Reszkető kézzel mutat be Európa a kínai villanyautóknak
Szinte biztosra vehető, hogy az EU tagállamai bevezetik a kínai elektromos autók importját megfékezni hivatott büntetővámot, ám közben keresik ennek kölcsönösen elfogadható alternatíváját.
- A pénteki szavazáson várhatóan megkapja a többséget a kínai villanyautók büntetővámjáról szóló szabályozás.
- A tervezetnek számos kritikusa van, köztük például a német gyártók.
- A meccs nem lefutott, újabb körök várhatóak.
Franciaország, Görögország, Lengyelország és Olaszország támogatja az október 4-i, azaz pénteki szavazáson, hogy az Európai Unió tegye véglegessé a kínai elektromos autók exportját terhelő büntetővámokat, amiket júliusban vezettek be, akkor még ideiglenesen – derült ki a Reuters előzetes érdeklődésére adott válaszokból. Ez a négy ország az EU lakosságának 39 százalékát képviseli. A 10 százalékos általános importvámot megfejelő, együttesen egyes kínai vállalatok esetén a 45 százalékot is elérő új vámtarifák elutasításához a tagállamok lakosságának 65 százalékát képviselő országoknak kellene megszavazniuk a döntést. Az Európai Bizottság egy évvel ezelőtt indított vizsgálatot annak kiderítésére, hogy a pekingi kormány autóipari támogatásai inkorrekt versenyelőnyhöz juttatják-e az elektromos autók világpiacán a kínai vállalatokat. Ennek alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a cégek segítése túlzott, ám különbséget tettek közöttük aszerint, hogy együttműködtek-e az uniós hatóságokkal a vizsgálat során vagy sem.
Iszonyatos kapacitásfelesleg alakult ki Kínában
Ennek alapján a Tesla Kínában készült autóira csak 7,8 százalékos pluszvámot vetnek ki a SAIC autóra 35,3 százalékos tarifa lesz érvényben, ha átmegy a vámemelési javaslat. A többi vállalat új tarifái e kettő között alakulnak. Az Európai Bizottság indoklásában megjegyzi, hogy Kínában hárommillió elektromos autó gyártására elegendő kapacitásfelesleg alakult ki, ami az EU villanyautó-piacának kétszerese.
Az ott készült elektromos autók 2020-ban az európai eladások 3,5 százalékát szerezték meg, ami 2024 második negyedévére 27,2 százalékra emelkedett. Ezen belül a kínai márkák részaránya 1,9 százalékról 14,1 százalékra növekedett. Az európai autóipar szakmai szervezetei ennek ellenére ellenzik a büntetővámot, a kormányok egy része pedig tart az ellenintézkedésektől.
A pekingi vezetés ugyanis válaszul az EU eljárására a pálinkák, a tejtermékek és a sertéshústermékek európai támogatásával kapcsolatban indított eljárást. Ez az oka annak, hogy például a spanyol vezetés –elsősorban a sertéshús exportját féltve – megváltoztatva korábbi álláspontját immáron nem támogatja a villanyautóvámot.
Nem látszik lefutottnak még ez a meccs
Ha bevezetik az extra tarifát, akkor kínai vállalatoknak nem lesz más lehetőségük, vagy lenyelik az extra kiadást – ami nem feltétlenül teszi veszteségessé európai exportjukat –, vagy helyben építenek összeszerelő üzemet autóik gyártására. A BYD nem sokat lacafacázott, Szegeden kezdett gyárépítésbe, vállalva, hogy a magyarországi munkaerő drágább a kínainál.
A cseh ipari és kereskedelmi minisztérium nem árulta el a Reuters megkeresésére, hogy a prágai kormány hogyan szavaz majd. Megjegyezték azonban, hogy az USA, Kanada, Törökország és Brazília már döntött a kínai villanyautó-áradatot megfékezni hivatott büntetővámról.
Olaf Scholz német kancellár azt monda, folytatni kell a tárgyalásokat a pekingi vezetéssel. Ezzel arra utalt, hogy Vang Ven-tao, a kínai kormány kereskedelmi minisztere napokig tárgyalt az Európai Bizottság kereskedelemért felelős biztosával, Valdis Dombrovskisszal a büntetővám bevezetésének elkerüléséről. A BMW, a Mercedes és a Volkswagen azt kérte a berlini vezetéstől, hogy szavazzon az új vámszabályok ellen – derült ki a Bloomberg és a Reuters elmúlt napokban publikált híreiből. Ezek a vállalatok értékesítésük jelentős részét Kínában érik el.
A német kormány magatartása kiszámíthatatlan, miután a koalíciós pártok között nézeteltérések vannak az ügyben. A szabad demokraták elnöke, Christian Lindner pénzügyminiszter például úgy látja, egy kereskedelmi háború Kínával több kárt okozna a német gazdaság kritikus ágazatának, az autóiparnak, mint amennyi hasznot hozna. A helyzet tehát most úgy fest, hogy az Európai Bizottság az említett négy ország támogatásával át tudja nyomni a büntetővámok bevezetését, de ha ennél szélesebb támogatást akar, akkor módosítania kell a javaslaton vagy ki kell találnia helyette valami mást. Ennek szellemében jelezte, hogy kész folytatni a tárgyalásokat az ügyről, amire Kína is nyitott.Egy alternatíva már látszik is a láthatáron, nevezetesen egy minimális importár bevezetése, ami alacsonyabb lenne a büntetővámmal megfejelt piaci árnál. Ennek ellensúlyozására ezt összekapcsolhatnák egy mennyiségi korlátozással, ami tehát meghatározná, hogy évente hány autót érkezhet Kínából az európai piacra.
Ezt a lehetőséget a kínai fél korábban felvette, de az EU-s döntéshozók elzárkóztak előle. A minimumárat egyébként az egyes autók akkumulátorteljesítményétől, hatótávolságától, két- vagy négykerék-meghajtásától és más tulajdonságaitól tennék függővé – árulta el egy neve elhallgatását kérő informátor a Reutersnek. A szóban forgó opciót kötelezően vállalt európai befektetésekkel is összeköthetnék, amelyekkel kilehetne váltani a behozatali kvótákat.
Szegény autógyártókat még az ág is húzza
Eközben a szerencsétlen európai autógyártókat még az ág is húzza, ugyanis az Egyesült Államokban elindult dokkmunkássztrájk nekik okozhatja a legnagyobb kárt. A kikötői dolgozók a keleti part és a Mexikói-öböl kikötőiben tették le a munkát, ahol az Európából érkező autószállító hajókat kirakodják. Ilyen munkabeszüntetésre 50 éve nem volt példa, és sokan remélik, hogy inkább napokban, mint hetekben lesz mérhető a hossza.
Ha azonban elhúzódik a dolog, az komoly károkat okozhat a cégeknek. Az amerikai autóipar szakmai szervezetei azt várják a washingtoni kormánytól, hogy közvetítsen a munkavállalók és a munkaadók között a sztrájk mielőbbi befejezése érdekében. (Források: Reuters, Nikkei, Bloomberg)