Javában zajlik az óriási játszma, amelynek tétje, hogy ki, mennyi profitot tud még kisajtolni az olajértékesítéséből, és a fogyasztók, az autósok lesznek azok, akik ebben a történetben fizetik a cechet.
Az kőolajjal foglalkozó szakembereket, befektetőket, üzletembereket és laikusokat az foglalkoztatja, mikor érünk el ahhoz a ponthoz, ami után már nem használhatjuk az olajra az egyébként elég közhelyes "fekete arany" szinonimát. Úgy tűnik, a legnagyobb olajmultik nemcsak előrejelzéseket olvasgatnak ezzel kapcsolatban, hanem alaposan rákészülnek az olajkorszak utolsó szakaszára.
Big Oil, azaz az ágazat óriáscégei kiugróan jó évet zártak 2022-ben. Miután a kereslet meghaladta a kínálatot, nagyon nagy profitokat tettek zsebre. Egyebek mellett ez meghiúsította a washingtoni kormány törekvését arra, hogy visszavágja az olajipar szárnyait. Az Oilprice.com szakportál és a CNBC olajipari összefoglalója szerint az Exxon 56 milliárd dollár nettó nyereséget ért el, ami egyébként a komplett tavalyi magyar GDP nagyjából harmada.

Az amerikai olajmamut arra használta az extraprofitot, hogy felvásárolja a Piooneer Natural Reosurces vállalatot, amivel egy csapásra az amerikai palaolaj-kitermelés vezető cégévé vált. Két hétre rá a Chevron, amelynek kétszeresére nőtt a profitja 2022-ben az egy évvel korábbihoz képest, 53 milliárd dollárért megvette a Hesst.
Ezzel megszerezte az Exxon partnerét a Guyanában folyó olajbizniszben. Ez a dél-amerikai ország egy aranybányán ül: az elmúlt időszak egyik legnagyobb olajmezője, amit ott felfedeztek, 11 milliárd hordó olajkincset rejthet.
Ellenmondásos magyarázatok
Abban egyetértenek az elemzők, hogy az olajipar megérett a konszolidációra. Ezen belül ezt a két cégfelvásárlást egy „fegyverkezési verseny” kitörésének minősítik. A kérdés az, hogyan látják az előttük álló háborút az egymással küzdő felek.
Azért igyekeznek begyűjteni a még elérhető olajkészleteket, mert arra számítanak, hogy messze van még az olajkorszak vége, egyben a fogyasztás csúcspontja, ezért lestopolják az erőforrásokat, hogy kihasználhassák az aranykor végét? A másik lehetőség, hogy úgy gondolják, viszonylag közel van a hanyatlás kezdete, ezért gyorsan kell cselekedniük, ha még keresni akarnak az olajüzleten.
Az olajtermelő országokat tömörítő OPEC előrejelzése szerint legalább 2045-ig eltart még az olajpiac bővülése, ám ez a jóslat az olajkartell szempontjából gyanúsan optimista. Látva az alternatív energia előretörését az elmúlt évtizedben elfordultak a befektetők az olajipartól, ám ez a jóslat arra ösztönözheti őket, hogy toljanak még egy kis pénzt az ágazatba.
A másik véglet az International Energy Agency (IEA) World Energy Outlook jelentésében olvasható. Eszerint az olajkereslet csúcsa már 2030 előtt várható, akárcsak a földgázé és a széné. A szél- és napenergia sok millió hordó olaj helyét veszi át a világ energiaellátásban. Az IEA szerint az alternatív energiatermelés súlya a világ energiamixében a 2020-as évek elejének kevesebb mint egyharmados arányáról bő fél évtized alatt 50 százalékra emelkedik.
Az IEA azt állítja, hogy számításait a világ kormányainak jelenlegi vállalásaira alapozta. A szervezet megjegyzi azt is, hogy a tét nagy: a folyamatok alakulásának kiterjesztése azt mutatja, hogy 50 százalék annak az esélye, hogy a Föld légkörének átlaghőmérséklete 2100-ra 2,4 fokkal nő az ipari forradalom előtti szinthez képest. Ez jelentősen meghaladná a még elviselhetőnek tartott 1,5 fokos pluszt.
Ellentmondásos következtetések
Az Exxon és a Chevron nagy felvásárlásai az olajkorszak végének elhúzódására utalnak az Oilprice.com szakírója szerint. Ha nem erre számítanának, akkor szél- vagy napenergiával foglalkozó vállalatokat vásárolnának.
Ezzel a konklúzióval azonban szembe állítható egy másik. Mégpedig az, hogy figyelembe kell venni, hogy nincs még egy olyan iparág, beleértve ebbe az alternatív energia termelését is, amelyben olyan óriási pénz lenne, mint az olajban. A piacon ma elérhető olajforrások bespejzolásával biztosítják maguknak, hogy az olajkorszak hátralévő időszakából „kitermeljék” az utolsó csepp profitot is. Az OPEC+ országok kitermeléskorlátozása, az oroszokkal szembeni nyugati olajkorlátozások a kezükre játsznak.
A fogyasztók, köztük elsősorban az autósok pedig fizetnek, mint a katonatiszt a benzinkutaknál.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Események
Itt van néhány klassz verda, amit megtekinthetsz az AMTS-enAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
