Az időmérő apróság

2015.06.13. 05:38

Gyerekek, nézzétek csak, vékony kis tinédzserek ezek itt szinte mind, ahogy itt állnak egy közös fotó erejéig. Ezt gondolná a laikus, aki nem hinné el, hogy ezek a srácok odalent, a tapsoló aréna alján valójában járóképes koruk óta erre készülnek és ebben nőttek fel. Ők már 18-21 évesen olyan profik, amilyen a magunkfajta átlagember 40 éves korában sem lesz.

De a látszat csal, hiszen közülük a legfiatalabb 25 éves (Brendon Hartley) és végigversenyezte már a fél világot. A jó kondi és a szikár testalkat teszi őket fiatalossá, pilóták között amúgy is ritka a megtermett ember, talán ezért is volt később könnyű kiszúrni a tömegben Mark Webbert, a Jaguar és a Red Bull ex-Formula-1-es pilótáját, az ausztrál ketteslétrát.

Webber sajátos egy figura, nem bánik kesztyűs kézzel az újságírókkal és hülye kérdésre általában hülye választ ad, meg sem próbálja elmaszatolni. Ilyen volt például az, amit egy szakállas srác kérdezett tőle: - Milyen a kapcsolata most Sebastian Vettellel? – Bocs, de rosszabb kérdésed nincs? – volt a válasz. Aki hallgatja az Égéstér című podcastünket, az tudhatja, hogy bárkinek a mondanivalójába bele tudok szólni, úgyhogy a srác következő kérdését nem vártam meg, gyorsabb voltam:

- Mark, az első gyors kérdés: szerinted mi a Porsche gyenge pontja az Audihoz képest?
- Nehéz megmondani, mert minden nagyon komplex. A mi hibrid hajtásláncunk erősebb, a másik oldalon viszont helyenként híján vagyunk a leszorítóerőnek (ami meglepő, hiszen a Porsche kompakt hajtáslánca alapvetően sokkal több mozgásteret ad a karosszériásoknak, mint az Audi nagy és nehéz V6-osa – a szerk. megj.), kardinális kérdés lesz a gumikopás is, hiszen az lenne az ideális, ha alkalomadtán négy stintet is kihúzna egy szett gumink, de egyelőre ezt még nem tudtuk megoldani. A fogyasztásunk jó, a tempónk is, de az Audik mozgásán látszik – és tudjuk -, hogy kezesebb autók, könnyebben kezelhetőek. Az időmérőt hoztuk gond nélkül, de az időmérő valójában apróság, nem jelent sokat a rajthely itt.

- Mennyire szól ez az egész az autó menedzseléséről és a lift and coast-ról? A Forma-1-es pilóták folyamatosan arra panaszkodnak, hogy nem hagyják őket versenyezni, nektek mennyire van megkötve a kezetek?
- Ebből a szempontból sokkal jobb dolgunk van. Nyilván itt is kell foglalkoznod valamennyit a menedzseléssel, de míg mondjuk a Forma-1-ben az arány 70:30 a menedzselés javára, itt fordítva van. Többet autózol a saját tempóddal és nem is beszélnek a füledre állandóan. Leginkább arra kell figyelned, hogy az autót egyben behozd a pilótatársadnak. Ugyanakkor, ha emlékszel a tavalyi futamra, akkor láthattad, hogy a nyertes Audi is aránylag sokat állt a boxban, amikor elszállt a turbója, mégis nyerni tudtak. Itt az utolsó pillanatig sincs eldöntve semmi.

- Hallom szépen gyarapszik a Porsche-gyűjteményed is... mennyire más egy ilyen csapatban versenyezni? Valós még ma is a legenda, vagy már csak egy marketing-lózung?
- Na igen, van már egy pár 911-esem, de az igazat megvallva elég régen gyűjtöm őket. Nézd, alapvetően a Jaguar és a Red Bull is profi csapat volt, mindenki nagyon felkészülten csinálta a dolgát, nagy tudású emberekkel dolgoztam, évekig. De azért érezni a különbséget, mert a Porsche gyári csapat. Teljesen máshogyan működnek a dolgok, amikor ott áll mögötted egy egész autógyár. Itt nem kell várni erre vagy arra, sem szimuláció-eredményekre, sem alkatrészekre: itt minden van és azonnal van, más lehetőség nincs. Ez azért elég komoly dolog és remek érzés. Mindenki az eredményért dolgozik és bíznak abban, hogy te vagy az, aki elhozza nekik azzal az autóval, amit ők terveztek vagy raktak össze. Én pedig nem akarok csalódást okozni nekik.

Romain Dumas – Webber mellett – a rangidős az LMP1-es pilóták között a maga 38 évével. Amolyan bolygó hollandi ő, hiszen a formaautós karrier után a Porschéval vágott bele a hosszútávú versenyzésbe, de ment Audi R15-tel is. Háromszor nyert a 24 órás Nürburgringi futamon, egyszer a Spa-i 24 óráson és 2008-ban Sebringben is. Elképesztően tapasztalt, hiszen 15 éve nyomja már az autóversenyzés ezen formáját, egyszer nyert Le Mans-t, még 2010-ben az Audival.

- Romain, kíváncsi vagyok a te véleményedre is, Marktól az imént ugyanezt kérdeztem: szerinted mi a Porsche gyenge pontja az Audival szemben?
- Az Audik aero-csomagja jobb. Főleg az autó elején van jobb tapadásuk, más az orrkiképzésük és ez a kanyarokban sokat segít nekik.

- Meglep ez a válasz, hiszen a mondás az, hogy a Porsche nagyon jól teljesít pláne itt, de ezek szerint...
- Ezt most ne úgy értsd, hogy rosszak vagyunk. Az autónk nagyon gyors és erős, a hibrid rendszerünk szerintem a legjobb jelenleg és a hátsó tengelyt jól használjuk mi is, de elöl nem vagyunk olyan jók. A gumikérdés is kemény dió, mert a két stint egy szetten a minimum, de szerintem mindenki megpróbál legalább hármat menni egy garnitúrán és nekünk az lenne az ideális, ha néha tudnánk menni akár négyet is. Ami – szerintem – jobb, az a boksz-munka. Rendkívül gyorsak és ügyesek a srácok odabent, de ettől függetlenül ez akkor is egy 24 órás verseny, szóval kell hozzá némi szerencse is.

A Porsche-központból kifelé menet még mindenképpen szerettem volna beszélni egy GT-pilótával is, hiszen ők egy kicsit az LMP1-es csapat árnyékában állnak végig a hétvégén, pedig ha valahol, akkor a GTPro- és Am-kategóriákban még inkább gyilkosabb a harc, mint a leggyorsabbak között.

Michael Christensent nem sokan ismerik, pedig ő sem egy zöldfülű újonc. 2011-ben már úgy csatlakozott a Porsche fiatal tehetségeket kutató programjához, hogy mögötte volt több gokart-bajnoki cím, több szezonnyi Formula BMW, GP3 és GT Masters-futam is, 24 éves korára pedig a gyári Porsche Manthey csapat tagja lett (tavaly).

- Michael, ez elég kemény verseny lesz most.
- Így van, sosem könnyű, de ezúttal megkaptuk az Astonokat, nagyon gyorsak, ráadásul Fisichella odaért a második helyre az AF Corse Ferrarival...

- Ettől függetlenül úgy látom, hogy a komolyabb gondok elkerülnek titeket, az autó pedig – ha nem is a leggyorsabb – de nagyon stabilan teljesít.
- Jól látod, alapvetően nem aggódunk, titokban nem is az Astonok aggasztanak, sokkal inkább a Ferrari, de a kocsink problémamentes és nagyon megbízható, remekül felkészültünk és jó a hangulat a csapatban.

- Mennyire töri meg a lendületet mondjuk egy olyan Magnussen-féle baleset, ami tegnap történt? (Jan Magnussen csúnyát esett az időmérőn, autóját nem tudták összerakni és a GT-kategória egyik nagy esélyesének vissza kellett lépnie a versenyből. – a szerk. megj.)
- Természetesen ilyenkor mindenki bánja ezt és az első dolog, ami eszedbe jut, az az aggodalom, mert akár te is lehetnél ott. Szomorú dolog, hogy ez történt Jannal, mert ez a legrosszabb, amikor ennyi felkészülés után még a verseny előtt fel kell adnod. Azt, hogy az embert a pályán megelőzik könnyebb megemészteni, mint a tényt, hogy még csak ki sem próbálhatta magát a többiekkel szemben. Ronda dolog és bánom, mert jól ismerem Jant és nagyot versenyeztünk volna holnap.

- Ilyen műszaki hiba azért nem fordul elő gyakran... (Magnussen gázpedálja felakadt, ráadásul éppen a Porsche-kanyar kijáratánál.)
- Nem és ebben az esetben esélyed sincs tenni bármit. Ez egy ritka műszaki gond volt és minden, amit tehetett az volt, ami látszott, örülünk, hogy nem lett semmi baja.

- Hogy álltok a gumikopással? A 911-esek hátsó gumijai kényes dolgok...
- Megtanultuk kezelni, de nagyon oda kell figyelni arra, hogy ne kerüljünk túlkormányzott helyzetbe sokszor és ne csússzunk keresztbe. A túlzott kopás korai cserét eredményez és azon elúszhat akár a győzelem is. Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy meg tudjuk csinálni, mert az autónkkal semmi gond nincs és nem is volt és ha ez kitart, akkor nyerünk.

Az oldalról ajánljuk

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Neked ajánlott