Jelentkezett a tenderre a Mini Morris, az Alfa Romeo és a Peugeot is. Ceausescu azonban a műszaki tartalom tanulmányozása után a Renault 12-est választotta.
2001-ben a Romániában eladott autók közel 85 százaléka Dacia volt, évente 40 ezer újabb Daciát forgalmaznak. És Magyarország is hamar kifogyott a Daciákból, mikor azokat vámmentesen lehetett visszavinni Romániába. A Dacia érték, ott még egy tízéves modellt is piaci áron felül lehet eladni, a cégvezetők sora is esküszik rá, és tucatjával vásárolják őket.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első román Dacia 1968-ban született, a dolgozó nép
szeretett vezetőjének, Nicolae Ceausescunak ajándékozta. A 1300,
illetve 1310-es Dacia a Renault 12 alapján készült. A Lastun
félresikerült katasztrófaautó lett - az általa generált vicchegyek
legalább jó hatással voltak a nép moráljára. A Novát egy évtizeden
keresztül tervezték, hogy végül rövidebb legyen, mint elődei. A
Supernovát már az időközben többségi tulajdonos Renault
fejlesztette, de 2004-re már az X90 kódnvű autót is tervezik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Renault 12 |
Miután egyezség született, hogy Románia lesz a
keleti blokk egyik személygépkocsi gyártója, a román hatóságok
rögtön munkához láttak. Az idő sürgetett, így saját fejlesztés
helyett 1966-ban
tendert írtak ki egy meglévő modell átvételére. Az
elképzelés szerint egy középkategóriás, 1000-1300 köbcentis autót
gyártottak volna évi 40-50 ezer darabban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Renault 8 |
Volt egy bökkenő: a Renault 12-es modellt
egyelőre még Franciaországban sem gyártották, csupán a prototípust
mutatták be. A tömeggyártást 1969-re tervezték. A franciák azonban
megoldották a gordiuszi csomót:
a Renault 12-re még várhatnak a románok, helyette átengedik
egy korábbi modell, a Renault 8 gyártását.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Így született meg az első román autó, a Dacia
1100 (1968-1971) - amit Ceausescu-nak ajándékoztak
Semmiben sem különbözött a Renault 8-tól, a még épülő pitesti gyárban csupán egy vasból készült sas-emblémával különböztették meg a franciától. Ezt a későbbiekben egy műanyagdarabbal helyesítették. Az autómárka nevét a történelemből kapta: Dacia az ősföld neve, ahol a dákok laktak. A kommunista propaganda (történészek által kifogásolt) elmélete szerint a dákok a római hódítás után, a rómaiakkal keveredve alkotta a román nemzetet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autót nem
gyártották a szó szoros értelmében a pitesti gyárban. Az
összes alkatrész Franciaországból érkezett, a francia dokumentáció
alapján épülő gyárban
csupán összeállították, lefestették és kipróbálták, gurul-e.
Később persze mindent a helyi üzemben állítottak össze, és versenyváltozattal is előálltak. A 1100S-nek versenyzésre előkészített motort adtak, négy fényszóróhoz elegendő akkumulátorral látták el és szélesebb gumikat tettek rá. A Dacia 1100-eseket 1971 végéig gyártották, 37546 darab gurult le a szalagról.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első Dacia 1968 augusztusában született, és
mivel ez volt az első román autó, a gyár dolgozói az akkori
vezetőnek, Nicolae Ceausescu-nak ajándékozták. A motorra erősített
platina plakettre pedig ajánló szavaikat vésték be: "Románia
Szocialista Köztársaság első szériában gyártott autója.
A dolgozók, mérnökök és technikusok hálájukat fejezik ki Önnek,
Nicolae Ceausescu elvtárs, amiért elindította hazánkban az
autógyártást, és amiért állandó gonddal figyel a mi szocialista
iparunk fejlesztésére."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első autót
három extrának számító dologgal látták el: Sinaia rádióval,
pótkerékkel, és emelővel. Az autóval összesen 33 590 kilométert
mentek, 1999-ben a román állam árverésen próbálta értékesíteni, 80
millió lej (700 ezer forint) volt kikiáltási ára.
Dacia 1300 és változatai (1969-1979)
![]() |
|
![]() |
![]() |
A franciákkal kötött szerződés értelmében 1969
augusztusában végre nekikezdtek a Dacia 1300-as gyártásának. Abban
az évben mindkét típust büszkén mutatták be különböző
kiállításokon:
a Daciát a bukaresti szalonban, míg a Renault-t a párizsi
autó show-on. A kezdetekben még Franciaországból kellett behozni
egyes alkatrészeket, de lassan-lassan sikerült átállni a hazai,
idővel rosszabb minőségűnek bizonyuló alkatrészekre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az alapváltozat egy négyajtós berliner (szedán)
volt öt ülőhellyel, elsőkerékhajtással, 1289 köbcentis motorral, 54
lóerővel és 9,4 literes átlagfogyasztással. A különböző változatok
már 1970-ben megszülettek.
A standard mellett gyártották a Supert, a kiváltságos állami
és elnyomó apparátus tisztségviselőinek pedig az 1301-est. Az
utóbbi változatot lényeges kényelmi felszereltséggel adták:
kényelmes székek, kárpit, beépített rádió, megvilágítás a
csomagtartóban, kesztyűtartóban, kapaszkodó, szivargyújtó,
fűtőszálas hátsó ablak, biztonsági övek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A következő években egyre több féle Dacia
látott napvilágot. 1973-ban megszületett a Dacia Break (kombi)
hosszított csomagtartóval, az 1300-ashoz képest kissé javítottak a
felfüggesztésen és a fékrendszeren. Ezt a típust
mentőautónak használták.
A Dacia 1302 kis pick-up lett, 500 kilogrammos teherbírással és 2,25 méteres rakodóterülettel. 1982-ig gyártották, 1500 darab készült, legtöbbjét Algériába exportálták. A románok átveszik a Renault 20-as modelljét is, ezt Dacia 2000 néven gyártják. De mivel ez is a titkosrendőrség és az állami rendszer emberei vásárolhatták, csupán sötétkék és fekete színekben gyártották.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
