Sorra kapják a pofonokat a villanyautózás forradalmárai
Az elektromos autók gyártására vállalkozó startup cégek kifutni látszanak az induláskor gyűjtött tőkéjükből, miközben autópremierjeik egyre-másra késnek. Körkép.
Az elektromos járműveket gyártó startupok óriási reményeket keltettek az autózás szerelmeseiben és megragadták a tőzsdei befektetők fantáziáját is. Néhány évvel ezelőtt dollármilliók áramlottak a frissen tőzsdére került vállatokba. Mindez azt a látszatot keltette, hogy a jövő elektromos járművei már az autósok ajtajain kopogtatnak. Ahogy közeledik 2023 első negyedévének vége, a tőzsdei cégek negyedéves gyorsjelentéseinek időszaka, jól látszik, hogy ezeknek a cégeknek súlyos gondjaik vannak számláik kifizetésével.
Küszködnek a magas költségekkel, járműfejlesztéseik késlekednek és a befektetők elfordulnak tőlük – derül ki az Automotive News tőkepiaci összefoglalójából. A villanyautó-startupok nagy menetelése botladozássá változott. Az Automotive News tíz villanyautó-startup helyzetét tekintette át a tőzsdei adatszolgáltatási kötelezettségük nyomán rendelkezésre álló információk alapján, és lehangoló eredményre jutott. Csak négynek van elég készpénze arra, hogy egy vagy több évig kifizesse üzemi költségeit. Néhány olyan akad köztük, amely több mint két évig fennmaradhat anélkül, hogy kifutna a pénzéből. Az elektromos teherautók fejlesztésére létrehozott Nikola Corp., a ferde hátú villanyautókkal foglalkozó Faraday Future Inc. és az elektromos kisteherautók és buszok gyártását ígérő Arrival Ltd. például azok közé a startupok közé tartozik, amelyeknek kétséges a további fennmaradása. Nem meglepő, hogy néhány villanyautó-startup esetén kínos shortolásról érkezett hír – azaz egyes befektetők a részvény csökkenésére spekuláltak.
Biden-remény
Az elnökválasztás éve nagy reményeket hozott. A 2020-as elnökválasztási kampányban Joe Biden, akit novemberben az Egyesült Államok elnökévé választottak, azt ígérte, kormánya erősen ösztönözni fogja az amerikaiakat arra, hogy villanyautóra váltsanak. Ötszázötvenezer áramkút telepítéséről beszélt. Gavin Newsom, Kalifornia kormányzója elrendelte, hogy 2035-től csak nulla károsanyag-kibocsátású járműveket lehet értékesíteni az államban.
A nagy csomagküldő és kiskereskedő cégek, köztük a FedEx és az Amazon befektettek az villanyautó-ágazatba és megállapodásokat kötöttek szállító flottájuk átállítására elektromos meghajtásra. Mindenkinek a Tesla sikere lebegett a szeme előtt. A villanyautó-gyártás éllovasának részvényei 650 százalékkal erősödtek 2020-ban, amivel a cég piaci értéke az év végére elérte a 658 milliárd dollárt. Ezzel értékesebb volt, mint a Ford, a General Motors és az akkori Fiat Chrysler Automobiles együttvéve.
Pénzszerzés problémákkal
Az alacsony kamatoknak köszönhetően könnyű volt pénzt szerezni azzal az ígérettel, hogy egy villanyautó-startup megismételheti a Tesla rendkívüli sikerét. Ennek nyomán legalább 20 villanyautó-vállalkozás ment tőzsdére úgynevezett special purpuse acquisition módszerrel. Ez egyfajta gyorsított tőzsdére viteli eljárás, mert az odaigyekvő cég összeolvad egy olyan vállalkozással, amelynek nincs profilja, csak azért hozták létre, hogy tőkét gyűjtsön egy majdani partnerelső tőzsdei részvénykibocsátáshoz.
Egyes cégek olyan sokat ígértek, hogy felmerült a csalás alapos gyanúja. A befektetői információ szolgáltatással foglalkozó Hindenburg Research 2020 szeptemberében egyik jelentésében azt állította, hogy a Nikola körmönfont csalással téveszti meg a befektetőket. A cég kénytelen volt elismerni, hogy az a videó, amelyen egy teherautó a saját erejéből halad egy sivatagi úton, nem a valóságot mutatja. Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) vizsgálatot indított.
Trevor Miltont, a Nikola alapítóját csalás vádjával elítélték, aztán 125 millió dollárt fizetett a SEC-nek, hogy rendezze az ügyet.
A J Capital Research befektetői információs cég egyik 2021-es jelentésében azt állította, hogy a Faraday Future nem más, mint egy pénzgyűjtő szervezet, amely az adósság fekete lyukába szórja befektetői tőkéjét. A cég tagadta a vádat, a SEC itt is vizsgálatot indított, majd alaposan átalakították a vállalatot.
Nem jó reklám
Azok a villanyautó-startupok, amelyek a csalás gyanújába keveredtek az összes többire is árnyékot vetnek.
A befektetők ezek miatt fordulnak el a többi cégtől is – állapítja meg Robert Bollinger, az elektromos terepjárókat fejlesztő Bollinger Motors alapító-vezérigazgatója. Ez a cég 20 millió dollár befektetési tőkét szerzett 2020-ban, amiből rá egy évre 9 millió maradt. Ezután tavaly a Mullen Automotive Inc. megvásárolta a vállalatot, ám az csak mostanában mutatta be első autóit, amelyeket még nem kezdett el gyártani.
Hasonló cipőben jár a már említett Arrival. Ez a vállalat 2022-re ígérte könnyű elektromos buszai piacra vitelét, ám a korábbi 400 helyett már csak 20 átadását vállalja. Ezt részben azzal magyarázzák, hogy a „könnyű, újrahasznosítható anyagok”, amelyekből járműveket építenék, megdrágultak. A többi villanyautó-startup ugyanígy járt, hiszen éppen a mindegyikük járműveihez szükséges akkumulátorokalapanyagainak ára ment fel az elmúlt években. Ahogy közeledik a negyedéves jelentések időszaka, a vállalatok mindent megígérnek, hogy jó színben tüntessék fel magukat. Mindegyikük azt állítja, ő a kivétel, amely szemben társaival biztos lábakon áll. A valóság azonban ennél sokkal egyszerűbb lehet. Mindenki erősen alulbecsülte az EV-átállás bonyolultságát és időigényét – mondja Robert Bollinger. Abelső égésű motorokra alapuló autózás 100 év alatt fejlődött arra a szintre, ahol most tart. Ezt teljesenfelforgatja az elektromos átállás, ami évtizedekig eltarthat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Miami Nagydíj legnagyobb kérdései
Működnek a McLaren fejlesztései? Meddig maradhat versenyképes a Williams? Mi lesz a 2026-os motorszabályokkal?
- Belsőség
A Riviérán kezdődött, és Peugeot-val végződött – az 5500 kilométeres próbaköröm naplójaPeugeot 205 1.1 (1993)
Ahogy a steak mellé jól esik valami könnyű, a Bálna mellé is kellett egy falatnyi Peugeot. Megvettem.
- Hírek
Eladó Elvis Presley 12,5 méteres, gitár alakú Cadillacje
Most került elő, de rejtély, hogy miként került Franciaországba.
- Hírek
Szolnokon kipróbálta, mit tud a Porsche – a rendőrség egy húsos csekkel válaszolt
Közel ötszáz sofőrt mértek a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei rendőrök. Bemutatjuk a csoport rekorderét.
- Hírek
Gigantikus szívás a közlekedés a hosszú hétvégén: balesetek és torlódások mindenfelé
Az M1-es, az M7-es és az M3-as autópályán is torlódásra lehet számítani. Van, ahol 4 kilométeres a kocsisor.
- Égéstér
Hogyan tovább az autóiparban?
Szó lesz az Automotive Summit 2025-ről, aminek a célja, hogy párbeszédet indítson a piaci szereplők és a szakmabeliek között.
- Hírek
Az ablakon kilógatva szállította a vasrudakat a rendkívül eszes sofőr, több autóban is kárt okozott
Személyi sérülés valószínűleg nem történt.
- Gumidoktor
El se hinnéd mennyit számít 4,5 centi
Ajándékba kaptam egy nyári szettet, de nem teljesen olyan méret, mint a gyári. Mehet?
- Hírek
Trump enyhít az importvámokon, de még korai ünnepelni
A 25 százalékos vám marad, csak kreditrendszerrel enyhítenek rajta.
- Vélemény
Magyar filmek ikonikus járművei
A magyar film napja alkalmából összegyűjtöttünk 13+1 klasszikust, amikre autós szemmel is jó szívvel emlékezünk.
- Tesztek
50 az új 35? Vezettük az elektromos Suzuki Vitarát!
Az elektromos Vitara könnyed, légies és jól vezethető, mint a benzines változatai, de érződik rajta, hoy frissebb, modernebb konstrukció.
- Hírek
A Volkswagen németországi üzemeiben gyárthatnak kínai elektromos autót Európának
A Volkswagennek most nem kellenek azok a gyáregységek, ezért egy kínai márka lecsapna rájuk.
- Események
A veteránokat felújítjuk, az európai autógyártókat féltjük – a vasárnapi Parkoló Parádé előadásai!
Karotta és Ákos egy kínai autószalon árnyékából, Juhász Dani pedig veterán BMW-k alól meséli el tapasztalait mindannyiunk okulására.
- Közélet
Szavazz Magyarország legrosszabb megyei útszakaszára!Év legrosszabb útszakasza 2025.
Húsz vidéki útszakasz jutott a döntőbe, szavazz, hogy kihirdessük, melyik a legrosszabb!
- Hírek
660 milliárd forintos spórolásba kezd a Volvo
A svéd-kínai márka is nehéz időszakot él.
- Hírek
Itt az újabb Toyota-terv, most a Google lesz a partner
Két nagyágyú szeretne összefogni.
- Hírek
Figyelmeztetés érkezett a Volkswagentől a büntetővámok miatt
Az Audi és a Porsche van nagyobb bajban.
- Közélet
Szavazz Budapest legrosszabb útszakaszára!Év legrosszabb útszakasza 2025
Tíz budapesti útszakasz került a döntőbe, szavazz, hogy kihirdessük, melyik a legrosszabb!
- Hírek
700 ezer autót hív vissza a GM motorprobléma miatt
Csak V8-as motorral szerelt autóknál fordulhat elő a probléma, amit gyártási hiba okoz.
- Hírek
Hatótávnövelőt fejlesztenek, ami jobb, mint a tölthető hibridek (a gyártó szerint)
A ZF szerint sok vásárlóban még mindig jelen van a hatótáv miatti kétely, amit hatótávnövelőkkel lehetne eloszlatni.
- Hírek
Hiánypótló: megérkezett a legerősebb Aston Martin SUV
A jelek szerint a lóerőkből sosem elég.
- Hírek
Az Üllői úton bizonyították: itt mindenki hülye
Ezért sem ajánlott úgy vezetni, hogy az előttünk levőt követjük.
- Hírek
6 milliós, nagy elektromos szedánt mutatott a Nissan
A Nissan az N7-et a Dongfenggel közösen fejlesztette, így sok benne a kínai alkatrész.

