Az átmenő kamionforgalom csökkenését legfeljebb az utcai kéjipar sínylené meg. Pár száz kurva és pár tucat strici örül a busás bevételnek, mi, többiek meg álljuk a cechet, szinte ingyen használják útjainkat a külföldi kamionok.
Háttér
Jelenleg a gyorsforgalmi úthálózat 70%-án közlekedők fizetik az egész gyorsforgalmi úthálózat fenntartási költségeihez a hozzájárulást, hiszen a 30%-a ingyen vehető igénybe. Magyarországon jelentős a tranzitforgalom, amely növeli a balesetveszélyt, és jelentős károkat okoz az úthálózatban. Egy teherautó 30 ezerszer nagyobb elhasználódást okoz, mint egy személygépkocsi.
Minden közúton közlekedő érdeke, egyben a tárca törekvése, hogy az út elhasználódásáért legnagyobb mértékben felelős tehergépjárművek nagyobb arányban járuljanak hozzá az út fenntartását szolgáló bevételekhez. Ezt a nehéztehergépjármű-forgalom rohamos, évi 10%-nál is nagyobb növekedése is indokolja. (Forrás: www.autopalya.hu)
A probléma felismerése – tanulmányút Itáliába
Minap voltam Olaszországban , és azt hittem, rosszat álmodom: a 86-os főúton Csorna és Szombathely között egymást érték a kamionok. Lengyel, cseh, belorusz, litván és az ördög tudja, milyen nemzetiségű nyerges vontatók tolták egymást a kanyargós, keskeny, tucatnyi falun átvezető úton. Ekkor még nem érett meg bennem a gondolat, hogy utána kéne járni, honnan Szilsárkány, Vámoscsalád, Szeleste ekkora népszerűsége a sofőrök között, de hirtelen megláttam egy autószállító konvojt. Lengyel azonosító, lengyel termék: személygépkocsik.
Nagy keservesen átverekedtem magam rajtuk, Szombathelytől Bucsu felé nyom nélkül eltűntek, nem foglalkoztatott tovább a kérdés. Hozzák a lengyel Opeleket a kis Szlovéniába, ott biztos kevésbé keresett, pár ekkora kamionra felfér az éves mennyiség, vélekedtem. Aztán egyszer csak a Udine környékén ugyanolyan teherautók, Palmanovától, ahol Tarvisio felől rátérünk a Trieszt–Velence-autópályára, meg szinte egybefüggő a folyama a keleti rendszámú nyergeseknek.
Tehát tréleren hozzák a Gliwicében gyártott Opeleket, és hogy visszafelé se menjenek üresen, felpakolnak rájuk pár Fiatot. De miért? Néhány fér csak fel, a távolság meg irtózatosan nagy. Azt hittem, semmi mással nem érdemes ilyen tömegárut szállítani, csak vonattal. Felállnak szépen a rámpáról az emeletes vagonra, manapság már ketreces vagy teljesen zárt kivitelük is van, és pár nap múlva leugrálnak a célállomáson. A befészkelődött gondolat hazaúton erősödött kellő mértékűre. Visszafelé, sötét este ugyanaz volt a helyzet, mint hétköznap oda. Már lejárófélben volt a hétvégi kamionstop, és lassacskán újra felkerekedtek hosszú útjukra. Így aztán speditőröket fogtam vallatóra, hogy is van ez?
Az uniós szabadság és a tarifával fékezők
Egykoron az osztrákok nagy urak voltak. Nem tetszett nekik a sok, finoman szólva is vegyes állapotú kamionunk, ezért barátságtalan kvótákat szabtak ki a keleti szomszédokra. Igen ám, de egyszer csak arra ocsúdtak, hogy vége a diszkriminációnak, az EU-n belül nincs ilyen az újoncokkal.
Az utak áteresztőképessége mégiscsak véges, az se megy, hogy néhány euróért éjjel-nappal robotoló keleti sofőrök öregecske kamionjaikkal elvigyék a piacot. Mit volt mit tenni, az addigi matricás autópálya-használati díjrendszert (amit erősen szabályoz az unió, számos költséget kihagyatva) a teherautóknál futással és tömeggel arányos rendszert vezetett be. Ennek alapja egy jeladó a kamionban (a GO-Box), ami mikrohullámú jelekkel kommunikál az autópályán elhelyezett kapukkal. Cselezés, sumákolás nincs, kemény tarifák vannak. Két példa, bruttó díjakkal: Bruck an der Leitha– Arnoldstein: 407 km = 158,52 EUR; ezért jönnek Szlovákia felé és távoznak Olaszországba; Nickelsdorf–Suben: 337 km = 131,76 EUR; ez a kedvenc magyar (török, román stb.) útvonal, Passau felé.
Ugyanezt vezették be Csehországban. Nem valami nagyszabású a sztráda- és gyorsforgalmi hálózatuk , a fizetendő összeg borsos, összefügg a teherautó környezetvédelmi besorolásával. Két példa, induljunk Pozsony felől, előbb Drezda, majd Nürnberg felé: Breclav–Libouchec: 318 km = 1715,50 / 1335,50 korona, kb. 62,3 / 48,53 EUR; Breclav–Rozvadov: 396 km 2140 / 1664,80 korona, kb. 77,76 / 60,50 EUR.
Ha emel az egyik, rögtön tromfol a másik, Nincs olyan, hogy olcsóbb, az eljutási idővel igencsak arányos a summa, erre közösen ügyelnek.
Ej, ráérünk arra még, úgysincs sok autópályánk – a magyar viszonyok
Egyszer csak azt vettük észre, hogy tömegével zúdultak be északi határainkon az addig alig mutatkozó északabbi kamionok. A törököket, románokat, bulgárokat, ukránokat eddig is láttuk, lengyel, szlovák, cseh, sőt hirtelen egzotikus lett, litván, fehérorosz rendszámok tűntek fel. Természetes útvonaluk Ausztrián át vezetett, mi a fenét keresnek itt? Hát, némi megtakarítást, mi mást. Beléptek Rajkánál, Mosonmagyaróvárnál rátértek a döcögős 86-osra, Csorna, Répcelak, Szombathely, Körmend érintésével egészen Rédicsig, a szlovén határig hajtottak. Ingyen. És ugyan nem valami haladós errefelé, de 200 kilométer, amiért nem kell fizetni.
Mariborig további szívás jön (jövőre lesz kész Lendvától az új sztráda), majd Ljubljana után megint csalnak egy kicsit, és inkább Gorizia felé mennek, az 44 euró lesz. Nézzünk vissza, ugyanez mennyi is Ausztrián keresztül? 158 euró, és a Tarvisio–Palmanova- és a Villesse–Palmanova-különbségét adjuk hozzá (14,80 EUR), kiderül, hogy négyszeres összegért lehet gyorsan és kulturáltan suhanni, vagy negyedennyiért lehet bizonyos szakaszokon 20 évvel ezelőtti állapotokat elszenvedve spórolni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
