Az utóbbi években elképesztően elszálltak az új autók árai. Ma már meg se lepődünk rajta, hogy egy közepesen felszerelt kompakt túllóg a 10 millión, egy szintén közepes, tölthető hibrid SUV ára pedig belekarcol a 20 millába. Akadnak azért most is az előbbiekhez képest kevés pénzért – értsd: 6 millió forint alatt – kínált új autók, de nagy csodák nincsenek: ezek általában fapados kisautók, amik erősen kompromisszumosak. Összeszedtem a tíz legolcsóbb, új autót Magyarországon.
10. Renault Clio authentic SCe 65 – 6 099 000
A lista utolsó helyét az egyetlen olyan típus foglalja el, aminek az alapára hatmillió forint felett kezdődik. Ebben az ársávban, egyébként óriási a tolongás, a Clio is csak úgy lehetett ezek közül a legolcsóbb, hogy a készletes darabokra épp van egy négyszázezer forintos kedvezmény.
Ennyiért az authentic felszereltségű belépőmodellt adják, amihez ez az áron az SCe 65 jelzésű motor jár: ez egy ezres, háromhengeres, szívó benzines, ami mindössze 67 lóerőt és 95 Nm-t tud. Jó hír azonban, hogy a Clio egy elég tágas autó, ami 4,05 méter hosszú és csomagtartója is 382 literes, tehát akár még több emberrel is kényelmesen használható.
A Clio egyébként egy remek autó, de valószínűleg érdemes még egy keveset rászánni, hiszen valamivel több pénzért már kevésbé kicsontozott változatot adnak. Plusz hatszázezerért már a jóval élhetőbb, 90 lóerős, turbós benzinessel szerelt változat is kapható, amiben olyan úri huncutságok is vannak, mint például az ülésfűtés vagy a tolatókamera. Vicces, hogy a Clio klónja, vagyis a Mitsubishi Colt párszázezerrel drágábban indul, mint az alapjául szolgáló darab.
9. Suzuki Ignis GL 1.2 Dualjet MHEV – 5 970 000
Az utolsó előtti helyet az Ignis csípte meg, ami jelenleg a Suzuki legkisebb modellje. Ebből arra következtethetnénk, hogy nem is fért fel más Suzuki a listára, de meglepetésre ez nem igaz: a legkisebb Suzuki nem a legolcsóbb. A hatmillió forintos lélektani határ alá harmincezerrel benéző Ignis ára jelenleg kedvezményesen ennyi, viszont ebben már benne van a tetszőleges színű metálfényezés, plusz felár nélkül.
Az Ignist alapáron egy 1,2 literes, négyhengeres (!), 83 lóerős benzinessel adják, amihez enyhe hibrid rendszer is tartozik. Mivel az autó tömege 900 kiló alatt van, már ezzel a teljesítménnyel is elég jól megy, ráadásul a gyári adatok szerint beéri 5 literrel száz kilométeren. A vagány külsejű Suzuki ugyanakkor négy felnőttnek már valószínűleg szűk, ezért inkább városi szaladgálós autót érdemes belelátni, nem a családdal messzire utazósat.
8. Suzuki Swift GL 1.2 Dualjet MHEV – 5 830 000
Nagyon érdekes, hogy most pont úgy jön ki a lépés, hogy az Ignisnél nagyobb Swift ára kicsivel kedvezőbb. Az 5,83 milliós kedvezményes áron kínált Swiftbe ugyanazt az 1,2 literes, négyhengeres, szívó benzinest szerelik, mint az Ignisbe. A szintén lágy hibrid rendszerrel kiegészített motor 83 lóerőt és 107 Nm-t tud, a fogyasztását 4,8 literesnek mondja a Suzuki.
A Swiftet már alapáron is egész jól megszórták biztonsági és kényelmi extrákkal, de a teljes csomagért a magasabb felszereltségi szintek közül kell választani. A legalacsonyabb felszereltségi szinthez jár egyebek között az adaptív tempomat és a vészfékasszisztens. A klíma alapáron még manuális, és a hátsó ablakok is tekerősek.
Ebben az esetben a metálfényezésért külön kell fizetni, a felára egységesen 170 ezer forint. Az Ignisnél jóval tágasabb Swift négy felnőttnek is kényelmesebb lehet, ugyanakkor még ez se egy tipikus túraautó. Ugyanakkor nem véletlenül annyira népszerű darab az olcsó, de új autóra vágyó vásárlók között a Swift: korrekt áron tud relatíve sokat, praktikusan használható, keveset eszik és nagyon megbízható. Akadanak kompromisszumok itt, de a listán szereplő autók közül összességében a Swift az egyik leginkább megérős tétel.
7. Kia Picanto Gold 63 DPI – 5 799 000
A Swiftnél valamivel olcsóbb a kevesebb, mint egy éve frissített, az elődeinél jóval mérgesebb külsejű Kia Picanto. Mivel friss modellről van szó, itt még akciókról és kedvezményekről szó sincs, de az 5,8 millió forintos alapárával a Picanto még így is felfért a lista hetedik helyére.
A pici, 3,6 méteres Picantót egy ezer köbcentis, 63 lóerős, szívó benzines hajtja, a vegyes fogyasztást 5,1 liter és 5,8 liter közé ígérik. Még a teljesen alapnak számító, Gold felszereltség is gazdagnak tűnik: alapáron jár hat légzsák, radar, tempomat, sőt, még tolatókamera is. Tágasnak ugyanakkor nehéz nevezhető, a közel ugyanebbe kerüli Suzuki jóval szellősebb.
6. Fiat 500 – 5 500 500
Meglepő, de még egy annyira stílusos, kimondottan menő kisautó is a legolcsóbbak között van, mint a Fiat 500. A már nem fiatal 500 aranyos formája nem hajlandó fáradni, és most épp az ára is elég jó: 5 500 500 forintért adják. Az árazásban a két ötszázasért különösen nagy pluszpont jár.
Ennyiért egy ezres benzines jár 70 lóerővel és enyhe hibrid rásegítéssel. A praktikum ebben az esetben talán mindegy is, hiszen a Fiat 500 egy olyan autó, amit a bájos külseje és az utánozhatatlan hangulata miatt vesznek meg az ügyfelek. Ennyiért váratlanul jó dealnek tűnik, de aki kicsit többet szeretne, megfontolhatja a stílusosabb, de drágább, Dolcevita verziót is.
5. Citroën C3 You 1.2 PureTech – 5 490 000
A Citroën C3 nagyon alap, fapados változata – amit You-nak neveznek – is épp akciós, így pont befér ötfél alá. Az 1,2 literes, 83 lóerős, szívó benzineshez ötsebességes, manuális váltó kapcsolódik. Van érintőkijelző, sok biztonsági funkció, de aki a belépő változatot viszi haza, érezni fogja, hogy felszereltségben azért ennél még bőven van feljebb.
Határozott pozitívum, hogy a C3 nem is annyira kicsi: 4 milliméter híján 4 méter hosszú, a tengelytávja 2,54 méter, a csomagtartó pedig kereken 300 literes. Mindez azt jelenti, hogy a C3 nem vészesen szűk, a klasszikus kisautóknál ugyanis egy bő mérettel nagyobb. Az 5,5 milliós ár kedvezőnek tűnik főleg onnan nézve, hogy a következő felszereltségi szintért akciósan is 6,5 milliót kérnek.
4. Toyota Aygo X Active – 5 390 000
A legkisebb és legolcsóbb Toyota momentán az Aygo X: ezt 5,4 millióért adják a legalacsonyabb, Active felszereltséggel, a listaárhoz képest vaskos kedvezménnyel. A motortérben egy ezres, 72 lóerős szívómotor van, a típust csak ezzel kínálták.
Az Aygo X-ben alapáron csak két hangszóró van, a fényszórói nem LED-esek, a felnik pedig acélból vannak. A biztonsági extrák listája ugyanakkor már a legalacsonyabb felszereltségi szinte is dús. Az apró Toyota igazi városi kisautó annak minden előnyével és hátrányával: az Aygo X városban mozgékony, parkolni is egyszerű vele – bár alapáron se radar, se kamera nem jár –, cserébe hátul szűk és a csomagtartója is csupán 231 literes.
3. Dacia Sandero Essential SCe 65 – 5 099 000
Nyugodj meg, ha eddig rossz kedved volt, mert nincs a listán Dacia: a dobogó legalsó fokára felfért a Dacia Sandero, ami egyértelműen a lista egyik sztárja, ha az ár-érték arányt nézzük. A Clio rokona 4,09 méter hosszú, a tengelytávja 2,6 méter, a csomagtartója 328 literes, tehát messze nem egy használhatatlanul kicsi szükségautóról van szó.
A motortérben ennyiért egy ezres, 67 lóerős szívómotor kerreg, aminek a dinamikájától nem kell sokat várni. Vannak ugyanakkor praktikus megoldások, pofás külső, és ami a legfontosabb, James May ajánlása, hiszen ő a kezdetektől fogva nagyon szereti a típust. A fapados Sanderóért csupán 5,1 milliót kell fizetni, ami igen csábító ajánlatnak tűnik. Ez az ár egyébként erősen akciós, és csak bizonyos feltételek esetén érvényes.
2. Hyundai i10 Life 1.0 MPi – 4 990 000
A második helyen már egy olyan autót találunk, ami az ötmilliós ársáv alá is benézett, méghozzá tízezer forinttal. Ez ismét egy akciós ár, ami az eleve legolcsóbb, teljesen alap i10 árát kurtítja meg 300 ezer forinttal. Ahogy sejteni lehet, ennyiért nem adnak sokat: ezres, 67 lóerős motor, ötsebességes manuál, visszafogott menés és nem igazán tágas utastér.
Az 3,67 méter hosszú i10 klasszikus városi kisautó, ami hátul inkább csak rövidebb távon kényelmes. A fogyasztás városban is kedvező, a csomagtartó 256 literes. Kamerát és radarokat ennyiért ne várjon senki, ugyanakkor a biztonsági funkciókból sok már ennyiért is jár.
1. Mitsubishi Space Star Entry 1.2 Mivec – 4 440 000
A lista első helyén évek óta bérelt helye van a Mitsubishi Space Starnak. Az a furcsa ebben az autóban, hogy a látványosan alacsony ára ellenére se járunk térdig a Space Starokban. A még az i10-nél is bő félmillióval olcsóbb Mitsubishit ennyiért egy 71 lóerős, 1,2 literes benzinessel adják, amihez egy ötsebességes, manuális váltó tartozik.
A 3,85 méteres, 2,45 méteres tengelytávú, 235 literes csomagterű Space Star a neve ellenére egy apró, városi autó. A tömege mindössze 865 kiló, így a fogyasztása is a katalógus szerint városban is csak 5,4 liter. A legolcsóbb Space Star annyira fapados, hogy 4,44 millióért még audiorendszer sincs benne, csak előkészítés. Biztonsági funkciókból tudja az elvárt alapfunkciókat, de ilyen alacsony áron senki ne számítson semmi extrára.