A Lyon Air Museumban valami furcsaság sárgállik ki a Porsche 906-os és az A26-os bombázó mögött. A formája miatt akár gyorsasági versenyen is indulhatna, de a valóság picit más.
A Porschéknak sosem kellett a jó formákért a szomszédba menniük, és nincs ez a traktor üzletágban sincs másképp. A régi modellek különösen jól sikerültek, a 238-asra és társaira régóta csorgatom a nyálam.
De talán a legdurvább formát a P312 kapta: ez a brazil traktornak is nevezett munkagép kicsit olyan, mintha sebességrekordra készülne, ám a Bonneville-i sósivatag helyett a becenevét is adó brazil kávéültetvényeken suhant.
Az egész 1944 körül kezdődött, amikor Porsche megépítette a Volksschleppert avagy néptraktort, amit pár évre rá az AP-17 univerzális traktor követett. A háború után felpörgő brazil kávétermesztésre rárepülve gondoltak egyet, és az AP-17-ből kifejlesztették a P312 Caffe Traint. Egészen szokatlan, mégis kellemes formatervű jármű jött létre. Az eredetinél keskenyebb nyomtávra volt szükség, hogy elférjen a sorok között, ehhez átépítették a z előd futóművét. Az áramvonalas burkolat is a munka hatékonyságát szolgálta, a gömbölyded lemezekről lecsúsztak az ágak, így védve a növényeket a sérüléstől.
Kapott egy 5 fokozatú sebességváltót, a korai modelleket pedig egy kéthengeres, négyütemű, 24 lóerős 1696 cm3-s benzinmotor mozgatta. A traktorok már akkor is jellemzően dízelek voltak, de a brazil gazdák nem akarták, hogy összefüstöljék a termést. Ez a konstrukció később gyengének bizonyult, és egy 30 lóerős, 1820 cm3-s motorra cserélték. A motorok érdekessége, hogy már akkor is tudtak etanollal működni.
A tesztek igen ígéretesek voltak, a traktor hidraulikus kihajtást kapott, emellett egy kapa is tartozéka volt, amit a ma is megszokott hárompontos vonószerkezetre lehetett akasztani, így végül a brazil hatóságok is rábólintottak.
Ekkor kezdődtek a gondok: az első rendelés 1000 traktorra vonatkozott, amiből 200-at le is gyártottak, és darabokban el is indultak Brazíliába. A terv az volt, hogy ezeket helyben fogják összeszerelni, sőt később gyártani is (mellékszál: nálunk is volt ilyesmire kísérlet, nem is olyan régen Rába-Volvo vonalon , az se volt osztatlan siker).
Az érkezés nem annyira volt zökkenőmentes: sokáig álltak a ládák a vámon, de amikor ezen végre túljutottak, kiderült, hogy a brazil partnernek nincsenek eszközei az összeszereléshez. A sok nehézség és időhúzás eredményeképp a végére csak a legyártott 200 darabot sikerült eladni, amiből máig körülbelül 20 darab maradhatott fent, így a ritkasága és a formabontó kinézete miatt is az árverések népszerű darabja.
Még több Agro tartalom a Totalcaron
- Távolról állították le az Ukrajnából ellopott traktorokat
- Az orosz erők kitartóan fosztogatnak az országban, a John Deere távolról tiltotta le a lopott gépeit.
- Így készülnek a kombájnrekorderek
- A húsztonnás gépek nem pont úgy készülnek, mint az autók, de legalább olyan változatosak az extráik. Belgiumban jártunk, a New Hollandnál.