Négy évszakos abroncsok - mit szól hozzá a biztosító?

2023.06.14. 06:02 Módosítva: 2023.06.14. 16:45

Ma már nem eretnekség egy prémium négy évszakos abroncsszettet tenni a mindennapi szaladgálósra. A biztosító mit szól ehhez?

Lepörgött a gumiscsereszezon, a többség már nyári papucsokon közlekedik. Az uniós értékesítési statisztikák szerint egyre nagyobb teret hódítanak a négy évszakos (all season, all weather) gumik az abroncsok piacán. A folyamat nálunk is beindult, évek óta növekszik az univerzális gumik piaci részesedése. Nem meglepő, hiszen az elmúlt évtized enyhe és havazásmentes telei után egyre jobban megkérdőjeleződik a téli abroncsok szükségessége.

Közben berobbant a nyár, mindenki a nyaralást tervezgeti. Az autó hosszú utak előtti felkészítésének része a gumik ellenőrzése is. A KRESZ pedig minden elindulás előtt kötelezővé is teszi az abroncsok ellenőrzését.

Mit mond erről a KRESZ?

A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni.

A technológia exponenciális sebességgel halad előre, a kutatás-fejlesztés szédületes tempóban ontja magából a mindennapi élet kihívásaira adott válaszokat. Nincs ez másként az abroncsgyártás terén sem.

Karotta már megénekelte korábban: ma már a négy évszakos abroncsoktól sem kell tartanunk. A Michelin CrossClimate típuscsaládjának 2015 márciusi megjelenése óta egyre kisebb kompromisszumot jelent az ilyen abroncsok használata. Nem csak időt és pénzt spórolunk vele, egyre csekélyebb lemondásokkal jár az egész éves használatuk. Érdemes elolvasni.

Kapcsolódó
Négyévszakos ribanc vagyok, télen-nyáron

Négyévszakos ribanc vagyok, télen-nyáron

Valószínűleg betegnek tartasz, ha megmutatom, hogy élek gumik közt, de megmagyarázom.

Most viszont más megközelítésből vizsgáljuk meg a kérdést. 

Hogyan néz ez ki jogi oldalról?

Egy esetleges baleset során – a biztosítói kárrendezéssel összefüggésben – lehet ennek jelentősége.

A négy évszakos gumi jogilag egyszerre felel meg a téli gumi kritériumainak és teljesíti a nyári gumi feltételeit is. Mivel szerepel rajtuk az M+S (Mud+Snow = sár+hó) és a 3PMSF jelölés (3 Peak Mountain Snow Flake = 3 hegycsúcs hópihével) teljes értékű téli guminak számítanak. Vagyis ahol a hideg évszakokban kötelező a téli gumi használata ott a négy évszakos is elfogadott.

3PMSF - M+S: Teljes értékű téligumi
3PMSF - M+S: Teljes értékű téligumi

Mintázatuk és keverékük a nyári gumikra meghatározott kritériumoknak is eleget tesz, így a profilmélység minimális értéke 1,6 mm lehet, vagyis semmiben sem térnek el a nyári abroncsoktól ebben a tekintetben.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások piacán egyre több biztosító ajánl kedvezményt az „évszaknak megfelelő gumiabroncs” használatának vállalása esetén.

Ebből utólag lehet csak gond, ha mégsem tettünk eleget ennek a feltételnek és nyáron téli gumin gurulva lettünk részesei egy balesetnek. Ilyenkor a biztosító a kárrendezés során észlelheti, hogy nem tettünk eleget a kedvezmény feltételeinek és emiatt igényelheti a jogosulatlanul felhasznált kedvezmény díjának visszatérítését. Érdekes kérdés ez, hiszen a kárrendezést erre alapozva a biztosító nem tagadhatja meg, mivel az „évszaknak megfelelő” abroncs használatának kötelezettségét a KRESZ nem említi.

Van itt tehát egy kisebb szakadék a jogi szabályozás és a biztosítói kedvezményrendszer ezen eleme között.

A hatályos magyar jogszabályok – bár ismerik – nem teszik kötelezővé az évszaknak megfelelő mintázatú abroncsok használatát.

Ennek oka az, hogy az „évszaknak megfelelő” abroncs használatának kötelezővé tétele esetén 3 (azaz három) abroncstípust kellene megkülönböztetni: Télit, nyárit és univerzálisat.

Amennyiben ugyanis szó szerint vennénk az „évszaknak megfelelő” gumiabroncs kifejezést, akkor nyáron nyárival, télen télivel, az átmeneti évszakokban (tavasz és ősz) pedig átmeneti gumival (ennek a 4 évszakosok felelnének csak meg) kellene járnunk. Hiszen tavasszal és ősszel nem ritka, hogy hajnalban fagypont alatti, délután pedig 20 fok feletti a hőmérséklet.

Baleseti kárrendezés esetén a helyszínelés és a kárfelvétel során a gumik gyártmánya, típusa, mérete, jellege és profilmélysége is feljegyzésre kerül. 

Ennek a kárrendezést illetően azonban csak akkor lehet jelentősége, ha az abroncsok futófelülete a jogszabályi minimum szint (1,6 mm) alá kopott, vagy az abroncsok más okból (sérülés, állapot) bizonyulnak alkalmatlannak a közúti közlekedésre.

Ha kinéztél egy autót, és érdekel a kártörténete, ide kattintva utána tudsz nézni.

Ha a vizsgálat során megállapításra kerül, hogy a gumik nem voltak megfelelő állapotúak, vagy nem feleltek meg az útviszonyoknak, akkor a vétkes fél biztosítója akár vissza is követelheti a kárkifizetés egészét vagy egy részét ún. regressz igény formájában.

Regressz igény

Ez a jogi fogalom visszakövetelési jogot jelent. Visszakövetelési joggal élhet a biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén is, ha biztosítottja (vagyis a károkozó) szándékosan vagy súlyosan gondatlanul (például kopott abroncsokon közlekedve) okozta a kárt. Ez a visszakövetelés a vétlen károsultnak kifizetett összegeket nem érinti.

Ezen túlmenően azonban a gumiabroncsoknak nincs jelentőségük a kárrendezés szempontjából.

Magyarul nem jelent előnyt vagy hátrányt, hogy téli vagy nyári abroncsok vannak az autó alatt.

Az kizárólag a KGFB kötés során igénybe vett kedvezmények tekintetében bír relevanciával és önkéntes alapon működik.

Vagyis, ha igénybe szeretnénk venni az „évszaknak megfelelő gumiabroncs használata” elnevezésű kedvezményt, akkor önként vállalhatjuk ennek teljesítését.

Ebben az esetben viszont különösen figyeljünk arra, hogy időben cseréljük le a téli-nyári abroncsokat. Vagy optimálisabb esetben ruházzunk be egy négy évszakos szettre. Onnantól évekig megspórolhatjuk a gumicserékkel járó kellemetlenségeket és biztosítási szempontból sem kell aggódnunk, hogy elfelejtünk eleget tenni az önként vállalt - kedvezményre jogosító - kötelezettségünknek.  

 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Az oldalról ajánljuk

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

2 órája
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25