Káosz a külföldi autók honosítása körül: miért fulladt tragikomédiába a rendszer?

2024.06.03. 05:46 Módosítva: 2024.06.03. 06:15

A használt autók piaca dinamikusan reagál a gazdasági változásokra. Bár a vásárlók gyakran drágulást tapasztalnak, az árak jelenleg stagnálnak, és a kínálat is bővül. Mivel az új autók hazai eladása nem képes kielégíteni a használt autók iránti keresletet, évente több százezer importált jármű érkezik az országba. Azonban ezek honosítása nemcsak költséges, hanem számos egyéb szívással is jár.

Szakmabeli olvasóink hívták fel a figyelmünket arra, hogy az utóbbi időben a külföldről behozott használt autók honosítása és műszaki vizsgáztatása tragikomédiába fulladt. Nem csupán azért, mert az ilyen ügyeket nem lehet akárhol intézni, hanem azért is, mert szerintük az egész rendszer alapvetően úgy szar, ahogy van. Ennek jártunk most utána.

muszaki.gif

Hogy zajlik a honosítás folyamata?

A külföldről behozott autók honosításának három alapvető módja van.

Az első módszer a honosítás, azaz egy egyszerűsített eljárás, amely során az autó még érvényes, EU-s műszaki vizsgáját elfogadják a magyar hatóságok. Ez 8000 Ft. 

A második a honosítással egybekötött műszaki vizsga, amire akkor van szükség, amikor az autó érvényes, uniós műszaki vizsgája csak rövid ideig tart, így indokolt annak meghosszabbítása újabb két évre. 8000 Ft a honosítás + 16290 Ft a műszaki vizsga díja. 

A harmadik módszert azoknál az autóknál alkalmazzák, amelyek nem rendelkeznek külföldi, érvényes hatósági vizsgával. Ezek a járművek egy egyedi forgalomba helyezési eljárás keretében kapnak friss műszakit. Díja 39000 Ft.

Az érvényes műszakis autók honosítását, melyek minden uniós dokumentuma rendelkezésre áll és COC papírral is rendelkeznek, újabban a Magyar Autóklub állomásain is el lehet intézni, azonban az egyedi vizsgát (harmadik eset) kizárólag a Közlekedési Hatóság vizsgaállomásai végezhetik.

Ezt követik a további lépések: eredetiségvizsga, regisztrációs adó befizetése, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) megkötése és a jármű névre íratása.

54018999 c674cc38f82b0b649304db4e94f19a73 x

A szakmabeliek szerint a problémák 2023. július 28-án kezdődtek, amikor a döntéshozók az időpontfoglalási rendszert áthelyezték az online térbe. Véleményük szerint ez a lépés oda vezetett, hogy ma már szinte lehetetlen szabad időpontot találni a vizsgákra, és a külföldről behozott autók honosítása hetekig, sok esetben hónapokig is elhúzódik.

Véleményük szerint a problémát az okozza, hogy valakik a toronyban havonta egyszer, egy kéthetes időablakot nyitnak meg, amely során vizsgabázisonként mindössze 250 időpont válik elérhetővé. Ezek az időpontok húsz perc alatt betelnek. Ráadásul, a piaci résre reagálva megjelentek olyan cégek is, amelyek embereket alkalmaznak arra, hogy folyamatosan figyeljék a rendszert, és azonnal lefoglalják a szabad időpontokat, amint elérhetővé válnak.

Jelenleg tehát szinte kizárólag a szerencsén múlik, hogy valaki időpontot kapjon, ami érthető módon frusztrációt okoz a résztvevőkben. Nem meglepő, hogy egyes kereskedők és magánszemélyek inkább hajlandóak extra pénzt fizetni egy közvetítőnek, csak hogy minél hamarabb túl legyenek az eljáráson.

VAGYIS Az üzleti modell már nem a vizsgák okosban elintézésére, hanem a vizsgaidőpontok köré épül 

A névtelenséget kérő érintettek arról számoltak be, hogy a problémák sora itt még nem ér véget. Időpontot foglalni ugyanis kizárólag alvázszám megadásával lehet, ami további nehézségeket okoz, mivel egy véletlen karakterhiba esetén nincs lehetőség sem javításra, sem cserére. Ez azt eredményezi, hogy az időpont örökre elvész, a rendszer nem osztja ki újra, vagyis a kimaradt vizsga idején a vizsgabiztosok tétlenül malmoznak, miközben kígyózik a sor a rendszer túloldalán. Virtuális torlódás...

30352017 d978b7bb0ce0a872a02087cbec5bdf4c x

de mit mond erről a digitális magyarország?

A hatóság büszkén hirdeti honlapján, hogy 2023. június 28-tól új, ingyenes időpontfoglalási lehetőséget biztosít a gépjármű műszaki vizsgára, ahol az ügyfelek önállóan és közvetlenül foglalhatnak időpontot valamennyi, a közlekedési hatóság által üzemeltetett vizsgabázisra. Az oldal külön felhívja a figyelmet arra is, hogy a foglalás ingyenes, és a fővárosi, valamint vármegyei kormányhivatalok által programozott időpontok mindenki számára elérhetőek. A "mindenki számára" kifejezés azonban a tapasztalatok szerint inkább a szerencsésebbeket jelöli, legalábbis az eddig hallott történetek alapján.

A BFKH Sajtóosztálya által készített közleményből a "kormányhivatalok által programozott időpontok" passzus lehet számunkra érdekes. Ez takarja ugyanis azt, hogy nincs nyitva az időpontfoglaló rendszer az év végéig, hanem alapesetben kettő, kiterjesztett kedvesség esetén pedig maximum három hétre előre lehet(ne) időpontot foglalni. 

Országos probléma

Budapesten jelenleg mindössze két állomás üzemel, az egyik a Mozaik utcában, a másik a Vas Gerebenben, országszerte pedig összesen 27. A havonta egyszer elérhetővé váló 250 időpont tehát azt mutatja, hogy a fővárosban, ahol a legtöbb autót vizsgáztatnák, csupán 500 férőhely vár a jelentkezőkre. Így már tényleg nem tűnik csodának, ha ezek percek alatt elfogynak. 

Ilyen feltételrendszer mellett egyszerűbb "hazait" venni?
Ilyen feltételrendszer mellett egyszerűbb "hazait" venni?

Aki járt már felsőoktatásban és próbált helyet foglalni a NEPTUN vagy ETR rendszerekben a közelgő vizsgákra, az ismeri a jelenséget: 300 vizsgázó próbál 30 helyre bejutni, a rendszer pedig pontban 08:00:00-kor nyit. A szabad helyek 08:02:12-re elfogynak, és kezdődhet az újra próbálkozás másnap reggel. Már az is botrányos, hogy a felsőoktatási intézmények informatikai rendszerei ilyen gyengék egy európai országban, de hogy a Közlekedési Hatóságé is az legyen!

Egy műtéti várólistán legalább van konkrét időpont, mégha távoli is.

A honosításnál viszont az érkezési sorrend számít. Ha valaki nem kerül sorra az adott hónapban, akkor csak a következőben próbálkozhat újra, de garancia semmire sincs. Könnyen előfordulhat, hogy akkor sem jár szerencsével, így végül egy import autó hosszú hónapokon át várhat a sorára és nem közlekedhet.

Érthető tehát a felháborodás, hiszen senki sem azért vesz autót, hogy hónapokon át nézegesse a háza előtt, vagy a kertjében. 

Mindeközben a statisztikai adatok azt mutatják, hogy csökken az itthon forgalomba helyezett külföldi használt autók száma, csak ugye az nem mindegy, hogy ez mi miatt alakul így. A panaszok alapján úgy tűnik, hogy a hatósági időpontfoglaló rendszer ugyanolyan szűk keresztmetszetet jelent, mint az árfolyam vagy a néhány éve egekbe szökött árak.

Sőt, mennyiségi korlátozás is van

Kereskedő vagy és behoznál néhány autót? Azt már azelőtt elfelejtheted, mielőtt eszedbe jutna, már ha nem akarod fél éven át nézegetni őket a telepen. Kevés dolog biztos az életben, de a jelek szerint az egyik az, hogy egyszerre több tucat autót nem jelenthetsz be honosítási céllal műszaki vizsgára. Vagyis a leleményesebbek sem jutnak előbbre ebben a rendszerben.

A probléma azonban nem korlátozódik kifejezetten Budapestre, ugyanis hiába végezhető országos illetékességgel bármelyik KH vizsgaállomáson a honosítás, mindenhol ugyanez a helyzet fogadja az érdeklődőket. Az időpontok két-három hétre előre tele vannak (már nem foglalhatók - piros szín), azon túl pedig nincsenek nyitva (még nem foglalhatók - szürke szín). 

Azt is fontos hozzátenni, hogy a KH vizsgaállomásai ugyanúgy szenvedő alanyai a kálváriának, mint az autósok. A rendszer működésére ugyanis semmi befolyásuk nincs, csak végrehajtják a feladatokat és kész, ráadásul a legtöbb esetben az emberek rájuk haragszanak, pedig a döntéseket nem ők hozzák. 

Az üggyel kapcsolatban kérdéseket intéztem Budapest Főváros Kormányhivatalához. Válaszukból kiderült, hogy egészen másképp látják a helyzetet, mint azok a szakmabeliek, akik panaszaikkal megkeresték szerkesztőségünket.

"Tisztelt Dr. Takács Krisztián!

A megkeresésében megfogalmazott állításokkal szemben a valóság az, hogy az online időpontfoglaló rendszer semmilyen módon nem korlátozza a vizsgaállomások kapacitását, nem csökkenti a levizsgáztatható gépjárművek számát.

Az online időpont-foglalási rendszer alkalmazását a vizsgaállomások ügyfélbarát, transzparens működésének megteremtése indokolja. Az utólagos adatkorrekció megszüntetése szintén az időpontfoglalással kapcsolatos visszaélések visszaszorítása érdekében vált szükségessé. Az időpontfoglaló elérhetősége folyamatos, azon rendszeresen elérhetővé teszik a kormányhivatalok a foglalható időpontokat.

Minderre azért van szükség, mert a rendszer bevezetése előtt egyes időpontfoglalásra specializálódott csoportok a szabad időpontok lefoglalásával ellehetetlenítették más ügyfelek, különösen a magánszemélyek időpontfoglalását. Ráadásul az adatkorrekció lehetőségét kihasználva anyagi ellenszolgáltatásért cserébe üzletszerűen értékesítették a visszaélésszerűen lefoglalt időpontokat.

Az időpontfoglaló országosan elérhető, bármelyik vármegyei vizsgaállomásra tudnak benne időpontot foglalni az ügyfelek. A hatályos jogszabályok értelmében a jármű-honosítási eljárás a közlekedési hatóság által üzemeltetett vizsgálóállomáson, valamint az M1 és N1 járműkategóriába tartozó járművek esetében az országos lefedettséget biztosító műszaki vizsgálóállomáson is elvégezhető.

A járművek különbözősége, a műszaki vizsgaállomások kapacitásának megfelelő kihasználása érdekében nem valósítható meg az, hogy a járművek előzetes bejelentkezés nélkül jelenjenek meg a vizsgálóállomásokon."

Ha már szóba került a valóság, felkerestem a hatóság online felületét, hogy időpontot foglaljak a képzeletbeli import autóm honosításához, magánszemélyként. Próbálkoztam a Mozaik utcai, a Vas Gereben utcai, valamint a pomázi és pécsi vizsgaállomásokon is, sikertelenül.

A következő három hétre sehol sem találtam szabad időpontot. Csak olyat, amelyeket korábban már lefoglalt valaki (piros). A vizsgált három hetes intervallumon túl pedig egyáltalán nem volt foglalható semmi sem (szürke). Az majd nyilván a hét elején nyílik meg, arra a húsz percre, amíg le nem foglalják a már eleve készenlétben (sorban!) álló sorstársak. 

Foglalható, vagyis fehérrel jelzett szabad időponttal sehol sem találkoztam 

A valóság tehát úgy tűnik az, hogy aki külföldről hoz magának autót és honosítani szeretné, annak be kell állnia a sorba és folyamatos készenlétben kell várnia az újabb időintervallum megnyitását. De, ha akkor nem elég gyors vagy szemfüles, bizony sokszor kell majd próbálkoznia, amíg időponthoz jut. 

Egyszerűbb, gyorsabb vagy ügyfélbarátabb lenne így a honosítás? Aligha. Maximum azt tudom elképzelni, hogy az időpontokkal kufárkodóknak most nehezebb a dolguk, mint egy évvel ezelőtt. Az állampolgároké viszont épp ugyanolyan kilátástalan, mint az új rendszer bevezetése előtt.    

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.