Az üzemanyag-drágulás miatt az autósok 16 százaléka már váltott, 27 százalékuk azonban azt állítja, hogy semmiképp nem szállna ki a kocsiból. Ez derült ki a Pulzus Kutató Totalcarnak készített felméréséből.
Bár a múlt héten kétszer is csökkent a benzin átlagára, míg a gázolajé stagnált, szerdától pedig 20-20 forintos csökkenés várható; a korábbi hónapokhoz vagy akár az ársapkás korszak előtti szintekhez képest is jóval drágábbak az üzemanyagok. Ráadásul a következő hónapok bizonytalan a nemzetközi porondot tekintve, jövőre a jelenlegi kilátások szerint drágulás várható, mert emelkedik a jövedéki adó mértéke, ami nagyjából 40 forinttal növelheti majd a literenkénti árat.
Az üzemanyag-drágulás különböző mértékben érinti az autót vagy más járművet használókat. A vállalatok egy részénél nem opció, a termékeket ki kell szállítani, legyen szó például az élelmiszerekről. A magasabb költség pedig megjelenhet például a bolti árakban. Az autóval rendelkező lakosok egy része azonban válaszolhat azzal, hogy más közlekedési alternatívát keres, ha van erre lehetősége.
Arra voltunk kíváncsiak, melyik az az árszint, amelynél az autósok leteszik a kocsit. A Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült reprezentatív felmérése a szerkesztőség szerint is elég meglepő eredményre jutott. Az autóval rendelkezőknek - összes megkérdezett 49 százaléka - a hatoda, azaz 16 százaléka ugyanis már a mostani üzemanyagárakat is sokallja, ezért kiszállt az autójából. A 700-800 forintos literenkénti árnál pedig további 19 százalékuk tenné ugyanezt. Az érintettek több mint negyede ugyanakkor azt állítja, semmiképp nem fejezné be az autózást. Viszonylag jelentős, 11 százalékuk nem tudja erre a választ, illetve nem akart felelni a kérdésre.
Az autózó nőknek a 15 százaléka már letette az autót, a férfiaknál 17 százalékos az arányuk. A többi árkategóriában nagyobbak az eltérések: a 700-800 forintnál a férfiak 22 százaléka, a nőknek pedig a 17 százaléka döntene így. Eggyel feljebb, 800-900 forintnál 7 vs. 16 százalékra változna az eredmény. A férfiak majdnem harmada mondta azt, hogy az üzemanyagáraktól függetlenül mindenképp kocsival közlekedne, a nőknek csak a 24 százaléka volt hasonló véleményen.
A korosztályos bontás arról tanúskodik, hogy az idősebbek a legárérzékenyebbek. A 60 év felettiek 18 százaléka már most sem autózik, 27 százalékuknak a literenként 700-800 forintos tankolás jelentené a végső határt. A középkorúaknak több mint a harmada hallani sem akar erről.
Az alapfokú végzettségűek körében a legnagyobb azoknak a tábora, akik a mostani drága üzemanyagok miatt váltottak. Ezzel szemben az autóhoz ragaszkodók aránya a diplomások körében a legjelentősebb.
A kutatás szerint bár a fővárosban viszonylag sok, az autózásnál olcsóbb alternatíva adott - például a tömegközlekedés, a robogó, a kerékpár -, a budapestiek több mint 30 százaléka nem mondana le az autózásról. A községekben 30 százalékos az arányuk, ám náluk ez magyarázható azzal, hogy sok településen nem nagyon van más ésszerű opció.
A vármegyeszékhelyeken, kisebb városokban élő autósok 15, illetve 13 százaléka abbahagyta az autós közlekedést. 21 és 19 százalékuk a 700-800 forintnál döntene erről.
Megjegyzés: A cikk először publikált verziójában nem szerepeltek a kutatásra vonatkozó adatok. Ezt pótoltuk. A felmérést a Pulzus Kutató készítette 2023. szeptember 28. és október 1. között 1000 fő megkérdezésével. A válaszadók nem, kor, végzettség és lakóhely alapján reprezentálják a lakosságot. A kutatás pedig a Pulzus okostelefonos applikációjának segítségével készült.