Az autó, aminek csak a neve a múlt

2008.10.08. 00:16

Á, megint egy villanyautó. Ó nem, ez maga a jövő! Értik? Nem értik. Pedig pofonegyszerű az egész. De egyáltalán nem az. Az óriási hullámokat kavaró Chevrolet körüli ködöt Jon Lauckner globális termékigazgató-helyettes, illetékes Volt-szakember oszlatja egy interjú során. Totalcar, Párizs, Mondial de L’Automobile, a Chevrolet standja.

TC: Azt értjük, hogy a GM új elektromos-benzines autója, a Chevy Volt benzinmotorja nincs közvetlen kapcsolatban a kerekekkel, csupán a generátoron, az akkukon és a villanymotoron keresztül hajtja az autót, ha elfogy a töltés. De csak zavaros válaszokat kaptunk: feltölti-e a benzinmotor az akkukat, vagy sem?

JL: Amikor elindulsz a kocsival, teli az akku, ezt mi hivatalosan a 80 százalék fölötti töltöttségnek tekintjük. Majd autózol egy csomót, és valahol bő hatvan kilométer után lemerül az akku, azaz a telepek elérik a 30 százalékos töltöttségi fokot. Ekkor a benzinmotor automatikusan beindul, és tölteni kezd.

A benzinmotor ilyenkor sem olyan üzemben működik, mint a dízel-elektromos mozdonyokban, mert a fordulatszáma nem arányos, vagy legalábbis nem egyenesen arányos a terheléssel. A Voltban egy stabil fordulatokra optimalizált benzinmotor működik, amely a fordulatszám-tartomány három, négy, maximum öt pontján üzemel majd. Tehát az akkuk lemerültségétől, a merülés ütemétől függően a benzinmotor beáll egy fordulatra, valamennyit visszatölt – messze nem teljesen –, majd leáll.

Az egész mögött az a logika, hogy feleslegesen ne termeljünk áramot benzinnel, épp csak annyi legyen az akkukban, amennyire még néhány kilométernyi haladáshoz szükség lesz. Az autó nem tudja, mikor érsz haza, de próbálja úgy intézni, hogy leginkább a konnektorból töltsd fel.

TC: Az is ismert, hogy még nincs készen a végleges akku a Volthoz, és tudjuk, hogy két beszállítót versenyeztetnek éppen. Milyen akkuk lesznek a Voltban? Meddig tartanak majd?

JL: Az egyik beszállítónk az LG Chem Ltd., ők állítanák elő a cellákat, amelyeket az LG Chem leányvállalata, a Compact Power Inc. szervezne hálózatba. A másik esélyes cellabeszállító az A123Systems, ha ők nyerik a tendert, a cellákat a Continental köti majd össze.

Mindkét csoport Li-ion akkukkal dolgozik, de más-más kémiai felépítésben gondolkoznak. Az LG-é mangánalapú, az A123-é foszfátalapú. Mindkettő nagyon stabil működésű, és teljesen más a technológiájuk, mint a mobiltelefonokban, notebookokban, PDA-kban használatos kobalt-oxid alapú Li-ion akkuké.

Egy lángoló Chevy Voltban nem lenne kellemes az utazás

Annak, aki kicsit is kedveli a technikát, nyilván rég megfordult a fejében, vajon miért nem használnak már régesrég NiMH helyett Li-ion akkukat a Toyota Prius-jellegű autókban. Hiszen a mobiltelefonoknál, notebookoknál látjuk, hogy ezek a cuccok azóta működnek rendesen, amióta megjelent a Li-ion technológia. Az ilyen akkukat sokkal hamarabb fel lehet tölteni, sokkal kisebb méretben többet bírnak, kiszámíthatóbb, hogy mennyi használat után merülnek le, ráadásul esetükben nem lép fel a memóriaeffektus. Tudják, amit régen mindig sulykoltak az eladók egy-egy mobiltelcsi megvásárlásakor: mindig merítsd le tökig, utána mindenképpen várd meg, amíg teljesen feltöltődik, különben töredékére csökkented a kapacitását. Azaz: egyszer nem figyelsz oda a merítésre/töltésre, és máris két évet öregedett az akksid.

Hiába jó a Li-ion, mégse tette eddig senki autóba. Hogy miért? Az eddig használatos Li-ion akkuknak a vitathatatlanul nagy kapacitás mellett akad néhány kellemetlen melléktulajdonsága. Ilyen a youtube-on is sok helyen bemutatott úgynevezett hőesemény. Más szóval: ha rosszul használják, leejtik az akkut tartalmazó készüléket, vagy csak elöregszik valamelyik cella, az akku néha felrobban, olykor ki is gyullad. Pedig az nem okvetlenül örömteli, ha az M0-án százzal robogó Voltban egyszercsak kidurran az akksi, és lángba borítja az utasteret. Hát ez az egyértelműbb ok, ami miatt mellőzték.

A másik: a notebookokban használatos Li-ion akksik élettartama nagyjából három év, utána ijesztő gyorsasággal kimúlnak. A Volt tervezésénél viszont fontos szempont volt, hogy a kocsi egész élettartama alatt ne kelljen kicserélni, és végig képes legyen a tervezett 60 kilométeres hatókör biztosítására. Ergo: tíz évet, távolságban nézve százötvenezres futásteljesítményt garantáltan ki kell bírnia. Erre alkalmatlan volt az eddigi Li-ion-technológia.

TC: Nem látja-e úgy a General Motors, hogy a villanyüzemű Volttal csak átterheli a környezetszennyezést a mai Euro 4-es, Euro 5-ös modern autómotorokról a sokkal rosszabb emissziójú barnaszén-, gáz- és olajerőművekre?

JL: Amikor egy gyártó hagyományos autót készít, azt a pillanatnyi emissziós normákhoz igazítja. Egy Euro 5-ös motorral szerelt kocsi tíz-, tizenöt év múlva is Euro 5-ös kipufogógázokat ereget majd – már ha rendesen karbantartják.

A Voltnál a kiindulási alap egy olyan jármű, amelyik áttételesen, az elektromos hálózat közreműködésével a mai erőművek által meghatározott emissziót hozza. De tudjuk, hogy az áramtermelés egyre tisztább üzemág. Egyre több a szélerőmű, a geotermikus erőmű, a napelem, az atomreaktor. Mához tíz évre sokkal tisztább áramot kapunk majd a konnektorból. Emiatt a Volt áttételes emissziója is egyre jobb lesz.

De nézzük a dolgot a másik oldalról: valóban okosabb-e több millió egyedi, mozgó emisszióforrás kipufogógázait megtisztítani, nem ésszerűbb-e a néhány nagy termelőnél megfogni a kibocsátást? Egyébként is, rendkívül sok kárt okoz, hogy ennyire függünk az olajtól. Akár az olajárakat, a gazdaság működését, a növekedést, az egyes nemzetek biztonságát tekintem, a közös nevező mindig az olaj. Minél jobban csökkentjük a függőségünket az olajtól, annál jobban járunk. És egy olyan autó, amelyik eleve csak részben függ az olajtól, egyszerre kezeli a fenti problémákat.

Egyébként a Volt vegyes üzemben is kirívóan tiszta üzemű autó. Épp a napokban állapították meg az európai szabványos ciklus szerinti emisszióját (amiben 60 kilométernél hosszabb szakaszok is vannak, tehát bekapcsol benne a benzinmotor): ez 40 g szén-dioxid kilométerenként.

Tudják-e miért lesz érdekelt egyszerre mindenki a Volt-jellegű autók elterjedésében? Vevők, kormányok, energiaszektor stb.? Olvassanak csak…

Az oldalról ajánljuk

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

22 perce
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21