![]() |
|
![]() |
![]() |
A korszerű fogasléces kormányműnek köszönhetően
- a 120-as modelltől felfelé - az
irányíthatóság nagyságrendeket javult. Jellemzői a nagyon
precíz visszajelzés és a különösen csekély kormányerő-szükséglet.
A Skodák féke közmondásosan jó: ezzel már korábban sem volt baj, 1983-ban azonban újból átdolgozták. Érzékeny és pontosan adagolható, ami pedig különleges erénye, hogy intenzív használat esetén sem veszít hatásosságából.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A belső tér kialakítását a modellfrissítésnél
változatlanul hagyták, ami azonban egyáltalán nem vált hátrányára.
Hogy egy amúgy kifejezetten negatív hangvételű, ugyanezen témakört
körüljáró írásból idézzek: ha egy Skodába ülünk, valahogy nem fogad
az a kíméletlen prosztóság, amely a korabeli szocialista típusokat
jellemzi.
Mintha emberek tervezték volna embereknek - és ez az
ergonómiára is vonatkozik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kormány és a váltókar egyaránt jó fogású, a többi
kezelőszerv is kézre áll. A műszerek jól elhelyezettek és világosan
leolvashatók, az ülések minden formai testreszabottság nélkül is
kényelmesek és a sínen tág határok között állíthatók. A kuplung
példás finomsággal működik, a váltó kevésbé élvonalbeli, de
kényelmesen kapcsolható. A futóműzajok nem erősek, a szélzaj sem
rosszabb a korabeli átlagnál.
Kritika egyedül a pedálrendet érheti: a gázpedál szorosan a középkonzol alatti alagúthoz illeszkedik és nincs szintben másik két társával. Ez azonban csak első pillanatban tűnik furcsának, megszokni mindössze pillanatok kérdése. Arról nem is beszélve, hogy sok nyugati társában meg a kormány nincs középen, vagy éppen a pedálsor van balra eltolva, amelyek külön-külön is nagyobb ergonómiai problémát hordoznak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kézi szivató idejétmúlt megoldás: hidegindításkor precíz
használatot igényel, akárcsak a gázpedál, különben a lassan
felmelegedő motor miatt akadozva haladhat az autó. Normál
körülmények között a módosított futómű immár nincs haragban az
egyenesfutással. Autópályán viszont, ha erősen fúj a szél, a
farnehézség letagadhatatlan marad. Az autó egyenesben tartása
ilyenkor nagyjából akkora koncentrációt igényel, mint a korábbi
modelleké teljes szélcsendben.
Ha az út nedves, akkor ívmenetben sem árt visszavenni a tempóból: esőben jóval hamarabb tör ki a farrész, és fogasléces kormánymű ide vagy oda - megfogni is nehezebb. Ide tartozik, hogy ha gyors kanyarban erősen fékezünk vagy hirtelen elvesszük a gázt, még száraz aszfalton is könnyen táncba vihető a hátsó futómű. Ilyenkor vagy gyorsítani, vagy ellenkormányozni kell, csak a kettőt együtt nem szabad, különben szélsőséges esetben piruett is lehet a mutatvány vége.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A csomagtartó használata igen kényelmetlen: az összesen 400
literes befogadóképesség tisztességes ugyan, de ebből 120 liter a
hátsó ülések mögötti, kedvezőtlen formájú térben rejtőzik. A
maradék 280-ra a kocsi orrában lelhetünk rá, melynek fedele
körülményesen nyitható és rakodópereme is magas.
A 105-ös alapmodellben megmaradt a globoidcsigás, elavult kormánymű és a 46 lóerős, egyliteres motor, amellyel rendkívül alulmotorizáltnak hat az autó a 120-as (1.2 literes) motor lényegesen teljesítőképesebbnek mutatkozik. 1984-ben rendelhető opcióként érkezett a 1.3-as 130-as, 1987-ben pedig a Favoritból átemelt 135-ös és 136-os blokk, melyekből persze Magyarországon csak keveset láthattunk. A legkifinomultabbnak a 130-as vagy annál frissebb típusok, illetve azok Rapid nevű kupéváltozatai számítottak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az utolsó szériás farmotoros Skodák kirívó gyengeségeiket hátrahagyva immár nyugodtan állhattak nyugati konkurenseik mellé; verhetetlen ár/érték arányuknak köszönhetően a gyár a nyolcvanas évek közepétől jelentősen növelni tudta eladásait a nyugati piacokon is. A 136-os Rapid (1987-90) az akkori indulómodellhez képest már nemcsak kereszlengőkaros futóművet, erősebb motort, négydugattyús mellső fékrendszert, ötsebességes váltót és tányérrugós kuplungot, de csendesebb utasteret, alumínium hengerfejes, tartósabb erőforrást és jobb hidegindíthatóságot is felvonultatott. Ezek az autók ma már mind idehaza, mind nyugaton többnyire gyűjtők kezében vannak. Mielőtt bárki is félreértené: természetesen nem értékük, csupán kellemes vezethetőségük és sármos megjelenésük miatt.
Olvasóink írták:
Mongoose:
Tisztelt Násfay Zoltán / Totalcar!
A
Műszakilag majdnem Porsche "Skodás" cikkel nagyon sok jó,
örömteli pillanatot szereztetek nekem, mert
ennyit és ilyen hangosan, soha nem röhögtem még "autós"
cikken
.
Remélem, hogy amit ott leírtatok csak viccnek szántátok!!! Csak
azt nem értem, hogy
mit keres ez a cikk a totalcaron??? van az indexnek viccrovata
Frankó néven!
Mert ugye egy autóhoz egy szemernyit is konyító ember azért nem ír
le ilyeneket. A főszerkesztő nálatok szerintem meg már megkezdte a téli
szabadságolást, mert különben nem engedné, hogy ilyen bekerüljön az
újságba. Vagy mik vagytok ti? Valami skoda funmagazin???? Mert ugye nem
első alkalommal gyanúsítalak meg benneteket hasonlóval. Valamelyik nap
is eszembe jutott amikor a xenon lámpákról írtatok, hogy skodában is
van, és tettétek mindezt úgy mintha a világ legtermészetesebb dolga
lenne. Pedíg én azóta sem láttam 1-et sem, pedig van olyan hét, hogy
több Skodát látok egyetlen nap alatt, mint a totalcar összes dolgozója
1 évben :-)))).
Na de eme kicsi visszatérő után lássuk, hogy mi is nem tetszik
konkrétan, ebben a minek is nevezzem? Talán a dicshimnusz szó jó
lesz...
Naszóval:
-
"Akinek volt, jó szívvel gondol vissza rá, akinek meg nem, annak
mindörökre az alulmotorizált, az állandó túlmelegedés határán
egyensúlyozó autó szinonimája marad."
Kis történelem: 7 évnyi várakozás után (!!!) családunkban is eljött
a nagy nap! Átvehettük a vadunat új 120GLS Skodánkat a Merkúr
telepéről. Ez már a rendszerváltás előtt volt és nemsokára meg is szűnt
a sorbanállás, de azért mi már nem akartuk visszamondani az oly rég
megrendelt autót amire annyit várunk...
Beült a család és elindultunk haza a Merkúr telepről, de sajnos
nem megfelelő alkalmat választottunk: meleg volt, és a korúton azonnal
felforrt a víz. Vissza is vitték a Merkúrhoz az autót trélerrel, és
Édesapám az autó árának 10%-át kitevő (!!!) kenőpénzzel + ismeretséggel
elintézte, hogy kicseréljék az autót egy újra. Ezzel haza is jutottunk.
Másnap reggel elindultunk a nagypapához (230km) ahová a Skoda már
soha nem érkezett meg, ugyanis az érdi emelkedőn megállt az autó. Ismét
trélerhívás és szerelő intézés, majd kiderült, hogy beállt a generátor.
Megjavították, és 3 nap mulva ismét nekivágtunk a nagy útnak.
Eljutottunk a balatonig, ahol siófok belvárosában (kis shoppingolás)
iszonyatosan elkezdett füstölni a motorháztető. Ismét tréler és ismét
hazaszállítás. Csak csöndben jegyezem meg, hogy pontosan itt érte el a
trélerezés összege az autó akkoriban igen alacsony vételárát, mert ugye
asszisztansz még nem volt.
1 szó mint száz, 1 hét múlva ismét "jó" autónk volt. Mint
kirderült a hengerfejtömítés "átégett" és beállt az egész motor, amit
kicseréltek garanciában (kenőpénz offkoz).
Ezek után Édesapámat visszaszólította a munkája bécsbe. Ahová a
most már kész skodával indult.
Röhögni fogtok de onnan is tréler hozta vissza az autót. A bajára
már nem emlékszem, de arra igen, hogy 1300 kilóméter volt az autóba
amikor a javítás után eladtuk. Utána fater vett egy új kadettot
Bécsben.
Továbmenve: Utaltam már rá, hogy sok skodát látok. Ez azért van mert
minden hónapban egyszer vagy kétszer megyek prágába, ahol töltök is egy
pár napot. Annyi lerobbant autó szerintem összesen nincs is ott mint
amennyi skodát látok ott az út szélén. Kivétel nélkül szinte mind
favorit vagy 120as sorozat, bár a múltkor láttam 2 formant, vagy hogy
hívják azt amelyik is csapott hátú kupé. A rekordom 17(!!!) darab
120-as kasztnis Brno és Prága között. Persze ez egy kemény nyári nap
volt.
Ezeken felül. Fetrengtem a röhögéstől amikor arról írt a kedves
szerző, hogy mennyire király a szerpentinen egy skodával menni.
Szerintem ő még soha nem vezetett skodát, mert amikor annak üres a
csomagtartója, és 3km/h nál nagyobb szél fúj már egyenesen menni is
művészet. A gyári hulladék gumik meg mindenre jók, csak autóra nem.
Amúgy biztos jó autó csak nem tudom, hogy mire.
Technika? Már megjelenésekor sem volt a kor színvonalán. Nem
tudom, hogy mit mond az a szó, hogy ezerketteslada. Netán 1500-ös
duplakereklámpás.
Bár személy szerint én egy trabantot is sokkal jobb autónak
tartok mint egy ilyen 105-120 skodát.
Az meg hogy műszakilag majdnem olyan mint egy porsche, több mint
szánalmas, bár valóságtartalma valóban van, hiszen mindkettőnek 4
kereke van és kormány is van bennük.
Szóval tökröhely az egész. Meg egyáltalán? Minek egy ilyen
cikk????
Többiektől bocsi, ha hosszú voltam.
Mongoose
megaa:
ez a skodás cikk tényleg döbbenet...:)
Bau:
hát igen, 20 évvel ezelött még csak azt mondtam volna, hogy egy
kicsit elfogult ez a Skoda teszt, de mai szemmel nézve egy vicc :)
elf:
Csatlakozom a Skodás cikk tényleg egy vicc.
Csak hogy tudjátok: nekem három évig volt 120-as Skodám,
megjártam vele Svájcot, Spanyolországot, tudom mit beszélek.
Egy ilyen autó, HOZZÁÉRTŐ műszaki affinitásu tulaj, és
lelkiismertes szervíz mellett elfogadható kompromisszum kispénzű
autósok számára, országon belüli használatra.
DE:
Azzal számolni kell hogy autó alap élettertama (120-as motorral)
kb 100ekm. Onnatól cserélni kell benne mindent. Motorfelújítás,
elekromos rendszer, fékekben minden stb.
Bár az alkatrészek nagyon olcsók, gyakran szorul javításra.
Mivel akad néhány konstukciós hibája, nem árt egy tapasztalt
szerelőt beszerezni hozzá, aki megcsinálja az autón az alap tuningokat.
Pl: A fúvókák ragasztós(sziloplasztos) rögzítése, a
karburátorban, ugyanis ezek hajlamosak KIRÁZÓDNI!!!
Extra hűtéskapcsoló a ventillátorra, esetleg kisegítő ventillátor
a motortérbe saját beömlő nyílásssal.
Naszóval a cikk:
"A Skodák féke közmondásosan jó: ezzel már korábban sem volt baj,
1983-ban azonban újból átdolgozták. Érzékeny és pontosan adagolható,
ami pedig különleges erénye, hogy intenzív használat esetén sem veszít
hatásosságából."
A régi Skodák(120) féke gyakorlatilag katasztrófa. Voltak rémálamaim
annó arról hogy fékeznem kell és nem tudok időben megállni. Komolyan. A
fékben MINDEN alaktrász az autó 8-éve s korára cserére szorult.
"Skodába ülünk, valahogy nem fogad az a kíméletlen prosztóság, amely
a korabeli szocialista típusokat jellemzi. Mintha emberek tervezték
volna embereknek - és ez az ergonómiára is vonatkozik."
Igen tényleg emberien néz ki, de hogy ergonómikus?
Háááát...
"Erényei így is voltak: kényelmes utastér, hatásos fék, és alacsony
fordulaton nyomatékos motor."
Miiiiii? Egy kisPolszkihoz képest. talán...
"alulmotorizált, katasztrofális úttartású, és az állandó
túlmelegedés határán egyensúlyozó autó"
Igen ez a legjobb definíciójaa a "Skoda" szónak. :))
Én eddig örömmel olvastam Násfay Zoli írásit pl a Hix-en, de ez cikk szerintem meglehetősen elfogult, és szubjektív.
EnemyNo_1:
Skodás-cikk? Kizárólag Uj Pétertől! :)