

Parkoló Parádé június 19-én: Csillogó veteránok
Akinek volt, többnyire jó szívvel gondol vissza rá, akinek meg nem, annak mindörökre az alulmotorizált, katasztrofális úttartású, és az állandó túlmelegedés határán egyensúlyozó autó szinonimája marad.
Idővel persze megszépül a múlt is, így nem állítjuk, hogy a cseh gyár produktumairól terjengő pletykák - azaz mostanra már: legendák - teljesen alaptalanok lennének. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy míg mindez elmondható volt a hetvenes évek Skodáiról, a nyolcvanas évek közepére az egyszeri tulajdonos akár már olyan autóba is ülhetett, amely számos részletében bátran felvehette versenyt nyugati vetélytársaival. Hihetetlen? Pedig igaz.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A farmotoros korszak az 1000 MB-vel vette kezdetét, amely
1964-ben váltotta fel a nagyon sikeres Octaviát. Már itt téved, aki
azt gondolja, hogy az új koncepció miatt bukott meg a magából addig
csak világszínvonalú autókat ontó gyár. Akkortájt még divatos
építési módjával - melyhez mintaként a Renault Dauphine szolgált -
és korszerű műszaki tartalmával az ősfaros a hatvanas évek végéig
folytatni tudta a sikersorozatot.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első gondok akkor jelentkeztek, mikor
1969-ben kigördült az MB-t felváltó, jóval kommerszebb megjelenésű
100/110-es sorozat. A módosított modell műszakilag minimális
előre-,
formatervezési szempontból látványos visszalépést jelentett.
A kisebb másodvirágzást hozó, tetszetős vonalvezetésű 110 R Coupét
leszámítva ettől kezdve a termelés leszállóágba került. A
tizedforduló környékén az autóipar minden addiginál nagyobb
fejlődésnek indult, és a farmotort favorizáló gyárak (Renault, VW)
mind-mind áttértek az elsőkerék-hajtásra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nem csoda, hogy az Estelle - odaát a 120-as
típus kapta ezt a nevet - 1976-os megjelenésekor azonnal
kritikák kereszttüzébe került. Az új modell a teljes
egészében újratervezett karosszérián kívül egyetlen számottevő
előrelépést tudott felmutatni: a hűtőrendszert az autó hátuljából
az első fényszórók közé helyezték. Bár a túlmelegedési problémák
egy jó része ezáltal megszűnt, egyéb műszaki jellemzőit tekintve
még mindig nem tudott jelentős különbséget felmutatni a 12 évvel
azelőtt bemutatott őshöz képest. Így aztán az Estelle kiválóan
illusztrálta, mekkorát fejlődött az autóipar a hatvanas évek óta.
Kiválóan, csak negatív értelemben.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kezdettől fogva elavultnak számító
konstrukciót hét éven keresztül gyártották változatlan formában,
így elmondhatjuk, hogy az 1000 MB mechanikája majd' két évtizedig
szolgált. Erényei így is voltak: kényelmes utastér, hatásos fék, és
alacsony fordulaton nyomatékos motor. Annál több kifogás érte
szeszélyes úttartását és nehézkes kormányzását. Erről a "Road Test"
nevű mérvadó angol lapban külön cikk is megemlékezett 1977-ben. A
"Miért nem vennék Skoda Estelle-t" című írás a Skodák hátsó
futóművének gyengeségére hívta fel a figyelmet.
Ez pedig nem volt más, mint az egyszerű lengőtengelyes (lengőtokos) kerékfelfüggesztés, amely farmotorral kombinálva teljesítőképessége határára érkezett - ami persze a cseh mérnököket sem lephette meg túlságosan, hiszen a megoldás még az orr(!)motoros Octavia idejéből származott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mivel a hatvanas években még
kisebbek voltak az aktív biztonsággal szemben támasztott
követelmények. Az 1000 MB esetében a konstrukció egyéb,
kétségbevonhatatlan érdemei miatt még az élesebb szemű kritikusok
is hajlandóak voltak szemet hunyni a megoldás felett. 1972-ben az
ugyancsak angol Autotest viszont már így ír a 100-as típusról: "A
Skodát nem hajtottuk olyan keményen, mint a többi tesztautónkat;
nem azért, mert nem akartuk, hanem mert nem lehetett."
A problémát a gyakorlatban a hátsó traktus kitörései, vagy jobb esetben kitörési kísérletei jelentették. Gázelvételre vagy fékezésre már igen alacsony, 0.4g-s keresztgyorsulásnak megfelelő kanyarsebességnél hajlamos volt minden átmenet nélkül kifarolni, és egyidejűleg az ívkülső hátsó kereket szinte maga alá gyűrni. Ezután sofőr lehetett a talpán, aki a sodródó autóban a pontatlan kormánnyal vissza tudta varázsolni az odalett stabilitást.