Á, megint egy villanyautó. Ó nem, ez maga a jövő! Értik? Nem értik. Pedig pofonegyszerű az egész. De egyáltalán nem az. Az óriási hullámokat kavaró Chevrolet körüli ködöt Jon Lauckner globális termékigazgató-helyettes, illetékes Volt-szakember oszlatja egy interjú során. Totalcar, Párizs, Mondial de L’Automobile, a Chevrolet standja.
TC: Azt értjük, hogy a GM új elektromos-benzines autója, a Chevy Volt benzinmotorja nincs közvetlen kapcsolatban a kerekekkel, csupán a generátoron, az akkukon és a villanymotoron keresztül hajtja az autót, ha elfogy a töltés. De csak zavaros válaszokat kaptunk: feltölti-e a benzinmotor az akkukat, vagy sem?
JL: Amikor elindulsz a kocsival, teli az akku, ezt mi hivatalosan a 80 százalék fölötti töltöttségnek tekintjük. Majd autózol egy csomót, és valahol bő hatvan kilométer után lemerül az akku, azaz a telepek elérik a 30 százalékos töltöttségi fokot. Ekkor a benzinmotor automatikusan beindul, és tölteni kezd.
A benzinmotor ilyenkor sem olyan üzemben működik, mint a dízel-elektromos mozdonyokban, mert a fordulatszáma nem arányos, vagy legalábbis nem egyenesen arányos a terheléssel. A Voltban egy stabil fordulatokra optimalizált benzinmotor működik, amely a fordulatszám-tartomány három, négy, maximum öt pontján üzemel majd. Tehát az akkuk lemerültségétől, a merülés ütemétől függően a benzinmotor beáll egy fordulatra, valamennyit visszatölt – messze nem teljesen –, majd leáll.
Az egész mögött az a logika, hogy feleslegesen ne termeljünk áramot benzinnel, épp csak annyi legyen az akkukban, amennyire még néhány kilométernyi haladáshoz szükség lesz. Az autó nem tudja, mikor érsz haza, de próbálja úgy intézni, hogy leginkább a konnektorból töltsd fel.
TC: Az is ismert, hogy még nincs készen a végleges akku a Volthoz, és tudjuk, hogy két beszállítót versenyeztetnek éppen. Milyen akkuk lesznek a Voltban? Meddig tartanak majd?
JL: Az egyik beszállítónk az LG Chem Ltd., ők állítanák elő a cellákat, amelyeket az LG Chem leányvállalata, a Compact Power Inc. szervezne hálózatba. A másik esélyes cellabeszállító az A123Systems, ha ők nyerik a tendert, a cellákat a Continental köti majd össze.
Mindkét csoport Li-ion akkukkal dolgozik, de más-más kémiai felépítésben gondolkoznak. Az LG-é mangánalapú, az A123-é foszfátalapú. Mindkettő nagyon stabil működésű, és teljesen más a technológiájuk, mint a mobiltelefonokban, notebookokban, PDA-kban használatos kobalt-oxid alapú Li-ion akkuké.
Egy lángoló Chevy Voltban nem lenne kellemes az utazás
Annak, aki kicsit is kedveli a technikát, nyilván rég megfordult a fejében, vajon miért nem használnak már régesrég NiMH helyett Li-ion akkukat a Toyota Prius-jellegű autókban. Hiszen a mobiltelefonoknál, notebookoknál látjuk, hogy ezek a cuccok azóta működnek rendesen, amióta megjelent a Li-ion technológia. Az ilyen akkukat sokkal hamarabb fel lehet tölteni, sokkal kisebb méretben többet bírnak, kiszámíthatóbb, hogy mennyi használat után merülnek le, ráadásul esetükben nem lép fel a memóriaeffektus. Tudják, amit régen mindig sulykoltak az eladók egy-egy mobiltelcsi megvásárlásakor: mindig merítsd le tökig, utána mindenképpen várd meg, amíg teljesen feltöltődik, különben töredékére csökkented a kapacitását. Azaz: egyszer nem figyelsz oda a merítésre/töltésre, és máris két évet öregedett az akksid.
Hiába jó a Li-ion, mégse tette eddig senki autóba. Hogy miért? Az eddig használatos Li-ion akkuknak a vitathatatlanul nagy kapacitás mellett akad néhány kellemetlen melléktulajdonsága. Ilyen a youtube-on is sok helyen bemutatott úgynevezett hőesemény. Más szóval: ha rosszul használják, leejtik az akkut tartalmazó készüléket, vagy csak elöregszik valamelyik cella, az akku néha felrobban, olykor ki is gyullad. Pedig az nem okvetlenül örömteli, ha az M0-án százzal robogó Voltban egyszercsak kidurran az akksi, és lángba borítja az utasteret. Hát ez az egyértelműbb ok, ami miatt mellőzték.
A másik: a notebookokban használatos Li-ion akksik élettartama nagyjából három év, utána ijesztő gyorsasággal kimúlnak. A Volt tervezésénél viszont fontos szempont volt, hogy a kocsi egész élettartama alatt ne kelljen kicserélni, és végig képes legyen a tervezett 60 kilométeres hatókör biztosítására. Ergo: tíz évet, távolságban nézve százötvenezres futásteljesítményt garantáltan ki kell bírnia. Erre alkalmatlan volt az eddigi Li-ion-technológia.
TC: Nem látja-e úgy a General Motors, hogy a villanyüzemű Volttal csak átterheli a környezetszennyezést a mai Euro 4-es, Euro 5-ös modern autómotorokról a sokkal rosszabb emissziójú barnaszén-, gáz- és olajerőművekre?
JL: Amikor egy gyártó hagyományos autót készít, azt a pillanatnyi emissziós normákhoz igazítja. Egy Euro 5-ös motorral szerelt kocsi tíz-, tizenöt év múlva is Euro 5-ös kipufogógázokat ereget majd – már ha rendesen karbantartják.
A Voltnál a kiindulási alap egy olyan jármű, amelyik áttételesen, az elektromos hálózat közreműködésével a mai erőművek által meghatározott emissziót hozza. De tudjuk, hogy az áramtermelés egyre tisztább üzemág. Egyre több a szélerőmű, a geotermikus erőmű, a napelem, az atomreaktor. Mához tíz évre sokkal tisztább áramot kapunk majd a konnektorból. Emiatt a Volt áttételes emissziója is egyre jobb lesz.
De nézzük a dolgot a másik oldalról: valóban okosabb-e több millió egyedi, mozgó emisszióforrás kipufogógázait megtisztítani, nem ésszerűbb-e a néhány nagy termelőnél megfogni a kibocsátást? Egyébként is, rendkívül sok kárt okoz, hogy ennyire függünk az olajtól. Akár az olajárakat, a gazdaság működését, a növekedést, az egyes nemzetek biztonságát tekintem, a közös nevező mindig az olaj. Minél jobban csökkentjük a függőségünket az olajtól, annál jobban járunk. És egy olyan autó, amelyik eleve csak részben függ az olajtól, egyszerre kezeli a fenti problémákat.
Egyébként a Volt vegyes üzemben is kirívóan tiszta üzemű autó. Épp a napokban állapították meg az európai szabványos ciklus szerinti emisszióját (amiben 60 kilométernél hosszabb szakaszok is vannak, tehát bekapcsol benne a benzinmotor): ez 40 g szén-dioxid kilométerenként.
Tudják-e miért lesz érdekelt egyszerre mindenki a Volt-jellegű autók elterjedésében? Vevők, kormányok, energiaszektor stb.? Olvassanak csak…

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
