Egyetlen példány készült Németországban a hatkerekű, kétszemélyes, platós karosszériás Fiat Pandából. Nemrég restaurálták, minden csavarját felújították.
A németországi Heilbronnban van – illetve már csak volt – egy autókereskedés, Koch Klassik néven fut. Már a harmadik generációnál jár a benzinkutat is üzemeltető vállalkozás tulajdonosa, aki jelenleg Horst Koch, s vállalkozásával épp költözik, Frankfurt mellé. Az ő apja az NSU-nak volt a motorversenyzője, a cégvezetést Horst tőle 1983-ban vette át.

Az országon belül szinte mindenki ismeri őket, de hírük Németország határain is túlmutat, kimondottan drága, főleg veterán autókkal foglalkoznak. Százezer eurónál olcsóbb járművei nem nagyon vannak, a legdrágábbak inkább a millióhoz közelítenek. Bár mostanában ugye épp költöznek, így a kínálatuk is megfogyatkozott.

Horst azt szokta mondani, van olcsóbb kocsija is, tízen pár ezer euró körül már tud mutatni gyerekautókat – olyanok ezek, mint a mi gyerekkorunkhoz hozzá tartozó pedálos Moszkvics, csak ezeket nem pedállal kell hajtani, hanem belsőégésűek, s van bennük már váltó is. Ezek miatt (még) nem, de ha érdekes és különleges jármű került hozzá, többször is hívott már.

Vezettem már nála háború előtti és utáni gépeket is, például sor nyolcas hajtotta Packardot, Fiat Samanthát, Siatát, vagy 190E Evo II-t – mindig megbízott bennem, odaadta akár egy napra is a kocsikat. Nagy tétekben játszanak, nem aprózzák el a dolgokat: restaurálnak, adnak-vesznek, s hosszútávú historic futamokra is készítenek fel autókat. Így esett, hogy egyszer gurultam egyet a mai ralik ősanyjának tartott – 2007-es, jubileumi – Peking-Párizsra általuk felkészített Mercedesszel is. Ez mindenhol, tökön-babon át is elmegy, alaposan felkészítették, még a Belső-Ázsiában kapható 68 vagy 75 oktános benzinnel is üzemel.

Legutóbb, amikor a Horst felesége, Helga által főzött kávét szürcsöltük s Enzo névre hallgató kutyájukat simogattam épp abban az irodájában, amelynek falát egy hatalmas, Mille Migliát is megjárt vintage Bentley-t ábrázoló kép díszíti – amely az övé volt –, már sötétebben látta a veteránozás jövőjét. S nem is feltétlenül az elektromos autók térhódítása miatt.

Ugyanis azt kérdezte tőlem legutóbb, hogy „kinek adjak el alapvetően kézi váltós autókat, amikor Németországban már automata váltós kocsin is meg lehet szerezni a jogosítványt? Akinek így lesz meg, azt sosem fogom tudni rábeszélni egy sirályszárnyas Mercedesre, hiába lesz rá később pénze, mert sikeres.” Majd kimentünk a csarnokba, s mosolyogva, frissen szerzett Lancia Delta Integrale EVO 1 Gruppe N-es kocsiját mutatta, kérdezvén, 125 ezer, nem érdekel? Mostanában egyébként már lányával, Lindával is szoktam kommunikálni – ő annyira benzinvérű, hogy apja a Bentley-vel úgy járt veteránversenyekre, hogy egy kimondottan a kocsiba készített gyerekülésben foglalt helyet – meg is fertőződött, az tuti. Linda a hétköznapokon egy Porschét hajt, de kedvenc autója – van is neki egy ilyen, pirosban – neki is a Delta Integralé EVO I. Amikor legutóbb náluk jártam, épp nem tudott beülni a Lanciába, így Rémi Dargegen portréját emeltem be a cikkbe. Hihetetlen figura Rémi is, a veteránautó fotózás egyik nagyagyúja ma a világon. Érdemes rákeresni munkásságára.

Linda mostanában a cég Heilbronnból Frankfurtba költözését szervezi, s nemsokára a Classic Data járműbecslője lesz. Apja számtalan ilyen sportkocsit is adott el annakidején új kocsiként a kereskedésében, ugyanis korábban a Koch Klassik Automobil GmbH a Fiat hivatalos márkakereskedése volt évtizedeken keresztül, de Lanciát, Ferrarikat és Moto Guzzikat is forgalmaztak, majd annak ellenére, hogy Horst rajong az olasz technikáért és gépekért, kétezerben felmondta mindegyiket – zavarta a sok gyári megkötés és előírás.

Szabadszellemű ő, amit jól jelez, hogy a nyolcvanas években Panda kabriókat épített. Az első, Giugiaro tervezte, mára ikonikussá érett Pandából a klasszikus változatokon kívül ugyanis számtalan érdekesség is épült, s itt nem csak a Van kivitelre gondolok, a pápának is készült jármű belőle, vagy elektromos is, s a Koch-féle kabriók is ilyenek – persze, azok kivétel nélkül benzinesek.

Történt, hogy Horst Koch a barátjával, Karl-Heinz Knapp-pal együtt építette ezeket a kocsikat, cégük nevének a KK-Automobil (= Knapp és Koch) választva. 1980 és 86 közötti összesen 250 kabrió Pandát állítottak elő. A gyártás vége felé kitalálták, hogy építenek egy még különlegesebbet, ezt az alapvetően reklámhordozónak gondolt, Panda A141 alapra épített hatkerekűt.

Időközben már regisztrált gyártónak minősültek, így a Fiat már nem Fiat hivatalosan, hanem a KK-Automobil cég terméke, ez szerepel az 1985-ös kocsi típustábláján is gyártóként, típusként pedig a Six-Wheeler név, bár a forgalmijában Panda 6 Wheel olvasható. Szóval teljesen legális, még a hosszabb kipufogórendszer is be van jegyezve a forgalmiba – hiába, Németországban ez így szokás.

A kék külső s piros belső színt kapott különlegességet még a genfi autószalonon is kiállították 1986-ban, s számtalan tudósítás is megjelent róla a korabeli médiában.

„Nemcsak a hazai, hanem még japán szaklapokban is bemutatták alkotásunkat. Látva az érdeklődést, kisebb sorozatot terveztünk belőle gyártani, de társam, Knapp hirtelen halála miatt ez végül nem valósult meg. Az üzem 1986-ban befejezte a működését, a hatkerekűt pedig eladtam” – meséli Horst. Teltek az évtizedek, s lassan feledésbe is merült a történet. Majd 2019-ben Horst találkozott a Pandát annakidején megvásárolt vevővel. Szó-szót követett, kiderült, hogy ő is tovább adta, de tudja, merre kell keresni a kocsit – miután reklámokban is szerepelt, Mallorcára került, majd vissza Németországba. Ekkor már nem volt épp bizalomgerjesztő állapotban, de ennek ellenére egy 16 éves srác beleszeretett, s azt tervezte, hogy mire jogosítványt szerez, felújítja. Mivel a felújítás épp csak elkezdődött – kiszerelték az ablakait –, majd abbamaradt, e ponton Horst-nak lehetősége volt ismét bekapcsolódni a kocsi történetébe: a már 24 éves sráctól megszerezte a kocsit.

Miután ismét teremtőjéhez került a gép, Herr Koch a tőle megszokott alapossággal állt neki a feladatnak. Műhelyében először is darabjaira szedték.

A motort menthetőnek ítélték, de a karosszéria esetében alaposabb munkát igényelt a Panda: először azt hitték, elég, ha lefújják róla szárazjéggel a festéket, de végül a homokfúvás és a gitt kézzel történő eltávolítása mellett döntöttek – kellett a nehéztüzérség. Előkerültek a rozsdás és lyukas felületek, a sérült és hajlott fémlemezek. Sokkal több feladatot adott a karosszériamunka, mint elsőre gondolták. A megsemmisült fémlemezeket eltávolították és újakat helyeztek fel. Az oldalát elöl, s a plató részt is újjá kellett építeni. Teljesen. Új minden, a kerékjárati ívek, az oldalfal, a padlólemez. A kabinban a taposólemezek is, a tűzfal.

Az ajtókból sikerült jó állapotú, használt, vagyis bontottokat találni, azok kerültek fel. Egy fémtiszta, gyönyörű állapotú karosszéria lett a kitartás és az alapos munkavégzés eredménye. Jó, ha az embernek van egy szakműhelye, s elérhető a szakembergárda is az üzemben...

A hiányzó alkatrészek beszerzése viszont komoly kutatómunkát igényelt – ebbe is több energiát kellett belefektetni, mint elsőre gondolták. Az oldalablakok és a kéderek például hiánycikknek számítanak, végül az utolsó pár darab gyárit sikerült még megcsípniük. „Az ember azt gondolja, számtalan roncstelep létezik még Olaszországban, a Garda-tó körül, onnan be lehet szerezni a dolgokat. Tizen éve még talán így volt, jártam ezeken magam is, de ma már nem így van. A nyári vakációimból pár napot mindig erre szoktam szánni, ismerem, mi a dörgés, látom a változásokat, a kínálat szűkülését. Végül az alkatrészek többsége Ausztriából, Dél-Tirolból és egy alkatrészgyűjtőtől érkezett, Németország északi részéről – meséli Horst. Kultuszautó lett a Panda, azon alkatrészek árai, amik még elérhetőek, mennek felfelé.”

Az új karosszériaelemek felszerelése és a karosszériamunkák befejezése után a jármű üreg- és alvázvédelmet kapott, majd átgurították a fényezőhöz. A fényezés már gyerekjáték volt, nem kellett sok gitt sem. Az eredeti színe kék volt, azonban most ezüst, vagy inkább talán galambszürke színt kapott, ez talán jobban kiemeli a vonalait, meg ez most divatos is, s ha matricázni szeretnék, ez a legjobb alap hozzá. A plató belseje piros volt, az is ugyanolyan lett, mint a külső szín.

Természetesen a beltér is újjá született, a piros belsőt fekete bőr váltotta. A fejtámlákba mind a két oldalukon belehímezték a cég logóját. Minőségi az alapanyag, s kézzel készített varrások emelik a megjelenés színvonalát az üléseken és a kormányon is.

Eredetileg a két ülés feletti tető is ponyvát kapott – ugye mondtam, hogy korábban nyitott tetejű Pandák átépítésével foglalkoztak? – de, ezt most lecserélték. A teherautó ponyvát egy betolható plexi lap váltotta, s a korábban a rakteret fedő ponyvát is elhagyták már. Az utastér és a raktér közötti hátfal viszont zipzárral rögzített, műanyag ablakot kapott ponyva, s azt ki is lehet emelni.

A plató aljára világítás került, ahogy Horst mondja: „amikor este, egy hosszabb túrázás után felemelem rá a kerékpárom, jól jön ez a kiegészítő.”

A kocsi végül 2020 őszére, körülbelül tíz hónap munka után készült el, bár volt pár nagyobb szünet is a folyamatban.

A gép az első utat hiba nélkül teljesítette a bemutatójára, majd két nap múlva a motor Heilbronn belvárosában megadta magát. Végül inkább egy cseremotor beszerzése mellett döntöttek, amely Ausztriából érkezett a géptérbe – ez volt az olcsóbb, mint a javítás. Ekkor nagyobbra cserélték az eredeti, sima, gyári 45 lóerőst, 75 lóerő mozgatja most a járművet. Az új motorral azóta is hiba nélkül fut a kocsi.

A kocsi vezetése érdekes, bár, ahogy Linda fogalmaz, „ugyanúgy megy, mint egy sima Panda, csak nagyobb íven kell vele fordulni, viszont hihetetlenül stabil menet közben.

A legjobb szép, tavaszias időben úgy menni vele, hogy az ember kiemeli a tetejét, s lehúzza a hátfalat, miközben viszi a cangáját a szerpentinen. Lefelé jobban megy” – meséli mosolyogva.

Az, hogy a kocsi bárhol jelenik meg s magára vonzza a tekinteteket, nem is lehet kérdés. S valahogy ez a színösszeállítás is jobban megfelel a mai ízlésnek, mint az eredetije – a színes zakók korszaka rég elmúlt már.

Ha pedig valahol ott hagyják, garantáltan csődületet találnak pár perc elteltével körülötte. Van is ezernyi olyan részlete, amit érdemes közelről megnézni, s itt nem csak a hatkerék mint műszaki kuriózum a nóvum.

Különlegesség a maga nevében, nagyon is. Talán ez a világ legkisebb hatkerekű autója – én nem tudok nála kisebbről, de ettől még akadhat ilyen.

Ideális szabadidős sporteszköz, kerékpár, motor vagy jetski szállítására, de reklámhordozónak sem utolsó. Mellesleg a gép ismét eladó, nyilván az ára arányban áll előfordulási gyakoriságával... Szóval nem outlet szint.
Koch-ék bruttó 78 ezer eurót kérnek a ritkaságért. Annakidején harmincezer márkába, kétszer annyiba került volna – ha gyártották volna –, mint egy Koch-féle kabrió-Panda.


A cikkben szereplő Fiat Pandához a Motul ezt az olajat ajánlja: MOTUL 2100 POWER+ 10W-40.
" Technosynthese* rész-szintetikus kenőanyag kifejezetten a 2000 előtt gyártott benzin vagy dízelmotorral, turbófeltöltéssel vagy szívó, közvetlen vagy közvetett befecskendezéssel ellátott autókhoz fejlesztve. Minden típusú üzemanyaghoz alkalmas: ólmozott vagy ólommentes benzin, etanol, LPG, dízel és bioüzemanyagok. Katalizátorokkal is kompatibilis” – mondja Hegedűs Péter, a Motul szakértője.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
