A magyar elektromos autózás svájci bicskája: a lengőkábel

Nem jól csinálod!

2024.02.21. 05:56

Évtizedek óta ismert probléma, hogy az elektromos átállás szűk keresztmetszete a kényelmes és gyors töltéshez szükséges töltő infrastruktúra, vagyis annak hiánya. A dilemma nem csak nálunk ismert, a hanyatló nyugaton is beletört már jó néhány bicska.

Ma már nyilvánvaló, hogy az elektromos autózás terjedése és a teljes elektrifikáció egyáltalán nem lesz sem exponenciális, sem sokkszerű, legalábbis Európa ezen felén. Annak ellenére, hogy a villanyos átállás harmadik felvonása épp a szemünk előtt zajlik, hazai tekintetben mégis inkább kevesebb, mint több sikerrel. A teljesen elektromos járművek továbbra sem olcsóbbak, mint hagyományos, belső égésű motoros társaik, bár vannak állami támogatással felütött üdítő kivételek, és a megfizethetőbb modellek is megjelentek már egyes piacokon.

A használt autók piacán elsősorban a töltési infrastruktúra hiánya lassítja a térhódítást, DE KÖZREJÁTSZIK A SZKEPTICIZMUS ÉS AZ INFORMÁCIÓHIÁNY IS. 

Ez részben érthető, hiszen senki sem vágyik olyan autóra garázs és kertkapcsolat nélküli társasházában merengve, amelyet csak a diszkont áruházak parkolóiban tud feltölteni, ráadásul újabban már nem is ingyen. Márpedig a hazai autós közösség jelentős része lakik ilyen ingatlanban, elég csak az autókkal körbeparkolt panelokra nézni. 

Így nem csoda, hogy már az EU is fontolóra vette a korábbi, hurráoptimista vállalásainak átgondolását és mégsem engedi el teljesen a belső égésű motorokat, bár azt azért sejthetjük, hogy az autógyártók lobbistái is komoly nyomást gyakoroltak az öreg kontinens döntéshozóira. 

Jól hangzik, csak éppen nem reális előirányozni a teljes tiltásukat.
Jól hangzik, csak éppen nem reális előirányozni a teljes tiltásukat.

Az EU lépése logikus, hiszen Európában - akárcsak a világ többi részén - rengeteg olyan fogyasztó van, akiknek a közterületi töltőpontok napi szintű használata nem opció, és emiatt teljesen elvetik az elektromos közlekedés gondolatát. 

A magyar leleményesség viszont bármit leküzd, mit nekünk egy kis infrastrukturális hiátus. 

Közlekedni muszáj, a közterületi töltést pedig megoldjuk azokkal az eszközökkel, amik rendelkezésre állnak. Az sem baj, ha ehhez időnként meg kell szegni néhány szabályt. Ez a hozzáállás viszont csak addig működhet (már amennyire a megbírságolt és beszüntetett modell működőképesnek tekinthető), ameddig nem űzik tömegesen az autósok. Egy-két renitens coulomb-huszár még nem okoz katasztrófát az elektromos hálózatban, tömeges megjelenésük viszont semmiképpen sem kívánatos.

Egyrészt azért, mert balesetveszélyes, másrészt azért, mert a kommunális terhelésre méretezett elektromos hálózat sem boldogulna vele.  

Kép: Reddit.com
Kép: Reddit.com

Ezek a házibarkács megoldások nemcsak veszélyesek, de tilosak is! 

A hatóságok sem díjazzák az ilyen magánakciókat. Kerülete válogatja, hogy ki tekinti magáénak a feladatot, de mindenhol fellépnek az ilyen esetekkel szemben. 

  • Erzsébetvárosban a közterület-felügyelők néznek a "lengőkábelezők" körmére. A közterület rendeltetéstől eltérő, érvényes tulajdonosi hozzájárulással, közterület-használati engedéllyel nem rendelkező, jogellenes használata miatt indítanak eljárást. A jogsértés és a felelősség megállapítása esetén pedig figyelmeztetést alkalmazhatnak, vagy közigazgatási bírságot szabhatnak ki.

Mennyire gyakori ez Erzsébetvárosban?

"Erzsébetváros területén eddig két ilyen eset fordult elő 2024. évben, az eljárások jelenleg is folyamatban vannak. Külön statisztikát erről nem vezetünk.

A feltárt esetekben a jogosulatlan közterület használat miatt kezdeményeztünk eljárást az elkövetőkkel szemben.

Az elektromos autók ilyen módszerrel való töltésének legalizálását az önkormányzat nem tervezi."

  • Óbudán a rendőrség intézkedik az ilyen szabálysértések megszüntetése végett. Ez alatt elsősorban az elkövető kilétének megállapítását és a jogsértő, balesetveszélyes helyzet azonnali megszüntetését kell érteni.
Ráadásul esőben! Fotó: Óbuda-Békásmegyer Közterület-Felügyelet / Facebook
Ráadásul esőben! Fotó: Óbuda-Békásmegyer Közterület-Felügyelet / Facebook

Mennyire gyakori ez Óbudán?

"Közterület-felügyeletünk illetékességi területén egy alkalommal – 2023. januárjában – került sor társasházi ablakból kivezetett kábellel történő töltésre. Az ilyen jellegű cselekmények szankcionálása egyébként nem tartozik illetékességi körünkbe."

  • Bármennyire meglepő, még a Budai Várnegyed környékén is előfordul ilyesmi, de szerencsére csak eseti jelleggel. 
Ez a kép csak illusztráció, a II. kerületi Bem József utcában készült!
Ez a kép csak illusztráció, a II. kerületi Bem József utcában készült!

Mi a helyzet a Budavári Önkormányzatnál?

"Az I. kerületben két alkalommal fordult elő, hogy szabálytalanul töltött elektromos gépkocsit észleltek a közterület-felügyelők. Mindkét esetben ablakon át kivezetett lengőkábellel történt a töltés. Mivel az észlelő felügyelő a helyzetet balesetveszélyesnek ítélte, a jármű tulajdonosát felszólították a tevékenység megszüntetésére. Elektromos berendezéseket közterületen csak az illetékes szakhatóság engedélyével lehet használni, és csak az erre vonatkozó szabványoknak megfelelő eszköz alkalmazható. A kerületünkben előfordult esetekben nem látunk lehetőséget az illegális cselekmények legálissá tételére."

Általánosságban elmondható, hogy a hatóságok sehol sem tolerálják az ilyen házibarkács megoldásokat, és amennyiben a szép szó nem elegendő a balesetveszélyes szabálysértés megszüntetésére, akkor szankcionálnak is. 

Országosan egységes a szabályozás a tekintetben, hogy elektromos berendezést engedély nélkül senki sem helyezhet ki és üzemeltethet közterületen! 

Lehet ezt szépen is, de mindenképpen engedélyeztetni kell.
Lehet ezt szépen is, de mindenképpen engedélyeztetni kell.

Így az is vesse el az ilyen lengőkábeles ötleteket, aki elsőre vállalhatónak gondolja. Ha másért nem is, a szankciók miatt biztosan nem kifizetődő így spórolni az elektromos autók töltésén.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

A Nissan a történelme legnagyobb bukójára készül
  • Hírek

A Nissan a történelme legnagyobb bukójára készül

Ezt nehéz lesz pozitívan előadni a befektetőknek.

4 perce
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25