750 ezer forinttal emelkedhetnek az új autó árak az Euro 7 miatt?

2023.06.19. 06:06 Módosítva: 2023.06.19. 20:54

Megy a hiszti az új, Euro 7-es kibocsátási normákról. A maguknak óriási profitot termelő gyártók hallani sem akarnak róla a kiadások miatt. Más kutatás szerint ez nem egy eszeveszett drága dolog és az európai városok lakói jól járnának.

Jelen állás szerint az Európai Unóban 2026-ban vagy 2027-ben léphet életbe az új, Euro 7-es károsanyag-kibocsátási szabvány a hagyományos belső égésű motorokra vonatkozóan, ám a hatása jelentéktelen lesz – ezt állítja az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).

A szervezet megbízásából a Frontier Economics gazdaságkutató intézet készített tanulmány az átállásról. Ebből vonták le ezt a következtetést.

A tanulmányban szereplő becslés szerint az intézkedés után 2035-ben az Európában futó autóknak csak 10 százaléka lesz olyan, amely meg fog felelni az új szabványnak. Így összességében az Euro 7 bevezetésének eredményeként négy százalékkal lesz kisebb a személyautók és a furgonok, illetve 2 százalékkal a teherautók nitrogén-oxid-kibocsátása ahhoz képest, mint ha az ilyen motorral rendelkező autókban Euro 6-os motor lenne.

Ennek a minimális környezetvédelmi hatásnak azonban nagyon magas ára lesz

A Frontier Economics becslése szerint egy új autó ára 2 ezer euróval (748 ezer forint) fog emelkedni az Euro 7 teljesítésével járó költségnövekedés miatt. A kutatóintézet munkatársai azzal támasztják alá ezt a megállapításukat, hogy az átállás költsége 4-10-szer nagyobb lesz, mint amekkorát az Európai Bizottság becsült.

kipufogo

A kisebb járművek 2 ezer eurós pluszköltségén túl a teherautóknál és az autóbuszoknál 12 ezer euróval (4,4 millió forint) kell számolni. A bizottság 180-450 és 2800 eurós (66-166 ezer és egymillió forint) kiadással számolt a kétféle járműkategóriánál. Ráadásul a kutatóintézet becslése csak a közvetlen eszközbeszerzésekkel és a befektetési költségekkel számol.

Nem veszi figyelembe, hogy az Euro 7-es motorok az Euro-6-osoknál többet fogyasztanak. Ez 3,5 százalékkal növelheti a tankolás költségét, ami a kisebb járművek esetén több száz, a nagyobbakén több ezer euróval növelheti az autók és a teherautók birtoklásának költségét életciklusuk alatt.

Az Euro 7-es normákat ellenző gyártók politikai támogatást is kaptak, májusban ugyanis nyolc tagállam, Magyarország mellett Franciaország, Olaszország, Csehország, Bulgária, Magyarország, Lengyelország, Románia és Szlovákia is jelezte, hogy nem kér az Euro 7-ből. (Erről itt olvashat bővebben.) 

Elméletileg októbertől nem bocsáthatnak ki több káros-anyagot az autók a valós közlekedésben, mint a próbapadi teszt során
Elméletileg októbertől nem bocsáthatnak ki több káros-anyagot az autók a valós közlekedésben, mint a próbapadi teszt során

A gyártók kommunikációja persze saját maguk felé hajlik, ám ezt érdemes fenntartásokkal kezelni. Ahogy arról kollégánk, Karotta a múlt keddi Totalcar Híradóban utalt rá, az Euro 7 érdemben nem lenne sokkal keményebb a mostani szabályoknál, csak szigorúbban venné azt, hogy betartják-e majd az előírásokat.  (Az alábbi híradóban az Euro 7-es átláásról szóló rész 13:10-től kezdődik, de érdemes megnézni a teljes adást.)

Teljesen másképp látja az Euro 7-es kérdést a Transport Environment (T&E). A közlekedéssel és környezetvédelemmel foglalkozó európai nonprofit szervezet lényegében ellentámadást indított az Euro 7 bevezetését kritizálókkal szemben. 

A T&E szakértői úgy látják, óriási hatása lenne az európai nagyvárosok nitrogén-dioxid-szennyezettségére az Euro 7-es emissziós szabályoknak. Ezt a Quality Consultants nevű céggel közösen készített kutatás alapján állítják.  Az ebben szereplő becslés szerint ugyanis az európai közúti közlekedésében átlagosan nagyjából felére csökkentené ennek a gáznak a kibocsátását 2035-re.

adac-ev technik volvopruefstand

Ennek részeként egyebek mellett öt nagy európai városban közel negyedével kevesebb nitrogén-dioxid kerülne a levegőbe, példaként Brüsszelt, Madridot, Milánót, Párizst és Varsót említik.  Ez a kutatás éppen ellenkező következtetésre jut az autóipari vállalatok állításával szemben, miszerint az Euro 7-es szigorításai nem javítanák lényegesen a levegő minőségét a kontinensen.

A kutatás további megállapítása, hogy a fékek környezetszennyezésében is jelentős eredményeket hozna a szabályozás

A fékekről miniatűr részecskék kerülnek a környezetbe, amelyek súlyosan szennyezik a belélegzett levegőt. Ha ezek kibocsátási mennyiségének felső határát 2035 helyett már 2025-ben 3 milligramm/kilométerben határoznák meg (ahelyett, hogy 2025-ben egy 7 milligrammos korlát lépne érvénybe), az sokat jelentene. Ennek köszönhetően ugyanis 2030-ra 19 százalék helyett 34 százalékkal, 2035-re 34 százalék helyett 55százalékkal lehetne csökkenteni ezt a fajta levegőszennyezést. Az a gyártási technológia, ami ezt lehetővé teszi, csak 100 euróval (37 ezer forint) drágítaná meg az autókat – állítják a T&E szakértői.

A valós forgalomban végzett mérést (RDE) végző kipufogógáz elemző berendezésből nyerik ki az adatokat
A valós forgalomban végzett mérést (RDE) végző kipufogógáz elemző berendezésből nyerik ki az adatokat

Az Euro 7 körüli vita másik nagy csatája a már említett költségek körül forog. Az Európai Bizottság szerint néhány 100 euróval kerülnének többe az autók a szigorítás nyomán, míg az autógyártók ennél jóval nagyobb költséget számolnak. A T&E szerint a cégek profitjából, ami 2022-ben 64 milliárd euró volt, amelyből a szervezet szerint futná a kiadásokra. 

Az oldalról ajánljuk

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

5 órája
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25