„Lopakodók”, „félszeműek”, „karácsonyfák” - te is köztük vagy?
Hamarabb itt a sötét, de ez nem minden autón látszik. Vagy nagyon is.
Számos cikkben foglalkoztunk azzal, hogy miért érdemes/kell használni a lámpák közül a tompítottat vagy a ködfényeket az utakon, és mik a konkrét szabályok. Legutóbb itt vagy éppen itt.
Az óraátállítás óta megint hamarabb jön a sötét és szembetűnőbbek a lámpás gondok, ezért most még egyszer átnézzük a dolgot, kicsit másként.
„Félszeműek”
Friss tapasztalat: az elmúlt két hétvégén például a Budapest (III., XI., XIII., XVI. kerület), Budaörs, M1-es, M7-es, 7-es országút, Székesfehérvár, Velencei-tó közötti utakon esténként elég sok autó közlekedett "félszeműként", azaz nem égett az egyik első lámpája, azok közül is a tompított. Nem készítettem pontos statisztikát, de érzésre 10-20 autóból legalább egynél nem stimmelt a dolog. A 7-es út velencei, lakott területre eső szakaszán félreálltam és megszámoltam pár autót: vasárnap este 56 autóból 11-nél nem stimmelt a világítás. Ez nem reprezentatív adat és csak pillanatkép, nyilván lenne ennél sokkal jobb arány is itt vagy más útszakaszon. A legrosszabb egy furgon volt, amelynek mindössze a jobb oldali helyzetjelzője pislákolt gyér közvilágítás mellett, gyakorlatilag sötétben.
„Karácsonyfák”
A másik táborba tartoznak a "karácsonyfák", ezeken az autókon minden világít, ami arra képes. Köd hiányában is felkapcsolják az első ködlámpát, szerencsére a féklámpához mérhető erejű ködzárófényt kevesebben használják. Mindkettőből akad azért, egyik sem jó.
A ködlámpákat akkor kell használni, ha köd van. Érdemes elolvasni Gajdán Miki "Ne vakítsd el a mögötted jövőt! - így szabad használni a ködlámpát" című anyagát, a ködzárófényről pedig a legfontosabb, hogy leginkább a sor végén haladónak kellene használnia, amennyiben a látási viszonyok azt indokolják.
„Lopakodók” és bambák
Ők a „karácsonyfák” ellenétei. Ő azok, akik szürkületben, pocsék látási viszonyok mellett sem kapcsolnak világítást. Semelyiket. Páran sajnos még akkor sem, ha a szemközti oldalon közlekedők villantással jelzik, hogy érdemes lenne.
Sok újabb autón a nappali menetfény automatikus, de ez sokszor, például komolyabb csapadék, köd és sötétedés esetén már kevés, hátul pedig kevés autón kapcsolódik fel az első fényszórókkal egyszerre - legyen ez bármilyen érthetetlen is a gyártók részéről. Kanadában rájöttek, hogy az első és hátsó DRL (nappali menetfény) külön működtetése veszélyes, ezért kötelezővé tették az automatikus világításkapcsolást. A különbség az alábbi videóból egyértelműen kiderül.
Kanadában már kötelező az automata világítás, és ez jó
Nincsenek többé sötétben lámpa nélkül kóricáló fantomok, a példa erősen követendő lenne.
Figyelni!
Akármilyen közhelyes tanácsnak hangzik: a lámpákat rendszeresen érdemes ellenőrizni. Nem mindig látszik egyből, ha kiég egy izzó, például nappal, de sötétben azért észre lehet venni. Ha valamelyik kiégett, cserélni kell, az erre vonatkozó szabályozás a következő:
56. § (1) A vezető köteles a járművet – lehetőleg olyan helyen, ahol a forgalmat nem akadályozza – haladéktalanul megállítani, ha a jármű olyan hibáját észleli, amely balesethez vezethet, különösen ha elromlott a jármű:
e) bal oldali első vagy hátsó helyzetjelző lámpája, kivéve, ha a jármű kivilágítása nem szükséges vagy az elromlott lámpa a távolsági fényszórót és a hátsó helyzetjelző ködlámpát kivéve más lámpával helyettesíthető.
Sőt, akár hamarabb is lehet lépni, többéves használat után jelentősen csökkenhet az izzók fényereje. Továbbá, hiába oké minden izzó, ha a lámpák koszosak és kopottak, ezért arra is gondot kell fordítani: egy 5-10 ezer forintos polírozás látványos eredményt hozhat.
A csere persze nem minden autónál egyszerű mutatvány, de lehet segítséget kérni. Ha pedig villognak szemből, akkor érdemes erre is gyanakodni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
