Az újjáépítés évei

2000.10.05. 13:23

A második világháború során az Alfa Romeo folytatta az autógyártást, igaz, a hadimegrendelések és a folyamatos bombázások miatt egyre kevesebb személyautó készült. Hihetetlennek hangzik, de igaz: még 1944-ben is sikerült összeállítani 18 személygépkocsit. A háború után a korábbi típusok felújított változatait kezdték gyártani, ám az olasz gazdaság romokban hevert, és az Alfa Romeo különleges modelljei az új helyzetben túl drágának bizonyultak.

Az Alfánál hamar felismerték a problémát, így egy teljesen új, nagyobb sorozatban készíthető, elérhetőbb típus fejlesztésébe fogtak. Ez volt a limuzin karosszériás 1900-as, amely 1950-ben jelent meg. Az Alfa első népautója természetesen hű maradt a cég sportos hagyományaihoz: négyhengeres 1900 köbcentiméteres motorja 80 lóerős volt, a két karburátorral felszerelt változat pedig 93 lóerőt teljesített, és 170 km/h végsebességre tette képessé az autót, megszégyenítve ezzel némely korabeli sportkocsit is.

 
   

Később megjelentek a kupé és kabriolet változatok is amelyekbe még erősebb, 100 lóerős motor került. Az önhordó karosszériás limuzin padlóváza közkedvelt volt a kis karosszériaépítő cégek körében is, így számtalan különleges, egyedi felépítményű 1900-as készült ebben az időszakban.

 
   

Az 1900-ast csupán öt évig gyártották, utódját, a Giuliettát is Orazio Satta, a háború utáni Alfák tervezője alkotta meg. Ebbe a modellbe 1300 köbcentis motort építettek, melynek különlegessége a korábban csak verseny- és sportkocsikon alkalmazott kétvezérműtengelyes hengerfej volt. Ennek a megoldásnak köszönhetően a Giulietta alapváltozata a jóval kisebb motor ellenére az elődhöz hasonlóan 80 lóerős volt, ám egyes későbbi sorozatoknál a teljesítmény elérte a 100 lóerőt is.

 
   

Giulietta először kupéként mutatkozott be, csak aztán jelent meg a limuzin változat. Ez volt az első Alfa, amelyből több, mint 100.000 készült, pontosabban 1955-től a gyártás 1962-es befejezéséig összesen 192.917 darab. A Giuliettából is számtalan egyedi változat készült, amelynek egy részét megint a különleges karosszériák tették ki. Ezek közül a legismertebbek a Bertone által tervezett, hosszított hátsórészű Giulietta SS, és a Zagato-féle rövid SZ típus.

 
   

Az SS és SZ kupék utolsó darabjain elöl már megjelent a tárcsafék, amely az 1962-ben megjelent Giulietta-utódon, a Giulián is megtalálunk. Ez már mai léptékkel mérve is tekintélyes darabszámot ért meg: csak a négyajtós kivitelből közel egymillió gördült ki az új, varesei gyár kapuján. Az 1,6 literes családi autó már ötsebességes padlóváltóval büszkélkedhetett. Érdekesség volt a Giulia 1300 TI, amelybe a Giulietta 1.3 literes motorját szerelték. Az elődhöz hasonlóan a Giuliát is többféle különleges karosszériaváltozattal kínáltak. Az egyik legérdekesebb a Zagato-féle kupé volt, amely igen sokban különbözött az alaptípustól: csővázas volt, és független hátsó kerékfelfüggesztéssel szerelték fel.
A Giulia alapjaira készült a Duetto - később Spider - nevű formás kétüléses roadster is. A Pininfarina alkotta forma kisebb változtatásokkal 1994-ig gyártásban maradt, és számtalan tagot toborzott az Alfa-hívők táborába.

 
   

Természetesen nagyobb Alfák is készültek: a 2000-es sorozatot, amelyben már ötsebességes, teljesen szinkronizált botváltót alkalmaztak, 1958-tól 1961-ig készítették, utódját, a 2600-as szériát 1962-től 1968-ig ontották a gyártósorok.

Mindeközben a cég az autósporttal sem hagyott fel. A Forma 1 hajnalán, 1950-ben és '51-ben a háború előtti nyolchengeres versenyautók alapjaira épülő Tipo 158-as és 159-es versenygépek hatalmas fölénnyel győzedelmeskedtek, a volánnál olyan legendás versenyzőkkel, mint Giuseppe Farina, és Juan Manuel Fangio. A 159-es 1500 köbcentis motorja kétlépcsős feltöltővel, és alkoholos üzemanyaggal már 425 lóerőt teljesített, ám 1952-ben a megváltozó szabályok miatt a gyár hosszú időre kivonult a Formula 1-ből. Ezek után hosszú ideig csak közúti versenyeken álltak rajthoz a milánói gépek, legtöbbször gyári támogatás nélkül.

 
   

A hivatalos visszatérés az autóversenyek világába a '60-as évek közepére datálódik, amikor az Alfa megvásárolta a Zagato-karosszériás Giulia TZ versenyautók összeszerelésére létrehozott Autodelta céget, építettek egy vadonatúj versenykocsit, és beneveztek a Sport Prototípus kategória versenyeire. A középmotoros Tipo 33 ígéretes konstrukció volt. Kétliteres, V8-as, 270 lóerős motorja hatsebességes váltón keresztül hajtotta a hátsó kerekeket, a nyújtott karosszériájú változat 300 km/h sebességgel is száguldhatott. Ám a bajnoksághoz ez is kevésnek bizonyult, így 1968-ban kategóriájában a harmadik helyet szerezte meg a Ford és a Porsche mögött. Az Alfánál azonban nem adták fel, a 33-as későbbi változatai egyre eredményesebbek lettek.

A Tipo 33 fejlesztésében részt vett Orazio Satta is, 1973-ban bekövetkezett haláláig, ám az álom beteljesülését már nem érhette meg. Két évvel később, 1975-ben az Alfa a gyártók között első lett a Sport Prototípus Világbajnokságon osztályban. Ekkorra az eredeti 33-asból már csak a név maradt meg. A hajtásról immár három literes, több mint 500 lóerős 12 hengeres boxermotor gondoskodott. Ez a kiforrott, megbízható, és bivalyerős motor lett az Alfa Formula 1-es visszatérésének alapja is. Első lépésként 1976-tól ilyen erőforrás került a Brabham F1-es versenyautóiba...

 
   

A Tipo 33 folyamatosan fejlesztett alváza több különleges prototípus alapjául is szolgált az idők során. A legismertebb talán a Bertone Carabo, ám az Alfa Stradale, a 33 közúti verziója is figyelemre méltó. A Tipo 33 eredeti, V8-as motorját addig alakították, amíg egy sorozatgyártású autó hajtására is alkalmassá vált. Az 1967-ben a Montreali Világkiállításon bemutatott szupersportkocsi, amely stílszerűen a Montreal nevet kapta, 1970-ben került a gyár kínálatába.

 
   

Valójában 2+2 ülésesnek hirdették, de a hátsó üléssorban legfeljebb két liliputi állampolgárnak volt elegendő hely. A Montreal egyetlen célja az volt, hogy mindenki felfigyeljen. Ez sikerült is, újszerű formája mellett egy Jaguar E szinte olcsónak hatott. A Montreal bejelentésekor azonban már dolgoztak az alfánál egy új, minden eddiginél kisebb típuson, amely új korszakot nyitott az Alfa Romeo történetében: ez volt a hírhedt Alfasud.

Az oldalról ajánljuk

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

tegnap, 18:27
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57