A legtöbb európai várost nem úgy tervezték, hogy kiszolgálja az autósokat. Utcáik valaha különféle emberi tevékenységeket szolgáltak. Piacozást, társalgást, játékokat, azt, hogy a lakók gyalog eljussanak A-ből B-be. Az autók az 1950-es évektől kezdték elárasztani a városokat radikális változásokat hozva nem csupán közlekedésükkel, hanem parkolásukkal is. Az elmúlt évek azonban részben arról szóltak, hogy a városlakóknak elegük van a lég- és zajszennyezésből, igyekeznek olyan hellyé tenni lakókörnyezetüket,ahol kellemes élni - írja a Guardian három európai nagyváros átalakulását összehasonlító cikkében.
Ennek szellemében megjelentek a dugódíjak, a parkolási korlátozások, az autók számára tiltott zónák, illetve terjednek a biciklisávok és bővül a tömegközlekedés. Tapasztalatok szerint a tiltások és az alternatív utazás támogatása mint korbács és mézesmadzag egyszerre lehet hatásos a városok közlekedésének átalakításában. A változás híveinek legfőbb érve, hogy a közúti közlekedés okozza az EU-ban a károsanyag-kibocsátás ötödét és ennek 61 százalékáért az autók a felelősek. Egy autóra átlagosan mindössze 1,6 lakó jut és az autók parkolói a lehető legrosszabb formái a rendelkezésre álló hely kihasználásának.
Párizsból kiszorulnak az autók
Párizsban meglepő statisztika látott napvilágot novemberben. A reggeli és az esti csúcsforgalom fő közlekedési eszközei ma már nem az autók, hanem a kerékpárok. Majdnem kétszeres a különbség a két közlekedési eszköz között. A franciák egyébként tradicionálisan a bringaimádó nemzetek között vannak. A szocialista Anne Hidalgo főpolgármestert 2014-ben választották meg először, és azóta kőkemény autóellenes közlekedéspolitikát folytat. A város számos patinás útjáról egyszerűen kitiltották az autókat. Egy táguló zónából folyamatosan szorítják ki a régebbi, erősebben légszennyező járgányokat. Eközben ezer kilométernyi bicikliút épült és 350 kilométeren védett kerékpársávokat alakítottak ki. Miután ez az átalakulás már Hidalgo elődjei alatt megkezdődött, az autóhasználat az 1990-es évek óta 45 százalékkal csökkent, a közösségi közlekedés 30, a kerékpáros 1000 százalékkal nőtt a francia fővárosban. A következő lépés az átmenő forgalom kitiltása a városból 2024 tavaszától, a nyári olimpiai játékokat megelőzően. Szinte mindenütt 30 kilométeres sebességkorlátozást vezetnek be és felárat fognak kiszabni az SUV-k parkolására, mivel nagyobb helyet használnak az átlagosnál. Bár a városvezetés érdemei nagyok az átalakulásban, a párizsiak maguktól is változnak – mondja Pierre Zembri közlekedési szakember. Ma már csak 30 százalékuknak van autója, miközben Franciaország egészében 90 százalék ez az arány. Szerinte a fő kérdés az, hogyan lehet megoldani a különböző közlekedési formák koordinált együttélését.
Barcelonában "döntetlenre" áll a meccs
Újságírók nemrégiben egy nyolc kilométeres úton tesztelték a közlekedési eszközöket Barcelonában. Győzött a motorkerékpár, amellyel két és fél perccel gyorsabban lehetett megtenni ezt a távot a tömegközlekedés használatával szemben. A harmadik helyre a kerékpár futott be, negyedik lett az autó. Ugyanakkor az a szabadság, amit az autózás jelent, sok barcelonainak még mindig a legfontosabb szempont.
Erre játszott rá Jaume Collboni a 2022 tavaszi polgármester-választáson, amelyen „autóbarát” jelöltként indulva nyert. Elődje, Ada Colau híresen keményen bánt az autókkal. Nem tiltotta ki azokat a városból, ám különböző korlátozásokkal nagyon barátságtalan hellyé tette azt az autósok számára. Mielőtt leváltották a szavazók, egyebek mellett „gyalogosította” a város fő közlekedési útvonalait. El lehet képzelni mit jelentett ez az EU egyik legnagyobb autósűrűségű városában, ahol 6000 autó jut 1 négyzetkilométerre. Egyben Barcelona Európa egyik legzajosabb városa és a levegő nitrogén-dioxid-tartalma folyamatosan meghaladja az Egészségügyi Világszervezet egészségügyi határértékét.A város tömegközlekedését ugyan kiválónak és olcsónak tartják, ám az elővárosi vonatok lassúak és nem túl megbízhatóak. Részben ez magyarázhatja, hogy az autófogalom 85 százalékát az ingázók adják. Így sem a 4 ezer parkolóhely megszüntetése, sem az alacsony kibocsátású zónák növelése, sem a kerékpárút-hálózat bővítése 120 kilométerről 275 kilométerre nem tudta jelentősen mérsékelni a város közlekedésének zsúfoltságát.
Brüsszel még a múltban él
Brüsszel tartósan a nyolcadik legszennyezettebb európai város a nitrogén dioxid-kibocsátás szempontjából. Részben az európai uniós intézmények miatt állandóak a dugók. Az emberek 2017-ben az utazások 64 százalékára használtak autókat, ami 2021-re 50 százalékra csökkent – legalábbis a statisztikai adatok szerint. Közben a biciklihasználat nőtt, de nincs szó robbanásszerű bővülésről.. Az utazások 3 százalékát tették meg az emberek kerékpáron 2018-ban, ami 2022-re 10 százalékra ment fel. A város központjában csak az utcák egy részének egyirányúvá tételével sikerült csökkenteni a zsúfoltságot.
Brüsszel az egyik legrosszabb hírű város Európában az autóközlekedés túlsúlya miatt, de a helyzet jobb, mint öt évvel ezelőtt – mondta Leo Cendrowicz, a Brussels Times magazin szerkesztője. A város bonyolult önkormányzati szerkezete, a 19 önálló helyhatóság nem könnyíti meg a közlekedés egységes szervezését. Az autók 22 százaléka cégek tulajdonában van, ami nehezíti vezetőik leszoktatását a használatukról. A 2020 és 2030 közötti fejlesztési tervek mégis erősen autóellenesek. Egyebek mellett 50 olyan körzetet jelöltek ki a városban, ahol csökkenteni kell az autóforgalmat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
8 kipufogót akarsz a Bugattidra? 90 millió lesz!
A Bugatti Tourbillonhoz kapható, opcionális Équipe Pur Sang csomagban van azért még más is.
- Hírek
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.
- Hírek
Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.
- Magazin
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.
- Hírek
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.
- Sajtóközlemény
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.
- Tesztek
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001
Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.
- Szerelem
Nagy gyártók elfeledett modelljei
Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.
- Autójogász
Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?
- Hírek
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.
- Hírek
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.
- Tesztek
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI
Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.
- Közélet
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.
- Hírek
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.
- Hírek
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.
- Technika
A Phaeton visszatér és lecsap!MűhelyPRN: Volkswagen Phaeton 3,0 V6 TDI – 2015.
Nem csak tragikus állapotban, fillérekért lehet ilyen autót venni, sőt: ha veszel, csak jót vegyél!
- Hírek
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.
- Szerelem
Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)
Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.
- Hírek
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.
- Hírek
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.
- Hírek
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.
- Hírek
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.
- Hírek
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.
- Belsőség
Megint drágább lesz autózni
Van, ami hatszorosára drágult, egy dolog csökkent.
- Hírek
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
Furcsa megoldásokra is van példa.
- Hírek
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.
- Égéstér
Az olcsó és jó Merci létezik
Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.
- Tesztek
Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fékBemutató: Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ és E 53 Hybrid 4Matic+
Pályán gyötörtem két eltérő karakterű, sorhatos AMG-t. Bírták egy darabig.
