A lakóautókba épített technika nagy részét egy-két gyártó gyártja, nincs konkurencia, így szinte annyit kér a cuccért, amennyit akar. Cserébe általában jó minőségű anyagokból készült, strapabíró szerkezetek (bár sajnos itt is tapasztalható némi elkurvulás a nagy gyártóknál).
Az alap egy hagyományos 3,5 tonnás furgon. Ez az esetek többségében Fiat Ducato, vagy valamelyik francia testvére. Ennek az egyik oka természetesen a beszerzési ár (olcsóbb), de az alábbi táblázat is jól mutatja, hogy nemcsak az ár (egy ilyen Ducato kisbusz automatával kb. bruttó 11-12 millió körül van az átlagvásárlónak), hanem a belső tér méretei is döntőek. És ebben a Ducato vezet.
Fiat Ducato | Ford Transit | Mercedes Sprinter | VW Crafter | Iveco Daily | |
méret | 3.5t, LH3 | 350, FWD, L3H2 | 3.5t, RWD, magas, közepes tengelytáv | 3.5t, középmagas | LH2 |
saját tömeg | 1975 | 2161 | 2075 | 2031 | 2305 |
terhelhetőség | 1525 | 1455 | 1295 | 1469 | 1195 |
külső méretek | |||||
hosszúság | 5998 | 5981 | 5926 | 5986 | 6050 |
szélesség | 2050 | 2112 | 1993 | 2040 | 2010 |
magasság | 2524 | 2431 | 2757 | 2590 | 2610 |
tengelytáv | 4035 | 3750 | 3665 | 3640 | 3520 |
raktér méretek | |||||
hosszúság | 3705 | 3494 | 3265 | 3450 | 3540 |
szélesség | 1870 | 1784 | 1780 | 1832 | 1800 |
magasság | 1932 | 1886 | 1940 | 1961 | 1900 |
rakodási magasság | 535 | 550 | 758 | 570 | 663 |
oldalajtó | |||||
szélesség | 1250 | 1300 | 1300 | 1311 | 1250 |
magasság | 1755 | 1700 | 1820 | 1822 | 1780 |
hátsó ajtó | |||||
szélesség | 1562 | 1565 | 1565 | 1552 | 1540 |
magasság | 1790 | 1748 | 1840 | 1840 | 1780 |
Kezdjük a fűtéssel. A kocsiban egy Truma Combi 4 kombi kazán volt, ami PB gázzal üzemelt. 10 liter meleg (60 fokos) vizet tud készíteni 20 perc alatt, pillanatok alatt befűti a lakóteret is. Meglehetősen kompakt, hiszen az egykor külön lévő fűtést, körfűtés-ventilátort, bojlert egyesít egy üresen 14 kilós kis doboz. Alapból négy meleglevegő-kimenete van, persze ezeket tovább lehet ágaztatni a jobb hőelosztás miatt.
Téli és nyári üzemmódja van, hogy nyáron ne fűtsön fölöslegesen, ekkor mint hagyományos gázbojler üzemel. Télen automatikusan a termosztáton beállított hőmérséklet és a hőérzékelő értékei alapján kapcsolgatja a fűtést, ventilátor-fokozatot. Mivel víz van benne, így fennáll a szétfagyás veszélye. Ezt elkerülendő a rendszerben be volt építve egy Frost Control automata víztelenítő szelep, ami, ha a szelep hőfoka 3 fok alá esik, egyszerűen kiengedi a szabadba a kazánban található vizet.
A kezelőpanel nem csak a fűtést, szellőzést és meleg vizet szabályozza, de ha van, a gyártó klímáit is vezérelhetjük, illetve a gáztartályok szintjéről is tájékoztat. Utóbbiról a LevelControl gondoskodna, ha lett volna, ultrahanggal mérve a gázszintet. A vezérlésen található iNet Ready felirat arról tanúskodik, hogy hozzá lehet kapcsolni egy modult (iNet Box), amivel a telefonunkról tudjuk vezérelni bluetooth-on vagy mobil hálózaton keresztül – utóbbihoz persze már SIM-kártya szükséges.
A konkrét lakóautóban, mint majdnem minden ilyen járműben, a főzést és a meleg vizet, fűtést PB gáz biztosítja. A gáz acél palackban van, ami elsősorban abban különbözik a tűzhely mellett álldogáló PB palacktól, hogy baleset esetén a masszívabb tartály nehezebben pukkan el. Alternatív megoldásként létezik tisztán elektromos, kombinált elektromos/gázos, sőt mostanság már gázolajos rendszer is. Utóbbi előnye, hogy nem kell a gázpalackkal törődni, hiszen a kocsi tankjából nyeri a fűtőanyagot. Cserébe jóval drágább, mint a PB-s rendszer, egy Truma Combi D6 kombikazán jó egymillió forint.
A gáz nyomását reduktor csökkenti 30 mbar-ra (régebbi modellek esetén 50 mbar-ra). Ebben a kocsiban egy Truma Duo Controll CS a reduktor, ami egyben gondoskodik a az egyik gázpalack kiürülése esetén az automata átkapcsolásról is. A CS a modell nevében a Crash Sensort jelenti, ez teszi lehetővé (jogszabály írja elő), hogy menet közben is lehessen használni a gázrendszert, mert a szenzor baleset esetén lezárja a rendszert.
A visszajelzője tájékoztat a palackok kifogyásáról, téli módba pedig bekapcsoljuk az Eis-Ex jégtelenítőt, ami megakadályozza a reduktor elfagyását hűvösebb (5 fok alatti) időben. Erre mondjuk a Hymercarban kevés az esély, hiszen a fűtött térben található a tartálytároló is. Apró trükk a nyugodtabb téli működtetésre, ha fagyos időszakban tisztán propán gázt töltetünk. Ugyanis a butángáz magasabb forráspontja miatt 0,5 fok alatt cseppfolyós marad, és nem szeretne kijönni.
A gázrendszer része, bár nem kapcsolódik szervesen hozzá, a CO-érzékelő. Ez abban különbözik a lakásokban találhatótól, hogy nem csak szén-monoxidot, hanem a PB- és altatógázt(!) is jelez. Ez utóbbi azért érdekes, mert némelyik országban sajnos előfordul ilyen módszerrel elkövetett rablás.
Ami a főzést és mosogatást illeti, ebben a lakóautóban egy Dometic tűzhely és mosogató kombó volt, ami pont jó méretnek találtatott, bár nekem kicsit megszokandó az üvegtető. Oké, gondolom ki van ide találva, meg nehezen törik össze, de akkor is.
A lakóautók/lakókocsik többségében abszorpciós hűtő szokott lenni. Ez egy hőszivattyú, ami gyakorlatilag fűtéssel hűt, és nem tartalmaz semmilyen mozgó alkatrészt. Nagy vonalakban úgy működik, hogy a rendszerben ammónia és víz keveréke van, amit a kazánban felmelegítünk. Ekkor az amúgy rendkívül mérgező ammónia gáz kiszabadul, és bevezetődik egy ferde bordás csőbe, ahol lecsapódik, és befolyik a elpárologtató szakaszba. Ekkor újra gázzá alakul, miközben hőt von el. Ez a szakasz a hűtő belsejében lakik, így ott hideg lesz. Az ammónia további útja a kiindulási pontjához vezet, ahol víz van. A víz igen jól meg tudja kötni az ammóniát, így elnyeli azt, lefolyik a kazánba, és kezdődik újra a körforgás.
Ennek a technikának az előnye, hogy gyakorlatilag hangtalan, és bármivel (PB gáz, 12V, 230V) tudjuk üzemeltetni, ami meleget ad, így ideális a lakóautóba. Viszont nagyon drága, elég lassan indul be a hűtési folyamat és ha beindult, akkor is rosszabb a hatásfoka a hagyományos kompresszoros hűtőnél. A működési elvből adódóan, ha például nagy meleg van, nem lesz elég a hőkülönbség a hűtőrácsnál, így a rendszer leállhat. Ezen segíteni lehet ventilátoros szellőztetéssel, és azzal is, ha árnyékban tartjuk a lakó hűtő felőli oldalát. Főleg a régebbi modellek egyébként is érzékenyek az elhelyezkedésre, vagyis leginkább csak vízszintes állapotban működnek jól.
Karbantartásuk a takarításon kívül a hátsójának portalanításában, a szellőzőnyílások tisztán tartásában merül ki. Ekkor érdemes ellenőrizni a gázégőfejet, ahova hajlamos beköltözni egy bizonyos pók. Ha sokáig nem használjuk, beindul a csövekben a rozsdásodás, amitől eldugulhat a rendszer. Így azt tanácsolják, hogy hosszú pihenés után érdemes kiszerelni és felfordítani a hűtőt.
Ilyen kis méretben nagyon kevés cég gyárt abszorpciós hűtőt, így igen drágák. Mellesleg Jászberényben 1962 óta gyártanak ilyen hűtőket, kezdetben a Lehel Hűtőgépgyár, később Elektrolux, most épp a Dometic Zrt. égisze alatt, mind a mai napig.
Ami a lakókocsikhoz szokott szememnek a Hymercaron rögtön feltűnt, a külső szellőzők hiánya volt, és miután utána néztem, kiderült, hogy ebben az autóban nem abszorpciós hűtő volt, és nem is Dometic márkájú. Hanem a Thetford Terminátor-rajongóknak ismerősen hangzó T1000-es modellje. Szerencsére ez jó esetben nem válik folyékonnyá és nem is pusztít el minket. Ez az otthon is ismert kompresszoros módszerrel tartja hűvösen a behelyezett dolgokat, viszont tisztán 12 voltos a rendszere, így akár pár napelemről is elzöröghetne. Bár zörögni pont nem zörgött nagyon, simán tudtam aludni mellette, éjszakai módba kapcsolva.
A Thetford amúgy jobban ismert a kempingvécéiről, a kocsiban is ez volt. Konkrétan egy C263S kazettás wc, ami elektromosan öblíthető (12V), az öblítővizet a tisztavíz-tartályból nyeri. A nem kívánt illatok elkerülésére automatikusan beinduló szellőzőventilátor van beépítve, amit a vezérlőpanelről is kapcsolgathatunk, és innen láthatjuk a kívülről üríthető 17,5 literes fekáliatartály telítettségi szintjét is.
A többi folyadék szintjét az ajtó felett elhelyezett panelen (LT453) követhettük nyomon, és itt volt a lakórész és a vízszivattyú kapcsolója, illetve a külső betáp kijelzője. A vízrendszer egy lakóautóban többnyire úgy épül fel, hogy van egy frissvíz-tartály, amit rendszerint a lakóautó oldalán lévő nyíláson keresztül tudunk feltölteni. Benne vagy mellette akad egy szivattyú és egy puffertartály.
A szivattyút két módon lehet üzemeltetni. Az egyik, régebbi megoldás a csapokba beépített mikrokapcsoló, ez hajlamosabb a meghibásodásra és a csap kinyitásakor az elején nem nagyon van nyomás. Manapság már inkább nyomáskapcsolós megoldások vannak, vagyis nyomás alatt van az egész rendszer, és a szivattyút a csap kinyitása miatti nyomásveszteség kapcsolja be. Előnyei, hogy nem kell várni, amíg felépül a víznyomás, és nem kell bevezetékezni az egész csőhálózatot.
A mosogatóból és a fürdőből kijövő lefolyó egy szürkevíz-tartálynak nevezett tárolóba végződik, ami egy klasszikus zárószeleppel üríthető például a kempingek erre kijelölt helyén.
A vezérlőből kijövő kábeltenger a másik végén egy Schaudt EBL 211-es vezérlőmodul üldögélt. Ez mindent kezel, kapcsolgatja az akkukat, visít, ha kicsi a feszültség, tölti a munka-akut, méri a tiszta és szürkevíz-tartály szintjét, kezelte volna a napelemeket, ha lettek volna.
Jobb oldal: munkaaksi állapota, tisztavíz szint, szürkevíz szint, indítóakku állapotaGaléria: Hymercar
Az első ülések többé-kevésbé gyáriak voltak, csak az első kettő kapott egy-egy forgatómechanizmust. Az alsó és a felső szinten is a lassan szabvánnyá váló Froli sleep rendszere volt, amik ránézésre kis gázplatnikra emlékeztetnek, de valójában nagyon kellemesen rugóznak.
Az oldal- és hátsóablakok Dometic S5 névre hallgattak, olajos kitámasztóval, integrált hővédős sötétítővel és szúnyogháló rolóval. A régi beakadós vagy csavarral rögzítős megoldáshoz képest ég és föld ez az teleszkópos technika.
Ez amit eddig leírtam, több mint 2 millióba kerül, és ebben nincs benne a huzat, a matrac, a komplett szigetelés, a bútorok és a zuhanykabin beépítése, a vezetékezés, lámpák, kapcsolók, miegymás és persze ezek munkadíja. A konkrét Hymercar vége 19 millió körül volt, ami nem kevés, de ha azt vesszük, hogy például egy expedíciós lakókamion akár 50 millió is lehet, akkor mindjárt másképp néz ki.
Bruttó ár | |
Truma Combi 4 kombi gázkazán | 730 000 Ft |
Frost Control fagyvédelmi csap | 42 000 Ft |
Truma Duo Control CS reduktor | 42 000 Ft |
Truma DuoC gáz kezelőpanel | 54 000 Ft |
Eis-Ex reduktor jégtelenítő | 13 000 Ft |
GAS 3 Professional gázjelző | 38 000 Ft |
Dometic tűzhely/mosogató | 129 400 Ft |
Thetford T1000 | 259 000 Ft |
C263D kazettás wc | 145 990 Ft |
Schaudt EBL 211 vezérlőmodul | 110 576 Ft |
ülésforgató 2x | 150 000 Ft |
Froli system rugórendszer | 88 000 Ft |
Dometic S5 ablak 4x (körülbelüli ár) | 581 812 Ft |
Összesen | 2 383 778 Ft |
Az árak a cikk megjelenéskori listaárakat tükrözik!
A tesztautót a Hymer hivatalos hazai forgalmazója, a VPT-Caravan bocsájtotta rendelkezésünkre.
Még több lakóautós cikk a Totalcaron
- Kaliforniában betiltanák a lakóautók forgalmazását magas környezeti terhelésük miatt
- A lakóautókat gyártó cégek egyelőre nincsenek felkészülve az elektromos átállásra.
- Lakóautód van? Januártól 3,5 tonna felett drágább az utazás
- Olyan nincs, hogy mindenki jól jár. Járulékos veszteségek mindig akadnak, az útdíjrendszerben most éppen a 3,5 t feletti lakóautósok váltak azzá.