Négy évszakos abroncsok - mit szól hozzá a biztosító?
Ma már nem eretnekség egy prémium négy évszakos abroncsszettet tenni a mindennapi szaladgálósra. A biztosító mit szól ehhez?
Lepörgött a gumiscsereszezon, a többség már nyári papucsokon közlekedik. Az uniós értékesítési statisztikák szerint egyre nagyobb teret hódítanak a négy évszakos (all season, all weather) gumik az abroncsok piacán. A folyamat nálunk is beindult, évek óta növekszik az univerzális gumik piaci részesedése. Nem meglepő, hiszen az elmúlt évtized enyhe és havazásmentes telei után egyre jobban megkérdőjeleződik a téli abroncsok szükségessége.

Közben berobbant a nyár, mindenki a nyaralást tervezgeti. Az autó hosszú utak előtti felkészítésének része a gumik ellenőrzése is. A KRESZ pedig minden elindulás előtt kötelezővé is teszi az abroncsok ellenőrzését.
Mit mond erről a KRESZ?
A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni.
A technológia exponenciális sebességgel halad előre, a kutatás-fejlesztés szédületes tempóban ontja magából a mindennapi élet kihívásaira adott válaszokat. Nincs ez másként az abroncsgyártás terén sem.
Karotta már megénekelte korábban: ma már a négy évszakos abroncsoktól sem kell tartanunk. A Michelin CrossClimate típuscsaládjának 2015 márciusi megjelenése óta egyre kisebb kompromisszumot jelent az ilyen abroncsok használata. Nem csak időt és pénzt spórolunk vele, egyre csekélyebb lemondásokkal jár az egész éves használatuk. Érdemes elolvasni.
Négyévszakos ribanc vagyok, télen-nyáron
Valószínűleg betegnek tartasz, ha megmutatom, hogy élek gumik közt, de megmagyarázom.
Most viszont más megközelítésből vizsgáljuk meg a kérdést.
Hogyan néz ez ki jogi oldalról?
Egy esetleges baleset során – a biztosítói kárrendezéssel összefüggésben – lehet ennek jelentősége.
A négy évszakos gumi jogilag egyszerre felel meg a téli gumi kritériumainak és teljesíti a nyári gumi feltételeit is. Mivel szerepel rajtuk az M+S (Mud+Snow = sár+hó) és a 3PMSF jelölés (3 Peak Mountain Snow Flake = 3 hegycsúcs hópihével) teljes értékű téli guminak számítanak. Vagyis ahol a hideg évszakokban kötelező a téli gumi használata ott a négy évszakos is elfogadott.

Mintázatuk és keverékük a nyári gumikra meghatározott kritériumoknak is eleget tesz, így a profilmélység minimális értéke 1,6 mm lehet, vagyis semmiben sem térnek el a nyári abroncsoktól ebben a tekintetben.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások piacán egyre több biztosító ajánl kedvezményt az „évszaknak megfelelő gumiabroncs” használatának vállalása esetén.
Ebből utólag lehet csak gond, ha mégsem tettünk eleget ennek a feltételnek és nyáron téli gumin gurulva lettünk részesei egy balesetnek. Ilyenkor a biztosító a kárrendezés során észlelheti, hogy nem tettünk eleget a kedvezmény feltételeinek és emiatt igényelheti a jogosulatlanul felhasznált kedvezmény díjának visszatérítését. Érdekes kérdés ez, hiszen a kárrendezést erre alapozva a biztosító nem tagadhatja meg, mivel az „évszaknak megfelelő” abroncs használatának kötelezettségét a KRESZ nem említi.
Van itt tehát egy kisebb szakadék a jogi szabályozás és a biztosítói kedvezményrendszer ezen eleme között.
A hatályos magyar jogszabályok – bár ismerik – nem teszik kötelezővé az évszaknak megfelelő mintázatú abroncsok használatát.
Ennek oka az, hogy az „évszaknak megfelelő” abroncs használatának kötelezővé tétele esetén 3 (azaz három) abroncstípust kellene megkülönböztetni: Télit, nyárit és univerzálisat.
Amennyiben ugyanis szó szerint vennénk az „évszaknak megfelelő” gumiabroncs kifejezést, akkor nyáron nyárival, télen télivel, az átmeneti évszakokban (tavasz és ősz) pedig átmeneti gumival (ennek a 4 évszakosok felelnének csak meg) kellene járnunk. Hiszen tavasszal és ősszel nem ritka, hogy hajnalban fagypont alatti, délután pedig 20 fok feletti a hőmérséklet.
Baleseti kárrendezés esetén a helyszínelés és a kárfelvétel során a gumik gyártmánya, típusa, mérete, jellege és profilmélysége is feljegyzésre kerül.
Ennek a kárrendezést illetően azonban csak akkor lehet jelentősége, ha az abroncsok futófelülete a jogszabályi minimum szint (1,6 mm) alá kopott, vagy az abroncsok más okból (sérülés, állapot) bizonyulnak alkalmatlannak a közúti közlekedésre.
Ha kinéztél egy autót, és érdekel a kártörténete, ide kattintva utána tudsz nézni.
Ha a vizsgálat során megállapításra kerül, hogy a gumik nem voltak megfelelő állapotúak, vagy nem feleltek meg az útviszonyoknak, akkor a vétkes fél biztosítója akár vissza is követelheti a kárkifizetés egészét vagy egy részét ún. regressz igény formájában.
Regressz igény
Ez a jogi fogalom visszakövetelési jogot jelent. Visszakövetelési joggal élhet a biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén is, ha biztosítottja (vagyis a károkozó) szándékosan vagy súlyosan gondatlanul (például kopott abroncsokon közlekedve) okozta a kárt. Ez a visszakövetelés a vétlen károsultnak kifizetett összegeket nem érinti.
Ezen túlmenően azonban a gumiabroncsoknak nincs jelentőségük a kárrendezés szempontjából.
Magyarul nem jelent előnyt vagy hátrányt, hogy téli vagy nyári abroncsok vannak az autó alatt.

Az kizárólag a KGFB kötés során igénybe vett kedvezmények tekintetében bír relevanciával és önkéntes alapon működik.
Vagyis, ha igénybe szeretnénk venni az „évszaknak megfelelő gumiabroncs használata” elnevezésű kedvezményt, akkor önként vállalhatjuk ennek teljesítését.
Ebben az esetben viszont különösen figyeljünk arra, hogy időben cseréljük le a téli-nyári abroncsokat. Vagy optimálisabb esetben ruházzunk be egy négy évszakos szettre. Onnantól évekig megspórolhatjuk a gumicserékkel járó kellemetlenségeket és biztosítási szempontból sem kell aggódnunk, hogy elfelejtünk eleget tenni az önként vállalt - kedvezményre jogosító - kötelezettségünknek.
Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
