A vasúti átjáró fehére nem azt jelenti, hogy nyugodtan mehetsz
A csütörtöki szlovákiai vonatbaleset tragikus emlékeztető arra, hogy a vasúti átjárókban látható fehér jelzés nem egyenlő a biztonságos áthaladással. Elmondjuk, miért.
Csütörtök délután tragikus baleset történt Szlovákiában, amikor a Budapestre tartó Eurocity vonat egy menetrendszerinti autóbusszal ütközött egy útátjáróban. A buszon a baleset idején nyolc utas és a sofőr tartózkodott. A balesetnek a Napunk szlovákiai magyar hírportál szerint legkevesebb hét halálos áldozata és öt sérültje van, egyik sem a vonaton utazott. A baleset közvetlenül Érsekújvár (Nove Zámky) mellett történt.
Az érsekújvári Udvardi út vasúti átjárója mindenesetre teljes sorompóval van biztosítva, azaz rendeltetésszerű működésnél a vasúti pályát keresztezni a sorompót megkerülve sem lehet. A körülmények így arra engednek következtetni, hogy a vasúti átjáró nem működött megfelelően. Ezt a feltételezést az Új Szónak tett helyszíni beszámolók is megerősítik. Szerintük az átjáró már két napja meghibásodott, a baleset napján pedig a sorompó az egyik irányban elhaladó vonat után felemelkedett, ezért a másik irányból érkező vonat a szabadnak jelzett átjárón haladt át.
Az átjáró teljes sorompóval lezárt, így a sorompót mindenképp fel kell emelni az áthaladáshoz.
Szlovákiában ugyan gyakran nem figyelmeztet villogó fehér jelzés a vasúti átjáróra, csupán egy „Vigyázz, vonat” tábla található az ilyen helyeken, a vasúti átjárón szabályosan áthaladni itt is csak úgy lehet, hogy meggyőződünk a biztonságos áthaladásról.
Mi történt valójában?
A baleset vizsgálatának eddigi eredményeiről Jozef Ráž szlovák közlekedési miniszter osztott meg részleteket. Eddig annyi derült ki, hogy bár az átjáróban a sorompó jól működött, egy üzemzavar miatt csak az egyik vágányt biztosította. Mivel a másik vágány hivatalosan le volt zárva, így a sorompó vágányhoz tartozó érzékelője is üzemen kívül volt.
Tehát, a vágányon nem haladhatott volna vonat, az átjárónak nem is kellett volna működnie. A hiba tehát nem műszaki, hanem emberi természetű volt, valószínűleg a forgalmat irányító szolgálattevő terelte rossz vágányra az Eurocityt. Ez a helyzet legalábbis a vasút oldalán.
De ilyenkor a vasút a hibás, nem?
A vasúti átjárók fenntartása mindig az adott pályaüzemeltető feladata, tehát jelen esetben az átjáró biztosításáért a szlovák vasút a felelős. Magyarországon a jogszabályok viszont kizárják a vasútüzemeltető társaságok felelősségre vonását baleset esetén, hiszen a közlekedési szabályok minden esetben előírják a körülnézési kötelezettséget és a fokozott óvatosságot a járművezetők számára.

A kérdéskörrel kapcsolatban megkérdeztük a MÁV-ot is, hogy teljes képet kapjunk. Válaszukból kiderül, hogy:
A vasúti átjárón való áthaladásnál a magyar KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
Kiemelik:
A folyamatosan villogó fehér fény elsősorban azt jelzi, hogy a fénysorompó működik, nem azt, hogy ilyenkor semmi esetre sem jöhet vonat. A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.
A legfontosabb tehát, hogy a vasúti átjáró jelzésében semmilyen esetben sem szabad megbízni. Ha az átjáróban fehér jelzést látunk, az nem jelent automatikusan szabadot, hiszen a KRESZ a következőt mondja ki:
Az útátjárón nem szabad áthaladni, ha a - egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott - fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad.
A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
Tehát a vasúti átjáróra csak akkor szabad ráhajtani, hogyha nyitott a csapórúd és fehéren villog, azonban ez nem jelenti azt, hogy ilyenkor nyugodtan át lehet haladni, hiszen a fokozott óvatosság továbbra is elő van írva. Természetesen a MÁV pályaüzemeltetésének is van felelőssége az átjárók üzembiztosságának fenntartásában, ám ez a járművezető felelősségétől teljesen elkülönül.
Mi történik ilyenkor a vasúton?
A MÁV válaszában a következőt írja:
A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás vagy forgalmi ok esetén ún. üzemzavar állapotba kerül 6-10 perc után.
Ez azt jelenti, hogy a közút felé akkortól nincs fényjelzés (a fényjelző készülék sötét), – ahol van – a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha pl. a fénysorompó meghibásodott, és ne okozzon tartós fennakadást a keresztező úton. Ez az automatizmus a jelzőberendezés elvárt és helyes működése, melyet emberi beavatkozás nélkül hajt végre.
A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.
A legfontosabb, hogy mindig fokozott óvatossággal közelítsük meg a vasúti átjárót, akkor is, ha az fehéren villog. Mindig a vonat az erősebb. A vasútnál nem csinálnak ravatalos hullát és nincsenek szép balesetek. A vonat sebessége megtévesztő lehet. Ha egy vonatot 500 méterre látsz meg az átjárótól, az 15 másodperc múlva már ott is lesz. Ha jön a vonat, míg te a sínen vagy, utólag senkit nem hat meg, ha felelősségre vonnak valakit a vasútnál.
Forrás: Napunk.sk, Új szó

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
