Csak Ön után! Van-e értelme az íratlan szabályoknak, ha a bunkóság úgysem büntetendő?
Az írott jog azért létezik, hogy a szubjektív valóságérzékelés ne írhassa felül az objektív tényeket. De mi a helyzet az íratlan szabályokkal? Szabályok azok egyáltalán vagy inkább csak ajánlások, igénykinyilatkoztatások?
Ha nem mindenki viselkedik úriemberként a közlekedés során, mit érnek az íratlan szabályok?

A közlekedési joganyag tiltások és korlátozások halmaza. Amit szükségesnek tartott szabályozni a jogalkotó, azt beleírta a KRESZ-be és a végrehajtási rendeleteibe. Az vitán felüli, hogy a jelenlegi szabályozók elavultak, a valóság már rég túllépett rajtuk. A jogalkotó serénykedik is az új jogszabály megalkotásán, talán most lerendezi végre az évtizedek óta levegőben lógó dolgokat.
Új KRESZ: jogosítvány kell majd az elektromos rollerhez
Magasabb sebességhatár, kötelező sisakviselet, lehet bolyozni és jogsi kell majd bizonyos elektromos rollerekhez. Újabb részletek az új KRESZ-ről
Olvasónk mindenszentek napján a külvárosi temető felé vette az irányt. Tudta, hogy nem lesz egyszerű parkolóhelyet találni, mindenki aznapra időzítette a tiszteletlerovást. Bizakodó volt, mivel az úti céljával szemben egy bevásárlóközpontot építettek tavaly nyáron, több száz parkolóhellyel.

Szerencséje volt, még keresnie sem kellett a parkolóhelyet, éppen felszabadult egy "indokolatlanul nagy" férőhely, amikor bekanyarodott a forgalom előtt megnyitott magánterületre. Gyorsan leparkolt, elégedett volt a szituációval, dicsérte magában a kis városi cirkáló felhasználóbarát méreteit.
Fél óra alatt végzett, az autóhoz visszatérve kellemetlen meglepetés fogadta. A Smart mögött sárga villogós polgárőr autó parkolt keresztben, előtte egy nagy családi egyterű várakozott vészvillogóval. Jajj, ne! Összetörték az új autómat - rémüldözött. A valóság szerencsére nem volt ennyire borzasztó. A polgárőrök és a családi csapatszállító sofőrje éppen azon vitatkoztak, hogy megbüntethető-e a kétszemélyes Smart vezetője - természetesen a távollétében - amiatt, hogy a táblával és felfestéssel is jelzett "családos parkolóban" áll.

Az egyterű sofőrje mindenképpen rendőri intézkedést szeretett volna (a polgárőrség ugyanis bírságolásra nincs felhatalmazva). Azért volt pipa, mert elmondása szerint 30 perce keringett üres parkolóhelyet vadászva amiatt, hogy egy kétszemélyes autó foglalta el a számára "fenntartott" helyet.

A polgárőrök hamar lelombozták
Hiába hívnak rendőrt, a KRESZ nem ismeri a "családos parkoló" fogalmát, így ők sem fognak tudni érdemben intézkedni. Maximum udvariasan meg tudják majd kérni a Smart sofőrjét, hogy válasszon másik helyet (mintha lenne miből válogatni...), esetleg még erkölcsi rosszallásukat is ki tudják mellé fejezni. Bírságolni-szankcionálni viszont biztosan nem fognak tudni ők sem.
És valóban, a közlekedési joganyagban számos olyan íratlan szabály van jelenleg, amelynek semmiféle jogi alapja nincs.
Gentlemens' agreement - úriemberek megállapodása
A közlekedésben úgy kell ezeket elképzelni, mint a Pénzügyi Békéltető Testületeket a jogviták rendezése során. Addig frappánsan jól működnek, ameddig minden érintett aláveti magát a megállapodásnak és maradéktalanul be is tartja azt. Ha valaki azonban nem hajlandó együttműködni, borul az egész rendszer, súlytalanná válnak az íratlan szabályok.
Tipikusan ilyen íratlan közlekedési szabályok:
- - Cipzár elv
- - Családos parkoló
- - 1,5 méteres oldaltávolság kerékpárosok kikerülésekor
Ezeket hiába kérik számon egymáson a közlekedők, empátián alapuló önkéntes betartás hiányában a "pórul járt" sofőr súlytalanul fenyegetőzik hatósági intézkedés kezdeményezésével.
Ezek a szabályok valójában nem is léteznek jelenleg!

A jogalkotó eddig sztoikus nyugalommal tekintett ezekre a kezdeményezésekre. Érti ő a koncepciót, de úgy ítélte meg, hogy a mindennapokban életszerűtlenek (pontosabban ellenőrizhetetlenek). A táblák kihelyezését nem tiltja, de az azokra fittyet hányó autósokat sem szankcionálja.
Nem mindenki jó fej, nem mindenki szolidáris. A bunkóságot-érzéketlenséget pedig nem bünteti a törvény
De miért? Hát azért, mert ezek a dolgok empátián, együttérzésen és egymás kölcsönös segítésén alapulnak. Érzéketlennek lenni pedig - még - nem tilos. Ennek is megvan a maga oka, ha törvény büntetné az önző bunkóságot, hamar elfogynának az amúgy is szűkös szabad kapacitások a büntetés-végrehajtási intézetekben.

Érthető a renitens autósok álláspontja is?
A KRESZ csupa tiltás és korlátozás, jelentős hányaduk pedig sokszor értelmetlen, avítt, vagy életszerűtlen. Ilyen környezetben kinek hiányzik még további, követendő korlátozás és szabály? Jók lesznek azok ajánlásnak is. "Ha a jogalkotó azt akarja, hogy ne menjek át a szembe sávba, tegyen beton elválasztó elemet a sávok közé záróvonal helyett", tartja az ilyen hozzáállásból eredő közmondás. Ez persze nagyon sarkos megközelítés és blődség is, de sokak szerint ez az értelmezés van rendjén.
Ami nem tilos, azt szabad, igaz?
Nyilván türhőség szándékosan családos parkolóhelyre állni egyedül érkezőként, ebben igaza van a méltatlankodóknak. Viszont jogi értelemben egyáltalán nem tilos vagy szabálytalan. Ebben meg a renitens parkolóknak van igaza.

Ahogyan a kerékpárosok kikerülésére is csak annyit ír elő a jogszabály, hogy "megfelelő" oldaltávolság tartásával kell végrehajtani. További konkrétumot viszont nem ad a fogódzkodót keresőknek. Az 1,49 méteres távolság már életveszélyes lenne, az 1,50 méteres viszont biztonságos? Életszerűtlen lenne ezt így szabályozni, nem ok nélkül hagyta ki ezt máig a jogalkotó.
A cipzár elv is hasonló sorsban osztozott eddig. A mindennapi közlekedést gyorsítja és a dugókat csökkenti, de ha az autósok szeretnek hosszú libasorban várakozni a körforgalom előtt, akkor minek szóljon bele a törvényhozás ebbe az önsorsrontásba?

ha ezekkel a szabályokkal élhetőbb, kulturáltabb és biztonságosabb lenne a mindennapi kommutálás, akkor miért nem emeli jogszabályi szintre őket a jogalkotó?
A madarak azt "csiporogták" nemrég, hogy az új KRESZ-t előkészítő munkacsoport komolyan foglalkozik a cipzár elv és a 1,5 méteres oldaltávolság (biztonsági sáv) törvényi szintre emelésével. A családos parkolókról azonban nem szólt a fáma.
Jöhet a 140 bizonyos szakaszokon, valamint az „Idős a volánnál” matrica
Új KRESZ: a „T” és a „Baby on board” matrica után jöhet az „Idős a volánnál” jelzés. Olvasóinktól is várnánk pár kreatív ötletet hozzá.
Az ellentábor szerint viszont az íratlan szabályokkal összefüggésben használt - jelenleg jogilag ingoványos lábakon álló - táblák és felfestések használatának betiltását kellene napirendre venni inkább. Épp elég bonyolult a közlekedési joganyag így is, ne kelljen még azt is mérlegelnie az egyszeri autósnak, hogy ez most vajon kötelező szabályt jelző tábla-felfestés, vagy csak egy óhaj - mondják.
Nyilván vannak kardinálisabb kérdések is az új KRESZ megalkotása tekintetében. Hogy merre megy majd a konkrét szabályozás ezekben a témákban, jövő tavasszal kiderül.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
