Káosz jön a műszaki vizsgákon: újra több százezer autó áraszthatja el a vizsgahelyeket
Covid idején az autósoknak nem kellett műszaki vizsgára vinni autójukat, de 2022 nyarán ennek a mentességnek egy csapásra vége lett. Autósok százezrei árasztották el egyszerre a hazai vizsgabázisokat, a rendszert behalt, az időpontok hetekkel előre elfogytak. Ez két éve volt, most jön a műszaki vizsga armageddon második felvonása.
- Két éve járt le a covid miatt hozott vizsgamentesség, akkor egyszerre rohamozták meg az autósok a vizsgaállomásokat. Akkor teljesen leterhelődött a rendszer, időpontot is csak nagyon sokára lehetett kapni.
- A közeljövően egy hasonlóan nagy rohamra kell számítani és ez örökre ismétlődni fog.
- A foglalások száma már szignifikánsan nő, de ez júniusban még durvább lesz
- Eközben a vizsgaállomások és a szakember száma is csökkent. Nem jelentősen, de csökkent.
Mi volt?
A kormány 2020 március 11-ei kezdettel hirdette meg, hogy a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet alatt nem kötelező megújítani egyes okmányokat, ezáltal pedig autók műszakiját sem. Ezt igen sokáig húzták az újabb hullámok és veszélyhelyzetek kihirdetése miatt. Így a végleges időpont 2022. június 30 lett, ekkora kellett mindenkinek megújítania az autója forgalmiját.

Ez rengeteg autóst érintett. A Belügyminisztérium 2022 május 23-ai adatai szerint 2020 március 11 és az adatközlés ideje között 5 413 522 lejárt, vagy lejáró műszaki engedély található, ezek közül 4 480 936-ot már cseréltek. Vagyis május végén még mintegy 933 ezer autó műszakiját kellett egyszerre megoldani – írta akkor a vg.hu. A magyar állampolgár pedig eredendően szeret halogatni, ami ahhoz vezetett, hogy júniusban százezernyi autó árasztotta el a vizsgahelyeket.
A vizsgarendszer rossz, de mi még rosszabbak vagyunk
A vizsgamoratórium miatt vannak autók, amiket három éve nem vittek szerelőhöz. És olyanok is: rohadás, fékhiba, Check Engine az út szélén állva.
Ezt a kormány is észlelte, ezért nyitva hagyott egy kiskaput, ami megengedte, hogy az érvényesség lejárta előtt lefoglalt vizsgaidőpontról szóló igazolás birtokában a vizsga napjáig, de legfeljebb harminc napig még jogszerűen lehetett használni a gépkocsikat. Aki pedig erről is lecsúszott, az már csak a vizsga napján és a vizsgálóállomásig vezethette autóját.
Leposa Zsolt, volt autóvizsgaállomás-tulajdonos felidézte nekünk, hogy 2022 nyarán az addigi havi átlaghoz képest kétszer, vagy annál is több autót vizsgáztattak a harmadik kerületi vizsgabázison.

Mi van?
A műszaki vizsgákkal kapcsolatos előírások nem változtak, vagyis minden négy évnél idősebb autó esetében, kétévente kötelező államilag ellenőriztetni az autója műszaki állapotát. Vagyis annak az autónak, aminek 2022 nyarán újították meg utoljára a műszakiját, idén nyáron ismét fel kell keresnie a valamelyik vizsgabázist. Ez több százezer, vagy millió autót jelenthet.
A műszaki vizsgák menete sem változott, továbbra is a legoptimálisabb esetben egy, de inkább másfél órás műveletről van szó.
A műszaki vizsgák ára sem változott 2022 óta. Sőt, 2006 óta ugyanúgy 16 290 forintba kerül egy személyautónál, amit felette fizetsz, az a műhely pénze.
Mi lesz?
Jelen állás szerint egy hasonló mennyiségű vizsgáztatásra váró autóra kell számítani a vizsgaállomásokon, mint két évvel ezelőtt. Persze, vannak egyedek, melyek az évek során lemorzsolódtak - összetörtek, külföldre adták őket stb. - de a magyar autópark az elmúlt két év alatt bővült is, így szignifikáns változás nem történhetett.

Lepó szerint, aki eddig nem kapott észbe, az már elkésett. Ha még most foglal valaki időpontot, akkor lehet csak egy-két hét várakozási időre kell számítania, de a helyzet a június végére durván eszkalálódhat.

A saját bőrömön tapasztaltam a helyzetet
Jött a jó idő, volt nálam egy penge tesztmotor és kitaláltuk anyámmal, hogy elmegyünk motorozni. Közben ráeszméltünk, hogy az ő motorjáról lassan lejár a műszaki és csak az április 27-i szombaton lenne időnk ilyen közös programra. Ekkor éppen 22-e hétfő volt és gyorsan kellett egy időpont.
Esztergomban élek, itt van több motor vizsgáztató hely is, ezért először a környéken próbáltam időpontot szerezni. Több állomáson is lepattintottak a szűk határidő miatt, néhányan csak május 20 után tudtak volna fogadni. Volt egy-két hely, ahol megoldották volna május első felében a vizsgáztatást, de 12-e előtt csupán egy műhelyben tudtak volna műszakiztatást vállalni - persze ott is későn.
Végül a kollégák javaslatára Pesten találtam egy vizsgabázist, ahol még azon a héten pénteken levizsgáztatták a motort, így szabad volt az út. Hamarabb mentem, hátha hamarabb végzek, de még be sem léptem az ajtón már azzal fogadtak, hogy esélytelen a korábbi kezdés. Ültem vagy fél órát a bőrkanapén és csak figyeltem, ahogy a szakemberek fejüket elhagyva rohangálnak, dolgoznak és pörgetik az ügyfeleket.
Ha beüt a krach, akkor kormányzati segítségre, enyhítésekre felesleges várni. 2022-ben a covid miatt tudtak engedni a szabályokból, azóta viszont eltelt két év és az autókat akár két hónappal előbb is le lehetett volna vizsgáztatni.

További nehezítő tényező, hogy bár nem jelentősen, de a vizsgaállomások és a szakemberek száma is lefele ível. Ennek egyik oka, hogy pénzügyileg nem éri meg vizsgáztatni, ugyanis annak árán nem emeltek, valamint a nyári időszakban – ahogy mindenhol máshol – többen vesznek ki szabadságot, mennek el nyaralni, így a szakemberek is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
