Kulcsszerepet játszhatnak az új üzemanyagok, megmenekülhetnek a kipufogós autók

2023.09.13. 07:22 Módosítva: 2023.09.13. 07:28

Több európai autógyártó a környezetvédők heves tiltakozása ellenére számít az e-üzemanyagokra, amelyek lehetővé teszik a hagyományos motorok megtartását.

Az úgynevezett karbonsemleges vagy e-üzemanyagok kritikus szerepet fognak játszani az európai autóiparban – derült ki számos nagy autógyártó vezetőinek nyilatkozatából a Financial Times cikke szerint. 

420A5802

A cégvezetők úgy gondolják, hogy az Európa Unió engedménye ezen a téren lehetővé fogja tenni számukra, a belső égésű motorokkal ellátott autók gyártásának folytatását.

"Taktikai rugalmasság" 

Főként Németország és Olaszország nyomására az Európai Bizottság úgy döntött, hogy kivétellel lépteti életbe a villanyautós szabályt, amely szerint 2035-től nem lehet forgalomba hozni az EU-ban szén-dioxidot kibocsátó motorral ellátott autókat.

Így azokra az autókra nem vonatkozik majd ez az előírás, amelyek alternatív energiával előállított energiahordozót fognak használni, úgy, hogy eközben annyi szén-dioxidot vonnak ki a levegőből, amennyit az égetésükkel később ki fognak bocsátani. 

Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója azt mondta a brit üzleti lapnak, hogy cége nem határozott meg fix dátumot a belső égésű motorok gyártásának befejezésére. A lehetőségek szerint bővítik az elektromos autók gyártását, készek teljesen átállni erre, ha ez lesz a vásárlóik igénye, de „taktikai rugalmassággal” kezelik a kérdést 2039-ig, a cég addog szeretné teljesen karbonsemlegessé tenni a működését. 

Oliver Zipse, a BMW első embere úgy véli, a német kormány soha nem megy bele abba, hogy teljesen kivezessék az EU-ban a hagyományos motorok gyártását az e-üzemanyagok lehetőségének figyelmen kívül hagyásával. Emellett a 2035-ös kivezetési dátumot kérdésessé teheti villanyautók üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúra gyengesége – például a megfelelő töltőhálózat hiánya – és az akkumulátoraik gyártásához szükséges nyersanyagok drágasága, illetve külső beszerzési kényszere.

Gilles Le Borgne, a Renault technológiai igazgatója pedig arról beszélt, hogy az e-üzemanyagok lehetővé teszik a vállalat hibrid modelljeinek további használatát. Szerinte a hatóságoknak technológiailag semlegesnek és nyitottnak kell lenniük, amikor a karbonsemlegesség lehetőségeit mérlegelik. „Katasztrófa” lenne, ha valamit ráerőltetnének a cégekre. Hozzátette még, hogy az e-üzemanyagokat használni kell a régebbi autókban, hogy csökkenjen azok szén-dioxid-kibocsátása.

A harcos környezetvédők trójai falovat látnak az e-üzemanyagokban, amellyel az autógyártók részben el akarják kerülni a költséges átállást az elektromos autók gyártására.