Két kanadai őrült, egy vén Land Rover, és egy világkörüli kaland sztorija

2023.08.19. 10:28

Izgalmas történetek bukkannak fel néha az aukciós oldalakon hirdetett, különleges autók kapcsán. Például itt ez az 1957-es Land Rover Series I, ami bár elsőre fura színű mentőautónak tűnhet, igazából egész életében expedíciós terepjáró volt. Két kalandvágyó srác járta be vele a világot az ötvenes évek végén, így aztán az agg, de jó formában lévő Landy sokat tudna mesélni, ha lenne szája. A The Grizzly Torque és a The Rover Boys sztorija következik.

A történet egyik főhőse Bristol Forster, aki 1957-ben diplomázott a Torontói Egyetemen, majd rájött, hogy az addigi életében túl sok volt a tanulás és túl kevés az izgalom. Élményekre vágyott, fel akarta fedezni a világot, amit addig csak a könyveiben látott, hajtotta a tettvágy.

Itt már kezdett körvonalazódni a fejében, hogy nem azzal szeretné folytatni az életét, hogy elhelyezkedik egy olyan munkakörben, amit a diplomája indokol. Az ilyen nagyszabású, kicsit őrült tervekhez azonban jól jön a társaság, így aztán felkereste az egyik legjobb barátját, Robert Batemant, aki szinten nemrég diplomázott, és akkoriban tanárként dolgozott.

Bristol felvázolta Robertnek a világkörüli út ötletét, amit barátja lelkesen fogadott, főleg amikor kiderült, hogy nem csak valami lájtos utazgatásról lesz szó. Nem kérem, a srácok komoly kihívást terveztek: olyan helyeket is látni szerettek volna, amik nincsenek az útkönyvekben, nehezen elérhetőek, cserébe olyan élményekkel kecsegtettek, mint egyébként semmi más. Bristol apja sikeres üzletember volt, így némi pénzügyi hátszél is adott volt.

Kellett egy Land Rover

Mivel már kezdetben úgy tervezték az utazást, hogy vadregényes tájakat szeretnének bejárni, ehhez találni kellett valami erre alkalmas járművet. Akkoriban egyszerűbbek voltak dolgok: nem voltak terepjárónak kinéző városi autók, hanem ami úgy nézett ki, az tudta is. Logikus döntést hoztak, amiben azért lesz egy kis csavar: egy Land Rover Series I-et néztek ki.

Kapcsolódó
A legelső Land Rovert kiásták a földből, majd átszelték vele Mongóliát

A legelső Land Rovert kiásták a földből, majd átszelték vele Mongóliát

Tényleg az eredeti 1948-ból, és elképesztő, mire képes ma is.

Nem csak az volt fontos szempont, hogy a jármű praktikusan akárhol elmenjen, hanem az is, hogy ha esetleg lerohad, akkor egyszerűen meg tudják javítani helyben. Mert ugye normál esetben maximum bosszantó és költséges egy váratlan hiba és a szervizelés réme, a dzsungel, vagy épp a sivatag kellős közepén azonban élet és halál között dönt, hogy meg tudják javítani, vagy megeszik őket kiszáradás közben az állatok. A Landy azonban remek választásnak tűnt, hiszen olyan egyszerű, mint a faék, és körülbelül tizenhat alkatrészből áll.

Megrendelték a Land Rover Series I-et, de voltak egyedi igényeik: mentőautós kasznival kérték, amit a Pilchers nevű cég készített. A Landy-t nem csak a nagyobb kaszni tette különlegessé: rendeltek hozzá alumínium tetőcsomagtartót, volt benne fűtés – extra volt akkoriban! – és még napellenző is volt a szélvédőn. Akadtak még egyedi tárolórekeszek, helyet csináltak a plusz üzemanyagkannáknak, illetve tetőablak és egy egyedi csörlő is akadt.

Végül a Land Rover támogatta Bristolt és Robertet: csak az autóért kértek pénzt, az összes átalakítást ők állták. Bristol még egy tanfolyamon is részt vett az expedíció előtt, ahol megtanulta, hogy miként kell teljesen szétszedni, majd újra összerakni egy Series I-et, így a szerelés már a vadonban sem érhette teljesen készületlenül. Végső simításként a Land Rover megkapta a The Grizzly Torque nevet, amit fel is festettek a szélvédő fölé.

Kapcsolódó
Életem legjobb rossz autója

Életem legjobb rossz autója

Az első Land Rovereket még közúti traktorként tartották számon, és bizony az évekkel ez nem sokat változott. Itt nem sofőr vagy, hanem gépkezelő!

Miután a kész Landy-t Sulihullban lévő gyárban átvették, még elvitték egy amolyan felvezető túrára Skóciába, hogy kicsit ráérezzenek az új autóra mielőtt hajóra teszik és elindítják Afrika irányába. Robert nem érezte magát komfortosan az autóban, mert félt, hogy kárt tesz benne, így a sofőr Bristol lett, Robert pedig más feladatokat vállalt.

The Rover Boys

Bristol faterja is belement, hogy támogatja a nagyravágyó expedíciót, de azért voltak feltételei. A srácoknak is be kellett szállniuk fejenként kétezer dollárral – akkoriban az sok pénz volt –, illetve az egész utazást dokumentálniuk kellett. Írásban, fotókkal és videókkal. Ehhez ma elég lenne egy vékony Macbook Air és egy tetszőleges telefon, de akkoriban ez a faladat jóval nagyobb falat volt: kellett írógép, filmes fényképező és filmek, illetve egy szintén filmes kamera és az ahhoz tartozó függelékek.

Úgy tervezték, hogy ez úgy-ahogy élőben zajlik majd, mivel a nyersanyagot postán visszaküldték innen-onnan Kanadába, ahol a Toronto Telegram rendszeresen lehozta a sztori folytatását. Így aztán ezrek izgulhatták végig a srácok kalandjait, akiket The Rover Boysnak, vagyis béna fordításban a Roveres Fiúknak neveztek.

Irány Afrika!

A kaland Ghánában kezdődött, Afrika nyugati partján. A terv szerint az út Nigérián, Kamerunon, az akkor még létező Francia-Egyenlítői Afrikán, Ruanda-Urundin, Ugandán, Kenyán át vezetett, a végpontja pedig a mai Tanzánia területén fekvő Dar es-Salaam városában ért véget.

Az irigylésre méltó – és valószínűleg nem könnyű – utazás során Bristol és Robert átszelte Afrikát. Összehaverkodtak a pigmeusokkal is, akik közül páran elkísérték őket egy darabon, méghozzá úgy, hogy ők is a Land Roveren utaztak. Állítólag a rugók nem viselték jól, hogy vidám pigmeusok alatt roskadoznak, de végül kibírták. Az viszont egészen biztosan megérte, hiszen ennyire különleges élmény ritkán adódik.

A két Rover Boy Dar es-Salaamban hajóra rakta a homokszínű Series I-et, ami röviddel ezután megindult a következő célállomás, vagyis India irányába. Keleten se aprózták el: Indiából Nepálba indultak, majd az útjuk Burma (ma már Mianmar) felé vezetett. Ezután következett Thaiföld, majd Malajzia, végül pedig Szingapúr.

Az ázsiai körút sem maradt izgalmak nélkül: még Indiában kellett megmenteni egy szuicid hajlamú bringás életét, aki szembejött a Land Roverrel. Bristol beleugrott a fékbe, közben élesen korrigált, aminek az lett a vége, hogy az autó felborult. Végül szerencsésen, sérülés nélkül megúszták, és a Landy-n is csak az egyik ablak tört be. Az autót egy arra járó buszról leszálló csapat segítségével, kézzel állították talpra. A törött ablakot is sikerült egy plexilappal pótolniuk, így végül aránylag happy enddel zárult a necces szituáció.

Ausztrália se maradt ki

Szingapúrban ismét hajóra rakták a Grizzly Torque-ot, aminek a kerekei legközelebb Ausztráliában értek szilárd talajt. Az utazás során amennyire csak tudták, bejárták Ausztráliát, ahol többek között jártak a Snowy Mountains környékén is. Érdekesség, hogy ott is sok Land Roverrel – és Land Cruiserrel – találkoztak, amiket a cudar körülmények miatt használtak nehezen megközelíthető helyeken.

Az expedíció ausztrál szakasza Sydney-ben ért véget, ahol a Land Rover ismét hajóra került, és visszautazott a srác szülőföldjére, vagyis Kanadába. Kalandos és minden bizonnyal megismételhetetlen élményekkel telve, 14 hónap után a Rover Boys nagy utazása véget ért. A csodálatos Series I nagyobb problémák nélkül vészelte át az összesen 60 ezer kilométeresre nyúló túrát, így most már biztosan kijelenthetjük, hogy a srácok remekül választottak.

A Robert festményeivel díszített Grizzly Torque-ot Bristol kezdte használni napi járkálós autóként, azonban hamar kiderült, hogy városban használva nem elég haladós jármű egy ilyen öreg Landy. Végül az egyetemen eladta egy biológia szakos diáknak az autót, aki Texasba vitte egy tanulmányi kirándulás keretein belül. Mellesleg a vevő egy sast nevelgetett, szóval a Land Rover ismét olyan gazdát talált magának, aki nem teljesen normális. Persze jó értelemben.

Bristol valószínűleg azt hitte, hogy ekkor látja utoljára az autót, és ez évtizedekig valóban így is tűnt. Egy ilyen ívű sztoriban azonban már szinte várható volt, hogy történjen valami különleges, és hát történt is. Úgy alakult ugyanis, hogy a Grizzly Torque egy kanadai farmer pajtájában kötött ki, de felismerni nem volt olyan egyszerű: Robert festményai eltűntek róla, és a színe is világoskék lett. Több, másik Series I-essel karöltve búslakodtak ott, aztán jött a megmentő.

Feltámad a legenda

Itt jött a képbe egy Stuart Longair nevű arc, aki szeretett volna magának egy Series I-et, hogy felújítsa, így aztán eljutott a farmerhez, aki eladásra kínálta a Land Rovereket. Stuartot nem igazán érdekelte a sima mentőautónak tűnő, de igazából nagyon különleges Land Rover, csak egy szokványosat szeretett volna venni. A gazda azonban csak egyben adta el az összeset, így aztán Stuart végül belement a dologba, és megvette az összeset.

Kapcsolódó
2+1 versenyautó, ami megalapozta az autóbuzériámat

2+1 versenyautó, ami megalapozta az autóbuzériámat

Két német és egy angol, amiket te is ismersz, és még az is lehet, hogy rád is nagy hatással voltak.

Kiválasztott egyet, a többit pedig letámasztotta egy másik farmon, ami mellesleg egy Land Roverekkel foglalkozó barátjáé, egy bizonyos Alan Simpsoné volt. További tíz évig nem történt előrelépés a történetben, ekkor azonban Stuart hallott a The Rover Boys sztorijáról és rájött, hogy könnyen lehet, hogy egy igen különleges autó van a birtokában. Felkereste hát Bristolt, hogy nézze meg a fakó, kék mentőautót, hátha tényleg a Grizzly Torque-ról van szó. Bristol azonnal tudta, hogy régi, négykerekű barátját nézi épp, amiben még mindig az Indiában beszerelt plexi volt az eredeti ablak helyén.

A horpadt, ütött-kopott, szomorú állapotú Land Rover felújításért kiáltott. Ez egyébként nem volt egyszerű feladat, hiszen az egyedi kaszni miatt még a többi Series I-esnél is bonyolultabb volt alkatrészeket találni. A Birmabright nevű alumínium megmunkáláshoz külön szakértő segítségét kellett kérni.

A projekt bár egyáltalán nem volt egyszerű, végül sikerrel zárult, akárcsak az autó első nagy, évtizedekkel korábbi kalandja. A Grizzly Torque-ot kifogástalanul feltámasztották, utolsó simításként pedig maga Robert Bateman alkotta újra a korábbi festményeit a Series I oldalára.

A profin felújított, régi fényében tündöklő Grizzly Torque turnézott egyet erre-arra, még a Land Rover hetvenedik évfordulója alkalmából is kiállították, most pedig eljött az ideje, hogy eladják. Ha valaki szeretné megkaparintani a márka történetének ezt a sokat látott, izgalmas darabját, az RM Sotheby's Monterey-ben tartott aukcióján lesz erre esélye, augusztus 19-én. A különleges Landy-ért 80 ezer és 120 ezer dollár közötti összeget várnak, ami átszámítva 28 millió és 42 millió forint közötti összegnek felel meg.

Forrás: RM Sotheby's / Silodrome / Land Rover

Az oldalról ajánljuk

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

március 25., 17:54
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

23 perce
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
  • Közélet

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!

Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.

március 26., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33