Ugrott a Volvo garanciája, mert nem márkaszervizben végeztette az éves szervizt

A márkaimportőr szerint legalábbis. De jogos ez a hárítás?

2024.10.02. 06:05

Olvasónk gyártói garanciás Volvoján elromlott ez-az a garanciaidő lejárta előtt, a javításokat azonban megtagadták arra hivatkozással, hogy kimaradt egy szerviz, ugrott a garancia. Jogos ez a hárítás?

Tisztelt Totalcar!

Egy Volvo v60 hibrid autót vásároltam 2024.05.08-án. Az autót külföldről hozta be egy Volvoval szerződésben álló partner szerviz. Az autót a helyi márkakereskedőnél volt vétel előtt átvizsgálva, és lekérdezve. Az autó 2024.12.27-ig garanciális, mindent rendben találtak, egy dologra hívták fel a figyelmem, hogy a hátsó csomagtér jobb oldali teleszkópja recseg, cserélni kell. Az autónak nem volt nyomtatott szervizkönyve, de mivel garanciás és minden is kiolvasható és kiolvasásra került ezért ennek nem tulajdonítottam jelentőséget.

Elindítottam a cserét a a márkaszerviznél, akik jelezték, hogy engedélyeztetniük kell a műveletet. Visszahívás után közölték, hogy elutasítják a garanciális cserét mert az autón a kiolvasás szerint a kötelező szervizek közt több idő telt el mint egy év. Azóta a elektromos motor hajtásból is furcsa hang jön, ami további vizsgálatot igényel, így a garancia érvényesítése különösen fontossá lépett elő.

Felkerestem az eladót, aki közölte, hogy időben megcsináltatta a szervizt, amit - mivel nem márkaszervizben végeztette - számlával és munkalappal tud igazolni, amit elküldött. Jeleztem, a márkaszerviznek, hogy számlával tudom igazolni a szervizt amire ők közölték, hogy nem tudnak mit kezdeni vele, a Volvo Autó Hungáriának továbbítsam az infót.

A Volvo központ elutasított mert nem márkaszerviben végeztem a szervizt, így a garancia már nem él szerintük. Erre jeleztem, hogy az EU-s szabályozást figyelembe kellene venniük, amire azt mondták, hogy nem. Szerintem nincs igazuk. 

A független szerviz - tájékoztatásuk alapján - kapcsolatban áll a Volvo márkával, cégadatok és fényképek (a műhelyről - a szerk.) beküldést követően havidíj ellenében hozzáférnek a göteborgi központ által elfogadott diagnosztikai eszközökhöz és szoftverekhez is. 

A téma kicsit bonyolultabb annál, hogy igen-nem válasszal rendezhető legyen. Alapvetően arra kell figyelni, hogy milyen "garanciáról" van éppen szó az adott autónál. 

  • kötelező jótállás (jelenleg minimum 3 év) ideje alatt az éves kötelező karbantartás elvégezhető független szervizekben is. Arra viszont ügyelni kell, hogy a gyártók nem csak olaj- és szűrőcserét írnak elő a garancia megőrzéséhez, hanem 10-20 pontos átvizsgálást, szoftveres kiolvasást-frissítést és konkrét specifikációjú alkatrészek-olajak használatát, vagy akár speciális szerszámok alkalmazását is. Ezeket a független szervizek is tudják alkalmazni, de a konkrét autóra vonatkozó szervizinformációkat le kell kérniük a márkaszervizektől. Az elvégzett munkákról pedig kötelező a számla és a munkalap.  
  • Amennyiben a kereskedő vagy a gyártó által vállalt úgynevezett kiterjesztett jótállással rendelkezünk (5-7 vagy akár 10 év), a konkrét szerződés rendelkezései az irányadóak. Ha abban az szerepel, hogy csak márkaszervizes karbantartások-javítások esetén érvényes, akkor nem vihető ez idő alatt független szervizbe az autó. 
  • Ha már nincs jótállás az autón, hanem szavatossági okokból gyári visszahívási miatt (akár 10-15 év múlva) kell szervizbe vinni egy gyártói hiba miatt, akkor csak márkaszervizben végezhető a javítás, hiszen a technológia csak a gyár számára lesz hozzáférhető és a költségeket is ők viselik. 

EU-s szabályozás 

Az uniós jogalkotás is foglalkozott a témával. Rendeleti szinten szabályozták a kérdést az úgynevezett "csoportmentességi" regulákkal, a magyar kormány is átültette a hazai joganyagba ezeket.   

EU rendelet, mint másodlagos jogforrás

A rendeletek általános hatállyal bírnak, teljes egészében kötelezőek és közvetlenül alkalmazandók anélkül, hogy át kellene ültetni őket a nemzeti jogba. A tagállamoknak maradéktalanul be kell tartaniuk őket. A rendeletek az uniós jog egységes alkalmazását hivatottak elősegíteni minden tagállamban. Az összes olyan nemzeti jogszabály helyébe lépnek, amelyek összeegyeztethetetlenek a rendeletben foglalt szabályokkal.

az autógyártók nem tehetik attól függővé az autóikhoz kapcsolódó garanciát (kötelező jótállást), hogy az olajcserét és az egyéb karbantartási-javítási munkákat hivatalos márkaszervizek végezték-e

Az egységes uniós szabályok a verseny fokozását célozzák a gépjárműjavítás és karbantartás piacán azáltal, hogy elősegítik a javításokhoz szükséges technikai információkhoz való hozzájutást és megkönnyítik az alternatív (utángyártott) pótalkatrészek felhasználását. 

Emellett lehetővé teszik az uniós és a nemzeti szervek-hatóságok számára, hogy fellépjenek a gépjárműgyártók garanciával (jótállással) kapcsolatos visszaélései ellen, mivel gyakran előfordul, hogy a gyártók csak a hivatalos szervizekben való javíttatást fogadják el, azok hiányában pedig alaptalanul kiálítanak garanciavesztést. 

Karbantartás vagy javítás? Nem ugyanaz a kettő 

Előbbi könnyebb, utóbbi már nehezebb szitu. Minden karbantartás szerviz, de nem minden szerviz karbantartás. Karbantartások esetén (olajcsere) is be kell tartani a gyártói követelményeket és specifikációkat (például nem tehető akármilyen olaj a motorba), javítás esetén viszont hatványozottan fontos a gyártó által megkövetelt szerszámok, technológiák és szakképzett szerelő alkalmazása. Ezekhez egy márkafüggetlen szerviz is hozzáférhet az EU-s szabályozás miatt, de ha megteszi, semmivel sem lesz olcsóbb, mint a márkaszerviz. Akkor meg minek mennének oda az autósok, ugye.  

Garanciális javítás? Azt tényleg csak márkaszervizben lehet 

Az uniós előírás nem érinti a gépjárműgyártók azon jogát, hogy a garancia körében elvégzendő – a gyártó által térített – javítások elvégzésére hivatalos márkaszervizek igénybevételét írják elő. Érthető ez, ha a BMW egyik beszállítója kottázott el valamit, akkor a BMW márkaszervizeiben kell javítani a hibát. 

A válasz végül egyértelmű: Ha a fogyasztó olyan független szervizbe vitte éves olajcserére-karbantartásra az autót, amely számlát-munkalapot adott a karbantartásról és a gyártó által megkövetelt beavatkozásokat maradéktalanul elvégezte a gyártói specifikációknak megfelelő alkatrészekkel, akkor

nem vonhatja meg a garanciát a márkaimportőr az autóstól

Ennek a jogszabályi megközelítésnek abban rejlik a jelentősége a fogyasztók számára, hogy a gépjárműüzemeltetés (vásárlás, használat és fenntartás) költségeinek a becslések szerint mintegy 40 százalékát a karbantartási és javítási munkák teszik ki az autók életciklusa során. Emiatt a költségvonzatuk kifejezetten húsbavágó kérdés tud lenni. 

A karbantartás komoly költség tud lenni.
A karbantartás komoly költség tud lenni.

Egyes márkáknál ezek a kérdések meg sem jelennek, mivel az autóikat integrált szervizcsomaggal (ISP) értékesítik, amely tartalmazza a járművek kötelező karbantartásainak elvégzését is. Emiatt ezeknél a járműveknél a kötelező karbantartásokat a márkaszervizekben végzik el, amely a további extra szolgáltatások (díjmentes assistance, mobilitás szolgáltatások) igénybevételének kötelező előfeltétele is egyben. 

Az esettel kapcsolatosan megkerestük a Volvo Auto Hungária ügyfélszolgálatát is, válasz azonban nem érkezett.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.