Táblák ok nélkül, buta lámpák, kapzsi rendőrség

2005.06.07. 09:33

"A teljesen kihalt, alig használt 41-es úton is elkövettek ilyesmit (bár én nem láttam traffipaxot), ősszel kirakták a táblákat, és egészen tavaszig csak a pénzt vették fel, semmi komoly munka nem zajlott, ami zavarta volna a közlekedést. Emiatt mindenki 90-130 közt suhan el a táblák mellett most is, amikor már (végre) dolgoznak a jó munkás emberek. Hát igen. Ilyenkor tudom megérteni, hogy miért tojik mindenki magasról a kihelyezett táblákra. A másik ilyen, amikor nem kátyúzzák az utat, hanem 20-as meg 30-as táblákkal javítják meg. Köszi szépen, lehet, hogy a folyamatosan ellopott táblák árából meg lehetett volna csinálni a javítást. Mondjuk, amilyen módszerrel csinálják, az se tart tovább, mint az alutábla."

Rendőri vélemény inkongnitóban

Nem lenne korrekt, ha nem állna itt egy rendőr véleménye is - levélírónk kérésére név és rang mellőzésével.

"Tisztelt szerkesztőség! A cikkben írt eset bár bosszantó, azonban a cikk hangvételét nem tartom szerencsésnek, több okból is.

1. A közúti táblák kihelyezésük pillanatától "hatályosak", azok a törvényben pontosan megfogalmazott kivételektől eltekintve a közlekedés minden résztvevőjére kötelezőek. A sebességkorlátozó táblák éjjel és nappal is azt a megengedett legnagyobb sebességet jelzik, amit nem szabad túllépni.

2. A közlekedés résztvevői a kihelyezett táblák és egyéb közúti jelzések értelmét nem kérdőjelezhetik meg, legalábbis ott és akkor nem - kötelesek betartani a jelzések utasításait, aszerint közlekedni. A cikkben idézett esetben Ön utánajárt, hogy MIÉRT volt a korlátozó tábla kihelyezve, de ez egyedi eset, az autósok legtöbbje ezt nem teszi meg. Ez esetben az ok nyilvánvaló volt és kideríthető, azonban én még számtalan olyan okot tudok elképzelni, ami sebességkorlátozást tesz szükségessé, ugyanakkor a közlekedés résztvevői számára az ok nem nyilvánvaló első látásra.

Hibás gyakorlat véleményem szerint, hogy mérlegeljük a kihelyezett táblák és egyéb közúti jelzések jog- és okszerűségét! Amennyiben valaki nem ért egyet a táblával, a területileg illetékes önkormányzat műszaki osztálya nyújthat segítséget, illetve engedélyezhet változtatást.

3. A sebességmérés célja, hogy a szabálysértőket kiszűrje! Nem a balesetveszély csökkentése (arra ott a sebességkorlátozó tábla), hanem az, hogy meg lehessen állapítani, ki nem tartja be a szabályokat. Erre az időszakos sebességkorlátozás helyén végzett mérés kiválóan alkalmas.

4. A rendőrség számára a bírságolási lehetőség nem bevételforrás. A beszedett bírságok összegéből sem a bírságoló rendőr, sem a Rendőrség semmilyen formában nem részesedik.

5. Sem szükség, sem lehetőség nincs ara, hogy a Rendőrség "engedelmeskedjen" a STRABAG-nak. A kihelyezett tábla - bár a munkavégzés szünetelése okán - felesleges, azért hatályos! A közlekedőknek tehát be kell tartani a sebességkorlátozást, a rendőr büntethet."

"Én a magam módján védekezek az ilyenek ellen, ha a lakókörzetemben valahol már régóta van egy ottfelejtett tábla, önkényesen elfordítom. Így már nem érvényes. Egyszer összetűzésem is volt emiatt a SZERV-vel, de miután megbizonyosodtak, hogy valóban nincs kirakva az a bizonyos 30-as tábla, (el volt fordítva) kénytelenek voltak elengedni! :) " (Ezt persze helytelenítjük mélységesen, és el is határolódunk. A szerk.)


Előtte is volt egy ugyanilyen tábla

"... egyébként mit vársz, Európai Unió, keleti blokk, Magyarország? Itt, ahol mindenki partizán volt, és úgy kapott Moszkvics-kiutalást soron kívül, most meg mindenki rokkant, hogy ingyen parkoljon a bömbivel. Traffipax? Intézd el! Ne mondd, hogy nincs rendőr ismerősöd (főleg ez után a cikk után...), nincs rokikártyád? Szerezz! Adót fizetsz? Hülye vagy! Kátyús az út? Na ja."

"Érdemes lenne egy cikket szentelni a közlekedésilámpa-helyzetnek is. Hogy éjjel miért kell perceket állni Zamárdiban az utolsó lámpánál. Hogy Siófokon a 7-es főút lámpáit képtelenek úgy összehangolni, hogy végig lehessen menni a városon. Vagy hogy Szántódon elindul a sor az Oázisnál, 100 méter múlva a benzinkúti lámpa megfogja a sort a semmiért. Nemegyszer telefonáltam a kht.-nek, persze ők nem tehetnek semmiről, hívjam fel (én, nem ők) a Vilatit, stb. Az a baj ezzel az országgal, hogy a hivatali senkik, akik a mi adónkból élnek nagyon jól, azt hiszik még mindig, hogy mi vagyunk értük, és nem fordítva. Hány évnek kell még eltelni, hogy megváltozzon a mentalitás?"

"Sajnos eléggé gyakran kell autóval Győr és Székesfehérvár között közlekednem a 81-es számú úton. Sajnos, ugyanis Győr-Pér-Mezőörs-Kisbér között több helyen is több kilométeres szakaszokon 40-es tábla van kint már hónapok óta. Az indok: úthibák. Igen, van néhány toldozás-foltozás, de ettől simán lehet(ne) 90-nel haladni. Nagyon nehéz betartani, főleg egyenes útszakaszon. Ráadásul az embernek döntenie kell: betartja a szabályt, megy 40-nel, és balesethelyzetet teremt (ugyanis a legtöbb autós simán leelőzi akár kanyarban is ), vagy halad normális tempóban kockáztatva a trafipaxot és a büntetést. Győr és Kisbér között több mint 60 darab 50 méteres jelzőpózna van kidöntve vagy eltörve - biztos nem azért, mert nem tudnak egyenesen haladni az egyenes úton - a veszélyes előzések az ok, nem férnek be időben a sávba, és valaki lehúzódik a padkára... Kérem, szedje már le (vagy lopja már el) valaki ezeket a balesetveszélyt teremtő, idegesítő táblákat!"


A szegedi mozgássérült rendőrök

"Jelenleg Londonban lakom, és pont ma olvastam egy érdekes hírt a helyi Metro újságban: "Több mint 68 000 fontnyi gyorshajtási bírságot fizet vissza a rendőrség, mivel rossz helyre létesítettek átmeneti sebességkorlátozást. Az A483-as út wrexhami elkerülő szakaszán mobil kamerákkal mérték azokat, akik nem lassítottak 70-ről 40 mérföldes óránkénti sebességre. Mivel a figyelmeztető jelzéseket tévedésből rossz helyre rakták ki, 1136 gyorshajtó kapja vissza 60 fontos büntetését az észak-walesi rendőrségtől." Egy cikk az esetről a bbc-től. A szerk.)

"Dühöngök már régóta az osanok, teszkók, baumaxok, stb.-k miatt kitett jelzőlámpákon, amik éjszaka tök fölöslegesen üzemelnek, és állítják meg semmiért az autókat. Nem tudom, kihez kellene fordulni ezek miatt, és főleg, hogy lehetne éccakára hatástalanítani őket. Példa: Váci úti Baumax vagy Káposztásmegyerről az osan felé forduló út lámpája."

"Sajnos nekem is volt hasonló tapasztalatom, és még sok száz autóstársamnak, mikor a május elsejei hétvége után kb. 10 km-es kocsisor alakult ki Zamárdinál, két körbeaszfaltozatlan, javított csatornafedél miatt, amit az ott dolgozó munkások hétvégére körbekerítve hagytak, ezzel elzárva egy sávot és ellehetetlenítve a közlekedést, hadd szívjon egy fél ország."


Budapest Andrássy út. Rendőr a kerékpáros úton.

"Hogy ne büntessen a rendőrség, amikor értelmetlenül van kint a tábla, mert odaszól a kht., ömagában szándékos veszélyeztetés. Arra sarkall, hogy a szabályokat nem mindig kell betartani. Ha amit leírt, az gyakorlat, akkor ez megérne egy feljelentést az ügyészségen. Amit itt még szóvá tennék: Pestről Budára a Lágymányosi hídon haladva 50-nel lehetne csak menni elvileg, mert valaki "elfelejtette" a feloldó táblát kitenni. Budáról Pestre 70 a limit."

"Kis adalék: kedden délelőtt mentem arra a 8-ason, előttem még 3 kocsi volt, követési távolság betartva. Bp. felől a sebességjelző tábla nem volt kitéve, és az út szélén álló munkagépek ELŐTT kb. 500 méterrel már fel volt szedve a megsüllyedt útfelület, pontosabban a nyomvályús rész bal oldala. Ez a sáv két keréknyoma között 15-20 cm-es szintkülönbséget okozott. Mondanom sem kell, milyen érzés volt 100-al hirtelen a baloldali kerekekkel leesni egy 15 cm mély, az alján kőzúzalékos, 1 km hosszú gödörbe. Az előttem menő BMW alól szikraeső jött. Akkor és ott nem volt se tábla, se munkás, se rendőr, aki figyelt volna erre. Elmebeteg ország ez, tisztelet a kivételnek."

"Ha a 8-ason lévő 40-es tábla felkavart, akkor menj egyszer végig a 4-esen. Kb. Albertirsától Szolnokig (~50 Km-en át!) 60-as tábla, és büntetnek. Van ott mindenre hivatkozás (laza útpadka, építkezés), ezért éjjel-nappal 60. Ja, az újonnan elkészült 4 sávos részen is :-))) Ezek szerint az sem biztonságos :-)) És ez már 2 éve így van, az ország egyik legnagyobb forgalmú főútján. Mert megérdemeljük." ( Tényleg így van. A szerk.)


Mindennapos eset

"Itt nálunk Fejérben az útépítők a munka megkezdéséig a táblákat a szántóföldek felé fordítva tartják. Viszont a munka befejeztével kb. egy napig volt még kint a tábla a 81-es főút Mór-Fehérvár szakaszán, és rögtön ott állt a fekete Felicia. Két hete a városban egy csatornajavítás során kiraktak egy 30-as táblát, viszont utána feloldótáblát, azt nem! A következő kereszteződés 6-800 méterre van, addig él a 30-as korlát. Hát már másnap ott mértek, nem az útjavításnál, hanem utána!"

"Néhány hete (hónapja?) megváltoztatták a Váci út forgalmi rendjét, oly módon, hogy a Lehel tér és a Dózsa György út között a korábbi 70 km/h korlátozás helyett 50 km/h van. Tekintettel arra, hogy előtte évekig 70 km/h volt, és nincs semmilyen figyelemfelkeltő tábla a gyakran fák lombjai mögött lévő 50 km/h táblán kívül, sokan nem veszik észre a változást, a rend őrei pedig (ha jól láttam, különösen éjszaka) mérnek ezen a szakaszon."

"A 81-es úton Pér és Mezőörs között kb. 5-6 km-en ki van rakva a 40-es tábla már lassan egy éve. Munka nincs, csak a GIK-es rendszámú mozgó trafi! Az út rossz, de a 40 indokolatlan. Korábban 60-as tábla volt, de kevés volt a gyorshajtó, vagy kisebbek voltak a büntetések, így lecserélték. Mert az út nem változott."

"A budapesti Ráday utca végig egyirányú, de egy nagyon rövid szakaszon, mindössze két keresztutca között csak célforgalom van (ki van téve a mindkét irányból behajtani tilos tábla). Ez már eleve érthetetlen... A táblázás rendkívül zavaró, hiszen aki a Boráros térről el akar jutni a Kálvin térre, értelemszerűen végig akar menni a Ráday utcán, és nem is veszi észre, hogy egy kb. 70 méteres szakaszra ki van téve ez a tábla. A rendőrök viszont a tábla után 20 méterrel ott állnak, és lekapcsolják az autósokat. Semmilyen választ nem tudtak adni arra a kérdésemre, hogy vajon mi a fene értelme van a táblának (amit a vezető ugye azért nemigen vesz észre és tart be, mert nem látja értelmét). Csak a táblára hivatkoznak, és büntetnek."

Hibajavítás

Tisztelt Szerkesztőség,
a cikkel és az olvasói levelekkel teljesen egyetértek, egy kiegészítést tennék. Aki a Ráday u-ról írt, az a Lónyay utcára gondolt, az vezet a Borárosról a Kálvinra. Nem azért korlátozták oda a behajtást egy szakaszon, mert bosszanatani akarták az autósokat, hanem hogy a tarnzit a Közraktár utcán menjen északnak. Én ott laktam 5 évig, tudom, hogy a Lónyayn jövő autósosk milyen eszement módon száguldoztak. Ja, és ha valaki a Lónyayn jön, az adott lezárt szakaszt könnyen el tudja kerülni a Mátyás u- Csarnok tér - Erkel utca vonalon. Tudom, mert én is arra járok autóval.

A téma még korántsem merült ki. Feltett szándékunk, hogy a jövőben is odafigyelünk a lustaságból, érdektelenségből, mulasztásból létrejött értelmetlen forgalomlassításokra. Megkísérlünk felelősöket, hús-vér embereket társítani a közlekedők mindennapi bosszúságához. Legalább ne csak úgy általában káromkodjunk a kormány mögött, sokkal jobb érzés konkrét vezeték- és keresztnevekhez rendelni átkainkat: annyi pénzük legyen a trehány bürokratáknak, ahány farkatolla vagyon a varangyos békának.

Az illusztrációk a TotalCar: Rendőrségünk szégyentáblája... forumról származnak.

Az oldalról ajánljuk

A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

37 perce
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43