A magyar elektromos autózás svájci bicskája: a lengőkábel
Nem jól csinálod!
Évtizedek óta ismert probléma, hogy az elektromos átállás szűk keresztmetszete a kényelmes és gyors töltéshez szükséges töltő infrastruktúra, vagyis annak hiánya. A dilemma nem csak nálunk ismert, a hanyatló nyugaton is beletört már jó néhány bicska.
Ma már nyilvánvaló, hogy az elektromos autózás terjedése és a teljes elektrifikáció egyáltalán nem lesz sem exponenciális, sem sokkszerű, legalábbis Európa ezen felén. Annak ellenére, hogy a villanyos átállás harmadik felvonása épp a szemünk előtt zajlik, hazai tekintetben mégis inkább kevesebb, mint több sikerrel. A teljesen elektromos járművek továbbra sem olcsóbbak, mint hagyományos, belső égésű motoros társaik, bár vannak állami támogatással felütött üdítő kivételek, és a megfizethetőbb modellek is megjelentek már egyes piacokon.
A használt autók piacán elsősorban a töltési infrastruktúra hiánya lassítja a térhódítást, DE KÖZREJÁTSZIK A SZKEPTICIZMUS ÉS AZ INFORMÁCIÓHIÁNY IS.
Ez részben érthető, hiszen senki sem vágyik olyan autóra garázs és kertkapcsolat nélküli társasházában merengve, amelyet csak a diszkont áruházak parkolóiban tud feltölteni, ráadásul újabban már nem is ingyen. Márpedig a hazai autós közösség jelentős része lakik ilyen ingatlanban, elég csak az autókkal körbeparkolt panelokra nézni.
Így nem csoda, hogy már az EU is fontolóra vette a korábbi, hurráoptimista vállalásainak átgondolását és mégsem engedi el teljesen a belső égésű motorokat, bár azt azért sejthetjük, hogy az autógyártók lobbistái is komoly nyomást gyakoroltak az öreg kontinens döntéshozóira.
Az EU lépése logikus, hiszen Európában - akárcsak a világ többi részén - rengeteg olyan fogyasztó van, akiknek a közterületi töltőpontok napi szintű használata nem opció, és emiatt teljesen elvetik az elektromos közlekedés gondolatát.
A magyar leleményesség viszont bármit leküzd, mit nekünk egy kis infrastrukturális hiátus.
Közlekedni muszáj, a közterületi töltést pedig megoldjuk azokkal az eszközökkel, amik rendelkezésre állnak. Az sem baj, ha ehhez időnként meg kell szegni néhány szabályt. Ez a hozzáállás viszont csak addig működhet (már amennyire a megbírságolt és beszüntetett modell működőképesnek tekinthető), ameddig nem űzik tömegesen az autósok. Egy-két renitens coulomb-huszár még nem okoz katasztrófát az elektromos hálózatban, tömeges megjelenésük viszont semmiképpen sem kívánatos.
Egyrészt azért, mert balesetveszélyes, másrészt azért, mert a kommunális terhelésre méretezett elektromos hálózat sem boldogulna vele.
Ezek a házibarkács megoldások nemcsak veszélyesek, de tilosak is!
A hatóságok sem díjazzák az ilyen magánakciókat. Kerülete válogatja, hogy ki tekinti magáénak a feladatot, de mindenhol fellépnek az ilyen esetekkel szemben.
- Erzsébetvárosban a közterület-felügyelők néznek a "lengőkábelezők" körmére. A közterület rendeltetéstől eltérő, érvényes tulajdonosi hozzájárulással, közterület-használati engedéllyel nem rendelkező, jogellenes használata miatt indítanak eljárást. A jogsértés és a felelősség megállapítása esetén pedig figyelmeztetést alkalmazhatnak, vagy közigazgatási bírságot szabhatnak ki.
Mennyire gyakori ez Erzsébetvárosban?
"Erzsébetváros területén eddig két ilyen eset fordult elő 2024. évben, az eljárások jelenleg is folyamatban vannak. Külön statisztikát erről nem vezetünk.
A feltárt esetekben a jogosulatlan közterület használat miatt kezdeményeztünk eljárást az elkövetőkkel szemben.
Az elektromos autók ilyen módszerrel való töltésének legalizálását az önkormányzat nem tervezi."
- Óbudán a rendőrség intézkedik az ilyen szabálysértések megszüntetése végett. Ez alatt elsősorban az elkövető kilétének megállapítását és a jogsértő, balesetveszélyes helyzet azonnali megszüntetését kell érteni.
Mennyire gyakori ez Óbudán?
"Közterület-felügyeletünk illetékességi területén egy alkalommal – 2023. januárjában – került sor társasházi ablakból kivezetett kábellel történő töltésre. Az ilyen jellegű cselekmények szankcionálása egyébként nem tartozik illetékességi körünkbe."
- Bármennyire meglepő, még a Budai Várnegyed környékén is előfordul ilyesmi, de szerencsére csak eseti jelleggel.
Mi a helyzet a Budavári Önkormányzatnál?
"Az I. kerületben két alkalommal fordult elő, hogy szabálytalanul töltött elektromos gépkocsit észleltek a közterület-felügyelők. Mindkét esetben ablakon át kivezetett lengőkábellel történt a töltés. Mivel az észlelő felügyelő a helyzetet balesetveszélyesnek ítélte, a jármű tulajdonosát felszólították a tevékenység megszüntetésére. Elektromos berendezéseket közterületen csak az illetékes szakhatóság engedélyével lehet használni, és csak az erre vonatkozó szabványoknak megfelelő eszköz alkalmazható. A kerületünkben előfordult esetekben nem látunk lehetőséget az illegális cselekmények legálissá tételére."
Általánosságban elmondható, hogy a hatóságok sehol sem tolerálják az ilyen házibarkács megoldásokat, és amennyiben a szép szó nem elegendő a balesetveszélyes szabálysértés megszüntetésére, akkor szankcionálnak is.
Országosan egységes a szabályozás a tekintetben, hogy elektromos berendezést engedély nélkül senki sem helyezhet ki és üzemeltethet közterületen!
Így az is vesse el az ilyen lengőkábeles ötleteket, aki elsőre vállalhatónak gondolja. Ha másért nem is, a szankciók miatt biztosan nem kifizetődő így spórolni az elektromos autók töltésén.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.