Laposabb és kisebb

2003.06.19. 12:53
Amerikában a sportos hobbiterepjárók kategóriája fogy a legjobban. A SUV-okat rengeteg kritika éri, de hiába olajválságok és borulásos balesetek, egyre újabb és sikeresebb modellek jelennek meg, európai és japán gyártóktól is.
 
 

A kategória mindmáig sikeresen fejlődik. Ugyanakkor az utóbbi időkben ez kapta a legtöbb kritikát Amerikában, ahol már-már népautó. A világban sem túl jó a SUV-ok helyzete, ha az árukból indulunk ki. Egyes gyártók megpróbálták a kisautók vonalához közelíteni őket , de egyelőre nem hoztak átütő piaci sikereket - sem a Suzuki Jimny, sem a Daihatsu Terios.

 
   
    Renault Kangoo

Pár éve újabb irányzat indult: az olyan személyautóké, melyek egyazon térben próbálnak helyet teremteni mindennek, kisebb vagy nagyobb karosszériával. A nagyobbak között említhető a Renault Kangoo, a kisebbek között a Suzuki Wagon R. Ezek azonban alig rokoníthatók a SUV csoporttal. Persze sosem lehet tudni, hiszen az Ignis gyakorlatilag a WagonR-ből kifejlődött mini SUV.

A SUV-ok is átmentek egyfajta metamorfózison, a szaksajtóban sokan CUV-ról beszélnek, ami annak a crossover-SUV betűszava. Hagyományos autó alapú haszonjármű, amit legjobban öszvérnek lehetne keresztelni, ha nem egy teherszállító állatra asszociálnánk. A crossover inkább egy menő autó dzsipesítése, bár ez utóbbiból láthatóan egyre kevesebb van benne; jószerével már a terepet sem bírja, pedig nem utolsó sorban arra találták ki.

 
   
 

A legutóbbi detroiti autós seregszemlén már több crossover és terve szerepelt a bemutatott anyagban, Nemrég Irak is bizonyos mértékig belekeveredett az amerikai autópiaci fejleményekbe. A Detroit Project nevű amerikai szervezet már a háború előtt kis spotot adatott az amerikai tévékben: ahol egy muki, bizonyos George a SUV-ját tankolja, majd a kép fegyveres iszlám milicistákat mutat, akik a sivatagban dumcsiznak. A kísérőszöveg: íme egy ország, ahonnét az üzemanyag jön, George pedig a terroristáknak juttat pénzt.

Az ötleadók persze nem csak a terroristák és az olajat adó arab rendszerek ellen érvelnek, mert George-féle pasasok elleni harc fő jelszava, hogy ne ezeket a 4X4-es benzinfalókat töltögessük. Lehetőleg semmit, maximum valami kisebb fogyasztásút.

Ők a SUV-ot támadták, még nem a CUV-ot. A SUV kategória azonban nincs veszélyben, mert folyamatosan kompromisszumokat köt. Az egyik, hogy az amerikai piacon oly népszerű kisteherkocsik és kisbuszok bizonyos erényeit is integrálta, azaz megmaradt sokat tudó családi jellegű, jól hasznosítható autónak.

 
   
    Audi Allroad Quatro

A másik kompromisszum inkább a gyártók bizonyos körében jelentkező szándék: a Volvo, a BMW vagy az Audi is elérkezettnek látta az időt, hogy szakítson hagyományos sportos vagy kevésbé sportos úri jellegével és elkezdjen SUV-szerű járgányokat építeni. Ma már a luxuskategória és a sportautó világ számos reprezentása SUV-ozik.