A magyar elektromos autózás svájci bicskája: a lengőkábel
Nem jól csinálod!
Évtizedek óta ismert probléma, hogy az elektromos átállás szűk keresztmetszete a kényelmes és gyors töltéshez szükséges töltő infrastruktúra, vagyis annak hiánya. A dilemma nem csak nálunk ismert, a hanyatló nyugaton is beletört már jó néhány bicska.
Ma már nyilvánvaló, hogy az elektromos autózás terjedése és a teljes elektrifikáció egyáltalán nem lesz sem exponenciális, sem sokkszerű, legalábbis Európa ezen felén. Annak ellenére, hogy a villanyos átállás harmadik felvonása épp a szemünk előtt zajlik, hazai tekintetben mégis inkább kevesebb, mint több sikerrel. A teljesen elektromos járművek továbbra sem olcsóbbak, mint hagyományos, belső égésű motoros társaik, bár vannak állami támogatással felütött üdítő kivételek, és a megfizethetőbb modellek is megjelentek már egyes piacokon.
A használt autók piacán elsősorban a töltési infrastruktúra hiánya lassítja a térhódítást, DE KÖZREJÁTSZIK A SZKEPTICIZMUS ÉS AZ INFORMÁCIÓHIÁNY IS.
Ez részben érthető, hiszen senki sem vágyik olyan autóra garázs és kertkapcsolat nélküli társasházában merengve, amelyet csak a diszkont áruházak parkolóiban tud feltölteni, ráadásul újabban már nem is ingyen. Márpedig a hazai autós közösség jelentős része lakik ilyen ingatlanban, elég csak az autókkal körbeparkolt panelokra nézni.
Így nem csoda, hogy már az EU is fontolóra vette a korábbi, hurráoptimista vállalásainak átgondolását és mégsem engedi el teljesen a belső égésű motorokat, bár azt azért sejthetjük, hogy az autógyártók lobbistái is komoly nyomást gyakoroltak az öreg kontinens döntéshozóira.

Az EU lépése logikus, hiszen Európában - akárcsak a világ többi részén - rengeteg olyan fogyasztó van, akiknek a közterületi töltőpontok napi szintű használata nem opció, és emiatt teljesen elvetik az elektromos közlekedés gondolatát.
A magyar leleményesség viszont bármit leküzd, mit nekünk egy kis infrastrukturális hiátus.
Közlekedni muszáj, a közterületi töltést pedig megoldjuk azokkal az eszközökkel, amik rendelkezésre állnak. Az sem baj, ha ehhez időnként meg kell szegni néhány szabályt. Ez a hozzáállás viszont csak addig működhet (már amennyire a megbírságolt és beszüntetett modell működőképesnek tekinthető), ameddig nem űzik tömegesen az autósok. Egy-két renitens coulomb-huszár még nem okoz katasztrófát az elektromos hálózatban, tömeges megjelenésük viszont semmiképpen sem kívánatos.
Egyrészt azért, mert balesetveszélyes, másrészt azért, mert a kommunális terhelésre méretezett elektromos hálózat sem boldogulna vele.

Ezek a házibarkács megoldások nemcsak veszélyesek, de tilosak is!
A hatóságok sem díjazzák az ilyen magánakciókat. Kerülete válogatja, hogy ki tekinti magáénak a feladatot, de mindenhol fellépnek az ilyen esetekkel szemben.
- Erzsébetvárosban a közterület-felügyelők néznek a "lengőkábelezők" körmére. A közterület rendeltetéstől eltérő, érvényes tulajdonosi hozzájárulással, közterület-használati engedéllyel nem rendelkező, jogellenes használata miatt indítanak eljárást. A jogsértés és a felelősség megállapítása esetén pedig figyelmeztetést alkalmazhatnak, vagy közigazgatási bírságot szabhatnak ki.
Mennyire gyakori ez Erzsébetvárosban?
"Erzsébetváros területén eddig két ilyen eset fordult elő 2024. évben, az eljárások jelenleg is folyamatban vannak. Külön statisztikát erről nem vezetünk.
A feltárt esetekben a jogosulatlan közterület használat miatt kezdeményeztünk eljárást az elkövetőkkel szemben.
Az elektromos autók ilyen módszerrel való töltésének legalizálását az önkormányzat nem tervezi."
- Óbudán a rendőrség intézkedik az ilyen szabálysértések megszüntetése végett. Ez alatt elsősorban az elkövető kilétének megállapítását és a jogsértő, balesetveszélyes helyzet azonnali megszüntetését kell érteni.

Mennyire gyakori ez Óbudán?
"Közterület-felügyeletünk illetékességi területén egy alkalommal – 2023. januárjában – került sor társasházi ablakból kivezetett kábellel történő töltésre. Az ilyen jellegű cselekmények szankcionálása egyébként nem tartozik illetékességi körünkbe."
- Bármennyire meglepő, még a Budai Várnegyed környékén is előfordul ilyesmi, de szerencsére csak eseti jelleggel.

Mi a helyzet a Budavári Önkormányzatnál?
"Az I. kerületben két alkalommal fordult elő, hogy szabálytalanul töltött elektromos gépkocsit észleltek a közterület-felügyelők. Mindkét esetben ablakon át kivezetett lengőkábellel történt a töltés. Mivel az észlelő felügyelő a helyzetet balesetveszélyesnek ítélte, a jármű tulajdonosát felszólították a tevékenység megszüntetésére. Elektromos berendezéseket közterületen csak az illetékes szakhatóság engedélyével lehet használni, és csak az erre vonatkozó szabványoknak megfelelő eszköz alkalmazható. A kerületünkben előfordult esetekben nem látunk lehetőséget az illegális cselekmények legálissá tételére."
Általánosságban elmondható, hogy a hatóságok sehol sem tolerálják az ilyen házibarkács megoldásokat, és amennyiben a szép szó nem elegendő a balesetveszélyes szabálysértés megszüntetésére, akkor szankcionálnak is.
Országosan egységes a szabályozás a tekintetben, hogy elektromos berendezést engedély nélkül senki sem helyezhet ki és üzemeltethet közterületen!

Így az is vesse el az ilyen lengőkábeles ötleteket, aki elsőre vállalhatónak gondolja. Ha másért nem is, a szankciók miatt biztosan nem kifizetődő így spórolni az elektromos autók töltésén.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
