A magyar elektromos autózás svájci bicskája: a lengőkábel
Nem jól csinálod!
Évtizedek óta ismert probléma, hogy az elektromos átállás szűk keresztmetszete a kényelmes és gyors töltéshez szükséges töltő infrastruktúra, vagyis annak hiánya. A dilemma nem csak nálunk ismert, a hanyatló nyugaton is beletört már jó néhány bicska.
Ma már nyilvánvaló, hogy az elektromos autózás terjedése és a teljes elektrifikáció egyáltalán nem lesz sem exponenciális, sem sokkszerű, legalábbis Európa ezen felén. Annak ellenére, hogy a villanyos átállás harmadik felvonása épp a szemünk előtt zajlik, hazai tekintetben mégis inkább kevesebb, mint több sikerrel. A teljesen elektromos járművek továbbra sem olcsóbbak, mint hagyományos, belső égésű motoros társaik, bár vannak állami támogatással felütött üdítő kivételek, és a megfizethetőbb modellek is megjelentek már egyes piacokon.
A használt autók piacán elsősorban a töltési infrastruktúra hiánya lassítja a térhódítást, DE KÖZREJÁTSZIK A SZKEPTICIZMUS ÉS AZ INFORMÁCIÓHIÁNY IS.
Ez részben érthető, hiszen senki sem vágyik olyan autóra garázs és kertkapcsolat nélküli társasházában merengve, amelyet csak a diszkont áruházak parkolóiban tud feltölteni, ráadásul újabban már nem is ingyen. Márpedig a hazai autós közösség jelentős része lakik ilyen ingatlanban, elég csak az autókkal körbeparkolt panelokra nézni.
Így nem csoda, hogy már az EU is fontolóra vette a korábbi, hurráoptimista vállalásainak átgondolását és mégsem engedi el teljesen a belső égésű motorokat, bár azt azért sejthetjük, hogy az autógyártók lobbistái is komoly nyomást gyakoroltak az öreg kontinens döntéshozóira.

Az EU lépése logikus, hiszen Európában - akárcsak a világ többi részén - rengeteg olyan fogyasztó van, akiknek a közterületi töltőpontok napi szintű használata nem opció, és emiatt teljesen elvetik az elektromos közlekedés gondolatát.
A magyar leleményesség viszont bármit leküzd, mit nekünk egy kis infrastrukturális hiátus.
Közlekedni muszáj, a közterületi töltést pedig megoldjuk azokkal az eszközökkel, amik rendelkezésre állnak. Az sem baj, ha ehhez időnként meg kell szegni néhány szabályt. Ez a hozzáállás viszont csak addig működhet (már amennyire a megbírságolt és beszüntetett modell működőképesnek tekinthető), ameddig nem űzik tömegesen az autósok. Egy-két renitens coulomb-huszár még nem okoz katasztrófát az elektromos hálózatban, tömeges megjelenésük viszont semmiképpen sem kívánatos.
Egyrészt azért, mert balesetveszélyes, másrészt azért, mert a kommunális terhelésre méretezett elektromos hálózat sem boldogulna vele.

Ezek a házibarkács megoldások nemcsak veszélyesek, de tilosak is!
A hatóságok sem díjazzák az ilyen magánakciókat. Kerülete válogatja, hogy ki tekinti magáénak a feladatot, de mindenhol fellépnek az ilyen esetekkel szemben.
- Erzsébetvárosban a közterület-felügyelők néznek a "lengőkábelezők" körmére. A közterület rendeltetéstől eltérő, érvényes tulajdonosi hozzájárulással, közterület-használati engedéllyel nem rendelkező, jogellenes használata miatt indítanak eljárást. A jogsértés és a felelősség megállapítása esetén pedig figyelmeztetést alkalmazhatnak, vagy közigazgatási bírságot szabhatnak ki.
Mennyire gyakori ez Erzsébetvárosban?
"Erzsébetváros területén eddig két ilyen eset fordult elő 2024. évben, az eljárások jelenleg is folyamatban vannak. Külön statisztikát erről nem vezetünk.
A feltárt esetekben a jogosulatlan közterület használat miatt kezdeményeztünk eljárást az elkövetőkkel szemben.
Az elektromos autók ilyen módszerrel való töltésének legalizálását az önkormányzat nem tervezi."
- Óbudán a rendőrség intézkedik az ilyen szabálysértések megszüntetése végett. Ez alatt elsősorban az elkövető kilétének megállapítását és a jogsértő, balesetveszélyes helyzet azonnali megszüntetését kell érteni.

Mennyire gyakori ez Óbudán?
"Közterület-felügyeletünk illetékességi területén egy alkalommal – 2023. januárjában – került sor társasházi ablakból kivezetett kábellel történő töltésre. Az ilyen jellegű cselekmények szankcionálása egyébként nem tartozik illetékességi körünkbe."
- Bármennyire meglepő, még a Budai Várnegyed környékén is előfordul ilyesmi, de szerencsére csak eseti jelleggel.

Mi a helyzet a Budavári Önkormányzatnál?
"Az I. kerületben két alkalommal fordult elő, hogy szabálytalanul töltött elektromos gépkocsit észleltek a közterület-felügyelők. Mindkét esetben ablakon át kivezetett lengőkábellel történt a töltés. Mivel az észlelő felügyelő a helyzetet balesetveszélyesnek ítélte, a jármű tulajdonosát felszólították a tevékenység megszüntetésére. Elektromos berendezéseket közterületen csak az illetékes szakhatóság engedélyével lehet használni, és csak az erre vonatkozó szabványoknak megfelelő eszköz alkalmazható. A kerületünkben előfordult esetekben nem látunk lehetőséget az illegális cselekmények legálissá tételére."
Általánosságban elmondható, hogy a hatóságok sehol sem tolerálják az ilyen házibarkács megoldásokat, és amennyiben a szép szó nem elegendő a balesetveszélyes szabálysértés megszüntetésére, akkor szankcionálnak is.
Országosan egységes a szabályozás a tekintetben, hogy elektromos berendezést engedély nélkül senki sem helyezhet ki és üzemeltethet közterületen!

Így az is vesse el az ilyen lengőkábeles ötleteket, aki elsőre vállalhatónak gondolja. Ha másért nem is, a szankciók miatt biztosan nem kifizetődő így spórolni az elektromos autók töltésén.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Nissan a történelme legnagyobb bukójára készül
Ezt nehéz lesz pozitívan előadni a befektetőknek.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
