Jelentkezett a tenderre a Mini Morris, az Alfa Romeo és a Peugeot is. Ceausescu azonban a műszaki tartalom tanulmányozása után a Renault 12-est választotta.
2001-ben a Romániában eladott autók közel 85 százaléka Dacia volt, évente 40 ezer újabb Daciát forgalmaznak. És Magyarország is hamar kifogyott a Daciákból, mikor azokat vámmentesen lehetett visszavinni Romániába. A Dacia érték, ott még egy tízéves modellt is piaci áron felül lehet eladni, a cégvezetők sora is esküszik rá, és tucatjával vásárolják őket.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első román Dacia 1968-ban született, a dolgozó nép
szeretett vezetőjének, Nicolae Ceausescunak ajándékozta. A 1300,
illetve 1310-es Dacia a Renault 12 alapján készült. A Lastun
félresikerült katasztrófaautó lett - az általa generált vicchegyek
legalább jó hatással voltak a nép moráljára. A Novát egy évtizeden
keresztül tervezték, hogy végül rövidebb legyen, mint elődei. A
Supernovát már az időközben többségi tulajdonos Renault
fejlesztette, de 2004-re már az X90 kódnvű autót is tervezik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Renault 12 |
Miután egyezség született, hogy Románia lesz a
keleti blokk egyik személygépkocsi gyártója, a román hatóságok
rögtön munkához láttak. Az idő sürgetett, így saját fejlesztés
helyett 1966-ban
tendert írtak ki egy meglévő modell átvételére. Az
elképzelés szerint egy középkategóriás, 1000-1300 köbcentis autót
gyártottak volna évi 40-50 ezer darabban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Renault 8 |
Volt egy bökkenő: a Renault 12-es modellt
egyelőre még Franciaországban sem gyártották, csupán a prototípust
mutatták be. A tömeggyártást 1969-re tervezték. A franciák azonban
megoldották a gordiuszi csomót:
a Renault 12-re még várhatnak a románok, helyette átengedik
egy korábbi modell, a Renault 8 gyártását.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Így született meg az első román autó, a Dacia
1100 (1968-1971) - amit Ceausescu-nak ajándékoztak
Semmiben sem különbözött a Renault 8-tól, a még épülő pitesti gyárban csupán egy vasból készült sas-emblémával különböztették meg a franciától. Ezt a későbbiekben egy műanyagdarabbal helyesítették. Az autómárka nevét a történelemből kapta: Dacia az ősföld neve, ahol a dákok laktak. A kommunista propaganda (történészek által kifogásolt) elmélete szerint a dákok a római hódítás után, a rómaiakkal keveredve alkotta a román nemzetet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autót nem
gyártották a szó szoros értelmében a pitesti gyárban. Az
összes alkatrész Franciaországból érkezett, a francia dokumentáció
alapján épülő gyárban
csupán összeállították, lefestették és kipróbálták, gurul-e.
Később persze mindent a helyi üzemben állítottak össze, és versenyváltozattal is előálltak. A 1100S-nek versenyzésre előkészített motort adtak, négy fényszóróhoz elegendő akkumulátorral látták el és szélesebb gumikat tettek rá. A Dacia 1100-eseket 1971 végéig gyártották, 37546 darab gurult le a szalagról.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első Dacia 1968 augusztusában született, és
mivel ez volt az első román autó, a gyár dolgozói az akkori
vezetőnek, Nicolae Ceausescu-nak ajándékozták. A motorra erősített
platina plakettre pedig ajánló szavaikat vésték be: "Románia
Szocialista Köztársaság első szériában gyártott autója.
A dolgozók, mérnökök és technikusok hálájukat fejezik ki Önnek,
Nicolae Ceausescu elvtárs, amiért elindította hazánkban az
autógyártást, és amiért állandó gonddal figyel a mi szocialista
iparunk fejlesztésére."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első autót
három extrának számító dologgal látták el: Sinaia rádióval,
pótkerékkel, és emelővel. Az autóval összesen 33 590 kilométert
mentek, 1999-ben a román állam árverésen próbálta értékesíteni, 80
millió lej (700 ezer forint) volt kikiáltási ára.
Dacia 1300 és változatai (1969-1979)
![]() |
|
![]() |
![]() |
A franciákkal kötött szerződés értelmében 1969
augusztusában végre nekikezdtek a Dacia 1300-as gyártásának. Abban
az évben mindkét típust büszkén mutatták be különböző
kiállításokon:
a Daciát a bukaresti szalonban, míg a Renault-t a párizsi
autó show-on. A kezdetekben még Franciaországból kellett behozni
egyes alkatrészeket, de lassan-lassan sikerült átállni a hazai,
idővel rosszabb minőségűnek bizonyuló alkatrészekre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az alapváltozat egy négyajtós berliner (szedán)
volt öt ülőhellyel, elsőkerékhajtással, 1289 köbcentis motorral, 54
lóerővel és 9,4 literes átlagfogyasztással. A különböző változatok
már 1970-ben megszülettek.
A standard mellett gyártották a Supert, a kiváltságos állami
és elnyomó apparátus tisztségviselőinek pedig az 1301-est. Az
utóbbi változatot lényeges kényelmi felszereltséggel adták:
kényelmes székek, kárpit, beépített rádió, megvilágítás a
csomagtartóban, kesztyűtartóban, kapaszkodó, szivargyújtó,
fűtőszálas hátsó ablak, biztonsági övek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A következő években egyre több féle Dacia
látott napvilágot. 1973-ban megszületett a Dacia Break (kombi)
hosszított csomagtartóval, az 1300-ashoz képest kissé javítottak a
felfüggesztésen és a fékrendszeren. Ezt a típust
mentőautónak használták.
A Dacia 1302 kis pick-up lett, 500 kilogrammos teherbírással és 2,25 méteres rakodóterülettel. 1982-ig gyártották, 1500 darab készült, legtöbbjét Algériába exportálták. A románok átveszik a Renault 20-as modelljét is, ezt Dacia 2000 néven gyártják. De mivel ez is a titkosrendőrség és az állami rendszer emberei vásárolhatták, csupán sötétkék és fekete színekben gyártották.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
