Kiugró többletet produkált a magyar újautó-piac novemberben, ezzel az első tizenegy hónapban két szemjegyű lett a növekedés. A részletes adatokból kiderülnek a rangsorok, meg az is, hogy mely márkák értek el több mint 1000 százalékos emelkedést.
Ismét 10 ezres szint feletti eredményt ért el a magyar újautó-piac: novemberben 10 647 új autót helyeztek forgalomba a Datahouse szerint, ami kiugró, 28 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbi szinthez képest. Bár az idén több olyan hónap (február, március, április, június, október) volt, amikor 10 ezer felett volt a darabszám, de a novemberi növekedés mértéke a legmagasabb az idei havi eredményeket nézve.
Az év első tizenegy hónapjában így majdnem 110 ezer új autó kapott rendszámot, ami 10 százalékos növekedésnek felel meg. Az idei és azon belül a novemberi bővülésben szerepet játszik a bázis hatás, azaz tavaly a magas infláció és a bizonytalanság miatt sokan későbbre tolták az autóvásárlást. Ezeknek a pótlása, valamint az autóátadások elhúzódása is hozzájárulhatott a többlethez.
A legfrissebb adatok valóban két számjegyű éves bővülés mutatnak, de a covid előtti darabszámoktól továbbra is nagyon messze van a piac. 2019-novemberében több mint 14 ezer új autót helyeztek forgalomba, míg abban az évben január és november vég között közel 142 ezret. Ezektől a mutatóktól az idei eredmények bő 20 százalékos elmaradást mutatnak. Tehát ötéves összevetésben eltűnt a magyar újautó-piac ötöde.
Huszonnégyek társasága
A márkák közül huszonnégy ért el legalább 1 százalékos részesedést a piacon, ők összesen az összértékesítés 95 százalékát adták. A múlt hónapban a versenyt a Suzuki nyerte, megelőzve a Skodát és a Toyotát, ez a trió pedig a piac harmadát fedte le.
Helyezés | Márka | Forgalomba helyezett új autók száma 2024 novemberében (darab) | Növekedés éves összevetésben (százalék) |
1 | Suzuki | 1376 | -3% |
2 | Skoda | 1144 | 29% |
3 | Toyota | 1075 | -4% |
4 | Ford | 766 | 164% |
5 | Volkswagen | 682 | 6% |
6 | BMW | 562 | 17% |
7 | Kia | 550 | 12% |
8 | Mercedes | 512 | 45% |
9 | Dacia | 386 | 30% |
10 | Renault | 349 | 292% |
11 | Hyundai | 332 | 78% |
12 | Nissan | 296 | 60% |
13 | Opel | 289 | 81% |
14 | Volvo | 245 | 7% |
15 | Audi | 244 | 10% |
16 | Peugeot | 219 | 89% |
17 | BYD | 173 | nincs adat |
18 | Ssangyong | 157 | 11% |
19 | Lexus | 140 | 77% |
20 | Mazda | 131 | 20% |
21 | Tesla | 123 | -25% |
22 | Jeep | 120 | 3900% |
23 | MG | 119 | -20% |
24 | Cupra | 117 | 244% |
Novemberben a Jeep mente – magához képest – a legnagyobbat, a márka 3-ról 120 darabra növelte eladott autóinak számát, ami 3900 százalékos többletet jelent.
Ez így is alig több mint 1 százalékos szeletet jelent az autótortából. Szintén kiemelkedő, a teljes piacon látható 28 százalékos bővülést meghaladó emelkedést ért el az „1 százalékos” márkák többsége. Közülük a Suzuki, a Toyota, a Tesla és az MG könyvelhetett el – 3-25 százalékos – mínuszt.
Hogyan szerepeltek az idén?
Az első tizenegy hónapról szóló adatok kicsit más képet mutatnak. Legalább 1 százalékos piaci részesedést huszonkét márka könyvelhetett el. Az első háromban a megszokott márkák találhatóak, a Suzuki, a Toyota és a Skoda. Ugyanakkor felemásan szerepeltek az eladások változását nézve: a Suzuki bővülést, a Toyota csekély mínuszt, a Skoda stagnálást könyvelhetett el.
Helyezés | Márka | Forgalomba helyezett új autók száma 2024 január-november (darab) | Növekedés éves összevetésben (százalék) |
1 | Suzuki | 14311 | 38% |
2 | Toyota | 12957 | -3% |
3 | Skoda | 10098 | 0% |
4 | Volkswagen | 8083 | -2% |
5 | Ford | 6243 | 10% |
6 | Kia | 6039 | -2% |
7 | BMW | 5353 | 10% |
8 | Mercedes | 4869 | 13% |
9 | Hyundai | 4479 | 41% |
10 | Nissan | 4369 | 90% |
11 | Dacia | 3466 | -10% |
12 | Opel | 3312 | -8% |
13 | Renault | 3068 | 74% |
14 | Volva | 2966 | 22% |
15 | Audi | 2961 | -14% |
16 | Peugeot | 1800 | 7% |
17 | Tesla | 1754 | 43% |
18 | Ssangyong | 1670 | -10% |
19 | MG | 1531 | 10% |
20 | Lexus | 1325 | 29% |
21 | Mazda | 1324 | -19% |
22 | BYD | 1273 | 18086% |
A BYD a múlt évben lényegében nem volt aktív a piacon, mindössze 17 új autót helyeztek forgalomba a márkától. Az idén kezdődött el a tényleges forgalmazás, ez az oka a százalékban 18 ezres emelkedésnek.
Az összpiac 10 százalékot meghaladó vagy azt elérő növekedést könyvelhetett el a fentiek mellett a Nissan, a Renault, a Tesla, a Hyundai, a Lexus, a Volvo, a Mercedes, a az MG, a BMW és a Ford is.