8 új autó, amire porcosodik
Nem véletlenül rajonganak annyian a veterán autókért, az NVH-nek (noice, vibration, harshness) való megfelelésnek köszönhetően egyre kevesebb a kapcsolat az autó mechanikája és vezetője közt. „Régen minden jobb volt” szokták mondani az emberek és bár a klasszikus vezetési élményt keresőknek valóban egyre kevesebb választási lehetősége van, elkeseredni azonban mégsem kell. Lehet még élvezhető új autókat venni.
1. Mazda MX-5 ND
Egyértelmű, talán még kicsit elcsépelt válasz is lehet a kérdésre az MX-5. Kicsi, könnyű, hátsókerekes roadster, a tökéletesre reszelt kéziváltójával egy imádnivaló kis gyösz. Az 1.5-ös szívó motorjának tök jó hangja van, miközben benzinpárával is el tud járni - nem túl erős, kicsit dülöngél az alap futóművel, de nagyon szerethető. Korábban többször is szerettem volna venni egyet a korábbi szériákból (amikor még 5 kilóért bukólámpás NA-t adtak), de valahogy mindig másfelé sodort az élet. Jelenleg pedig nem vagyok abban a helyzetben, hogy egy 2 üléses autó legyen a megfelelő választás (két kisgyerek), ezért is lett helyette E46 330Ci kabrióm. Nyugdíjas koromra - amikor a gyerekek már rég kirepültek - elteszek majd egyet és azzal kabriózunk le a Balatonra.
2. Toyota GR86
A fenti problémákra (MX-5 kicsit gyenge, két üléses) ad nekem választ a GR86. Mivel nem vagyunk egy túlzottan nagynövésű család és a gyerekek is kicsik, így pont elférnénk benne. Az elődmodell GT86-hoz képest reszeltek rajta kicsit, felfúrták 2,4-esre a boxermotort és megszűnt a sokak által fájó pontként kiemelt nyomatékszegénység. Ráadásul szebb is lett és ahogy változnak az idők (az autóipart hosszútávon nézve), befektetésnek sem lesz rossz.
3. Suzuki Jimny
Pont az a bajom vele, mint az MX-5-tel, hogy újonnan már csak két személyes (tgk) verzióban vásárolható meg. Ha nem így lenne, már a kertemben állna. Hogy miért és egyáltalán mi szükségem van rá, arra pontos választ nem tudnék adni, egyszerűen csak kurva jó. Amikor egy hétig nálam volt az autó, rájöttem miért szeretnek annyian off-roadozni. Nincs két méterenként véda, rendőr, sminkelő háziasszony, telefonját nyomkodó tini, aki zavarna a közlekedésben, csak madárcsicsergés, őzike invázió és hatalmas csapatások. Mert a homokban, sárban csúszik az autó, korrigálni kell, nem szabad elvenni és közben irtózatosan szabadnak érzi magát az ember. Ezt éreztem én is, erre már csak rátett a Jimny a brutál cuki külsejével és szerethető méreteivel. Imádtam!
4. Ford Mustang
5 liter, V8 – ha a mai újautó árakat nézzük, fillérekért. „Egyebet nem tudok elmondani, kérem kapcsolja ki.”
5. Suzuki Swift
Kis bohóccal is lehet nagy cirkuszt csinálni, tartja a mondás és teljesen igaz ez a kis Swiftre is. Amikor a 30 éves magyar Suzukira emlékeztünk, írtam pár sort arról, hogy annak idején vásároltam egy új Balenot, amibe ugyanez a motort szerelték. A kis 1.2-es Dualjet motor, a 90 lóerejével nem tűnik soknak, de ha a 865 kilós önsúlyt is nézzük, kijön a matek. Igazi városi büntetőgép lett, ami nyélen küldve 5 litert fogyaszt városban - Swift pedig még néhány kilóval könnyebb is a Balenonál. Azóta belekerült egy mild hibrid rendszer és a motort is lebutították 83 lóerőre, de ne legyenek kételyeink, az összkép nem sokat változott, még mindig egy élvezetes kis autó.
6. Ford Transit Custom Nugget
Lakókocsizós családban nőttem fel, így belém van oltva a kempingezés. Folyamatosan nézegetem is a használt lakóautókat, de ha már újautót kellene választanom, egyértelműen közte lenne a Custom Nugget. Na nem az óriás bálnapéniszt a homlokára növesztett Nugget Plus verzió, hanem a sima, kinyitható tetejű. Ebben a sportszámban egy VW California T6.1 lenne az egyértelmű választás, viszont abba még mindig nem oldották meg a budi kérdését. A Fordban pedig igen és néha jól jön ha biztonságban tud egyet kullantani az ember fia.
7. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Mert ennél közelebb Ferrarihoz nem tudsz kerülni. A biturbó V6-ost Maranellóban, a California T motorjával közösen fejlesztették - az kettővel több hengert kapott. Igazi olasz autó, pillanatok alatt csábítja el az ember szívét. Egy hibája van csak: nem kombi (tudom-tudom, ott a Stelvio, de a sportos SUV fogalma nekem még mindig távol áll a kicsi szívemtől).
8. BMW M3 Competition xDrive Touring
Van azonban, aki nem hagyta ki a kombi-ziccert és megcsinálta a tökéletes gépet. Ha egy autót kellene választanom, ez lenne az. Külön posztban már ömlengtem róla elég hosszan, így most csak néhány gondolat erejéig emlékeznék meg róla. 510 lóerős, összkerekes (ha akarjuk, csak hátul hajt) vadállat, amibe befér a Lehel hűtő és talán az utóbbi idők első BMW-je, amit mindenki szeret, mert őszinte.