A magyarok jelentős része akkor sem venne villanyautót, ha lenne rá pénze
Friss Totalcar-kutatás készült
Ha a különböző meghajtásokból lehetne szabadon választani, akkor a magyarok legnagyobb része a hagyományos, benzin– vagy dízelmotoros autót vásárolna. Szorosan a nyomukban vannak a hibridek, de a villanyautók is kijöttek a marginális szintről. Sokan pedig egyáltalán nem szeretnének autót. Erre jutott a Pulzus Kutató – Totalcar megbízásából készült – felmérése.
Magyarországon a forgalomba helyezett új autókat nézve a hibridek viszik a prímet. Az év első tíz hónapjában a teljes piac 45 százalékát adták. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) egy kalap alá veszi a full és mild hibrideket, márpedig a kettő nagyon nem ugyanaz.
Mindenesetre övék a legnagyobb piac, utánuk jönnek a benzinesek 30, majd a dízelek 12 százalékkal. A villanyautóknak 7, a plug-in hibrideknek pedig 5 százalékos szelet jutott az autótortából. Az elektromos autók aránya elmarad az uniós átlagtól, amely meghaladja a 13 százalékot.
Az alacsonyabb villanyautó–arány részben magyarázható azzal, hogy sok elektromos autó árához nem passzol a magyar vásárlóerő, azaz túl drágák. Emellett talán sokan ódzkodnak azoktól az olyan rengetegszer felsorolt tényezőktől, mint a töltőhálózat hiányosságai és hatótáv problémák.
A Totalcar egy hipotetikus helyzetre volt kíváncsi: ha szabadon dönthetnének a vásárlásról, például az ár sem lenne zavaró szempont, akkor milyen hajtást választanának. A Pulzus Kutató pedig el is készítette a felmérést, amely beszédes eredményeket hozott.
Még a „régi iskoláé” a főszerep
A megkérdezettek legnagyobb része – 33 százaléka – hagyományos motorral hajtott autót szeretne, azaz benzin- vagy dízelmotorosat. A nyomukban ott vannak a hibridek 29 százalékkal. Vagyis kerekítve tízből több mint hárman vennének hagyományos meghajtású kocsit, kevesebb mint hárman pedig hibridet.
A villanyautókat elvben választók aránya elérte a 16 százalékot, ami meghaladja a fent említett európai átlagot. Egyben azt is mutatja, hogy ha alacsonyabb áron elérhetőek lennének az új villanyautók, akkor akár két és félszeresére emelkedhetne az arányuk a piacon.
Ugyanakkor az autópiac jövőbeni alakulása szempontból fontos, hogy a szabad választás ellenére a magyarok majdnem ötöde nem vásárolna autót.
A nemek meccséből kiderült, hogy a férfiak minden meghajtásnál kicsit nagyobb arányt képviselnek. Ezt a hátrányt a nők az autóvásárlást elutasításánál hozzák be: 23 százalékuknak nem kell autó, a szabad döntés esetében sem.
Megint más a helyzet a korosztályok között. A középkorúak bőven az átlag felett szavaznak a hagyományos autókra. Miközben a fiatalok és a 60 felettieknél a hibrid kerülne a főszerepbe. A villanyautóknál lényegében azonos az arány.
A diplomások is hibridpártiak, 46 százalékuk venne ilyen autót. Emellett az érettségizetteknél fej fej mellett haladnak a hibridek és a hagyományos motorral hajtott autók.
A településtípus szerinti részeredmények megerősítik az előző Pulzus Kutató által készített Totalcar-felmérés eredményét, miszerint a budapestiek jelentős része nem kér az autóvásárlásból. A fővárosiak több mint harmada lényegében semmiképp sem akar kocsit magának.