Tíz tyúknyakkal jobban jár

2006.02.02. 08:48

A középkategória

A név nem mindig kötelez; a valóságban nagy autókat sorolunk ebbe a kategóriába. Egy Opel Vectrával vagy egy Honda Accorddal egy négyfős család kényelmesen abszolválhat hosszabb utakat, de mivel vannak nagyobb autók is a világon, hát ők a közepesek. Szinte minden kategóriában, itt meg aztán különösen szeretik a vásárlók a dízel változatokat, gazdag ország pedig sajnos egyelőre nemigen vagyunk, úgy döntöttünk tehát, hogy a legolcsóbb középkategóriás dízeleket vetjük össze egymással.

Japánban nem fogy a dízel, de nagy az európai piac. Ezt a szigetországban is belátták, és elkezdtek dízelautókat gyártani exportra. Sajnos kimarad azonban a Subaru és a Nissan. Előbbi tojik mindenkire, és egyszerűen nem gyárt dízelmotort, utóbbinak meg csak Euro III-as normát teljesítő dízelmotorjai vannak, vagyis voltak. Dízel Almerát és Primerát már csak akkor tudunk venni, ha valamelyik kereskedőnél megmaradt, újat már nem rendelhetünk.

Kiderült, hogy a dízellóerő kifejezetten drága. A sportautókénál is drágább, amit önök még nem tudhatnak, de mi már igen. Az élen ezúttal is a feltörekvő koreai autóipar végzett, az Elantra szemérmetlenül olcsó a teljesítményéhez képest. Dicséret illeti a Mazda6-ot, beverekedte magát egy koreai és egy francia versenyző közé.

A VW ezúttal sem szerepelt valami fényesen, de a Ford Mondeo 13. helye volt a legnagyobb meglepetés. A Mondeóhoz drágábban adják a lóerőket, mint az S60-hoz. A Ford jóval olcsóbb, mint a Volvo, de a 90 lovas motor nagyon gyengécske, ezért a rossz helyezés. A legluxusabb luxusautó a Mercedes, 65 549 Ft-ot kérnek el minden lóerőért, háromszor annyit, mint a Swiftben.

Középkategória-értékelés

     Típus   LE      Ár (*akciós ár )   1 LE
1. Hyundai (E)Lantra 2.0 GL diesel 112 3 990 000 Ft* 35 625 Ft
2. Mazda6 CD 120 5 399 900 Ft 44 999 Ft
3. Citroën C5 1.6 HDi Tendance 110 5 230 000 Ft* 47 545 Ft
4. Honda Accord 2.2 i-CTDi Sport 140 6 699 000 Ft 47 850 Ft
5. Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiDS Linear 150 7 195 500 Ft 47 966 Ft
6. Toyota Avensis 2.0 D-4D 116 5 600 000 Ft 48 276 Ft
7. Opel Vectra 1.9 CDTI Essentia 120 5 949 000 Ft 49 575 Ft
8. Skoda Superb 1.9 PD TDI Classic 105 5 499 000 Ft 52 371 Ft
9. Renault Laguna Authentique 1.9 dCi 110 5 835 000 Ft 53 045 Ft
10. Peugeot 407 1.6 HDi Sphere 110 5 850 000 Ft 53 182 Ft
11. Alfa Romeo 156 1.9 JTD Impression 115 6 210 000 Ft 54 000 Ft
12. VW Passat Trendline 1.9 PD TDI 105 6 126 400 Ft 58 347 Ft
13. Volvo S60 2.4 D Kinetic 126 7 370 000 Ft 58 492 Ft
14. Ford Mondeo 2.0 TDCI Ambiente 90 5 330 000 Ft 59 222 Ft
15. BMW 318d 122 7 390 000 Ft 60 574 Ft
16. Audi A4 1.9 PD TDI 115 7 340 800 Ft 63 833 Ft
17. Mercedes C 200 CDI "World Cup Edition" 122 7 997 000 Ft 65 549 Ft

Sportautók

Elérkeztünk a legfontosabb részhez. Ha valaki sportkocsit szeretne, először azt nézi meg, hogyan gyorsul, milyen a végsebessége, minden más egyértelműen ezután következik. Ez az a kategória, ahol igazán fontos, hogy mekkora teljesítményt kapunk a pénzünkért, minden fillér, minden lóerő számít!

Táblázatunkban nem szerepel az összes sportmodell. Biztosan van, amelyik véletlenül maradt ki, de szánt szándékkal is kihagytunk néhányat. Nem foglalkoztunk például a dízel sportváltozatokkal, amilyen a Skoda Fabia RS vagy a SEAT Ibiza Cupra 1.9 PD TDI. Ezeket nem szeretjük, suszter maradjon a kaptafánál, legalábbis egyelőre.

A méretet ezúttal figyelmen kívül hagytuk - az igazán sportos modellek úgysem nőnek nagyra -, és a fenevadakat összezsúfoltuk egyetlen kosárba. Mivel koreai versenyző nem indult, francia győztest avattunk a Peugeot 206 RC személyében. Nem biztos, hogy az RC a legmegbízhatóbb sportautó, az pedig biztos, hogy nem ez a legvagányabb, de erős, pofás, és tényleg nagyon olcsó.

A Ford Fiesta ST végzett a második helyen. Olcsó is, jó is, nem okozott meglepetést, a harmadik és negyedik helyezettek annál inkább. Le a kalappal az Astra OPC és a Focus ST előtt. Mindkettő a múlt év végén mutatkozott be, mégis olyan vetélytársakat utasított maga mögé, mint az őskövület Ibiza Cupra vagy a lassan kétéves Megane RS.

A mezőny végén az Audi TT Coupé végzett, mégsem bántjuk, hiszen ő az egyetlen prémiumkategóriás versenyző. Drága a lóerő a Honda S2000-es, a Mitsubishi Lancer EVO VIII és a Subaru WRX STI esetében is, de mivel ezek az autók kifinomult technikát vonultatnak fel, és valós értékekben tényleg többet nyújtanak, boldogan vásárolnánk meg 42-43 ezer forintos lőerőiket.

A citromdíjat az Alfa 147 GTA érdemli meg, nem is igazán sportkocsi, csak egy szép, de felfuvalkodott hólyag egy túlméretes motorral az orrában. Már amennyiben egy hólyagnak egyáltalán van orra. A GTA egyébként is drága, ráadásul egyetlen lóerőéért 42 000 forintot kérnek, többet, mint az Impreza WRX vagy a Mazda RX-8 esetében. Ön melyiket választaná?

Sportautók értékelése

     Típus   LE      Ár   1 LE
1. Peugeot 206 RC 180 5 100 000 Ft 28 333 Ft
2. Ford Fiesta ST 150 4 390 000 Ft 29 267 Ft
3. Opel Astra OPC 240 7 199 000 Ft 29 996 Ft
4. Ford Focus ST 225 6 995 000 Ft 31 089 Ft
5. SEAT Ibiza Cupra 1.8 20 VT Cupra 180 5 824 000 Ft 32 356 Ft
6. Renault Megane RS 225 7 490 000 Ft 33 289 Ft
7. VW Golf GTI 2.0 I FSI 200 7 150 800 Ft 35 754 Ft
8. Subaru Impreza WRX 230 9 374 000 Ft 40 757 Ft
9. Mazda RX-8 Revolution 231 9 549 900 Ft 41 342 Ft
10. Alfa Romeo 147 GTA 250 10 500 000 Ft 42 000 Ft
11. Subaru Impreza WRX STI 280 11 806 000 Ft 42 164 Ft
12. Mitsubishi Lancer EVO VIII 265 11 497 500 Ft 43 387 Ft
13. Honda S 2000 240 10 422 750 Ft 43 428 Ft
14. Audi TT coupé 1.8 T quattro 225 10 589 000 Ft 47 062 Ft

A nyúlon túl

Nehéz meghatározni pontosan, mit nevezünk szupersportkocsinak. Vettünk egy nagy levegőt, és bár nem gondoltuk véresen komolyan, mégis úgy döntöttünk, 280 lóerő alatti autók ebbe a kategóriába nem kerülhetnek be. Ez azonban még nem minden. Fontos az is, hogy a kasztni futurisztikus, és irtózatosan lapos legyen. Kupé, roadster egyaránt játszik, az elsőkerék-hajtás kizáró ok.

Egy Subaru Impreza WRX STI 280 lovas, mégsem szupersportkocsi, hanem egy brutálisan gyors csodaszedán. Még akkor is így van ez, ha esetleg azt látjuk a képernyőn, hogy őrült japánok jobb köridőt futnak a Subaruval, mint a Nissan 350 Z-vel, ami szupersportkocsi, még ha egy kicsit puhácska is.

A legendás, Senna által is tesztelt NSX Honda kisebbik, 3 literes V6-os blokkja 255 lóerős, de ennél az autónál nem ez számít. Ha valaki ránéz, egészen biztosan nem fog vitatkozni amiatt a néhány lóerő miatt, de persze ha még mindig gyártanák, listánkba a nagyobbik, 3,2-es, 280 lóerős változat kerülne. Nem bonyolítjuk tovább, lényeg a lényeg: szupersportkocsinak nevezzük azokat az igen gyors gépjárműveket, amelyek hasonlítanak egy Ferrari F430 Spiderre vagy egy Koenigsegg CCR -re.

Nem csalódtunk, a legextrémebb értékekkel ebben a kategóriában találkozhattunk. A Ferrari 612 Scaglietti 111 259 Ft-os lóerői két dologra is rámutatnak. Az első, hogy itt már nemcsak az erőt, de a presztízst, a legendát is keményen megfizettetik azokkal a szerencsés embertársainkkal, akiknek fussa rá. A második, hogy egy ponton túl már hatványozottan nőnek a kiadások, vagyis a 400 lóerőből sokkal többe kerül 440-et csinálni, mint a 200-ból 220-at, pedig mindkettő 10%-os növekmény.

A Nissan 350 Z megnyerte ezt a versenyt, bár nem tudni, hogy a tömeg-szupersportkocsi cím nem lenézendő-e ebben a kategóriában; a Nissan szerint nyilván nem. A Corvette-ről mindig tudtuk, hogy egyike a legésszerűbb választásoknak, már amennyiben egyáltalán lehet ésszerű érvek mentén szupersportkocsit vásárolni. A Corvette Z06 egyetlen lóereje csupán 46 807 Ft-ba kerül, evvel a harmadik helyen végzett volna a dízelek között.

A legdrágább Ferrarik, Lamborghinik egyetlen lóereje több mint 100 000 forintba kerül. Gondoljanak csak bele, ha a Swiftbe ugyanezeket a drága lovakat pakolnák, 10 120 000 körül lenne az ára. A táblázatból kiderül, hogy a luxusautók drágák. Nagy dolog, ezt eddig is tudtuk, mégis milyen jó érzés csak úgy végignézni egy ilyen vidám kompánián. Ön tudta, hogy kis hazánkban ilyen sokféle szupersportkocsit lehet kapni?

Szupersportkocsik értékelése

     Típus   LE      Ár   1 LE
1. Nissan 350 Z Coupe 280 11 750 000 Ft 41 964 Ft
2. Corvette Z06 512 23 965 380 Ft 46 807 Ft
3. Corvette Coupe 404 19 382 460 Ft 47 976 Ft
4. Mercedes SLK 55 AMG Roadster 360 21 253 000 Ft 59 036 Ft
5. Jaguar XKR Coupé 400 25 652 500 Ft 64 131 Ft
6. Maserati Coupé GT 390 26 130 000 Ft 67 000 Ft
7. Porsche Boxster S 280 18 840 000 Ft 67 286 Ft
8. Maserati GranSport 400 30 352 000 Ft 75 880 Ft
9. Porsche 911 Carrera S Coupe 355 27 990 000 Ft 78 845 Ft
10. Ferrari F430 490 41 257 000 Ft 84 197 Ft
11. Lamborghini Gallardo SE 500 42 400 000 Ft 84 800 Ft
12. Mercedes CL 65 AMG 612 61 045 000 Ft 99 747 Ft
13. Lamborghini Murciélago 6.2 580 63 321 000 Ft 109 174 Ft
14. Ferrari 612 Scaglietti 540 60 079 900 Ft 111 259 Ft

Az ár-lóerő arány

A dízel lóerő drága, a luxuslóerő még drágább, a sportkocsik viszont feltétlenül megérik az árukat, ha a teljesítményt vesszük alapul. Kiderült, hogy kilowattot, lóerőt nem igazán éri meg tömegével vásárolni, ha sokszor veszünk keveset, jobban járunk. Ha például egy Lamborghini Murciélago helyett veszünk 6,3 Suzuki Swiftet, ugyanannyi lóerő boldog tulajdonosává válhatunk, és még marad is 50 406 000 forintunk, amiből bőven kijön egy Gallardo meg egy európai körutazás, hogy élvezni is tudjuk. Végezetül tekintsék meg összesített statisztikánkat, amiben átlagoltuk az eredményeket.

Átlagos lóerőárak

1. Kisautók 34 724 Ft
2. Sportautók 37 159 Ft
3. 1,6-os alsó-középkategóriás autók 38 564 Ft
4. Legolcsóbb középkategóriás dízelek 52 976 Ft
5. Szupersportkocsik 74 150 Ft