A hátsó rendszámtáblák megvilágításánál a fényforrás nem lehet 8 gyertyafénynél gyengébb - áll az 1933-as közlekedési rendelet megfelelő fejezetében. Szintén ehhez az évhez köthető a két betű - három számos rendszer bevezetése, amely több politikai rendszert túlélt különböző címerekkel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1913-as Austro-Daimler versenyautó, már budapestkörnyéki rendszámmal. |
1899-ben osztották ki az első rendszámokat,
szimpla folyószámos rendszerben.
Az első kocsi, amely számot kapott, gróf Esterházy
Mihálynak, a MAC akkori társelnökének és később elnökének Mercedese
volt, ezután következtek Fényi Béla, Szapáry Pál stb. automobiljai.
A 13-as számot nem adták ki. 1901. évben a székesfőváros területén
38 személykocsi nyert forgalmi engedélyt, ezen kívül a postának 22
db motoros triciklije üzemelt, azaz a számot kapott motoros
járművek száma 60 darab volt.
Az egész országra kiterjedő szabályozás 1910-ben született meg. A Magyar Automobil Club áldozatos munkája nyomán Magyarország is aláírta a nemzetközi autóforgalmi egyezményeket, így szükségesnek mutatkozott a külföldi elvekkel összhangban hasonló hazai rendeleteket kihozni. Ekkor osztották fel a történelmi Magyarországot gépjárműkerületekre. Minden kerületben az Országos Automobil Szakértő Bizottság helyi képviselője előtt vizsgázott a forgalomba állítandó automobil vagy motorkerékpár. A budapesti járművek egy római számból és három betűből álló rendszámot kaptak, a vidékiek a kerületre utaló betűjelzést és három számot.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Magyar Túraút egyik résztvevője 1925-ben |
E korai rendszámok minőségével kisebb problémák
adódtak: "Automobiljaink forgalmi rendszámai, amelyek az
államrendőrség által szállítatnak,
zománcozott vaslapból állanak, amelyről aránylag kevéssé
erőszakos érintésre s legtöbbször már a felerősítésnél a zománc
lepattogzik. Minthogy az autóforgalmi szabályrendelet értelmében a
jelzőtáblák jó karban tartandók, a kényes táblákat elég gyakran meg
kell újítani, ami a költségtől eltekintve időveszteséggel járt. E
bajon egyes automobiltulajdonosok úgy iparkodtak segíteni, hogy
festett táblákat alkalmaztak, amelyek méret tekintetében teljesen
megfeleltek az előírásnak. Az autótulajdonosokat a rendőrség
keményen megbüntette, mivel állítólag nem előírásos táblát
használtak."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ritka, Németországban karosszált Adler 1938 környékéről magyar rendszámmal |
Az első világháborúban besorozták a polgári
gépkocsikat.
1922-ben a területében és gépjárműállományában megfogyatkozott
országban újraszámozták az autókat. Megmaradt a területi
rendszer, azonban olyan kerület, mint Kassa vagy Fiume, a
történelem viharai folytán elmaradt.
A növekvő számú állomány miatt a kerületre utaló betűjelzés (Bp - Budapest, B - Budapest környéke etc.) után 2 szám - 3 szám rendszert vezettek be. Az első 2 szám a kiadás évét jelezte: például a Bp 22-640 egy közönséges budapesti automobilt jelölt, amelyet 1922-ben állítottak forgalomba. 1926-ban a számsor kifutott, ekkor megduplázták a kiadás évét: azaz a 26-417 és az 52-673 rendszámú gépjárműveket is 1926-ban látták el rendszámmal.
1933-ban, a gazdasági válság által megtizedelt állományt ismét számba vették és ismét új rendszám-megoldást vezettek be. A két betű - három szám kombináció kis intermezzóval több, mint két évtizedig szolgálta a legkülönbözőbb politikai rendszereket.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1945-1948 között használt ideiglenes rendszám, ezt lehetett házilag is előállítani |
A rendelet precízen körülírta a rendszámok
méretét:
"Az autók elülső rendszáma téglányalakú, szélei le vannak
gömbölyítve, magassága 90, szélessége 255 mm. A hátsó táblák
négyzet alakúak, magasságuk 295, szélességük 236 mm. Az oldalkocsik
hátsó táblája 185 mm magas és 165 mm széles. A hátsó rendszámtáblák
megvilágításánál a fényforrás nem lehet 8 gyertyafénynél gyengébb".
A kis intermezzo a második világháborúban következett be. Ekkor a katonaság ismét igénybe vette az összes civil autót. A mentesített járművek egy betű - négy számból álló kombinációt kaptak. E rendszer megmaradt még pár évig 1945 után. Ráadásul a nyersanyaghiány miatt megengedték, hogy házilag állítsák elő a rendszámtáblákat. A benzinjegy bevezetésekor kiderült, hogy az országban, főleg vidéken több száz autó van, amely hatósági engedély nélkül vesz részt a közúti forgalomban és nem fizet adót. Kiderült az is, hogy a karambol után továbbrobogó autók nagy részét azért nem lehet elfogni, mert hamis rendszámtáblával közlekednek és a rendőrség ki sem adott olyan rendszámot, amit a tanúk ilyenkor felírtak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A "Trabant-korszak" 2 betű - 4 szám kombinációs rendszáma egy házilag készült, motorkerékpárnak regisztrált törpeautón |
1948-ban visszaálltak a két betű - három számos rendszerre, amelyet a köztársasági, majd a népköztársasági címerrel ékítettek. Tíz évvel később, amikor már ismét szinte bárki használhatott automobilt, a 2-3 kombináció átadta helyét a 2-4-nek. E megoldásra még fiatal olvasóink is emlékezhetnek, hiszen csak a rendszerváltás környékén vezették be a ma is használatos rendszámokat. E friss rendszer új eleme, hogy a történelem folyamán először bárki a rendszer adta lehetőségeken belül egyedi, csakis rá jellemző rendszámot kapjon. Így születhetett meg a citromsárga Seat Ibizán díszelgő NEKEM-8, a trendi városi kisautó SMART 1 és társai.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
