Totálkárosra tört a szervizre bízott autó – ki fizet?
Olvasónk szervizben hagyta autóját egy javítás erejéig. A próbakör azonban rosszul sült el, egy másik autós totálkárosra zúzta a verdát. Na, de ki a felelős?
Olvasói levél
Tisztelt Totalcar!
A következő lenne a kérdésem. A gépkocsimat szerelőnek leadtam javításra. Sajnos a szerelő az autóval karambolozott. Az esetben nem ő volt a vétkes, rendőrségi baleseti jegyzőkönyv is készült. A szerelő annyiban volt hibás, hogy önhatalmúlag használta a gépkocsit.
A biztosító gazdasági totálkárt állapított meg. Ettől függetlenül szerencsére az autó üzemképes maradt. A biztosító kifizetett 670.000 forintot.
Mindenféleképpen meg akarom javíttatni a kocsit. Aki javítani fogja megnézte, és közölte hogy kb. még 400.000 forint lenne a teljes javítás.
Ebben az esetben követelhetem-e a többlet költséget a szerelőtől, esetleg bírósági úton is? Továbbá mivel úgy gondolom az autó értékcsökkent lesz, azt is követelhetem?
Válaszát előre is köszönöm.
Nem tipikus, de megeshet, hogy a szervizelés-karbantartás ideje alatt megsérül a jármű a szakműhelyben. Kisebb karcolásokon, esztétikai sérüléseken is felhördülnek a tulajdonosok, az ilyen apróbb károkat azonban a szervizek saját hatáskörben (akár a vállalkozás biztosítása terhére) gyorsan elrendezik. De mi van akkor, ha a próbaút alatt baleset történik?
egyáltalán ELVIHETI A SZERELŐ PRÓBAKÖRRE A JÁRMŰVET?
A hatályos jogszabályok külön nem térnek ki arra, hogy a szerviz kiviheti-e a járművet a telephelyéről, avagy sem. Emiatt a Polgári Törvénykönyv általános szabályaira és alapelveire támaszkodhat a pórul járt autós.
A javítás, karbantartás, szerelés vállalkozási szerződésnek minősül, ami miatt a felek megállapodása az elsődlegesen irányadó. Vállalkozási szerződés esetén a tevékenységet a megrendelő által kijelölt munkaterületen kell végezni. Emiatt célszerű már a munkafelvételnél egyeztetni a szervizzel arról, hogy milyen hibafeltárás és diagnosztika várható, illetve szükséges lesz-e próbaút.
azt nem árt tudni, hogy a szerelési munkálatok nagy része nem végezhető el próbaút nélkül
De a megrendelő akár meg is tilthatja, hogy a járműve elhagyja a szerviz területét!
Ilyen esetben a vállalkozó köteles felhívni a tulajdonos figyelmét, hogy próbaút nélkül a hiba felderítése vagy a kijavítás nem lesz eredményes. Az ilyen helyzetek megelőzésére a felek közösen is elmehetnek próbaútra akár úgy, hogy a tulajdonos vezeti a járművét.
A próbakört megtiltani azonban nem mindig célravezető. A szerviz ilyenkor akár azt is mondhatja, hogy ha nincs próba, nincs szerelés sem.
Ha mégis bevállalja így a melót a szerviz, a próbakör kimaradása miatt csak a hazaúton derülhet ki a beavatkozás sikeressége. Ha a próbakör elmaradása miatt nem sikerült jól a szervizelés, a szerelő sem lesz előzékeny a hiba újbóli javítása vonatkozásában. Vagyis egy hibát 2x kell majd javítani, dupla áron.

Olvasónk története annyiban atipikus, hogy a szervizbe adott járművet ért károkat nem a szerviz alkalmazottja, hanem egy harmadik fél okozta. A kárfelelősség kérdése emiatt egyszerűnek látszik első blikkre: a károkozó kötelező biztosítása fedezi majd az autóban okozott kárt.
Csak egy sztori...
Néhány éve a környékbeli szerviz fiatal szerelője fék és futómű javítás után elvitt próbakörre egy Opel Speedstert anélkül, hogy engedélyt kért volna a tulajdonostól. A próbakörön televert egy szabályosan közlekedő autót, aminek a lökhárítója sérült, ahogy a Speedsternek is - alkatrész nincs, a javítás horror. A fiatal, pályakezdő szerelő még aznap gerincesen felmondott, és sosem látták többet.
Szerencsére az autó tulajdonosa megértette az előállt helyzetet, a szerviz pedig helytállt a kárért, ami végül milliókba került. - Balló Marci
Ecotec a mennyországban
Ha egy autóba a Lotus adja a vázat, a kormányt, a futóművet, a műszereket, sőt, a Lotus gyártja Angliában – az Lotus, nem?
A bírósági gyakorlat egységes a tekintetben, hogy a károkozó nem kerülhet hátrányosabb helyzetbe amiatt, hogy a károsult jármű valamilyen speciális szerződéses jogviszonyban áll (például lízingelt vagy javítás utáni próbaúton van). Emiatt a keletkezett károk megtérítésére a károkozó biztosítója az általános szabályok szerint lesz köteles.
Amennyiben a munkafelvétel (vagy a későbbi egyeztetések) során a javításra leadott autó tulajdonosa nem tiltotta meg kifejezetten a szerviz számára a próbautat, úgy a szerviz vétkessége nem lesz megállapítható a kár bekövetkezése tekintetében. Arról a szerviz sem tehet, hogy a legális próbakör alatt belecsattant egy másik jármű a tesztelt autóba, már ha a felelősség kérdése nem vitatott és a balesetet egy harmadik fél okozta.
Ebben a helyzetben a gazdasági totálkáros jármű javításához szükséges összeg és a károkozó biztosítója által kifizetett kártérítés közötti különbözetet
bírósági úton érvényesíteni nem lenne egyszerű
Ahhoz ugyanis bizonyítania kellene olvasónknak, hogy a próbautat kifejezetten megtiltotta, a szerviz ennek ellenére mégis megejtette.

Enélkül a különbözeti összeget casco biztosítás vagy saját forrás bevonásával lehet csak fedezni.
Ilyen esetben megfontolandó a roncs értékesítése és a befolyt összegek (roncsérték + kártérítés) másik jármű megvásárlására való fordítása.
Az értékcsökkenés a károkozó biztosítójától követelhető, annak tekintetében irreleváns, hogy a baleset próbaút alatt történt.
Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
