Nyomvályúgyártás háromezerért

A kamionos tranzitforgalom ártalmairól

2007.09.27. 08:19

Az átmenő kamionforgalom csökkenését legfeljebb az utcai kéjipar sínylené meg. Pár száz kurva és pár tucat strici örül a busás bevételnek, mi, többiek meg álljuk a cechet, szinte ingyen használják útjainkat a külföldi kamionok.

Háttér

Jelenleg a gyorsforgalmi úthálózat 70%-án közlekedők fizetik az egész gyorsforgalmi úthálózat fenntartási költségeihez a hozzájárulást, hiszen a 30%-a ingyen vehető igénybe. Magyarországon jelentős a tranzitforgalom, amely növeli a balesetveszélyt, és jelentős károkat okoz az úthálózatban. Egy teherautó 30 ezerszer nagyobb elhasználódást okoz, mint egy személygépkocsi.
Minden közúton közlekedő érdeke, egyben a tárca törekvése, hogy az út elhasználódásáért legnagyobb mértékben felelős tehergépjárművek nagyobb arányban járuljanak hozzá az út fenntartását szolgáló bevételekhez. Ezt a nehéztehergépjármű-forgalom rohamos, évi 10%-nál is nagyobb növekedése is indokolja. (Forrás: www.autopalya.hu)

A probléma felismerése – tanulmányút Itáliába

Minap voltam Olaszországban , és azt hittem, rosszat álmodom: a 86-os főúton Csorna és Szombathely között egymást érték a kamionok. Lengyel, cseh, belorusz, litván és az ördög tudja, milyen nemzetiségű nyerges vontatók tolták egymást a kanyargós, keskeny, tucatnyi falun átvezető úton. Ekkor még nem érett meg bennem a gondolat, hogy utána kéne járni, honnan Szilsárkány, Vámoscsalád, Szeleste ekkora népszerűsége a sofőrök között, de hirtelen megláttam egy autószállító konvojt. Lengyel azonosító, lengyel termék: személygépkocsik.

Nagy keservesen átverekedtem magam rajtuk, Szombathelytől Bucsu felé nyom nélkül eltűntek, nem foglalkoztatott tovább a kérdés. Hozzák a lengyel Opeleket a kis Szlovéniába, ott biztos kevésbé keresett, pár ekkora kamionra felfér az éves mennyiség, vélekedtem. Aztán egyszer csak a Udine környékén ugyanolyan teherautók, Palmanovától, ahol Tarvisio felől rátérünk a Trieszt–Velence-autópályára, meg szinte egybefüggő a folyama a keleti rendszámú nyergeseknek.

Tehát tréleren hozzák a Gliwicében gyártott Opeleket, és hogy visszafelé se menjenek üresen, felpakolnak rájuk pár Fiatot. De miért? Néhány fér csak fel, a távolság meg irtózatosan nagy. Azt hittem, semmi mással nem érdemes ilyen tömegárut szállítani, csak vonattal. Felállnak szépen a rámpáról az emeletes vagonra, manapság már ketreces vagy teljesen zárt kivitelük is van, és pár nap múlva leugrálnak a célállomáson. A befészkelődött gondolat hazaúton erősödött kellő mértékűre. Visszafelé, sötét este ugyanaz volt a helyzet, mint hétköznap oda. Már lejárófélben volt a hétvégi kamionstop, és lassacskán újra felkerekedtek hosszú útjukra. Így aztán speditőröket fogtam vallatóra, hogy is van ez?

Az uniós szabadság és a tarifával fékezők

Egykoron az osztrákok nagy urak voltak. Nem tetszett nekik a sok, finoman szólva is vegyes állapotú kamionunk, ezért barátságtalan kvótákat szabtak ki a keleti szomszédokra. Igen ám, de egyszer csak arra ocsúdtak, hogy vége a diszkriminációnak, az EU-n belül nincs ilyen az újoncokkal.

Az utak áteresztőképessége mégiscsak véges, az se megy, hogy néhány euróért éjjel-nappal robotoló keleti sofőrök öregecske kamionjaikkal elvigyék a piacot. Mit volt mit tenni, az addigi matricás autópálya-használati díjrendszert (amit erősen szabályoz az unió, számos költséget kihagyatva) a teherautóknál futással és tömeggel arányos rendszert vezetett be. Ennek alapja egy jeladó a kamionban (a GO-Box), ami mikrohullámú jelekkel kommunikál az autópályán elhelyezett kapukkal. Cselezés, sumákolás nincs, kemény tarifák vannak. Két példa, bruttó díjakkal: Bruck an der Leitha– Arnoldstein: 407 km = 158,52 EUR; ezért jönnek Szlovákia felé és távoznak Olaszországba; Nickelsdorf–Suben: 337 km = 131,76 EUR; ez a kedvenc magyar (török, román stb.) útvonal, Passau felé.

Ugyanezt vezették be Csehországban. Nem valami nagyszabású a sztráda- és gyorsforgalmi hálózatuk , a fizetendő összeg borsos, összefügg a teherautó környezetvédelmi besorolásával. Két példa, induljunk Pozsony felől, előbb Drezda, majd Nürnberg felé: Breclav–Libouchec: 318 km = 1715,50 / 1335,50 korona, kb. 62,3 / 48,53 EUR; Breclav–Rozvadov: 396 km 2140 / 1664,80 korona, kb. 77,76 / 60,50 EUR.

Ha emel az egyik, rögtön tromfol a másik, Nincs olyan, hogy olcsóbb, az eljutási idővel igencsak arányos a summa, erre közösen ügyelnek.

Ej, ráérünk arra még, úgysincs sok autópályánk – a magyar viszonyok

Egyszer csak azt vettük észre, hogy tömegével zúdultak be északi határainkon az addig alig mutatkozó északabbi kamionok. A törököket, románokat, bulgárokat, ukránokat eddig is láttuk, lengyel, szlovák, cseh, sőt hirtelen egzotikus lett, litván, fehérorosz rendszámok tűntek fel. Természetes útvonaluk Ausztrián át vezetett, mi a fenét keresnek itt? Hát, némi megtakarítást, mi mást. Beléptek Rajkánál, Mosonmagyaróvárnál rátértek a döcögős 86-osra, Csorna, Répcelak, Szombathely, Körmend érintésével egészen Rédicsig, a szlovén határig hajtottak. Ingyen. És ugyan nem valami haladós errefelé, de 200 kilométer, amiért nem kell fizetni.

Mariborig további szívás jön (jövőre lesz kész Lendvától az új sztráda), majd Ljubljana után megint csalnak egy kicsit, és inkább Gorizia felé mennek, az 44 euró lesz. Nézzünk vissza, ugyanez mennyi is Ausztrián keresztül? 158 euró, és a Tarvisio–Palmanova- és a Villesse–Palmanova-különbségét adjuk hozzá (14,80 EUR), kiderül, hogy négyszeres összegért lehet gyorsan és kulturáltan suhanni, vagy negyedennyiért lehet bizonyos szakaszokon 20 évvel ezelőtti állapotokat elszenvedve spórolni.

Az oldalról ajánljuk

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

tegnap, 18:27
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57