Pál a tilosban jár: az OMSZ szóvivője elismerte, hogy "tilosban parkolt" a Margitszigeten szolgálati autójával
Győrfi Pál nem kertel, ha a felelősség vállalásáról van szó, hiszen derekasan kiállt a nyilvánosság elé és vállalta: hibázott. Előfordul ez mindenkivel, néha én is benézek egy-két közúti jelzést vagy felfestést. Befizetem a bírságot, aztán elsunnyogok csendben. De van itt egy kis gond.
Ahogy az RTL.hu riportjából kiderült, Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője 2024. március 7-én "tilosban parkolt". A tudósítás szerint egy járókelő rögzítette kamerájával, ahogyan Győrfi úr letámasztja a vállalati Suzukit a közforgalom számára tiltott területen, majd az edzés végeztével visszaül és elhajt.
A történet annyira banális, hogy elsőre nem is figyeltem fel rá, a hírértéke minimális. Azonban olyan súlyos tárgyi és jogi tévedés ütötte meg a fülemet a szóvivő nyilatkozatában, hogy egyből felébredt bennem a jogi vezérhangya.
A valóság ugyanis az, hogy itt nem egy szimpla tilosban parkolásról van szó
Az inkriminált terület behajtani tilos táblával védett, oda csak és kizárólag azok hajthatnának be, akiket az engedélyt adó kiegészítő táblák konkrétan nevesítenek. Ott pedig a Gázművek és a Budapesti Közút nevei szerepelnek.
A vonatkozó jogszabályok értelmében aki ide engedély nélkül behajt, az közigazgatási bírsággal sújtott szabályszegést követ el,
alkalmanként (behajtásonként!) 39 ezer forintos bírsággal és 4 közlekedési előéleti büntetőponttal jutalmazva. Utóbbi akkor kötelező elem, ha az elkövető kiléte is ismert a jármű rendszámán túl. Esetünkben pedig mondhatjuk, hogy az.
Megkülönböztető jelzés? Ez ellen az sem véd!
Az ORFK korábban már leszögezte, hogy a megkülönböztető jelzést viselő jármű csak két esetben hajthat be ilyen - behajtani tilos - területre:
- Ha használja is a megkülönböztető jelzést (villog a bídó és szól a sziréna)
- Ha a szolgálati feladatának ellátáshoz szükséges az érintett útszakaszra való behajtás.
A fényhíd és a sziréna a videó tanulsága szerint nem üzemelt, a sziget körbefutása pedig nyilván nem tartozik az OMSZ szóvivőjének szolgálati feladatai közé.
Azért érdekes ez, mert Győrfi Pál azt is bevallotta, hogy nem először állt ott a szigetkör tartamára, ahogyan azt is, hogy hetente 2-3 alkalommal tartja karban egészségét ilyen módon. Bár nem vagyok matematikus, azt azért kiszámoltam, hogy ilyen frekvencia mellett akár 2 hét alatt is kipontozódhatott (volna) a szóvivő, ha a megkülönböztető jelzéssel ellátott szolgálati autója miatt talán nem nézett volna mindig a város felé az arra járó közteres-rendőr járőr.
A közlekedési előéleti pontrendszer szerint ugyanis elegendő 18 pontot begyűjteni a mindennapi közlekedés során ahhoz, hogy a jogosítványnak is búcsút inthessen a renitens szabálytalankodó.
A behajtásra jogosultak szóbeli engedélyére hivatkozni pedig nonszensz. Én sem hivatkozhatok arra, hogy a "behajtani tilos, kivéve lakók" útszakaszra azért hajtottam be, mert az egyik lakót megkérdeztem, ő pedig megengedte. Ennek nem ez a menete.
Amilyen jelentéktelennek indult a riport számomra, végül annál nagyobb jelentőségű lett
Úgy gondolom, hogy ez egy alapos próbája lesz a magyar jogállamiságnak. A szabálytalan elkövető kiléte ismert, nagy nyilvánosság előtt vállalta tettét, annak ismétlődő jellegét, ahogyan azt is, hogy végig tisztában volt cselekményének jogszabálysértő-szabálytalan jellegével.
Ha ebből sem lesz semmi jogkövetkezmény, akkor tényleg következmények nélküli ország lett a miénk és minden remény elveszett a normális jövőre. Egy ilyen beismerés és önfeljelentés után csak akkor nem jár el a rendőrség, ha eleve nem is akar.
Azt gondolom, hogy egy kiemelt közszereplőnek jó példával kell élen járnia és kiemelt figyelmet kell fordítania a szabályok betartására. Akkor is, ha fél a sorompós parkolóktól.
Címlapkép és Cover fotó: RTL.hu