2024.02.03. 06:06

A hírességek garázsában gyakran találni különleges autókat, ezek a színészek és rendezők viszont nem csak gyűjtögették, hanem a siker érdekében kölcsön is adták kedvencüket egy-egy szívüknek kedves film vagy sorozat forgatásához.

Korábbi összeállításunkban tíz olyan sztárt mutattunk be, akik forgatás közben beleszerettek a kellékként használt autókba, és haza is vitték a filmes relikviát.

Steve McQueen - Porsche 908/02

Hollywood aranykorának egyik legvagányabb alakja igazi autóbolond volt, a versenyzés szerelmeseként megvette azt a Porsche 908/02-es versenyautót, amivel Kurt Ahrens és Rolf Stommelen állt rajthoz az 1969-es daytonai 24 órás versenyen, majd indult vele a sebringi 12 óráson, ahol Mario Andretti mögött második lett. 1970-ben még két győzelmet szerzett az autóval, ami abban az évben Le Mansban is rajthoz állt Herbert Linge és Jonathan Williams párosával a kormány mögött. Itt volt egy kis maszek melója, ugyanis három Arriflex kamerát erősítettek rá a legendás film éles jeleneteinek forgatásához.

A filmtörténelem egyik leghitelesebb kamerás autójával az éjszakai órákban még McQueen is vett fel akciókat az 1971-ben bemutatott, dokumentarista stílusú Le Mans-hoz, végül mintegy tíz kilométernyi tekercset használtak el. A boxkiállások során a szalagot is cserélni kellett, és a kamerák plusz súlya miatt többet kellett tankolni, ezért a páros hiába fejezte be a versenyt a 9. helyen, nem hitelesítették az eredményt, mert nem tették meg az ahhoz szükséges távot. A színész ezután továbbadta a Porschét, amit egyik csapat sem tudott annyira leamortizálni, hogy 2022-ben ne cserélhessen gazdát 4 185 000 dollárért.

George Miller - Mazda Bongo

Listánkra ismét felkerült egy rendező, aki minden tőle telhetőt megtett, hogy a filmje sikeres legyen. Az 1979-es Mad Max szűkre szabott költségvetését mentőzéssel kereste meg, sőt, hajlandó volt a saját kisbuszát kölcsönadni az egyik kaszkadőr mutatványhoz. A legenda szerint a pénz elfogyott, mielőtt leforgathatták volna az utolsónak betervezett karambolt, és már így is több nagy üldözést ki kellett húzniuk a forgatókönyvből, ezért Miller feláldozta a kék furgont. Valójában csak egy roncs Bongóra volt pénzük, a rendező autójára csak az ütközés előtti, még ép állapot rögzítéséhez volt szükség.

RPReplay Final1706789398-ezgif.com-optimize.gif

Claus Theo Gärtner - Alfa Romeo Giulia Nuova Super

A német színész 1981 és 2015 között 301 részen át alakította Josef Matulát, a Két férfi egy eset talpraesett magánnyomozóját. A hobbi szinten a versenyzésbe is belekóstoló Gärtner minden autós jelenetben maga vezetett, ráadásul a sorozat elején - szponzor híján - a saját Alfájáva forgatott. A Giulia egészen a negyedik évad első részéig kitartott, amikor a rendező arra kérte, tegye keresztbe. Ez jól ment, amíg egy buckára fel nem futott, és azzal a lendülettel fejre nem állt. Gärtner kiszállt az autóból, a felvételt megtartották, és ennek örömére gyorsan leszerződtek az Alfa Romeóval...

RPReplay Final1706784540-ezgif.com-optimize.gif

Reviczky Gábor - Mercedes-Benz 230 S

Az Üvegtigrisben autóneppert alakító színészlegenda a magánéletben is szereti az autókat, különösen a klasszikus Mercikért rajong. A szóban forgó W111-es persze csak egy használt luxusautó volt a hetvenes évek végén, amikor színésztársától megvette. A sokat látott Merci bő 700 000 kilométert futott, mire az 1982-ben mozikba került Csak semmi pánik című filmet forgatták, az alja már annyira rozsdás volt, hogy nem lett volna gazdaságos megjavíttatni. A stábnak szüksége volt egy felrobbantható nyugati autóra, ezért Reviczky mindenki számára előnyös összegért felajánlotta nekik az öreg 230-ast.

Sylvester Stallone - Mercury Coupe

A színész saját bevallása szerint is lehetett volna jobb film az 1986-os Kobra. Ez nem jelenti azt, hogy nem ér időnként újranézni, akár csak az autós üldözés miatt. Vérbeli akciót látunk komoly kaszkadőr munkával és megsemmisülő sztárautóval. Az 1950-es, épített Mercury-t Stallone adta kölcsön, persze George Miller kisbuszához hasonlóan az eredetit csak azokon a képkockákon látni, ahol a legjobb formáját mutatja. Ahhoz, hogy a végzetes manővereket felvehessék, összesen négy replikát építettek. A 2010-es Feláldozhatók Ford F-100-asának eredeti példánya szintén Stallone számára készült.

Tim Allen - Chevrolet Bel Air Nomad

A komikus színész a klasszikus amerikai autók lelkes gyűjtője, nem véletlen, hogy az itthon kevésbé ismert Házi barkács című sorozatban is egy olyan tévés ezermestert alakít, akinek az ereiben benzin folyik, és alkalomadtán a szerszámokat is egy apró V8-as motorral hajtja meg. Az egyes évadokban felbukkanó klasszikus autók többsége Allen garázsából került a kamerák elé, még a nagy becsben tartott, majd egy építkezésen egy szerencsétlen baleset áldozatává vált, 1955-ös Nomad is. Allen mindenkit megnyugtatott, hogy az értékes ritkaság helyett egy hasonló formájú, kipofozott roncsot lapítottak ki.

Quentin Tarantino - Chevrolet Chevelle Malibu

1994-ben a Ponyvaregény mindent megváltoztatott, amit a műfajról addig gondoltunk, de az autórajongóknak is volt benne látnivaló, például Vincent Vega (John Travolta) 1964-es, piros Chevrolet-je. Miközben a karakter a távolléte alatt megkarcolt fényezés miatt bosszankodik, a színészként is látható rendezőnek az okozott fejfájást, hogy a forgatás közben ellopták, az autó ugyanis a sajátja volt, a Tiszta románc forgatókönyvéért kapott pénzből vette. Története egy csavarral zárult, 2013-ban restaurált állapotban találták meg. Akkori, jóhiszemű gazdája kénytelen volt visszaadni kedvencét a jogos tulajdonosának.

Snoop Dogg - Lincoln Continental

Cordozar Calvin Broadus, vagyis Snoop Dogg a történetbe passzoló figurája mellett a saját 1979-es Lincolnját is elvitte a 2004-ben bemutatott Starsky és Hutch film forgatására. Lehet, hogy a sztori szerint 1976-ban járunk, de a készítők mentségére a besúgó, Huggy Bear egy még nem is kapható típussal furikázik. Mivel az évtizedekkel korábban játszódó filmekben a díszletesek gyakran figyelmen kívül hagyják az ilyen részleteket, legalább kitaláltak valamit, hogy az autóbuzik ne hőbörögjenek. Nekünk éppen elég volt látni, hány veterán autót törtek össze a film kedvéért, reméljük, azóta mindet megjavították...

Rowan Atkinson - Aston Martin V8 Vantage

A Mr. Bean karakterével azonosított színész nagy rajongóként szereti megválogatni, milyen autókat vezet a filmjeiben. A nem teljesen elveszett, mégis hibát hibára halmozó ügynököt, Johnny Englisht 2003-ban alakította először, akkor a James Bond hangulat jegyében az új Aston Martin DB7 Vantage volt a szolgálati autója. A 2011-es folytatáshoz megszerzett egy V16-os Rolls-Royce prototípust, a 2018-as filmben viszont újra egy Astonba, Nagy-Britannia első szuperautójába ült. A Ferrari Daytonánál is gyorsabb V8 Vantage-t Atkinson fél évvel a forgatás előtt vette, és saját garázsából castingolta.

Michael Madsen - Cadillac Coupe DeVille

Megint Tarantino, de ez a színész és az autója nem emiatt számít duplázásnak. Madsen az 1992-es Kutyaszorítóban Mr. Blonde-jaként egy 1966-os Cadillacet vezetett, majd ugyanez az autó szerepelt a 2019-es Volt egyszer egy... Hollywoodban is. Tarantinót ismerve ez nem lehet véletlen, azt viszont az élet hozta, hogy annak idején spórolásból használták az egyik főszereplő saját autóját. Madsen szívesen adta kölcsön a veteránját az 1969-ben játszódó filmhez, már csak azért is, mert Tarantino volt olyan kedves, és végre egy olyan szerepet írt neki, ahol a karakterének nem kell meghalnia. Megérte!