Futólépés és benzinszomj

2008.10.09. 00:35

Kicsit odébb, Fiatéknál az új 500 Abarth a sztár. De nem csak 120 lóerős létezik belőle, sőt, már az extra paprikás esseesse is túlhaladott dolog lett: kiállították a 100 példányban készülő, 200 lóerős, 211 km/h-t tudó Assetto Corse kivitel egyik darabját is, bukócsővel, kagylóüléssel. És megfelelő körítéssel, ami az olasz standokon mindig jó csajokat jelent. Ez az az 500-as, ami már tényleg ott van.

A fehérbe öltözött, kábé tízszer nyolc méteres 500-szobor által uralt Fiat-standdal szemben terpeszkedik a tiszta pirossal lelocsolt Alfa – ott a Mito az újdonság. Meg persze egy régi 33 Tipo Corsa versenyautó vitrinben, az volt a legszebb. Lanciáék feketében, a Delta a sztár, meg az Ypsilonból is van különleges edizione, de hajt az idő, vonz a Ferrari.

Az építészetileg nem túl látványos Ferrari-placc tele van Californiákkal. Amióta a márka visszatért az orrmotoros építéshez, megint egyre szebbek az autói, és ez itt egyértelműen a javuló tendenciába illik. Nem kell hozzá szupergazdagnak lenni, elég a dúsgazdagság, hogy valaki megvegye. V8-as motor, 4,3 literből 460 lóerő, 170 ezer eurós ár, a kupétető összecsukódik, hogy helyet adjon a kocsi másik énjének, a kabriónak. Hű, basszus, tényleg lottózok. Sajnos, ha lenne is rá pénzem, akkor se kapnék, mert az évi 2000 darabos gyártás éppen mostanában bizonyul kevésnek – 2010 végéig a teljes készletet eladták.

Át a Porschéhoz, ahol a 911 targa 4S forog a fő helyen. 1,54 négyzetméteres üvegtető, az első része 7 másodperc alatt előrecsusszan – ennél is csak azért nem rogyadozik a térdem, mert még a Ferrari-élmény hatása alatt állok. Itt fedezek fel egy sokadik fajta versenycsíkozást is egy fehér 911-esen, egyre jobb, egyre jobb. Sajnos a Panamerát nem látom, azt azalatt nem tették ki, amíg ott jártam.

A szomszédban a másik sváb, a Mercedes, akad elég újdonság, de a tömeg szörnyű. Hatalmas levegőt veszek, alámerülök, mert a Concept Fascination tanulmányt mindenképpen látni akarom. Döbbenet. Alapvetően a következő E-osztály, Shooting Brake kivitelben, B-oszlop nélkül, a tanulmánykombiknál megszokott, jachtmintájú teakfa-rozsdamentes kombinációval burkolt raktérrel, Lexus IS-stílusú első fényszórókkal, Mazda6-szerű hátsó lámpákkal. A leborult mindenit, ha egyszer vennék a bátorságot, hogy piacra dobjanak egy ilyet!

Odébb Smarték a falra ragasztottak egy ForTwo-t, konnektoros elektromos, milyen is lenne. Négy óra alatt töltődik fel, 41 lóerős, 100 kilométer a hatótávja. De van ott még Micro Hybrid Drive álhibrid is – igazából a generátor/önindító extraerős, és start/stop rendszer működik róla.

Át a bajorokhoz. Az új 7-eshez odaférni reménytelen, csak a 7-er Active Hybridet tudom megtapogatni kicsit. Nagy állat, az elődhöz képest tovább Bangle-telenítették. Villanymotor pedig, úgy tűnik, nem azért van benne, hogy takarékosabb legyen (bár az), hanem hogy a 750i-ből származó V8-at megtámogatva még jobban el lehessen füstölni a kerekeit. Meg, gondolom, hogy egyes országokban kisebb legyen az adója.

A legnagyobb újdonság – igaz, kicsit a falhoz állítva – a BMW X1 Concept, ami nem is oly sokára már nem Concept lesz, hanem reality. Alig kisebb az X3-nál, ráadásul nem is mutat valami előnyösen, remélem, mire végleges lesz, levakarják róla azt a rettentő sok hájat. Egyelőre inkább az Audi Q5, a GLK vagy az új kis-Volvo SUV, ha már.

Miniéknél a Crossover Concept, ami ügyes ugyan, de már végképp nem Mini, hanem inkább Average, hiszen teljesen autóméretű. A BMW nemsokára eljut talán a Maxihoz, aztán majd jól becsődöl vele – az Austin is a saját Maxijánál kezdett rendesen rogyadozni.

Felfedezem a Daciát is, kiállították a Logan eco2 Conceptet, ami a 2007-es Bibendum Challenge-en részt vett. 97 g/km-es emisszió, módosított dugattyúk az 1.5 dCi motorban, tetőspoiler, Michelin Pure takarékos gumik.

Tudta, hogy van már négyüléses Lotus is? És hogy négyajtós Lamborghini? Lehet lapozni!

Jön a Ford. A Fiestát most látom először élőben, tényleg a legmutatósabb mai kiskocsi, és van belőle kis emissziójú eco-netic is 98 g/kilométerrel, szívinfarktus. Már a könyökömön jön ki az emisszió, de emez legalább nem fehér, hanem kék. Párizs egyébként a Ka világpremierje is. Amikor az 500-as Fiat kijött, nem tudtam elképzelni, hogyan tud majd a Ford labdába rúgni egy azonos alapokra épített, de nem Fiat 500-nak kinéző autócskával. Hát így. Csíkok, matricák, ügyes festések, felturbózott Kinetikdizájn, nini, még egy hidrogénes kivitel is. Viszik majd, most már nem rettegek.

Cégileg már semmiféle rokonságban, de fizikailag azért még mindig a Ford közelében bukkan fel a Jaguar-stand, rajta minden eddigi XK-k leggyorsabbika, az XKR-S. Nulla-száz 5,0 másodperc alatt, végsebesség 280 km/h, látványorgazmus.

Meg persze a Volvo. A Párizsi Szalonon már megtapogatható az XC60 kompakt SUV, akár rögtön bioetalonos „drive feeling” kivitelben is. Ilyen „drive feeling”-es verzió létezik a C30-ból és az S40-ből is. És a Volvo is kiállította a saját Chevy Voltját.

Ugyanaz a koncepció, ez is elektromos autó, az idő javarészében szunnyadó benzinmotoros töltővel. Emez kicsit modernebb, mert a hajtását nem központi villanymotor és féltengelyek, hanem négy kerékagymotor végzi. Konnektorról tölthető, naná, 100 kilométer az elektromos hatótávolsága, Li-ion-Po akkuinak feltöltésére 3 óra kell. És igen, a Volvo kimondja, amit a GM nem: ez egy hibrid jármű. Igaz, nem párhuzamos hibrid, mint a Honda Insight vagy a Toyota Prius, hanem soros. Heuréka!

Utolsónak találom meg a Mazdát. Semmi látványos sorozatgyártású autó, csak az MX-5 jutott új maszkhoz és hátsó lámpákhoz (meg állítólag csendesebb lett), a 6-os új, 2,2 literes dízelmotort kapott, a 2-es meg egy szintén új 1,6-ost.

A fő attrakció a Kiyora tanulmány, amely formatervezői szerint olyan, mintha vízből lenne. Szép, de hogy ilyen autó lenne majd a valóságban, kétlem. Ha igen, azt azért jóval unalmasabbra szobrászkodják. 1,3-as, közvetlen befecskendezéses benzinmotor hajtja, amelynek különlegessége a Mazda zseniális SISS-rendszere. Ez lényegében egy start/stop szisztéma, amelynél a piros lámpánál leállított motort nem az önindító röffenti be, hanem a legfelső ponton álló dugattyúnál az égéstérbe spriccentett benzin plusz szikra.

Ja, a Fordra visszatekintve még: ott az új Focus RS is, üvöltő levelibékaszínben. Nekem tetszik, ez inkább, mint a metálszürke generálszósz.

Ki a harmincfokos hőségből a tízfokos orkánba, a verejték a bőrömre fagy, menekülés a VW-Toyota konglomerátumokkal fémjelzett pavilonba. A hallba lépve jobbra a Seat fogad, fő helyen az Exeo limuzin forog, amely nem más, mint az előző Audi A4-es spanyol lámpákkal. Jövőre gyártani kezdik.

Balra maga az Audi terpeszkedik, ameddig a szem ellát. Új, LED-es helyzetjelzők az A6-on, valahol a rettenetes tömeg mögött ott az A1 is, én inkább a Q5 kompakt SUV-hoz megyek. Amennyire nem tetszik a nagy Q7 fennhéjázóan felsőbbrendű, óriási arca, annyira ügyes ez itt, egy mérettel lejjebb. A kategória legjobb alaktényezője (0,33), a 4,6 méteres hosszban kivételesen tágas utastér, padlóba csukható leghátsó ülések. Lehet fekete műanyag elemekkel rendelni, meg teljesen fényezetten is. Csak azok a polírozott felnik ne gettósítanák el annyira…