Ugrott a Volvo garanciája, mert nem márkaszervizben végeztette az éves szervizt
A márkaimportőr szerint legalábbis. De jogos ez a hárítás?
Olvasónk gyártói garanciás Volvoján elromlott ez-az a garanciaidő lejárta előtt, a javításokat azonban megtagadták arra hivatkozással, hogy kimaradt egy szerviz, ugrott a garancia. Jogos ez a hárítás?
Tisztelt Totalcar!
Egy Volvo v60 hibrid autót vásároltam 2024.05.08-án. Az autót külföldről hozta be egy Volvoval szerződésben álló partner szerviz. Az autót a helyi márkakereskedőnél volt vétel előtt átvizsgálva, és lekérdezve. Az autó 2024.12.27-ig garanciális, mindent rendben találtak, egy dologra hívták fel a figyelmem, hogy a hátsó csomagtér jobb oldali teleszkópja recseg, cserélni kell. Az autónak nem volt nyomtatott szervizkönyve, de mivel garanciás és minden is kiolvasható és kiolvasásra került ezért ennek nem tulajdonítottam jelentőséget.
Elindítottam a cserét a a márkaszerviznél, akik jelezték, hogy engedélyeztetniük kell a műveletet. Visszahívás után közölték, hogy elutasítják a garanciális cserét mert az autón a kiolvasás szerint a kötelező szervizek közt több idő telt el mint egy év. Azóta a elektromos motor hajtásból is furcsa hang jön, ami további vizsgálatot igényel, így a garancia érvényesítése különösen fontossá lépett elő.
Felkerestem az eladót, aki közölte, hogy időben megcsináltatta a szervizt, amit - mivel nem márkaszervizben végeztette - számlával és munkalappal tud igazolni, amit elküldött. Jeleztem, a márkaszerviznek, hogy számlával tudom igazolni a szervizt amire ők közölték, hogy nem tudnak mit kezdeni vele, a Volvo Autó Hungáriának továbbítsam az infót.
A Volvo központ elutasított mert nem márkaszerviben végeztem a szervizt, így a garancia már nem él szerintük. Erre jeleztem, hogy az EU-s szabályozást figyelembe kellene venniük, amire azt mondták, hogy nem. Szerintem nincs igazuk.
A független szerviz - tájékoztatásuk alapján - kapcsolatban áll a Volvo márkával, cégadatok és fényképek (a műhelyről - a szerk.) beküldést követően havidíj ellenében hozzáférnek a göteborgi központ által elfogadott diagnosztikai eszközökhöz és szoftverekhez is.
A téma kicsit bonyolultabb annál, hogy igen-nem válasszal rendezhető legyen. Alapvetően arra kell figyelni, hogy milyen "garanciáról" van éppen szó az adott autónál.
Bukod a garanciát, ha kerülöd a márkaszervizt? - mutatjuk a kiskaput!
Garanciális az autód, de drága a márkaszerviz. Van erre megoldás? Persze, mutatjuk a kiskaput!
- A kötelező jótállás (jelenleg minimum 3 év) ideje alatt az éves kötelező karbantartás elvégezhető független szervizekben is. Arra viszont ügyelni kell, hogy a gyártók nem csak olaj- és szűrőcserét írnak elő a garancia megőrzéséhez, hanem 10-20 pontos átvizsgálást, szoftveres kiolvasást-frissítést és konkrét specifikációjú alkatrészek-olajak használatát, vagy akár speciális szerszámok alkalmazását is. Ezeket a független szervizek is tudják alkalmazni, de a konkrét autóra vonatkozó szervizinformációkat le kell kérniük a márkaszervizektől. Az elvégzett munkákról pedig kötelező a számla és a munkalap.
- Amennyiben a kereskedő vagy a gyártó által vállalt úgynevezett kiterjesztett jótállással rendelkezünk (5-7 vagy akár 10 év), a konkrét szerződés rendelkezései az irányadóak. Ha abban az szerepel, hogy csak márkaszervizes karbantartások-javítások esetén érvényes, akkor nem vihető ez idő alatt független szervizbe az autó.
- Ha már nincs jótállás az autón, hanem szavatossági okokból gyári visszahívási miatt (akár 10-15 év múlva) kell szervizbe vinni egy gyártói hiba miatt, akkor csak márkaszervizben végezhető a javítás, hiszen a technológia csak a gyár számára lesz hozzáférhető és a költségeket is ők viselik.

EU-s szabályozás
Az uniós jogalkotás is foglalkozott a témával. Rendeleti szinten szabályozták a kérdést az úgynevezett "csoportmentességi" regulákkal, a magyar kormány is átültette a hazai joganyagba ezeket.
EU rendelet, mint másodlagos jogforrás
A rendeletek általános hatállyal bírnak, teljes egészében kötelezőek és közvetlenül alkalmazandók anélkül, hogy át kellene ültetni őket a nemzeti jogba. A tagállamoknak maradéktalanul be kell tartaniuk őket. A rendeletek az uniós jog egységes alkalmazását hivatottak elősegíteni minden tagállamban. Az összes olyan nemzeti jogszabály helyébe lépnek, amelyek összeegyeztethetetlenek a rendeletben foglalt szabályokkal.
az autógyártók nem tehetik attól függővé az autóikhoz kapcsolódó garanciát (kötelező jótállást), hogy az olajcserét és az egyéb karbantartási-javítási munkákat hivatalos márkaszervizek végezték-e
Az egységes uniós szabályok a verseny fokozását célozzák a gépjárműjavítás és karbantartás piacán azáltal, hogy elősegítik a javításokhoz szükséges technikai információkhoz való hozzájutást és megkönnyítik az alternatív (utángyártott) pótalkatrészek felhasználását.
Emellett lehetővé teszik az uniós és a nemzeti szervek-hatóságok számára, hogy fellépjenek a gépjárműgyártók garanciával (jótállással) kapcsolatos visszaélései ellen, mivel gyakran előfordul, hogy a gyártók csak a hivatalos szervizekben való javíttatást fogadják el, azok hiányában pedig alaptalanul kiálítanak garanciavesztést.

Karbantartás vagy javítás? Nem ugyanaz a kettő
Előbbi könnyebb, utóbbi már nehezebb szitu. Minden karbantartás szerviz, de nem minden szerviz karbantartás. Karbantartások esetén (olajcsere) is be kell tartani a gyártói követelményeket és specifikációkat (például nem tehető akármilyen olaj a motorba), javítás esetén viszont hatványozottan fontos a gyártó által megkövetelt szerszámok, technológiák és szakképzett szerelő alkalmazása. Ezekhez egy márkafüggetlen szerviz is hozzáférhet az EU-s szabályozás miatt, de ha megteszi, semmivel sem lesz olcsóbb, mint a márkaszerviz. Akkor meg minek mennének oda az autósok, ugye.
Garanciális javítás? Azt tényleg csak márkaszervizben lehet
Az uniós előírás nem érinti a gépjárműgyártók azon jogát, hogy a garancia körében elvégzendő – a gyártó által térített – javítások elvégzésére hivatalos márkaszervizek igénybevételét írják elő. Érthető ez, ha a BMW egyik beszállítója kottázott el valamit, akkor a BMW márkaszervizeiben kell javítani a hibát.
A válasz végül egyértelmű: Ha a fogyasztó olyan független szervizbe vitte éves olajcserére-karbantartásra az autót, amely számlát-munkalapot adott a karbantartásról és a gyártó által megkövetelt beavatkozásokat maradéktalanul elvégezte a gyártói specifikációknak megfelelő alkatrészekkel, akkor
nem vonhatja meg a garanciát a márkaimportőr az autóstól
Ennek a jogszabályi megközelítésnek abban rejlik a jelentősége a fogyasztók számára, hogy a gépjárműüzemeltetés (vásárlás, használat és fenntartás) költségeinek a becslések szerint mintegy 40 százalékát a karbantartási és javítási munkák teszik ki az autók életciklusa során. Emiatt a költségvonzatuk kifejezetten húsbavágó kérdés tud lenni.

Egyes márkáknál ezek a kérdések meg sem jelennek, mivel az autóikat integrált szervizcsomaggal (ISP) értékesítik, amely tartalmazza a járművek kötelező karbantartásainak elvégzését is. Emiatt ezeknél a járműveknél a kötelező karbantartásokat a márkaszervizekben végzik el, amely a további extra szolgáltatások (díjmentes assistance, mobilitás szolgáltatások) igénybevételének kötelező előfeltétele is egyben.
Az esettel kapcsolatosan megkerestük a Volvo Auto Hungária ügyfélszolgálatát is, válasz azonban nem érkezett.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
