A Magyar Nagydíj kulisszatitkai – 1. rész: Az előkészületek
A korábbi években is rendszeresen beszámoltunk a Forma–1-es Magyar Nagydíj történéseiről, de az idén ez kicsit más lesz. Ezúttal azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a motorsportok csúcskategóriáját egy olyan nézőpontból mutassuk be, amit ritkán mutatnak TV közvetítések. A színfalak mögé szeretnénk egy kis bepillantást engedni, amiben helyszíni beépített fotósunk, Skuta Dávid csodás képei lesznek a segítségünkre. Az első gyűjteményben a versenyeket megelőző munkálatokra fókuszáltunk. Jó nézegetést és olvasgatást mindeninek! Holnap újabb adag izgalmas képpel jelentkezünk!
A 2024-es Magyar Nagydíj hete egy hétfői sajtótájékoztatóval vette kezdetét. Itt mutatták be az ez évi trófeákat is, amiket ismét a Herendi Porcelánmanufaktúra készített. Reméljük, idén épségben megússzák.
Az idei versenyre az infrastruktúra alapos fejlesztésével készült a Hungaroring. Bár a munkálatoknak még közel sincs vége, az új létesítmények egy része már elkészült. Ezek egyike a teljesen megújult főbejárat, amin éppen az utolsó simításokat végzik.
A Nagydíj kedvéért a pályát is kicsinosítják. Itt éppen a sikán rázóköveit festik Brazília nemzeti színeire, így tisztelegve a 30 éve elhunyt legendás pilóta, Ayrton Senna előtt.
Az új festékréteg alatt még látszik az eredeti szín.
A bukóterek karbantartása is kiemelten fontos. A munka még csütörtökön is javában zajlik.
Itt már a finomhangolás történik.
A pályabíróknak ekkor még nincs túl sok dolga, de a sportbírói posztok helyszínén már minden fontos kellék ott várja az első szabadedzést.
Az égető hőség ellenére általános jó hangulat uralkodik a pálya körül. Legalábbis azok körében, akik találtak némi árnyékot.
A hétvége során a pálya minden részletének láthatónak kell lennie. Ez a televíziós közvetítés és a versenyirányítás számára egyaránt fontos. Ez a kis kamera ebben segít.
Az F1 saját operatőrökkel és videós stábbal dolgozik. Ez a népes brigád a mezőnnyel együtt utazik a világ minden pontjára. Kivételt csak a Monacói Nagydíj képez, ahol helyi stáb végzi a munkát.
Ahogy közeledik a péntek, egyre több versenyző indul pályabejárásra. Bár nem mindenki él ezzel a lehetőséggel, a lassú séta során olyan apró részletekre is felfigyelhet egy versenyző, amiket a pilótafülkéből nem lehetne észrevenni. Itt éppen Zhou Guanyu, a Stake F1 Team Kick Sauber versenyzője látható stábja körében.
Miközben a pályán és a pálya körül is feszített munka zajlik, a csapatok sem tétlenkednek. A tengernyi különböző alkatrész és felszerelés tucatnyi kamionon érkezik a helyszínre, amik szép kis dugót okoznak a célegyenesben.
A versenyhétvégék során a csapatok otthona a motorhome, ami szintén utazik a legtöbb versenyhelyszínre. Egy csapatnak általában több motorhome-ja is van, amiket a világ különböző pontjaira küldenek, így megkönnyítve a logisztikai feladatokat.
Rájár a rúd mostanában a McLarenre. A brit csapat motorhome-ja az előző hétvégén kigyulladt, most pedig a tetőszerkezet rongálódott meg egy viharban.
Az imidzs megőrzése minden csapat számára kiemelten fontos. Ennek megfelelően a motorhome-ok kívül-belül patyolat tiszták, de a garázsokban is enni lehetne a padlóról.
A versenyt megelőzően a boxokban is korán elkezdődik a munka. A csapatok dolgát nehezíti, hogy a rendelkezésükre álló hely pályánként eltérő, így mindig alkalmazkodniuk kell a helyi adottságokhoz. A Hungaroring ilyen szempontból meglehetősen szűknek számít.
A rengeteg alkatrész és egyéb kiegészítő ehhez hasonló óriási dobozokban érkezik a helyszínre. Nem ritkák az egy tonnás darabok.
Íme az oly fontos kerékcserék helyszíne. Itt is mindent elő kell készíteni.
A Forma–1 olyan, mint egy nagy család. A különböző csapatok szerelői, szakemberei között általában baráti a viszony.
A helyszínre érkezés után a gumikat ilyen kis kocsikkal szállítják a csapatok a garázsaikba.
A garázsokban pedig ilyen kisebb kocsikra helyezik őket. A fekete doboz a kilógó kábelekkel a gumimelegítő paplanok működéséért felel.
Nagy becsben tartott alkatrészek várakoznak az Alpine boxában.
A csapatok előszeretettel teszik ki az első szárnyakat a boxaik elé. Ennek azonban néha a félrevezetés az oka. Semmi sem garantálja, hogy a közszemlére tett alkatrész kerül fel később az autóra.
Közben a boxokban már csütörtökön is javában zajlik a munka az autókon. Egy Forma–1-es versenygép valóban precíziós műszer. Minden apró részletnek stimmelnie kell.
Ilyenkor már általában a versenyzők is a helyszínen vannak, hiszen a csütörtök a médiaesemények, interjúk és szponzori kötelezettségek napja.