Káosz a külföldi autók honosítása körül: miért fulladt tragikomédiába a rendszer?

2024.06.03. 05:46 Módosítva: 2024.06.03. 06:15

A használt autók piaca dinamikusan reagál a gazdasági változásokra. Bár a vásárlók gyakran drágulást tapasztalnak, az árak jelenleg stagnálnak, és a kínálat is bővül. Mivel az új autók hazai eladása nem képes kielégíteni a használt autók iránti keresletet, évente több százezer importált jármű érkezik az országba. Azonban ezek honosítása nemcsak költséges, hanem számos egyéb szívással is jár.

Szakmabeli olvasóink hívták fel a figyelmünket arra, hogy az utóbbi időben a külföldről behozott használt autók honosítása és műszaki vizsgáztatása tragikomédiába fulladt. Nem csupán azért, mert az ilyen ügyeket nem lehet akárhol intézni, hanem azért is, mert szerintük az egész rendszer alapvetően úgy szar, ahogy van. Ennek jártunk most utána.

muszaki.gif

Hogy zajlik a honosítás folyamata?

A külföldről behozott autók honosításának három alapvető módja van.

Az első módszer a honosítás, azaz egy egyszerűsített eljárás, amely során az autó még érvényes, EU-s műszaki vizsgáját elfogadják a magyar hatóságok. Ez 8000 Ft. 

A második a honosítással egybekötött műszaki vizsga, amire akkor van szükség, amikor az autó érvényes, uniós műszaki vizsgája csak rövid ideig tart, így indokolt annak meghosszabbítása újabb két évre. 8000 Ft a honosítás + 16290 Ft a műszaki vizsga díja. 

A harmadik módszert azoknál az autóknál alkalmazzák, amelyek nem rendelkeznek külföldi, érvényes hatósági vizsgával. Ezek a járművek egy egyedi forgalomba helyezési eljárás keretében kapnak friss műszakit. Díja 39000 Ft.

Az érvényes műszakis autók honosítását, melyek minden uniós dokumentuma rendelkezésre áll és COC papírral is rendelkeznek, újabban a Magyar Autóklub állomásain is el lehet intézni, azonban az egyedi vizsgát (harmadik eset) kizárólag a Közlekedési Hatóság vizsgaállomásai végezhetik.

Ezt követik a további lépések: eredetiségvizsga, regisztrációs adó befizetése, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) megkötése és a jármű névre íratása.

54018999 c674cc38f82b0b649304db4e94f19a73 x

A szakmabeliek szerint a problémák 2023. július 28-án kezdődtek, amikor a döntéshozók az időpontfoglalási rendszert áthelyezték az online térbe. Véleményük szerint ez a lépés oda vezetett, hogy ma már szinte lehetetlen szabad időpontot találni a vizsgákra, és a külföldről behozott autók honosítása hetekig, sok esetben hónapokig is elhúzódik.

Véleményük szerint a problémát az okozza, hogy valakik a toronyban havonta egyszer, egy kéthetes időablakot nyitnak meg, amely során vizsgabázisonként mindössze 250 időpont válik elérhetővé. Ezek az időpontok húsz perc alatt betelnek. Ráadásul, a piaci résre reagálva megjelentek olyan cégek is, amelyek embereket alkalmaznak arra, hogy folyamatosan figyeljék a rendszert, és azonnal lefoglalják a szabad időpontokat, amint elérhetővé válnak.

Jelenleg tehát szinte kizárólag a szerencsén múlik, hogy valaki időpontot kapjon, ami érthető módon frusztrációt okoz a résztvevőkben. Nem meglepő, hogy egyes kereskedők és magánszemélyek inkább hajlandóak extra pénzt fizetni egy közvetítőnek, csak hogy minél hamarabb túl legyenek az eljáráson.

VAGYIS Az üzleti modell már nem a vizsgák okosban elintézésére, hanem a vizsgaidőpontok köré épül 

A névtelenséget kérő érintettek arról számoltak be, hogy a problémák sora itt még nem ér véget. Időpontot foglalni ugyanis kizárólag alvázszám megadásával lehet, ami további nehézségeket okoz, mivel egy véletlen karakterhiba esetén nincs lehetőség sem javításra, sem cserére. Ez azt eredményezi, hogy az időpont örökre elvész, a rendszer nem osztja ki újra, vagyis a kimaradt vizsga idején a vizsgabiztosok tétlenül malmoznak, miközben kígyózik a sor a rendszer túloldalán. Virtuális torlódás...

30352017 d978b7bb0ce0a872a02087cbec5bdf4c x

de mit mond erről a digitális magyarország?

A hatóság büszkén hirdeti honlapján, hogy 2023. június 28-tól új, ingyenes időpontfoglalási lehetőséget biztosít a gépjármű műszaki vizsgára, ahol az ügyfelek önállóan és közvetlenül foglalhatnak időpontot valamennyi, a közlekedési hatóság által üzemeltetett vizsgabázisra. Az oldal külön felhívja a figyelmet arra is, hogy a foglalás ingyenes, és a fővárosi, valamint vármegyei kormányhivatalok által programozott időpontok mindenki számára elérhetőek. A "mindenki számára" kifejezés azonban a tapasztalatok szerint inkább a szerencsésebbeket jelöli, legalábbis az eddig hallott történetek alapján.

A BFKH Sajtóosztálya által készített közleményből a "kormányhivatalok által programozott időpontok" passzus lehet számunkra érdekes. Ez takarja ugyanis azt, hogy nincs nyitva az időpontfoglaló rendszer az év végéig, hanem alapesetben kettő, kiterjesztett kedvesség esetén pedig maximum három hétre előre lehet(ne) időpontot foglalni. 

Országos probléma

Budapesten jelenleg mindössze két állomás üzemel, az egyik a Mozaik utcában, a másik a Vas Gerebenben, országszerte pedig összesen 27. A havonta egyszer elérhetővé váló 250 időpont tehát azt mutatja, hogy a fővárosban, ahol a legtöbb autót vizsgáztatnák, csupán 500 férőhely vár a jelentkezőkre. Így már tényleg nem tűnik csodának, ha ezek percek alatt elfogynak. 

Ilyen feltételrendszer mellett egyszerűbb "hazait" venni?
Ilyen feltételrendszer mellett egyszerűbb "hazait" venni?

Aki járt már felsőoktatásban és próbált helyet foglalni a NEPTUN vagy ETR rendszerekben a közelgő vizsgákra, az ismeri a jelenséget: 300 vizsgázó próbál 30 helyre bejutni, a rendszer pedig pontban 08:00:00-kor nyit. A szabad helyek 08:02:12-re elfogynak, és kezdődhet az újra próbálkozás másnap reggel. Már az is botrányos, hogy a felsőoktatási intézmények informatikai rendszerei ilyen gyengék egy európai országban, de hogy a Közlekedési Hatóságé is az legyen!

Egy műtéti várólistán legalább van konkrét időpont, mégha távoli is.

A honosításnál viszont az érkezési sorrend számít. Ha valaki nem kerül sorra az adott hónapban, akkor csak a következőben próbálkozhat újra, de garancia semmire sincs. Könnyen előfordulhat, hogy akkor sem jár szerencsével, így végül egy import autó hosszú hónapokon át várhat a sorára és nem közlekedhet.

Érthető tehát a felháborodás, hiszen senki sem azért vesz autót, hogy hónapokon át nézegesse a háza előtt, vagy a kertjében. 

Mindeközben a statisztikai adatok azt mutatják, hogy csökken az itthon forgalomba helyezett külföldi használt autók száma, csak ugye az nem mindegy, hogy ez mi miatt alakul így. A panaszok alapján úgy tűnik, hogy a hatósági időpontfoglaló rendszer ugyanolyan szűk keresztmetszetet jelent, mint az árfolyam vagy a néhány éve egekbe szökött árak.

Kapcsolódó

Sőt, mennyiségi korlátozás is van

Kereskedő vagy és behoznál néhány autót? Azt már azelőtt elfelejtheted, mielőtt eszedbe jutna, már ha nem akarod fél éven át nézegetni őket a telepen. Kevés dolog biztos az életben, de a jelek szerint az egyik az, hogy egyszerre több tucat autót nem jelenthetsz be honosítási céllal műszaki vizsgára. Vagyis a leleményesebbek sem jutnak előbbre ebben a rendszerben.

A probléma azonban nem korlátozódik kifejezetten Budapestre, ugyanis hiába végezhető országos illetékességgel bármelyik KH vizsgaállomáson a honosítás, mindenhol ugyanez a helyzet fogadja az érdeklődőket. Az időpontok két-három hétre előre tele vannak (már nem foglalhatók - piros szín), azon túl pedig nincsenek nyitva (még nem foglalhatók - szürke szín). 

Azt is fontos hozzátenni, hogy a KH vizsgaállomásai ugyanúgy szenvedő alanyai a kálváriának, mint az autósok. A rendszer működésére ugyanis semmi befolyásuk nincs, csak végrehajtják a feladatokat és kész, ráadásul a legtöbb esetben az emberek rájuk haragszanak, pedig a döntéseket nem ők hozzák. 

Az üggyel kapcsolatban kérdéseket intéztem Budapest Főváros Kormányhivatalához. Válaszukból kiderült, hogy egészen másképp látják a helyzetet, mint azok a szakmabeliek, akik panaszaikkal megkeresték szerkesztőségünket.

"Tisztelt Dr. Takács Krisztián!

A megkeresésében megfogalmazott állításokkal szemben a valóság az, hogy az online időpontfoglaló rendszer semmilyen módon nem korlátozza a vizsgaállomások kapacitását, nem csökkenti a levizsgáztatható gépjárművek számát.

Az online időpont-foglalási rendszer alkalmazását a vizsgaállomások ügyfélbarát, transzparens működésének megteremtése indokolja. Az utólagos adatkorrekció megszüntetése szintén az időpontfoglalással kapcsolatos visszaélések visszaszorítása érdekében vált szükségessé. Az időpontfoglaló elérhetősége folyamatos, azon rendszeresen elérhetővé teszik a kormányhivatalok a foglalható időpontokat.

Minderre azért van szükség, mert a rendszer bevezetése előtt egyes időpontfoglalásra specializálódott csoportok a szabad időpontok lefoglalásával ellehetetlenítették más ügyfelek, különösen a magánszemélyek időpontfoglalását. Ráadásul az adatkorrekció lehetőségét kihasználva anyagi ellenszolgáltatásért cserébe üzletszerűen értékesítették a visszaélésszerűen lefoglalt időpontokat.

Az időpontfoglaló országosan elérhető, bármelyik vármegyei vizsgaállomásra tudnak benne időpontot foglalni az ügyfelek. A hatályos jogszabályok értelmében a jármű-honosítási eljárás a közlekedési hatóság által üzemeltetett vizsgálóállomáson, valamint az M1 és N1 járműkategóriába tartozó járművek esetében az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomáson is elvégezhető.

A járművek különbözősége, a műszaki vizsgaállomások kapacitásának megfelelő kihasználása érdekében nem valósítható meg az, hogy a járművek előzetes bejelentkezés nélkül jelenjenek meg a vizsgálóállomásokon."

Ha már szóba került a valóság, felkerestem a hatóság online felületét, hogy időpontot foglaljak a képzeletbeli import autóm honosításához, magánszemélyként. Próbálkoztam a Mozaik utcai, a Vas Gereben utcai, valamint a pomázi és pécsi vizsgaállomásokon is, sikertelenül.

A következő három hétre sehol sem találtam szabad időpontot. Csak olyat, amelyeket korábban már lefoglalt valaki (piros). A vizsgált három hetes intervallumon túl pedig egyáltalán nem volt foglalható semmi sem (szürke). Az majd nyilván a hét elején nyílik meg, arra a húsz percre, amíg le nem foglalják a már eleve készenlétben (sorban!) álló sorstársak. 

Foglalható, vagyis fehérrel jelzett szabad időponttal sehol sem találkoztam 

A valóság tehát úgy tűnik az, hogy aki külföldről hoz magának autót és honosítani szeretné, annak be kell állnia a sorba és folyamatos készenlétben kell várnia az újabb időintervallum megnyitását. De, ha akkor nem elég gyors vagy szemfüles, bizony sokszor kell majd próbálkoznia, amíg időponthoz jut. 

Egyszerűbb, gyorsabb vagy ügyfélbarátabb lenne így a honosítás? Aligha. Maximum azt tudom elképzelni, hogy az időpontokkal kufárkodóknak most nehezebb a dolguk, mint egy évvel ezelőtt. Az állampolgároké viszont épp ugyanolyan kilátástalan, mint az új rendszer bevezetése előtt.    

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

2 órája
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00