Itt az új villanyautó-matek: mennyi idő alatt hozza vissza az árát?
A két évvel ezelőtt készült amerikai viszonyok alapján készült számításhoz képest nagyon megváltoztak az elektromos autók vásárlásának és fenntartásának költségei a benzinesekéhez képest. E szerint a türelmes embereknek valók a villanyautók.
Az amerikai autósok 41 százaléka többé-kevésbé komolyan fontolgatja, hogy a következő autó cseréjekor elektromos autóra vált – idézi a CNBC a University of Chicago és a The Associated Press közös felmérésének eredményét. A legtöbben – a megkérdezettek 60 százaléka – azért vonakodik elektromosra váltani, mert az elektromos autók jóval drágábbak a hagyományos meghajtásúaknál.
A legtöbb ilyen autó ára az amerikai piacon 61 ezer dollártól, átszámítva közel 21 millió forinttól kezdődik. Ez nagyjából 12 ezer dollárral - több mint 4 millió forinttal - haladja meg a teljes amerikai autópiacra jellemző átlagárat a Comsumer Reports nonprofit fogyasztói szervezhet jelentése szerint.
Soktényezős feladvány
Más kérdés azonban, hogy mennyibe kerül egy autó birtoklása hosszabb távon. Ha figyelembe vesszük az üzemanyagköltséget és a fenntartásra, karbantartásra fordítandó kiadásokat, akkor hosszabb távon a villanyautó behozza az árát. A kérdés az, hogy milyen időtávról van szó?
A Consumer Reports 2020-as felmérése szerint egy tipikus elektromos autó teljes élettartama alatt 6-10 ezer dollárral (2-3,4 millió forint) kerül kevesebbe, mint egy hagyományos belső égésű motorral hajtott társa. A teljes élettartam alatt a jelentés készítői 200 ezer mérföld - több mint 320 ezer kilométer - megtételét értik. Másképp: az akkori számítás szerint 11 évig kellene megtartani a villanyautót ahhoz, hogy ne kerüljön többe, mint benzines alternatívája.
A három évvel ezelőtt készült felmérés óta persze változott a helyzet. A villanyautók az amerikai piacon elérhető adókedvezménynek köszönhetően olcsóbbak lettek, a hagyományos autók viszont drágultak. A költségmegtérülést azonban nehéz kalkulálni, mert sok mindentől függ. Ezek közé tartoznak a helyi, regionális üzemanyag- és áramköltségek. A házi vagy nyilvános töltő használata. Az utóbbi jellemzően drágább, mint az előbbi. További kérdés, mekkora az adott elektromos autó hatótávolsága. Kisebb akkumulátorcsomaggal olcsóbban megvásárolhatók, de ezért áldozni kell a hatótávolságból.
Az Egyesült Államokban számos online kalkuláló site segíti az autósok tájékozódását. Ezek egyikét a washingtoni energiaügyi minisztérium működteti. Maxwell Woody, a University of Michigan Center for Sustainable System kutatóintézetének munkatársa készített egy összehasonlítást, amelynek keretében egy Chicagóban, illetve Houstonban használt elektromos és hagyományos autót hasonlított össze. A főszereplő hatótávja 300 mérföld (480 kilométer) volt. A szakértő figyelembe vette, hogy északon hidegebb az idő, mint délen, ami nem kedvez az akkumulátorral hajtott autóknak. A villanyautó ajánlott fogyasztói ára 48 ezer dollár, benzines megfelelőjét pedig 31 ezer dollárért lehetne megvenni.
Chicagóban nagyjából 15 év után kerülnek egyensúlyba a kiadások. A villanyautóra 84 ezer, a benzinesre 87 ezer dollárt kellett költeni ennyi idő alatt. Ugyanezen az időtávon Houstonban fordított sorrend alakult ki. Az elektromos autó 85 ezer, a benzines 82 ezer dollárba került.
A magyarázat részben abban keresendő, hogy Chicagóban négyezer dolláros autóvásárlási támogatás segíti az elektromos autók vásárlását. Emellett ebben a városban olcsóbb az elektromos áram, így kevesebbe kerül a villanyautók üzemeltetése. Eközben Houston azok között a városok között van, amelyekben a legolcsóbb a benzin.
Fontos azonban, hogy a költségek nem feltétlenül döntik el ezt a vitát. Az amerikaiak 34 százaléka elsősorban azért fontolgatja elektromos autó vásárlását, mert ezzel csökkentheti személyes szén-dioxid-kibocsátását. Az megint más kérdés, hogy a fenti matek az adott amerikai városokra vonatkoznak, a világ más részein, így szinte minden egyes országban más kalkulációra van szükség.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

