Az idei augusztusi infláció mértékének megfelelően drágulhatnak jövőre a sztrádamatricák - ez derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium Totalcarnak adott válaszából. A mostani kilátások szerint 15 százalék körül lehet az augusztusi infláció, így a sima személyautókra érvényes éves országos több mint 56 ezer forintba kerülhet 2024-ben.
Jövőre jelentősen nőhet a sztrádahasználatból származó bevétel, legalábbis a költségvetési tervezet szerint. Ez bő 100 milliárdos plusszal számol az ideihez képest - írtuk pár nappal ezelőtt, de a 2024-es útdíjmatekban voltak bizonytalan tényezők, ezért megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy milyen mértékben emelkedhet az időalapú autópályadíj, leegyszerűsítve a matricák ára. Illetve azt is, hogy a teherautók, kamionok használatarányos díja hogyan alakul.
A használati időtartam-alapú (e-matricás) rendszerben 2024. január 1-jétől a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendeletben foglaltaknak megfelelően, a 2023 augusztusára irányadó, valamint a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett, a 2022 augusztusához viszonyított fogyasztói árindex mértékével emelkedik majd egységesen minden matrica ára.
- közölte a minisztérium.
Ez egyben azt jelenti, hogy a szaktárca szakít a tavalyi gyakorlattal. Ugyanis a minisztérium válaszában idézett jogszabály már 2022-ben - az idei matricaárak meghatározásakor - is érvényben volt, végül mégsem az augusztusi infláció mértékének megfelelően emelkedtek 2023 elején a sztrádadíjak, hanem különböző mértékben. A legtöbb autóst érintő D1 kategóriára (motorokra és a maximum 3,5 tonnás, legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsikra) érvényes éves országos és vármegyei matricák ára idén januártól 5-5 százalékkal 49 190 forintra, illetve 5720 forintra emelkedett, míg a 10 naposoké 44 százalékkal 5500 forintra, a havi bérleteké pedig 71 százalékkal 8900 forintra.
Mennyi lesz az infláció? Mennyi lesz a matrica?
Ami most még nyitott kérdés, hogy mennyi lesz pontosan az augusztusi - éves - infláció. A portfolio.hu becslése szerint 15 százalékos lehet. Ha valóban így lesz, akkor a következőképpen nézhet majd ki a 2024-es "árlista":
Díjkategória | Heti (10 napos) | Havi | Éves országos | Éves vármegyei |
D1M | 3 160 | 5 120 | 56 570 | 6 580 |
D1 | 6 330 | 10 240 | 56 570 | 6 580 |
D2 | 9 200 | 14 490 | 80 300 | 13 170 |
B2 | 20 390 | 28 920 | 263 180 | 26 320 |
U | 6 330 | 10 240 | 56 570 | 6 580 |
Forrás: Totalcar-becslés, portfolio.hu
A táblázatban szereplő árak tehát még nincsenek kőbe vésve, az augusztusi inflációs adatra szeptember elejéig kell várni, a KSH akkor teszi közzé a számot.
Miből jön össze a plusz 100 milliárd forintos többlet?
Ahogy fentebb szó volt róla, rákérdeztünk arra is a minisztériumnál, hogy a megtett úttal arányos útdíj, azaz a teherautókra, kamionokra vonatkozó tarifából származó bevétel a költségvetési tervezet szerint hogyan fog az idei 310 milliárdról 447 milliárdra emelkedni. A minisztérium erre a következőt felelte:
Normál körülmények között a forgalomnövekedés körülbelül 3-4 százalék körül várható. A további bevételnövekedés a díjbeszedési rendszer esetleges változásaiból, a díjköteles hálózat változásából és a fizetendő díjak változásából adódik össze. Jelen esetben a megtett úttal arányos díjszedési rendszerben – a költségvetési törvényben szereplő becsült értékek alapján – vélelmezhető bevételnövekedés részletszabályozása még nem áll rendelkezésre.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
