Történet egy sárga mezei egyhármasról, ami úgy lett két vezérműtengelyes, 16 szelepes GTi, hogy még a blokkja is a helyén maradt.
Sik Barna megfontolt tuner. Könnyűszerrel beszél tele egy diktafont, ha az autója a téma, de közben még gondolatban sem rugaszkodik el a földtől. Az autótuningot az ésszerűség kereti közé szorítani abszurditás, esetünkben valahogy mégis így történt. Néhány zsákutca és hamvába holt megoldás után elkészült az autó, amivel a nagyi is mehet a piacra, és a hentesnek fel sem tűnik, hogy 100 lóerős Swifttel érkezett.
Másfél éves volt a limitált citromsárga Suzuki Sport 4, amikor Barnához került. A 2000-es autó csak külsőségekben igazodott a nevéhez, a 68 lóerős, 1,3-as, nyolcszelepes autó nem éppen a büntető kategória. Az előző tulaj ugyan megtette a tőle telhetőt: a gyári sportos extrák mellé 15-ös kerekeket, Eibach ültetőrugót, Remus kipufogót installált, majd bőrbelsőt és fóliázott ablakot, de Barna ezzel nem volt elégedett. Ő egy előző generációs kocka GTi-n nevelkedett, tudta, milyen a halálfélelem 190-nél. Ettől az autótól is többet várt.
Első körben mindenki a sportlégszűrőtől és a csiptuningtól várja a megváltást, ahogy esetünkben is történt. Az eredmény nem volt tökéletes, a csipelésnek köszönhetően a fogyasztás csökkent ugyan de a teljesítmény nem nagyon akart változni. Egy normális ember ilyenkor vagy vízbe öli magát, vagy gyorsan megválik a géptől.
De most nem ússzuk meg ennyivel. Barna nyomozni kezdett, majd egy év intenzív internetes keresés után hazánkba érkezett egy törött 1990-es GTi Swift. Lábon jött haza - tehát tesztelhető példány -, és az ára csak 500 euró volt. Ennek az autónak a motoralkatrészei kerültek át a nyolcszelepes blokkba.
Az átalakítást Zambelly György raliversenyző csinálta. Ö a saját autóján találta ki, de egyszer egy nem kellően rögzített benzincsőnek köszönhetően porig égett. Fejben viszont megmaradt a technológia, így Barna kocsiját rövid idő alatt újba tette. Ma már nem foglalkozik ilyesmivel - ha valaki ilyesmit fontolgatna -, viszont Vecsésen egy csapat épít át Swift-hibrideket.
Az átalakítás úgy történt, hogy a blokkról először lebontottak minden felesleges sallangot. A tömböt ki sem vették a helyéről, az olajteknőt leszerelve ki lehetett fűzni a belső alkatrészeket is. Nem kellett átíratni, nem kellett motorcserét kérni, mert a lökettérfogat és motortömb a régi marad. A donorból új dugókat, hajtókart, csapágyakat és komplett, két vezérműtengelyes hengerfejet kapott. Szerencsére az eredeti blokk alig futott 60 ezer kilométert, nagyon jó állapotban volt, fúrni sem kellett.
A két vezérműtengelyes hengerfej alapos tisztításon és felújításon ment át. Az AC- és az olajpumpa is a GTi-ből van. A vezérlőelektronika változott, a motor hengerenkénti befecskendezéses lett. A motortéri kábelköteget kellett összeilleszteni az eredeti magyar kábelköteggel, ami az átépítés egyik legnagyobb feladata, de már erre is van itthon szakember. Ezen ugye nem csodálkozunk.
Néhány adat
Gyorsulás:
0-100 km/h-ra: 8,2 s (két személlyel: 8,47 s)
1/8 mérföld: 10,5696 s, 107,28 km/h (2006. Japfest)
1/4 mérföld: 16,389 s, 134,82 km/h (2006. szept. 23. Tököl,
Japfest)
Max. sebesség: 187 km/h
Teljesítmény: 101 LE
Tömeg: kb. 800 kg
Nyomaték: 113 Nm
bővebben »
A főtengelyt is át szokták hozni a GTi -ből, de most ezt nem cserélték. Az eredeti magyar főtengely egy kilóval könnyebb, mint a GTi-é, így még pörgősebbnek ígérkezett. Mivel nem versenyautónak készült, megkockáztatták, hogy helyén maradjon. Most 110 000 km-en áll az óra, úgy tűnik, nem volt rossz döntés. Az átépítés nagyon szép munka, öröm kinyitni a motorteret. Az eltelt évek alatt apróbb finomhangolások szépítgetések történtek. Legutóbb ebayes gyertyakábelszettet, Iridium gyertyákat kapott, amivel nem a teljesítmény nőtt, inkább az alapjárat lett sokkal szebb.
Az átépített blokk nagyon jól bevált, és - ahogy a Swift-motorok - ez is szinte elnyűhetetlen, ha figyelünk a melegítésre, a hűtésre és az olajra. Most 5W-40-es olaj van benne, és ezt 8-10 ezer kilométerenként cserélik. A hűtő is izmosabb, a GTi-ből származik, de az 1,6-os hűtője is megfelel a célnak. Ezek dupla olyan vastagok, mint az eredeti, és a régi helyére tökéletesen illenek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
