Sorra kapják a pofonokat a villanyautózás forradalmárai

2023.04.23. 12:44

Az elektromos autók gyártására vállalkozó startup cégek kifutni látszanak az induláskor gyűjtött tőkéjükből, miközben autópremierjeik egyre-másra késnek. Körkép.

Az elektromos járműveket gyártó startupok óriási reményeket keltettek az autózás szerelmeseiben és megragadták a tőzsdei befektetők fantáziáját is. Néhány évvel ezelőtt dollármilliók áramlottak a frissen tőzsdére került vállatokba. Mindez azt a látszatot keltette, hogy a jövő elektromos járművei már az autósok ajtajain kopogtatnak. Ahogy közeledik 2023 első negyedévének vége, a tőzsdei cégek negyedéves gyorsjelentéseinek időszaka, jól látszik, hogy ezeknek a cégeknek súlyos gondjaik vannak számláik kifizetésével.211217-nikola-ttsi-1640018621

Küszködnek a magas költségekkel, járműfejlesztéseik késlekednek és a befektetők elfordulnak tőlük – derül ki az Automotive News tőkepiaci összefoglalójából. A villanyautó-startupok nagy menetelése botladozássá változott. Az Automotive News tíz villanyautó-startup helyzetét tekintette át a tőzsdei adatszolgáltatási kötelezettségük nyomán rendelkezésre álló információk alapján, és lehangoló eredményre jutott. Csak négynek van elég készpénze arra, hogy egy vagy több évig kifizesse üzemi költségeit. Néhány olyan akad köztük, amely több mint két évig fennmaradhat anélkül, hogy kifutna a pénzéből. Az elektromos teherautók fejlesztésére létrehozott Nikola Corp., a ferde hátú villanyautókkal foglalkozó Faraday Future Inc. és az elektromos kisteherautók és buszok gyártását ígérő Arrival Ltd. például azok közé a startupok közé tartozik, amelyeknek kétséges a további fennmaradása. Nem meglepő, hogy néhány villanyautó-startup esetén kínos shortolásról érkezett hír – azaz egyes befektetők a részvény csökkenésére spekuláltak.

Biden-remény

Az elnökválasztás éve nagy reményeket hozott. A 2020-as elnökválasztási kampányban Joe Biden, akit novemberben az Egyesült Államok elnökévé választottak, azt ígérte, kormánya erősen ösztönözni fogja az amerikaiakat arra, hogy villanyautóra váltsanak. Ötszázötvenezer áramkút telepítéséről beszélt. Gavin Newsom, Kalifornia kormányzója elrendelte, hogy 2035-től csak nulla károsanyag-kibocsátású járműveket lehet értékesíteni az államban.

A nagy csomagküldő és kiskereskedő cégek, köztük a FedEx és az Amazon befektettek az villanyautó-ágazatba és megállapodásokat kötöttek szállító flottájuk átállítására elektromos meghajtásra. Mindenkinek a Tesla sikere lebegett a szeme előtt. A villanyautó-gyártás éllovasának részvényei 650 százalékkal erősödtek 2020-ban, amivel a cég piaci értéke az év végére elérte a 658 milliárd dollárt. Ezzel értékesebb volt, mint a Ford, a General Motors és az akkori Fiat Chrysler Automobiles együttvéve.

Pénzszerzés problémákkal

Az alacsony kamatoknak köszönhetően könnyű volt pénzt szerezni azzal az ígérettel, hogy egy villanyautó-startup megismételheti a Tesla rendkívüli sikerét. Ennek nyomán legalább 20 villanyautó-vállalkozás ment tőzsdére úgynevezett special purpuse acquisition módszerrel. Ez egyfajta gyorsított tőzsdére viteli eljárás, mert az odaigyekvő cég összeolvad egy olyan vállalkozással, amelynek nincs profilja, csak azért hozták létre, hogy tőkét gyűjtsön egy majdani partnerelső tőzsdei részvénykibocsátáshoz.

Egyes cégek olyan sokat ígértek, hogy felmerült a csalás alapos gyanúja. A befektetői információ szolgáltatással foglalkozó Hindenburg Research 2020 szeptemberében egyik jelentésében azt állította, hogy a Nikola körmönfont csalással téveszti meg a befektetőket. A cég kénytelen volt elismerni, hogy az a videó, amelyen egy teherautó a saját erejéből halad egy sivatagi úton, nem a valóságot mutatja. Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) vizsgálatot indított.

Trevor Miltont, a Nikola alapítóját csalás vádjával elítélték, aztán 125 millió dollárt fizetett a SEC-nek, hogy rendezze az ügyet.4

A J Capital Research befektetői információs cég egyik 2021-es jelentésében azt állította, hogy a Faraday Future nem más, mint egy pénzgyűjtő szervezet, amely az adósság fekete lyukába szórja befektetői tőkéjét. A cég tagadta a vádat, a SEC itt is vizsgálatot indított, majd alaposan átalakították a vállalatot.

Nem jó reklám

Azok a villanyautó-startupok, amelyek a csalás gyanújába keveredtek az összes többire is árnyékot vetnek.

A befektetők ezek miatt fordulnak el a többi cégtől is – állapítja meg Robert Bollinger, az elektromos terepjárókat fejlesztő Bollinger Motors alapító-vezérigazgatója. Ez a cég 20 millió dollár befektetési tőkét szerzett 2020-ban, amiből rá egy évre 9 millió maradt. Ezután tavaly a Mullen Automotive Inc. megvásárolta a vállalatot, ám az csak mostanában mutatta be első autóit, amelyeket még nem kezdett el gyártani.

Hasonló cipőben jár a már említett Arrival. Ez a vállalat 2022-re ígérte könnyű  elektromos buszai piacra vitelét, ám a korábbi 400 helyett már csak 20 átadását vállalja. Ezt részben azzal magyarázzák, hogy a „könnyű, újrahasznosítható anyagok”, amelyekből járműveket építenék, megdrágultak. A többi villanyautó-startup ugyanígy járt, hiszen éppen a mindegyikük járműveihez szükséges akkumulátorokalapanyagainak ára ment fel az elmúlt években. Ahogy közeledik a negyedéves jelentések időszaka, a vállalatok mindent megígérnek, hogy jó színben tüntessék fel magukat. Mindegyikük azt állítja, ő a kivétel, amely szemben társaival biztos lábakon áll. A valóság azonban ennél sokkal egyszerűbb lehet. Mindenki erősen alulbecsülte az EV-átállás bonyolultságát és időigényét – mondja Robert Bollinger. Abelső égésű motorokra alapuló autózás 100 év alatt fejlődött arra a szintre, ahol most tart. Ezt teljesenfelforgatja az elektromos átállás, ami évtizedekig eltarthat.