Jelentkezett a tenderre a Mini Morris, az Alfa Romeo és a Peugeot is. Ceausescu azonban a műszaki tartalom tanulmányozása után a Renault 12-est választotta.
2001-ben a Romániában eladott autók közel 85 százaléka Dacia volt, évente 40 ezer újabb Daciát forgalmaznak. És Magyarország is hamar kifogyott a Daciákból, mikor azokat vámmentesen lehetett visszavinni Romániába. A Dacia érték, ott még egy tízéves modellt is piaci áron felül lehet eladni, a cégvezetők sora is esküszik rá, és tucatjával vásárolják őket.
Az első román Dacia 1968-ban született, a dolgozó nép
szeretett vezetőjének, Nicolae Ceausescunak ajándékozta. A 1300,
illetve 1310-es Dacia a Renault 12 alapján készült. A Lastun
félresikerült katasztrófaautó lett - az általa generált vicchegyek
legalább jó hatással voltak a nép moráljára. A Novát egy évtizeden
keresztül tervezték, hogy végül rövidebb legyen, mint elődei. A
Supernovát már az időközben többségi tulajdonos Renault
fejlesztette, de 2004-re már az X90 kódnvű autót is tervezik.
Renault 12 |
Miután egyezség született, hogy Románia lesz a
keleti blokk egyik személygépkocsi gyártója, a román hatóságok
rögtön munkához láttak. Az idő sürgetett, így saját fejlesztés
helyett 1966-ban
tendert írtak ki egy meglévő modell átvételére. Az
elképzelés szerint egy középkategóriás, 1000-1300 köbcentis autót
gyártottak volna évi 40-50 ezer darabban.
Renault 8 |
Volt egy bökkenő: a Renault 12-es modellt
egyelőre még Franciaországban sem gyártották, csupán a prototípust
mutatták be. A tömeggyártást 1969-re tervezték. A franciák azonban
megoldották a gordiuszi csomót:
a Renault 12-re még várhatnak a románok, helyette átengedik
egy korábbi modell, a Renault 8 gyártását.
Így született meg az első román autó, a Dacia
1100 (1968-1971) - amit Ceausescu-nak ajándékoztak
Semmiben sem különbözött a Renault 8-tól, a még épülő pitesti gyárban csupán egy vasból készült sas-emblémával különböztették meg a franciától. Ezt a későbbiekben egy műanyagdarabbal helyesítették. Az autómárka nevét a történelemből kapta: Dacia az ősföld neve, ahol a dákok laktak. A kommunista propaganda (történészek által kifogásolt) elmélete szerint a dákok a római hódítás után, a rómaiakkal keveredve alkotta a román nemzetet.
Az autót nem
gyártották a szó szoros értelmében a pitesti gyárban. Az
összes alkatrész Franciaországból érkezett, a francia dokumentáció
alapján épülő gyárban
csupán összeállították, lefestették és kipróbálták, gurul-e.
Később persze mindent a helyi üzemben állítottak össze, és versenyváltozattal is előálltak. A 1100S-nek versenyzésre előkészített motort adtak, négy fényszóróhoz elegendő akkumulátorral látták el és szélesebb gumikat tettek rá. A Dacia 1100-eseket 1971 végéig gyártották, 37546 darab gurult le a szalagról.
Az első Dacia 1968 augusztusában született, és
mivel ez volt az első román autó, a gyár dolgozói az akkori
vezetőnek, Nicolae Ceausescu-nak ajándékozták. A motorra erősített
platina plakettre pedig ajánló szavaikat vésték be: "Románia
Szocialista Köztársaság első szériában gyártott autója.
A dolgozók, mérnökök és technikusok hálájukat fejezik ki Önnek,
Nicolae Ceausescu elvtárs, amiért elindította hazánkban az
autógyártást, és amiért állandó gonddal figyel a mi szocialista
iparunk fejlesztésére."
Az első autót
három extrának számító dologgal látták el: Sinaia rádióval,
pótkerékkel, és emelővel. Az autóval összesen 33 590 kilométert
mentek, 1999-ben a román állam árverésen próbálta értékesíteni, 80
millió lej (700 ezer forint) volt kikiáltási ára.
Dacia 1300 és változatai (1969-1979)
A franciákkal kötött szerződés értelmében 1969
augusztusában végre nekikezdtek a Dacia 1300-as gyártásának. Abban
az évben mindkét típust büszkén mutatták be különböző
kiállításokon:
a Daciát a bukaresti szalonban, míg a Renault-t a párizsi
autó show-on. A kezdetekben még Franciaországból kellett behozni
egyes alkatrészeket, de lassan-lassan sikerült átállni a hazai,
idővel rosszabb minőségűnek bizonyuló alkatrészekre.
Az alapváltozat egy négyajtós berliner (szedán)
volt öt ülőhellyel, elsőkerékhajtással, 1289 köbcentis motorral, 54
lóerővel és 9,4 literes átlagfogyasztással. A különböző változatok
már 1970-ben megszülettek.
A standard mellett gyártották a Supert, a kiváltságos állami
és elnyomó apparátus tisztségviselőinek pedig az 1301-est. Az
utóbbi változatot lényeges kényelmi felszereltséggel adták:
kényelmes székek, kárpit, beépített rádió, megvilágítás a
csomagtartóban, kesztyűtartóban, kapaszkodó, szivargyújtó,
fűtőszálas hátsó ablak, biztonsági övek.
A következő években egyre több féle Dacia
látott napvilágot. 1973-ban megszületett a Dacia Break (kombi)
hosszított csomagtartóval, az 1300-ashoz képest kissé javítottak a
felfüggesztésen és a fékrendszeren. Ezt a típust
mentőautónak használták.
A Dacia 1302 kis pick-up lett, 500 kilogrammos teherbírással és 2,25 méteres rakodóterülettel. 1982-ig gyártották, 1500 darab készült, legtöbbjét Algériába exportálták. A románok átveszik a Renault 20-as modelljét is, ezt Dacia 2000 néven gyártják. De mivel ez is a titkosrendőrség és az állami rendszer emberei vásárolhatták, csupán sötétkék és fekete színekben gyártották.