Rotyogj, Alföld, kend a gumit, Dunántúl!

2007.06.01. 07:43

Hotrod Tomival a 11. Motorépítő bajnokságon találkoztam. Rendkívül szórakoztató akcentussal beszéli a magyart, kicsit mint mikor a Markos-Nádas parodizálja az amerikai turistát; így tud hosszasan szónokolni a hotrodkultúráról. Meghívott, ha egyszer ráérek, nézzem meg a műhelyt.

Kápolnásnyék határában pünkösdkor teljes a fájront, csak a főnök jött be a jókora zöld csarnokba, és időnként benéz a szomszéd, meg egy félmeztelen, kigyúrt illető bringával. Plusz két talált kutya, akikben az optimista becslés szerint legalább 20-25 százalék pitbullvér is csörgedez. A benti rend és tisztaság idősebb Paul Teutult is kielégítené, talán csak a szétszórt vasak miatt ordítozna egy kicsit. Aztán belátná, hogy azok igazából tematikusan csoportosított alkatrészek, és inkább visszamenne az irodába kávézni. A bejáratnál egy rakás epedás ülésváz, aztán Karcsi bácsi, akit állítólag ismernem kéne, de nem, szóval az ő Thunderbirdje. Kicsit beljebb egy bordó, már a tepsiérában fogant Buick, aztán lassan meglátjuk a borzalmakat.

Egy hotrodépítő műhely, már ahol eredeti alapokkal dolgoznak, elég rozsdatemetős tud lenni, még akkor is, ha egy-egy váz mellett halomban állnak az eredeti alkatrészek. Sőt, így még szomorúbb: úristen, egy autóból ennyi maradt. Az igazi hotrodok a 30-as évek amerikai autóból készültek, amiket én nem tudok megkülönböztetni, de talán majd ezután.

A lealapozott nagyorrú például egy 1948-as Ford kupé. Hatszemélyes, elöl három, hátul három, a modern egyterűekkel, Honda FRV-kkel, Fiat Multiplá kkal volt párhuzam természetesen olyan ízléstelen, amilyen idióta. A napfénytetős, csődtömegnek látszó tárgy, melyre a mókás kedvű dolgozók kis piros KIÁRUSÍTÁS táblát raktak, az egyik legnagyobb kincs. Az 1936-os háromablakos kupé értékét az adja, hogy abban az évben utoljára gyártott a Ford háromablakos kupét. Nagyszerű, milyen gyorsan ki tud alakulni a sznobéria, ahogy Tomi ezt kimondta, máris úgy éreztem, képtelen lennék egy kevésbé menő ötablakossal együttélni.

Tominak szerencsére a csarnok átellenes sarkában van egy ötablakos, 37-es kupéja is, az összehasonlítás végett. Tényleg, mit nem mondjak: ég és föld. Muhaha. Ugyanakkor egy teljesen új haszonnövény meghonosítása vállalkozókedvet, kitartást és találékonyságot igényel. Ausztrália első telepeseinek is évekbe került, mire rájöttek, hogy új hazájukban nem szar a föld, egyszerűen ki kell találni, mi szereti. És aztán pár évtized alatt az ország jelentős exportőr lett szőlőből és citrusfélékből.

Hasonló elhivatottsággal érkezett Hotrod Tomi (Bujna Tamás), hogy Magyarországon meghonosítsa a hotrodkultúrát. Meglepetésemre nem Amerikából, hanem Ausztráliából, ahová még első születésnapja előtt került. Így viszont vicces kiejtése egészen más dimenzióba kerül: csoda, hogy egyáltalán tud magyarul, és a helyében pl. valószínűleg csak néhány káromkodást tudnék. Canberrában és Perthben élt, végül, tavaly novemberben természetesen nem annyira a honvágy, mint magyar felesége hozta haza. Neki hiányoztak a magyar gyökerek, Tominak meg itt egy pompás cselendzs, feltörni a hotrodilag szűz ugart.

Viszont Ausztrália hotrodban Amerika után rögtön a második helyen áll. Tomi, aki eredetileg karosszérialakatos, de volt már néhány díjnyertes festése is, 35 évig készített hotrodokat, a restaurálások mellett átlagosan évi kettőt. Mindezt nagyjából egyedül. Ahhoz képest itt a Velencei-tó közelében alaposan bekezdett, kilenc dolgozója van a műhelynek. Mivel szakirányú hotrod-tapasztalata nem is nagyon lehet senkinek, maga tanítja "a gyerekeket", ami talán rájuk is fér, mert én eddig magyar építőktől csak azt hallottam, lehetetlen normális munkaerőt találni.

- Szerencsém volt, hirdetést adtam fel a Fehérvári Hírlapban, és egyből öten jelentkeztek. Aztán keringett egy kicsit az információ, és hamar összejött a létszám. Az egyik gyerek például olyan szépen hegeszt, hogy...
- Mutass egy hegesztést!
- Hát várjál csak, tessék - mutat a szürke 1940-es Chevy kupéra.
- Ez itt?!
- Igen, mondjad, hol lett hegesztve.
Tényleg nem látok sehol varratot, mintha hibátlan lenne az ablakkeret, csak az anyag túl világos.

Tomiban az a legszebb, hogy nem rejtegeti az információt, például minden kérdésre azonnal válaszol, minden technológiát megmutat, ilyet műhelyben ritkán látni. A tetőlevágók fő trükkje, a víz alatti üvegflexelés szóba se kerül, hiszen ebben az időszakban még bőven csak síküvegből készültek a szélvédők, de egyetlen kérdésemre se kezdett zavaros kormozásba és rejtelmes hümmögésbe.

A veteránautós szövetségen (MAVAMSZ) belül megalakította a hotrod szakosztályt, és ezúton is üzeni mindenkinek: ha hotrodokat szeretnének építeni, kérdezzék nyugodtan, mindenben segít. Kinevelni a konkurenciát számomra maga az öngyilkos piaci stratégia, de Tomi azt mondja, 35 év szakmai tapasztalata van, azzal nehéz felvenni a versenyt. És ha tényleg beindul Magyarországon a hotrodkultúra, az mindenkinek jó.

Az oldalról ajánljuk

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

tegnap, 18:27
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15