A középkategória
A név nem mindig kötelez; a valóságban nagy autókat sorolunk ebbe a kategóriába. Egy Opel Vectrával vagy egy Honda Accorddal egy négyfős család kényelmesen abszolválhat hosszabb utakat, de mivel vannak nagyobb autók is a világon, hát ők a közepesek. Szinte minden kategóriában, itt meg aztán különösen szeretik a vásárlók a dízel változatokat, gazdag ország pedig sajnos egyelőre nemigen vagyunk, úgy döntöttünk tehát, hogy a legolcsóbb középkategóriás dízeleket vetjük össze egymással.
Japánban nem fogy a dízel, de nagy az európai piac. Ezt a szigetországban is belátták, és elkezdtek dízelautókat gyártani exportra. Sajnos kimarad azonban a Subaru és a Nissan. Előbbi tojik mindenkire, és egyszerűen nem gyárt dízelmotort, utóbbinak meg csak Euro III-as normát teljesítő dízelmotorjai vannak, vagyis voltak. Dízel Almerát és Primerát már csak akkor tudunk venni, ha valamelyik kereskedőnél megmaradt, újat már nem rendelhetünk.
Kiderült, hogy a dízellóerő kifejezetten drága. A sportautókénál is drágább, amit önök még nem tudhatnak, de mi már igen. Az élen ezúttal is a feltörekvő koreai autóipar végzett, az Elantra szemérmetlenül olcsó a teljesítményéhez képest. Dicséret illeti a Mazda6-ot, beverekedte magát egy koreai és egy francia versenyző közé.
A VW ezúttal sem szerepelt valami fényesen, de a Ford Mondeo 13. helye volt a legnagyobb meglepetés. A Mondeóhoz drágábban adják a lóerőket, mint az S60-hoz. A Ford jóval olcsóbb, mint a Volvo, de a 90 lovas motor nagyon gyengécske, ezért a rossz helyezés. A legluxusabb luxusautó a Mercedes, 65 549 Ft-ot kérnek el minden lóerőért, háromszor annyit, mint a Swiftben.
Középkategória-értékelés
Típus | LE | Ár (*akciós ár ) | 1 LE | |
1. | Hyundai (E)Lantra 2.0 GL diesel | 112 | 3 990 000 Ft* | 35 625 Ft |
2. | Mazda6 CD | 120 | 5 399 900 Ft | 44 999 Ft |
3. | Citroën C5 1.6 HDi Tendance | 110 | 5 230 000 Ft* | 47 545 Ft |
4. | Honda Accord 2.2 i-CTDi Sport | 140 | 6 699 000 Ft | 47 850 Ft |
5. | Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiDS Linear | 150 | 7 195 500 Ft | 47 966 Ft |
6. | Toyota Avensis 2.0 D-4D | 116 | 5 600 000 Ft | 48 276 Ft |
7. | Opel Vectra 1.9 CDTI Essentia | 120 | 5 949 000 Ft | 49 575 Ft |
8. | Skoda Superb 1.9 PD TDI Classic | 105 | 5 499 000 Ft | 52 371 Ft |
9. | Renault Laguna Authentique 1.9 dCi | 110 | 5 835 000 Ft | 53 045 Ft |
10. | Peugeot 407 1.6 HDi Sphere | 110 | 5 850 000 Ft | 53 182 Ft |
11. | Alfa Romeo 156 1.9 JTD Impression | 115 | 6 210 000 Ft | 54 000 Ft |
12. | VW Passat Trendline 1.9 PD TDI | 105 | 6 126 400 Ft | 58 347 Ft |
13. | Volvo S60 2.4 D Kinetic | 126 | 7 370 000 Ft | 58 492 Ft |
14. | Ford Mondeo 2.0 TDCI Ambiente | 90 | 5 330 000 Ft | 59 222 Ft |
15. | BMW 318d | 122 | 7 390 000 Ft | 60 574 Ft |
16. | Audi A4 1.9 PD TDI | 115 | 7 340 800 Ft | 63 833 Ft |
17. | Mercedes C 200 CDI "World Cup Edition" | 122 | 7 997 000 Ft | 65 549 Ft |
Sportautók
Elérkeztünk a legfontosabb részhez. Ha valaki sportkocsit szeretne, először azt nézi meg, hogyan gyorsul, milyen a végsebessége, minden más egyértelműen ezután következik. Ez az a kategória, ahol igazán fontos, hogy mekkora teljesítményt kapunk a pénzünkért, minden fillér, minden lóerő számít!
Táblázatunkban nem szerepel az összes sportmodell. Biztosan van, amelyik véletlenül maradt ki, de szánt szándékkal is kihagytunk néhányat. Nem foglalkoztunk például a dízel sportváltozatokkal, amilyen a Skoda Fabia RS vagy a SEAT Ibiza Cupra 1.9 PD TDI. Ezeket nem szeretjük, suszter maradjon a kaptafánál, legalábbis egyelőre.
A méretet ezúttal figyelmen kívül hagytuk - az igazán sportos modellek úgysem nőnek nagyra -, és a fenevadakat összezsúfoltuk egyetlen kosárba. Mivel koreai versenyző nem indult, francia győztest avattunk a Peugeot 206 RC személyében. Nem biztos, hogy az RC a legmegbízhatóbb sportautó, az pedig biztos, hogy nem ez a legvagányabb, de erős, pofás, és tényleg nagyon olcsó.
A Ford Fiesta ST végzett a második helyen. Olcsó is, jó is, nem okozott meglepetést, a harmadik és negyedik helyezettek annál inkább. Le a kalappal az Astra OPC és a Focus ST előtt. Mindkettő a múlt év végén mutatkozott be, mégis olyan vetélytársakat utasított maga mögé, mint az őskövület Ibiza Cupra vagy a lassan kétéves Megane RS.
A mezőny végén az Audi TT Coupé végzett, mégsem bántjuk, hiszen ő az egyetlen prémiumkategóriás versenyző. Drága a lóerő a Honda S2000-es, a Mitsubishi Lancer EVO VIII és a Subaru WRX STI esetében is, de mivel ezek az autók kifinomult technikát vonultatnak fel, és valós értékekben tényleg többet nyújtanak, boldogan vásárolnánk meg 42-43 ezer forintos lőerőiket.
A citromdíjat az Alfa 147 GTA érdemli meg, nem is igazán sportkocsi, csak egy szép, de felfuvalkodott hólyag egy túlméretes motorral az orrában. Már amennyiben egy hólyagnak egyáltalán van orra. A GTA egyébként is drága, ráadásul egyetlen lóerőéért 42 000 forintot kérnek, többet, mint az Impreza WRX vagy a Mazda RX-8 esetében. Ön melyiket választaná?
Sportautók értékelése
Típus | LE | Ár | 1 LE | |
1. | Peugeot 206 RC | 180 | 5 100 000 Ft | 28 333 Ft |
2. | Ford Fiesta ST | 150 | 4 390 000 Ft | 29 267 Ft |
3. | Opel Astra OPC | 240 | 7 199 000 Ft | 29 996 Ft |
4. | Ford Focus ST | 225 | 6 995 000 Ft | 31 089 Ft |
5. | SEAT Ibiza Cupra 1.8 20 VT Cupra | 180 | 5 824 000 Ft | 32 356 Ft |
6. | Renault Megane RS | 225 | 7 490 000 Ft | 33 289 Ft |
7. | VW Golf GTI 2.0 I FSI | 200 | 7 150 800 Ft | 35 754 Ft |
8. | Subaru Impreza WRX | 230 | 9 374 000 Ft | 40 757 Ft |
9. | Mazda RX-8 Revolution | 231 | 9 549 900 Ft | 41 342 Ft |
10. | Alfa Romeo 147 GTA | 250 | 10 500 000 Ft | 42 000 Ft |
11. | Subaru Impreza WRX STI | 280 | 11 806 000 Ft | 42 164 Ft |
12. | Mitsubishi Lancer EVO VIII | 265 | 11 497 500 Ft | 43 387 Ft |
13. | Honda S 2000 | 240 | 10 422 750 Ft | 43 428 Ft |
14. | Audi TT coupé 1.8 T quattro | 225 | 10 589 000 Ft | 47 062 Ft |
A nyúlon túl
Nehéz meghatározni pontosan, mit nevezünk szupersportkocsinak. Vettünk egy nagy levegőt, és bár nem gondoltuk véresen komolyan, mégis úgy döntöttünk, 280 lóerő alatti autók ebbe a kategóriába nem kerülhetnek be. Ez azonban még nem minden. Fontos az is, hogy a kasztni futurisztikus, és irtózatosan lapos legyen. Kupé, roadster egyaránt játszik, az elsőkerék-hajtás kizáró ok.
Egy Subaru Impreza WRX STI 280 lovas, mégsem szupersportkocsi, hanem egy brutálisan gyors csodaszedán. Még akkor is így van ez, ha esetleg azt látjuk a képernyőn, hogy őrült japánok jobb köridőt futnak a Subaruval, mint a Nissan 350 Z-vel, ami szupersportkocsi, még ha egy kicsit puhácska is.
A legendás, Senna által is tesztelt NSX Honda kisebbik, 3 literes V6-os blokkja 255 lóerős, de ennél az autónál nem ez számít. Ha valaki ránéz, egészen biztosan nem fog vitatkozni amiatt a néhány lóerő miatt, de persze ha még mindig gyártanák, listánkba a nagyobbik, 3,2-es, 280 lóerős változat kerülne. Nem bonyolítjuk tovább, lényeg a lényeg: szupersportkocsinak nevezzük azokat az igen gyors gépjárműveket, amelyek hasonlítanak egy Ferrari F430 Spiderre vagy egy Koenigsegg CCR -re.
Nem csalódtunk, a legextrémebb értékekkel ebben a kategóriában találkozhattunk. A Ferrari 612 Scaglietti 111 259 Ft-os lóerői két dologra is rámutatnak. Az első, hogy itt már nemcsak az erőt, de a presztízst, a legendát is keményen megfizettetik azokkal a szerencsés embertársainkkal, akiknek fussa rá. A második, hogy egy ponton túl már hatványozottan nőnek a kiadások, vagyis a 400 lóerőből sokkal többe kerül 440-et csinálni, mint a 200-ból 220-at, pedig mindkettő 10%-os növekmény.
A Nissan 350 Z megnyerte ezt a versenyt, bár nem tudni, hogy a tömeg-szupersportkocsi cím nem lenézendő-e ebben a kategóriában; a Nissan szerint nyilván nem. A Corvette-ről mindig tudtuk, hogy egyike a legésszerűbb választásoknak, már amennyiben egyáltalán lehet ésszerű érvek mentén szupersportkocsit vásárolni. A Corvette Z06 egyetlen lóereje csupán 46 807 Ft-ba kerül, evvel a harmadik helyen végzett volna a dízelek között.
A legdrágább Ferrarik, Lamborghinik egyetlen lóereje több mint 100 000 forintba kerül. Gondoljanak csak bele, ha a Swiftbe ugyanezeket a drága lovakat pakolnák, 10 120 000 körül lenne az ára. A táblázatból kiderül, hogy a luxusautók drágák. Nagy dolog, ezt eddig is tudtuk, mégis milyen jó érzés csak úgy végignézni egy ilyen vidám kompánián. Ön tudta, hogy kis hazánkban ilyen sokféle szupersportkocsit lehet kapni?
Szupersportkocsik értékelése
Típus | LE | Ár | 1 LE | |
1. | Nissan 350 Z Coupe | 280 | 11 750 000 Ft | 41 964 Ft |
2. | Corvette Z06 | 512 | 23 965 380 Ft | 46 807 Ft |
3. | Corvette Coupe | 404 | 19 382 460 Ft | 47 976 Ft |
4. | Mercedes SLK 55 AMG Roadster | 360 | 21 253 000 Ft | 59 036 Ft |
5. | Jaguar XKR Coupé | 400 | 25 652 500 Ft | 64 131 Ft |
6. | Maserati Coupé GT | 390 | 26 130 000 Ft | 67 000 Ft |
7. | Porsche Boxster S | 280 | 18 840 000 Ft | 67 286 Ft |
8. | Maserati GranSport | 400 | 30 352 000 Ft | 75 880 Ft |
9. | Porsche 911 Carrera S Coupe | 355 | 27 990 000 Ft | 78 845 Ft |
10. | Ferrari F430 | 490 | 41 257 000 Ft | 84 197 Ft |
11. | Lamborghini Gallardo SE | 500 | 42 400 000 Ft | 84 800 Ft |
12. | Mercedes CL 65 AMG | 612 | 61 045 000 Ft | 99 747 Ft |
13. | Lamborghini Murciélago 6.2 | 580 | 63 321 000 Ft | 109 174 Ft |
14. | Ferrari 612 Scaglietti | 540 | 60 079 900 Ft | 111 259 Ft |
A dízel lóerő drága, a luxuslóerő még drágább, a sportkocsik viszont feltétlenül megérik az árukat, ha a teljesítményt vesszük alapul. Kiderült, hogy kilowattot, lóerőt nem igazán éri meg tömegével vásárolni, ha sokszor veszünk keveset, jobban járunk. Ha például egy Lamborghini Murciélago helyett veszünk 6,3 Suzuki Swiftet, ugyanannyi lóerő boldog tulajdonosává válhatunk, és még marad is 50 406 000 forintunk, amiből bőven kijön egy Gallardo meg egy európai körutazás, hogy élvezni is tudjuk. Végezetül tekintsék meg összesített statisztikánkat, amiben átlagoltuk az eredményeket.
Átlagos lóerőárak
1. | Kisautók | 34 724 Ft |
2. | Sportautók | 37 159 Ft |
3. | 1,6-os alsó-középkategóriás autók | 38 564 Ft |
4. | Legolcsóbb középkategóriás dízelek | 52 976 Ft |
5. | Szupersportkocsik | 74 150 Ft |