Ezektől éghet porrá az autód
Komplex rendszernek mondható egy autó működése, és ez az idő múlásával csak egyre szövevényesebb lesz. Csak hasonlítsunk össze egy 80-as években megjelent autót egy mostanival. Viszont az autó komplexitásától függetlenül mindig fontos a gyártónak, hogy az autója biztonságos legyen, ne kapjon „csak úgy” lángra. Viszont vannak esetek, amikor ez mégis megtörténik, és ennek több oka is lehet.
Szerencsére nem gyakori eset, hogy arról kell beszámolnunk, hogy nem baleset következtében kigyulladt egy autó. Utoljára húsvétkor írtunk ilyen esetről, amikor Budapest VII. kerületében, a Bethlen Gábor utcában égett rommá egy Mercedes-Benz A-osztály.
Januárban viszont két eset is volt, amikor egy-egy BMW-ből tört elő a spontán tábortűz. Az egyik BMW műszerfala Ráckeve közelében kapott lángra, a másiknak pedig a motortere gyulladt ki Szigetszentmiklósón.
A Közlekedésbiztonság egy tavaly előtti cikkben arról írt, hogy Magyarországon évente átlagosan 500 autó gyullad ki. Mint írták, minden második autótűz a motortérből indul ki és a jármű korával, a karbantartás hiányosságaival függ össze.
Számtalan oka lehet, hogy kigyullad egy autó
Egy autó igen komplex rendszerből, rendszerekből áll. Így nagyjából lehetetlen leírni minden olyan eshetőséget, hogy miért kaphat lángra egy autó. Viszont általánosságban elmondható, hogy a gépjárműtüzek 49 százaléka az autó motorterében keletkezik, sérült kábel, kifolyt olaj vagy meghibásodott vezeték miatt. A motortérben nagyon sok gyúlékony anyag van. A gépjárműtüzek kicsit több mint 30 százaléka keletkezik az utastérben, a fennmaradó rész valamilyen egyéb forrásból ered. Például elektromos zárlat miatt keletkezik, így a műszerfal alatti kábelkötegeknél csapnak fel a lángok.
Az autók elektromos rendszerei számos elektromos komponensekből állnak, amelyek közül bármelyik meghibásodása túlzott hőt vagy szikrát okozhat, amelyek rosszabb esetben autótűzhöz vezethetnek. Például egy rosszul működő generátor, gyújtórendszer, akkumulátor vagy a vezérlőegység meghibásodása mind ilyen elektromos hibához vezethet. Az elektromos hiba általában akkor fordul elő, amikor a vezetékek szigetelése megsérül vagy az elektronikus alkatrészek túlmelegszenek. Valamint ugyanígy rövidzárlat is kialakulhat, ami szintén okozhat tüzet.
A motortér leggyakrabban üzemanyagszivárgás miatt gyullad ki. Az autó üzemanyag rendszerében lévő sérülés vagy meghibásodás eredményezheti, hogy az üzemanyag olyan helyre szivárog, ahol forró felületekkel, például az kipufogórendszerrel vagy a motorblokkal érintkezik, amitől lángra kaphat. Ezen belül a leggyakoribb ok az elporladt üzemanyagcső.
@wassimbenali Budapest 😳 #tiktok #viral #magyar #budapest #fire #fyp ♬ original sound - Wassim Benali
A dízel autóknál nagyon kicsi eséllyel előfordulhat az úgynevezett „diesel engine runaway”, magyarul picit csúnyábban a dízel elszabadulása. Ez akkor történik, ha a motor égésterébe valahogy motorolaj került. Ilyenkor a motorolaj a járó motorban üzemanyagként kezd el viselkedni, és ugyanúgy begyullad, mint a gázolaj. Az így keletkező üzemanyagtöbblet pedig megemeli a fordulatszámot, amitől, bárhonnan is szivárgott motorolaj az égéstérbe, még több motorolajat szív be a motor. A fordulatszám pedig tovább emelkedik, ami még több beszívott motorolajat eredményez. Ettől a haláltusától pedig könnyen porig éghet egy autó. Egyébként manuális váltónál ilyenkor azt ajánlják, hogy az autót a lehető legnagyobb sebességbe kell betenni, majd gyorsan levenni a lábunkat a kuplungról, hogy lefulladjon az autó.
Az autó kipufogórendszerének meghibásodása is okozhat tüzet. Hiszen amikor az kilyukad, az onnan felszabaduló felhevült gőzök-gázok bejuthatnak a csomagtérbe, és meggyújthatják az autó kárpitját. De akár egy eltömődött vagy túlterhelt katalizátor is lehet a tűz oka. Egy eltömődött, túlterhelt katalizátor a normál üzemi hőmérséklettartománya helyett (kb. 600 és 900 Celsius-fok) könnyen elérheti az akár ezer fok feletti hőmérsékletet. Ez nemcsak magában a katalizátorban okoz hosszú távú károkat, hanem az autót körülvevő alkatrészekben és a környezetében, például a magas fűben is. Az autókat úgy tervezték, hogy ellenálljon a katalizátor normál üzemi hőmérsékletének, de a több száz fokkal magasabb hőmérsékletet hosszú távon nem tudja elviselni. Maga a katalizátor nem fog kigyulladni, de elméletileg ilyen magas hőmérsékleten bármit meggyújthat a közelben, beleértve az autó más alkatrészeit is.
Az ilyen típusú autótüzek egy kis odafigyeléssel megelőzhetők, ha az autót rendszeresen karbantartják: ha ellenőrzik a különféle folyadékok szivárgását, az elektromos vezetékek állapotát, valamint azt, hogy megfelelően zár-e a tanksapka. A tulajdonosok ezek mellett is tehetnek a tűzmegelőzésért, például ha nem hagynak szemetet a járműben és vezetés közben nem dohányoznak.
Nem mindig a felhasználó hibás
Sajnos időről időre előfordul, hogy egy autó nem azért gyullad ki, mert balesetbe került vagy nem volt megfelelően karbantartva. Van, hogy egyes autók már a gyártósorról legurulva időzített bombák. Az ilyen visszahívások nagy része nem életveszélyes hibák miatt vannak, de az is előfordul azért.
Idén május elsején például arról adtunk hírt, hogy csaknem 47 ezer autót hív vissza a Ford tűzveszély miatt. Azért kellett visszahívniuk ennyi autót, ugyanis a nem megfelelő befecskendező miatt benzin csöpöghet a motortérbe, ami a legrosszabb esetben tüzet okozhat. Eddig ezzel kapcsolatban 43 anyagi kárral, és négy személyi sérüléssel járó meghibásodást jelentettek.
Viszont nem csak az ilyen Ford szintű nagy gyártóknál történnek ilyen hibák. Tavaly év végén a McLaren-nek kellett jelentenie, hogy 164 Arturát visszahívnak tűzveszély miatt. Ott a probléma a magasnyomású üzemanyagrendszerben volt, ugyanis egyes alkatrészeknél a McLaren – az eredeti tervekkel ellentétben – hidegformázott anyacsavarokat használt, amik hajlamosak a kilazulásra. Ezáltal pedig szivárgás lépett volna fel, ami pedig tűzveszélyes.
Ebből a pár példából látható, hogy nem mindig csak rajtunk múlik, hogy autónk tűzveszélyes-e, vagy sem. Viszont az már rajtunk múlik, hogy az ilyen visszahívásokat komolyan vegyük, és vigyük el szervízbe az autónkat.
Mit tegyünk, ha kigyulladt az autónk
Viszont ha mégis beütött a krach, akkor van pár dolog, amit ajánlott megtenni ilyenkor. Amennyiben füst- vagy égett szagot érzünk vezetés közben, álljunk félre és ellenőrizzük az autónkat. Minden esetben óvatosan, lassan és oldalról nyissuk fel a motorháztetőt, hiszen előfordulhat, hogy a levegő-utánpótlás hiánya miatt még nincs tűz, csak izzik valami. Ha ilyenkor hirtelen felnyitjuk a motorháztetőt, az izzó, kezdődő tűz hirtelen levegőt kap és hatalmas lánggal kicsap a motorháztető alól és súlyos égési sérüléseket okozhat. Ha van nálunk tűzoltó készülék, a motorháztetőt csak annyira nyissuk fel, hogy a résen keresztül befújhassuk a tűzoltókészülék tartalmát, amelyet célszerű szakaszosan működtetni, így az oltási időt meg tudjuk növelni. Ha biztonságosan el tudjuk végezni, az akkumulátorsaruk lehúzásával áramtalanítsuk a járművet – válaszolta kérdésünk Dóka Imre tű. őrnagy, a Katasztrófavédelem szóvivő-helyettese.
A tűz továbbterjedését a tűz kezdeti állapotában van esély megakadályozni, ellenkező esetben egy-két perc alatt az egész jármű lángokba borulhat. Ennek oka, hogy a személyautókban nagyon sok éghető anyag található. A tűz miatt nemcsak az autó károsodhat, hanem a benne tartózkodó személyek, utasok is közvetlen életveszélynek vannak kitéve. Ezért nagyon fontos a gyors helyzetfelismerés, az azonnali segítségkérés és az azonnali segítségnyújtás.
Nagyon fontos, hogy az utastérben csak olyan dolgokat tároljunk, amelyek nem tűz- és robbanásveszélyesek. Hulladékot semmiképpen, illetve semmilyen aeroszolos tárgyat sem, hiszen ezek hő hatására elkezdenek tágulni, felhasadnak és a felszabaduló gőzök-gázok hatására fokozottan tűzveszélyes környezet alakul ki, amely egy szikra, vagy elektrosztatikus kisülés hatására belobbanhat.
Mindegy, hogy dízel, villany vagy benzines
Dóka Imre elmondása szerint az elektromos járművek tűzvédelmi szempontból nem veszélyesebbek, mint a hagyományos, belső égésű autók, az ezekben keletkező tüzek nem gyakoribbak, mint a hagyományos meghajtású járművekben keletkező tüzek. Mivel ezeknek a járműveknek az elterjedése a közelmúltban kezdődött, ezek az autók fiatalok és korszerűek.
Kifejezetten ritka, hogy elektromos járművek gyulladnak ki, évente egy-két ilyen eset fordult elő. A tapasztalatok azt mutatják, hogy többnyire a jármű gyullad meg, nem pedig az akkumulátor. Viszont, ha az akkumulátor kap lángra, akkor már bonyolultabb a helyzet. A sokcellás akkumulátor-csomagok eloltása akár napokat is igénybe vehet.