Futólépés és benzinszomj

2008.10.09. 00:35

Golféknál az új Volkswagen a szpotfényben, azaz fordítva. Párizsi újdonság a GTI, no meg az Octavia arcán is varrtak egy kicsit. De nehéz labdába rúgniuk a szemközti dobogón forgó izé ellenében. Egy Lamborghini. Négy ajtóval. Orrmotorral. Összkerékhajtással. 5,15 méteres hosszal. Mon dieu, Gott im Himmel. Gyönyörű, lamborghinis, az az irányvonal, mint az Aston-Martin Lagonda, és az talán el sem készül ennél előbb. A csajt szinte észre sem veszem, szemeim lelegelik a Reventóéhoz hasonló fényszórókat, a monolit sárvédőtömböket, a gyilkos formát. V10 a Gallardo 560-4-ből, 5,2 literből 560 lóerővel – még talán megy is. Azannya.

Ilyen sokkból csupán az új Toyota Avensis látványa ébreszthetne fel, de csak a Yaris-alapú, 4x4-es Urban Cruisert, valamint a most sztárkodó iQ-t találom. Utóbbi igazából egy Aygo-Yaris között félúton elhelyezkedő, azoknál jobb minőségű, de drága mini. Remélem, megtalálja a célcsoportját, jópofa, aranyos, még nem tudom, ki vesz ilyet. Az Avensis miatt később kétszer visszatérek a Toyotához, de semmi, kép és látvány nélkül hagyom el a szalont.

A szomszédban viszont már szabadon forog a Lexus IS250-re épített kabrió, az IS250C. Még talán a szedánnál is jobban mutat, pláne bézs belsővel, cukorkapirosban. Jövő nyáron már megvehető lesz. Övé a világ leggyorsabban működő, háromrészes kemény teteje, 20 másodperc alatt nyílik-csukódik. És lehajtott tetővel sincs a hátsó üléseken turbulencia. Mondták ők, én nem próbáltam.

Kicsivel odébb meglátom a tavalyi tokiói szalonon már elővezetett LF-Xh hibrid SUV-t is, az RX400h utódját. Csak forog feketén, némán, bejutni nem lehet.

Akkor már jobb a Daihatsu standja, ahol az eleve mókás, Mini-utánérzet Trevisből (2006-os autó) kiállítottak valami három buboréktetőset is. Semmire se jó, de beülve hangulatos. A Mud Master-C is tetszik: olyan kemény kis verda, mint valami gyűrűről lepattant gyémánttörmelék. Összkerékhajtás, 37 centis hasmagasság, 16-os terepgumik, Mitsubishi Cabstar-pofa, csak kicsiben.

Még inkább bejön a toronyházszerű Tanto Custom (2007, Tokió), bal oldali óriás-tolóajtóval, B-oszlop nélkül, elöl egybepaddal, kormányváltóval. Persze hogy mit szólna ehhez az Euro NCAP, vagy éppenséggel egy szembejövő, megrakott Kamaz, nem tudom, de vagesz.

Kifelé a hallból még hullajtok egy könnyet az uccsó Bentley Arnage előtt – ez az utolsó a régi Rollsok (Bentley-k) közül, a Final Series 150 példányban készül majd, aztán vége a Seraph-alapú korszaknak.

Másik pavilon következik, újabb tüdőgyuszi. A Hondánál toppanok be, mindenhol csupa hibrid, meg egyéb jövőhajtás. A tüzelőanyag-cellás FCX-ből kész a sorozatgyártású, igaz, kúthálózat hiányában megvenni nem lehet. Havi 600 dollárnak megfelelő összegért azonban a Honda szívesen lízingeli nagy cégeknek, kormányzati szerveknek. 490 km a hatótávolsága, 160-at megy, kíváncsi vagyok, nálunk mikor ácsorognak majd ilyenek az Audi A6-osok helyén, a Parlament környékén.

Itt van a CR-Z tanulmány is, a CRX utódja. Hibrid sportkocsi, legalábbis a koncepció, de 2009-ben lehet, hogy gyártani kezdik hagyományos motorral. Meg az Insight Concept is új autó. Benne a Civic Hybrid ismert, de nem éppen felhasználóbarát hajtáslánca, sokkal olcsóbban elkészítve. Az Insight árral akarja lenyomni a piacvezető Priust, állítólag 1000 dollárral olcsóbb lesz annál.

Suzukiéknál az Alto a nagy újdonság, de központi helyen áll a GM-tüzelőanyag-cellával hajtott SX4 is. Üvegkalitkában pedig egy hibrides motor, a Crosscage. Sportkipufogót rája!

Ebben a csarnokban vannak a törpeautók is, az Aixamok, Megák, Ligier-k. A kiállítás legjobb csajos show-ja épp az Aixamnál zajlik, a leányok mögött vagy húszféle különböző apró autó, de agyam képtelen rendszerezni őket. Mindenesetre ezekből is van elektromos, dízel, meg benzines is.

A Mitsubishit és a Hyundait a régi kapcsolatok alapján még mindig egy kalap alá veszik Párizsban, legalábbis egymás mellett állítanak ki. Előbbi cégnél a Colt frissítése a nagy truváj: olyan orrot kapott, amilyen a Lancernek van, jól is mutat vele. Ja, és a hátsó lámpái már nem másznak fel a tetőig, ez sem ártott neki.

Különben meg itt a Lancer Sportback Ralliart ( már írtunk róla), illetve a MiEV – ki nem találják – egy Li-ion akksis, elektromos mini, 130-as végsebességgel, 160 kilométeres hatótávval. 2011-re tervezik a szériagyártását, de Angliában egy lelkes mitsubishista már letette az első példányra a foglalót – lol.

Hunyadiéknál az i20 a sztár, aminek a formáján én mondjuk nem érzem azt a konkurenciát földbe alázó potenciált, de biztos jó kiskocsi lesz, hiszen minden i-s Hyundai az. Egyébként a csomagtere 295 literes, hogy mondjak róla érdekeset is.

Mi az a narancssárga kupé ott? Hű, de állat! Nos, minden bizonnyal ilyen lesz a jövőre érkező Hyundai kupé. Szerencsére már hátsókerék-hajtással gyártják, motorja V6-os, 3,8-as, több mint 300 lóerős. Egyelőre Concept Genesis Coupé a neve, de vegyék le nyugodtan a Conceptet, és voilà! – megkapták.

Eggyel odébb leparkolták az ix55-öt is, ami az amerikai Veracruz átalakított változata. Egy dagadt nő folyamatosan benne ül, tapogat, és formanyomtatványra jegyzetel valamit, a másik oldalon egy szintén dagadt, szakállas fószer pedig negyed órán át makróban fotózgatja az ajtótömítéseket, ablakkédereket. Várok, szememnél a szerkesztőségi Nikon, tojnak rám. Végül hangos krákogásra, majd pardonozásra sikerül lelőni, bár nem szeretnek túlságosan, az látszik.

Kiállítottak odébb egy Lada Evolution sportkocsit is, de nyilván csak viccből. Olyan kábé, mintha 15 ezer forintos áron hatputtonyos Sole Tokaji Aszú jelenne meg a Tescóban.

Aztán még áttámolygok a GM-es pavilon alsó részébe is, ahol a kis gyártók vannak. Végre beülhetek a magyar Solo-Duo tanulmányautóba, amely már működik, igaz, csak agymotorokkal, akkuról, mert töltőgenerátor még nincsen benne. De nyílik, csukódik, kész a karbonváz, megy a hátranézeti kamera – már csak nagybefektető kéne.

Szintén itt a Lotus is, központban az Evorával. Egy erősen Elise-re hajazó, de annál sokkal nagyobb, 3,5 literes, 280 lóerős, V6-os középmotorral hajtott, 1350 kilós, négyüléses (!) kocsi. Már gyártják, állítólag ez a Lotus új iránya. Nem bánom.

A Mondial de L'automobile, azaz a Párizsi Autószalon október 19-ig várja a látogatókat, kábé egymilliárd négyzetméteren. Valahol lehet gokartozni is (asszem a 7/1-es pavilonban), arra már nem volt időm, és itthon jöttem rá, hogy egész márkákat kifelejtettem (Peugeot, Nissan, Ssangyong, bocs). Szuperek a 2-es hallban lévő autómodellboltok, a tömeg irtózatos, de a hírek szerint 70 új autót láthatnak összesen. Látogassanak oda önök is!

Jövőre

És éljen a Chevy Volt, éljenek a hibridek, az elektromos autók, az emisszióbarát koncepciók! Én most lemegyek a garázsba, beindítom a motoromat, és szívok végre egy kis pörkölt benzint…