Az üzemanyag-drágulás miatt az autósok 16 százaléka már váltott, 27 százalékuk azonban azt állítja, hogy semmiképp nem szállna ki a kocsiból. Ez derült ki a Pulzus Kutató Totalcarnak készített felméréséből.
Bár a múlt héten kétszer is csökkent a benzin átlagára, míg a gázolajé stagnált, szerdától pedig 20-20 forintos csökkenés várható; a korábbi hónapokhoz vagy akár az ársapkás korszak előtti szintekhez képest is jóval drágábbak az üzemanyagok. Ráadásul a következő hónapok bizonytalan a nemzetközi porondot tekintve, jövőre a jelenlegi kilátások szerint drágulás várható, mert emelkedik a jövedéki adó mértéke, ami nagyjából 40 forinttal növelheti majd a literenkénti árat.
Az üzemanyag-drágulás különböző mértékben érinti az autót vagy más járművet használókat. A vállalatok egy részénél nem opció, a termékeket ki kell szállítani, legyen szó például az élelmiszerekről. A magasabb költség pedig megjelenhet például a bolti árakban. Az autóval rendelkező lakosok egy része azonban válaszolhat azzal, hogy más közlekedési alternatívát keres, ha van erre lehetősége.
Arra voltunk kíváncsiak, melyik az az árszint, amelynél az autósok leteszik a kocsit. A Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült reprezentatív felmérése a szerkesztőség szerint is elég meglepő eredményre jutott. Az autóval rendelkezőknek - összes megkérdezett 49 százaléka - a hatoda, azaz 16 százaléka ugyanis már a mostani üzemanyagárakat is sokallja, ezért kiszállt az autójából. A 700-800 forintos literenkénti árnál pedig további 19 százalékuk tenné ugyanezt. Az érintettek több mint negyede ugyanakkor azt állítja, semmiképp nem fejezné be az autózást. Viszonylag jelentős, 11 százalékuk nem tudja erre a választ, illetve nem akart felelni a kérdésre.

Az autózó nőknek a 15 százaléka már letette az autót, a férfiaknál 17 százalékos az arányuk. A többi árkategóriában nagyobbak az eltérések: a 700-800 forintnál a férfiak 22 százaléka, a nőknek pedig a 17 százaléka döntene így. Eggyel feljebb, 800-900 forintnál 7 vs. 16 százalékra változna az eredmény. A férfiak majdnem harmada mondta azt, hogy az üzemanyagáraktól függetlenül mindenképp kocsival közlekedne, a nőknek csak a 24 százaléka volt hasonló véleményen.

A korosztályos bontás arról tanúskodik, hogy az idősebbek a legárérzékenyebbek. A 60 év felettiek 18 százaléka már most sem autózik, 27 százalékuknak a literenként 700-800 forintos tankolás jelentené a végső határt. A középkorúaknak több mint a harmada hallani sem akar erről.

Az alapfokú végzettségűek körében a legnagyobb azoknak a tábora, akik a mostani drága üzemanyagok miatt váltottak. Ezzel szemben az autóhoz ragaszkodók aránya a diplomások körében a legjelentősebb.

A kutatás szerint bár a fővárosban viszonylag sok, az autózásnál olcsóbb alternatíva adott - például a tömegközlekedés, a robogó, a kerékpár -, a budapestiek több mint 30 százaléka nem mondana le az autózásról. A községekben 30 százalékos az arányuk, ám náluk ez magyarázható azzal, hogy sok településen nem nagyon van más ésszerű opció.

A vármegyeszékhelyeken, kisebb városokban élő autósok 15, illetve 13 százaléka abbahagyta az autós közlekedést. 21 és 19 százalékuk a 700-800 forintnál döntene erről.
Megjegyzés: A cikk először publikált verziójában nem szerepeltek a kutatásra vonatkozó adatok. Ezt pótoltuk. A felmérést a Pulzus Kutató készítette 2023. szeptember 28. és október 1. között 1000 fő megkérdezésével. A válaszadók nem, kor, végzettség és lakóhely alapján reprezentálják a lakosságot. A kutatás pedig a Pulzus okostelefonos applikációjának segítségével készült.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?
A történelem során rengeteg olyan márka született, amik vagy eleve nem vívtak ki maguknak globális ismertséget, vagy az idők során feledésbe merültek.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
