A második világháború során az Alfa Romeo folytatta az autógyártást, igaz, a hadimegrendelések és a folyamatos bombázások miatt egyre kevesebb személyautó készült. Hihetetlennek hangzik, de igaz: még 1944-ben is sikerült összeállítani 18 személygépkocsit. A háború után a korábbi típusok felújított változatait kezdték gyártani, ám az olasz gazdaság romokban hevert, és az Alfa Romeo különleges modelljei az új helyzetben túl drágának bizonyultak.
Az Alfánál hamar felismerték a problémát, így egy teljesen új, nagyobb sorozatban készíthető, elérhetőbb típus fejlesztésébe fogtak. Ez volt a limuzin karosszériás 1900-as, amely 1950-ben jelent meg. Az Alfa első népautója természetesen hű maradt a cég sportos hagyományaihoz: négyhengeres 1900 köbcentiméteres motorja 80 lóerős volt, a két karburátorral felszerelt változat pedig 93 lóerőt teljesített, és 170 km/h végsebességre tette képessé az autót, megszégyenítve ezzel némely korabeli sportkocsit is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Később megjelentek a kupé és kabriolet változatok is amelyekbe még erősebb, 100 lóerős motor került. Az önhordó karosszériás limuzin padlóváza közkedvelt volt a kis karosszériaépítő cégek körében is, így számtalan különleges, egyedi felépítményű 1900-as készült ebben az időszakban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az 1900-ast csupán öt évig gyártották, utódját, a Giuliettát is Orazio Satta, a háború utáni Alfák tervezője alkotta meg. Ebbe a modellbe 1300 köbcentis motort építettek, melynek különlegessége a korábban csak verseny- és sportkocsikon alkalmazott kétvezérműtengelyes hengerfej volt. Ennek a megoldásnak köszönhetően a Giulietta alapváltozata a jóval kisebb motor ellenére az elődhöz hasonlóan 80 lóerős volt, ám egyes későbbi sorozatoknál a teljesítmény elérte a 100 lóerőt is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Giulietta először kupéként mutatkozott be, csak aztán jelent meg a limuzin változat. Ez volt az első Alfa, amelyből több, mint 100.000 készült, pontosabban 1955-től a gyártás 1962-es befejezéséig összesen 192.917 darab. A Giuliettából is számtalan egyedi változat készült, amelynek egy részét megint a különleges karosszériák tették ki. Ezek közül a legismertebbek a Bertone által tervezett, hosszított hátsórészű Giulietta SS, és a Zagato-féle rövid SZ típus.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az SS és SZ kupék utolsó darabjain elöl már
megjelent a tárcsafék, amely az 1962-ben megjelent
Giulietta-utódon, a
Giulián is megtalálunk. Ez már mai léptékkel mérve is
tekintélyes darabszámot ért meg: csak a négyajtós kivitelből közel
egymillió gördült ki az új, varesei gyár kapuján. Az 1,6 literes
családi autó már ötsebességes padlóváltóval büszkélkedhetett.
Érdekesség volt a Giulia 1300 TI, amelybe a Giulietta 1.3 literes
motorját szerelték. Az elődhöz hasonlóan a Giuliát is többféle
különleges karosszériaváltozattal kínáltak. Az egyik legérdekesebb
a
Zagato-féle kupé volt, amely igen sokban különbözött az
alaptípustól: csővázas volt, és független hátsó
kerékfelfüggesztéssel szerelték fel.
A Giulia alapjaira készült a Duetto - később Spider - nevű
formás kétüléses roadster is. A Pininfarina alkotta forma kisebb
változtatásokkal 1994-ig gyártásban maradt, és számtalan tagot
toborzott az Alfa-hívők táborába.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Természetesen nagyobb Alfák is készültek: a
2000-es sorozatot, amelyben már ötsebességes, teljesen
szinkronizált botváltót alkalmaztak, 1958-tól 1961-ig készítették,
utódját, a 2600-as szériát 1962-től 1968-ig ontották a gyártósorok.
Mindeközben a cég az autósporttal sem hagyott fel. A Forma 1 hajnalán, 1950-ben és '51-ben a háború előtti nyolchengeres versenyautók alapjaira épülő Tipo 158-as és 159-es versenygépek hatalmas fölénnyel győzedelmeskedtek, a volánnál olyan legendás versenyzőkkel, mint Giuseppe Farina, és Juan Manuel Fangio. A 159-es 1500 köbcentis motorja kétlépcsős feltöltővel, és alkoholos üzemanyaggal már 425 lóerőt teljesített, ám 1952-ben a megváltozó szabályok miatt a gyár hosszú időre kivonult a Formula 1-ből. Ezek után hosszú ideig csak közúti versenyeken álltak rajthoz a milánói gépek, legtöbbször gyári támogatás nélkül.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A hivatalos visszatérés az autóversenyek
világába a '60-as évek közepére datálódik, amikor az Alfa
megvásárolta a Zagato-karosszériás Giulia TZ versenyautók
összeszerelésére létrehozott Autodelta céget, építettek egy
vadonatúj versenykocsit, és beneveztek a Sport Prototípus kategória
versenyeire. A
középmotoros Tipo 33 ígéretes konstrukció volt. Kétliteres,
V8-as, 270 lóerős motorja hatsebességes váltón keresztül hajtotta a
hátsó kerekeket, a nyújtott karosszériájú változat 300 km/h
sebességgel is száguldhatott. Ám a bajnoksághoz ez is kevésnek
bizonyult, így 1968-ban kategóriájában a harmadik helyet szerezte
meg a Ford és a Porsche mögött. Az Alfánál azonban nem adták fel, a
33-as későbbi változatai egyre eredményesebbek lettek.
A Tipo 33 fejlesztésében részt vett Orazio Satta is, 1973-ban bekövetkezett haláláig, ám az álom beteljesülését már nem érhette meg. Két évvel később, 1975-ben az Alfa a gyártók között első lett a Sport Prototípus Világbajnokságon osztályban. Ekkorra az eredeti 33-asból már csak a név maradt meg. A hajtásról immár három literes, több mint 500 lóerős 12 hengeres boxermotor gondoskodott. Ez a kiforrott, megbízható, és bivalyerős motor lett az Alfa Formula 1-es visszatérésének alapja is. Első lépésként 1976-tól ilyen erőforrás került a Brabham F1-es versenyautóiba...
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Tipo 33 folyamatosan fejlesztett alváza több különleges prototípus alapjául is szolgált az idők során. A legismertebb talán a Bertone Carabo, ám az Alfa Stradale, a 33 közúti verziója is figyelemre méltó. A Tipo 33 eredeti, V8-as motorját addig alakították, amíg egy sorozatgyártású autó hajtására is alkalmassá vált. Az 1967-ben a Montreali Világkiállításon bemutatott szupersportkocsi, amely stílszerűen a Montreal nevet kapta, 1970-ben került a gyár kínálatába.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Valójában 2+2 ülésesnek hirdették, de a hátsó üléssorban legfeljebb két liliputi állampolgárnak volt elegendő hely. A Montreal egyetlen célja az volt, hogy mindenki felfigyeljen. Ez sikerült is, újszerű formája mellett egy Jaguar E szinte olcsónak hatott. A Montreal bejelentésekor azonban már dolgoztak az alfánál egy új, minden eddiginél kisebb típuson, amely új korszakot nyitott az Alfa Romeo történetében: ez volt a hírhedt Alfasud.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
