatott volna a saját helyzetén, de nem ezt a döntést hozta. Az autóvezetés döntések sorozata, még akkor is, ha rutinszerűen művelem. Hármaska például dönthetett volna úgy, hogy megtanul nem a közvetlenül előtte haladóra koncentrálni a forgalomban, hanem a lehető legtávolabbi pontra figyelni vezetés közben. Ha így tesz, időben felméri, hogy kettővel előtte lassítanak. Sőt, jó esetben még azt az idegesítően villogó sárga kis izét is érzékeli, amit jobbára irányjelzőnek becézünk. Emellett még remekül érzékeli, hogy közvetlenül előtte mi történik. Dönthetett volna a nagyobb követési távolság mellett is, ám ezt sem tette meg, így marad a vészfékezés.
Csörgő László szavaiból azt veszem le, hogy a lassítást csak simán el szoktuk rontani, de vészfékezni egyenesen nem tudunk. Egyáltalán. Semennyire sem. Persze, hiszen jó esetben egyáltalán nem szoktunk vészfékezni, sőt, combos lassításra is ritkán kényszerül a mindennapi sofőr. Így azt sem tudjuk, milyen teljes fékerővel nyomni a pedált, amikor pedig mégis megérezzük az igazi lassító erőt, megijedünk és felengedjük a féket, amitől romlik a hatásfok.
László szerint a másik jellemző hiba, hogy vészfékezéskor nem állunk rá a kuplungra. Régi vita, hogy jobb-e, ha hagyjuk a motorféket is dolgozni, de a tréner szerint vészfékezéskor szinte érzékelhetetlen a többlet, hiszen az üzemi fék használata miatt amúgy is blokkolnak a kerekek. Cserébe viszont könnyű lefulladni vészfékezés közben, ami azért baj, mert megszűnnek a szervóhatások, ami lényegében nagyon megnehezíti az autó további irányítását.
Hármaskának ideális körülmények között mondjuk 1 másodperc a reakcióideje. Az azt jelenti, hogy mire felfogja, mi történik, 30 km/h aszfaltszaggató rohanás mellett megtesz 9 métert, majd elkezdi nyomni a pedált. Elkezdené, ha az előtte haladótól számított 3-4 méter erre elég lenne. Kocc, lehet elővenni a kárbejelentőt, további kellemes délutánt kívánok!

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
